Alle belangrijke affiliate termen op een rijtje

Geplaatst op 21 oktober 2022 door Daniël Kuipers

Als je wilt starten met affiliate marketing, dan vliegen de termen je om de oren.

CTR. CPC. Adverteerder Attributie.

En ga zo maar door. 

Om jou als startende affiliate marketeer op weg te helpen, heb ik de belangrijkste termen voor je op een rijtje gezet.

CPC -> Cost per click.

CPC wordt binnen alle facetten van online marketing gebruikt en het gaat hier vooral om de kosten per klik. Bijvoorbeeld de kosten die je betaalt als iemand op je advertentie klikt in Google.  

Als we het over affiliate marketing hebben en het vanuit de publisher kant bekijken, dan zijn de kosten de per klik de kosten die de adverteerder jou betaalt voor iemand die vanuit jouw website doorklikt naar zijn/haar website. Bijvoorbeeld via een banner of affiliate link.

CPA -> Cost per acquistion.

De totale kosten voor het binnenhalen van een klant of het sluiten van een deal. Als we dit betrekken op affiliate marketing, dan is dit vaak een verdienmodel waar je betaald krijgt voor het binnenhalen van een klant (lead of daadwerkelijke klant).

CPL -> Cost per lead.

Deze afkorting is staat voor de kosten per lead. Deze term is nagenoeg inwisselbaar voor CPA en betekent dus in hoofdlijnen hetzelfde.  

CPM -> Cost per mille.

De kosten per duizend impressies. Dat is de online marketing brede uitleg van CPM. Als we dit weer op jou als publisher betrekken, dan is dit de opbrengst die je krijgt wanneer je banners  1000 keer zijn bekeken.  

CPS -> Cost per sale.

Een verdienmodel waar je betaald krijgt per sale. Dit is het voornaamste verdienmodel bij affiliate website. De CPS is nagenoeg inwisselbaar voor CPA of CPL. Alleen bij de CPS gaat het meer om productgeoriënteerde affiliates (B2C). Bij de CPA en CPL gaat het meer om leads (en dus B2B). 

EPC -> Earnings per click.

Hoeveel je gemiddeld verdient per klik als publisher zijnde. De EPC wordt berekend door je totale opbrengsten te delen door het aantal kliks. Dus stel dat je €1000 commissie pakt en je hebt 15.000 kliks gerealiseerd, dan is je EPC 0,0667. Je verdient dan dus ongeveer 6,7 cent per klik.  

ECPC -> Effective cost per click.

De ECPC is eigenlijk inwisselbaar voor de CPC, alleen kijken ze bij de ECPC vaker naar het een medium of campagne. Bij CPC kijken ze dus over het hele account en als er over ECPC wordt gesproken gaat het vaak om een specifieke campagne of banner.  de CPC

Merchant

Ook wel adverteer genoemd. Dit is iemand die een affiliate netwerk inzet voor het binnenhalen van meer bezoekers, verkopen en meer zichtbaarheid. Dit zijn dus vaak de webshops die meer producten willen verkopen en jou als affiliate marketeer met commissies betalen om dat voor elkaar te krijgen.  

Product feed

Dit is een bestand waar alle informatie staat over de producten die de adverteer verkoopt. Dit kan een CSV of XML-bestand zijn die jij kan inladen in jouw vergelijkingswebsite.  

CTR -> Click through rate

Ook wel doorklikratio genoemd. Dit is het percentage mensen dat doorklikt van jouw affiliate website naar de adverteerder. Je kan de CTR ook bekijken per advertentie of per affiliate link. Je kan de CTR berekenen door het aantal kliks te delen door het aantal weergaves en dat dan weer keer 100 te doen.  

First click attributie

Dit is een attributiemodel waarbij het affiliate netwerk kijkt naar wie heeft gezorgd voor de eerste klik. Dus stel dat jouw website heeft gezorgd voor de eerste klik naar een website, dan krijg jij de commissie. Als een andere website heeft gezorgd voor de eerste klik naar de adverteerder, dan krijg je niks. 

