Koude acquisitie
Ook wel: cold calling
Koude acquisitie is het benaderen van potentiële klanten die nog geen relatie met het bedrijf hebben. Vaak zijn de personen of bedrijven verkregen via een externe database. Koude acquisitie heeft daarmee in potentie een zeer groot bereik. Doordat echter vanuit het niets een aanbieding wordt gedaan is deze vorm van acquireren minder effectief. Het resultaat hangt af van de kwaliteit van het gebruikte bestand.
Verschillende methoden van koude acquisitie
Bij koude acquisitie zijn er 3 veelgebruikte methoden. De meest gebruikte methode is de nadering via de telefoon (cold calling). Deze vorm van telemarketing levert echter doorgaans hoofdzakelijk negatieve reacties op. Ook wordt wel gebruik gemaakt van mailings. Het effect van een schriftelijke mailing kan worden vergroot door de ontvangers na ontvangst na te bellen. Zonder het nabellen van de ontvanger is de kans op een reactie namelijk een aanzienlijk stuk lager. De laatste methode is deur-tot-deur verkoop. Het voordeel van deze methode is dat je persoonlijk contact hebt. Veel mensen vinden dit echter net als de telefonische benadering niet altijd even prettig.
Regelgeving rondom koude acquisitie
Door het wettelijke verbod op het koud benaderen van mensen kan koude acquisitie steeds lastiger worden ingezet. Het versturen van ongewenste e-mail kan hierdoor bijvoorbeeld zeer lastig worden ingezet voor koude acquisitie. Het is namelijk alleen toegestaan om mensen te mailen die hier toestemming voor hebben gegeven.
Het tegenovergestelde van koude acquisitie is warme acquisitie.