Naambellen
Bij naambellen is het mogelijk om te bellen naar een zogenaamd naamnummer. In plaats van een cijferreeks in te voeren of te onthouden wordt het gedeelte van het telefoonnummer achter het kengetal omgezet naar een woord.
Naambellen wordt in de praktijk vooral gebruikt door bedrijven. Voor servicenummers die beginnen met 0800, 0900, 088 of 085 is het tegen betaling mogelijk een naamnummer te kiezen, mits de combinatie beschikbaar is.
Cijfers omzetten naar letters
Hoe de cijfers van het telefoonnummer worden omgezet naar letters komt overeen met de letters die bij de meeste telefoonkiezers op de numerieke knoppen staan afbeeld. In de begintijd van mobiele telefonie werd deze indeling ook gebruikt om teksten voor bijvoorbeeld het opstellen van een sms of de namen in het interne telefoonboek.
In dit systeem worden de letters van het alfabet als volgt verdeeld over getallen:
- (niet in gebruik of spatie)
- ABC
- DEF
- GHI
- JKL
- MNO
- PQRS
- TUV
- WXYZ
Omdat het cijfer 1 niet correspondeert met een letter zijn telefoonnummers met een 1 niet geschikt en worden deze zelden gebruikt voor naambellen.
Voordelen van een naamnummer
Het voordeel van naambellen is dat de beller geen ingewikkelde serie cijfers hoeft te onthouden, maar alleen een woord. Voorbeeld: In plaats van het nummer 0900-6275384 of 0800-4277256 te bellen, kun je simpelweg 0900-MARKETINGTERMEN of 0800-HAPSALONS intoetsen of onthouden.
Dat naamnummers makkelijker te onthouden en in te voeren zijn betekent dat reclame-uitingen waarbinnen een naamnummer wordt vermeld of genoemd een hogere conversie hebben. Dit geldt in het bijzonder voor commercials op radio en televisie en outdoorreclame. Doordat naamnummers laagdrempelig zijn is er minder frictie om de telefoon te pakken en op te bellen.
Naamnummers zijn niet gebonden aan de vaste lengte van servicenummers. Wanneer een naamnummer meer karakters kent dan het telefoonnummer worden de extra ingetoetste nummers door het telefoonnetwerk simpelweg genegeerd.