Last click attributie

Dit is een attributiemodel waarbij het affiliate netwerk kijkt naar wie heeft gezorgd voor de laatste klik. Dus stel dat jouw website heeft gezorgd voor de laatste klik naar een website, dan krijg jij de commissie. Als een andere website heeft gezorgd voor de laatste klik naar de adverteerder, dan krijg je niks. 

Klikfraude

Klikfraude is een soort fraude met pay per click advertenties waarbij bewust geklikt wordt op advertenties met als doel hiermee extra inkomsten te genereren.  

Commissie

De commissie binnen affiliate marketing is het percentage of bedrag dat jij betaalt (als adverteerder) of betaald krijgt (als publisher of affiliate marketeer) wanneer iemand een aankoop heeft gedaan of wanneer iemand bijvoorbeeld een lead is geworden. Oftewel, wanneer iemand een conversie heeft verricht.  

Cookie

Een cookie wordt achtergelaten wanneer iemand je website bezoekt. In de cookie wordt informatie opgeslagen. Binnen affiliate marketing worden cookies gebruikt om te bepalen wie de commissie verdient. Hierbij is het attributie model natuurlijk ook erg belangrijk.  

Attributiepad

Het pad (ook wel de kanalen en websites) die iemand ‘bewandeld’ voor het doen van een aankoop. In het attributiepad zie je alle kanalen en websites die bij hebben gedragen aan de conversie. Hier kunnen meerdere affiliates en kanalen in zitten.  

Het attributiepad is belangrijk, omdat je dan kan zien wie heeft gezorgd voor de sale of de lead en wie dus de commissie verdient. Bij first click of last click zal de eerste of laatste website het krijgen. Bij sommige affiliate netwerken wordt dit evenredig verdeeld.  

Conversie

Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of bijvoorbeeld belt of mailt.  

Affiliate ID

Dit is unieke reeks die bestaat uit cijfers en letters en die verwerkt zit in het affililiate materiaal (banners, links, etc.) Elke publisher krijgt zijn eigen affiliate ID. Omdat de ID in het materiaal verwerkt zit, weet het affiliate netwerk dat de commissie aan jou toe te schrijven is. Het is namelijk jouw ID.  

Conversiepercentage

Het percentage mensen dat een conversie verricht op je website. En als we het bekijken vanuit de publisher, dan kun je het ook als volgt uitleggen: het percentage van die mensen die een conversie verricht, nadat ze via jouw affiliate materiaal hebben doorgeklikt naar de adverteerder.  

Deeplink

Een deeplink is een link naar een specifieke pagina binnen een website, maar niet naar de homepage. Bijvoorbeeld naar een landingspagina, een blog of een productpagina.  

Referral

Een referral betekent letterlijk een verwijzing. Offline kan dit bijvoorbeeld een advies zijn van je buurman. Een online referral is een online verwijzing. Als publisher verzorg je referrals naar de adverteerder.  

Banner

Een banner is een visuele advertentie op je website. De banner is van de adverteerder en kan jij op je website plaatsen. Vervolgens kan je betaald krijgen op basis van impressie of kliks.  

Kliks

Als je als publisher ergens het aantal kliks ziet staan, dan is dat het aantal keer dat er van jouw website naar de adverteerder is geklikt. In negen van de tien gevallen zijn dat geen unieke kliks. Als iemand 3 keer klikt, dan zie je 3 kliks staan.  

Leads

Een lead is iemand die geklikt heeft op een adverteerder en vervolgens een zachte conversie heeft uitgevoerd zoals het downloaden van een e-book of whitepaper. Of bijvoorbeeld het aanvragen van een trial.  Hij/zij is dan nog geen klant geworden, maar kan wel worden aangemerkt als potentiële klant of geïnteresseerde.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]