17 grootste voor- en nadelen van affiliate marketing

Geplaatst op 25 oktober 2022 door Daniël Kuipers

Als je wilt starten met affiliate marketing, dan wil je weten waar je aan toe bent. Maar ook wat de risico’s zijn en waar de meeste potentie ligt.

Oftewel. Je moet de voor- en nadelen weten. En belangrijkste 17 ga ik nu met je delen.

Let op: dit zijn de voor- en nadelen voor jou als publisher. Niet voor adverteerders.

Voordelen van affiliate marketing

Dit zijn de 7 grootste voordelen van affiliate marketing:

Voordeel 1: Je kan elke vrije minuut in je hobbyproject stoppen 

Als je een baan hebt, dan moet je daar waarschijnlijk tussen 9 en 17 uur zijn. Als je freelancer bent, dan kan je al veel meer je eigen tijden bepalen. 

Maar met affiliate marketing werk je maar wanneer je wilt. Heb je 30 minuten in de avond vrij? Ga content schrijven. 

Heb je zondag niks te doen? Ga content schrijven. Je kan elk minuutje dat je vrij hebt in je project stoppen.  

Voordeel 2: Je hebt vrij weinig contact met externen.

Je hebt geen eigen klanten. Je hebt geen leverancier en je hebt met nagenoeg niemand iets te maken. Je wordt niet afgeleid en kan vooral focussen op de vindbaarheid. 

Je hebt geen meetings waar je op locatie voor moet zijn en bent niet gebonden aan de reguliere werktijden. 

Je kunt dus altijd en overal werken aan je affiliate project.

Voordeel 3: Je hebt nagenoeg geen risico en geen opstartkosten (alleen een laptop + internet) 

Omdat je geen eigen voorraad hebt en bijvoorbeeld geen locatie, heb je nagenoeg geen kosten. Je hebt alleen hosting nodig. En dat kan al vanaf een paar euro per maand. 

Verder heb je naast een laptop en internet eigenlijk niks nodig. Financieel is het dus totaal geen risico.  

Voordeel 4: Je hebt geen gezeur met klanten 

Is er een product kapotgegaan? Dan komen mensen niet bij jou terecht. Jij hebt ze namelijk niks verkocht. Maar de adverteerder wel. Voor jou dus geen slechte reviews en boze klanten.

Voordeel 5: Affiliate loopt door, ook al stop je er even geen tijd in 

Stel je bent al een jaar bezig met je affiliate product. Je verdient er een leuk zakcentje mee en dan kom je het leven even keihard tegen. Iemand in je omgeving wordt bijvoorbeeld ziek en je moet ervoor zorgen. 

Je kan maanden niet aan je project werken.  

Dat is natuurlijk niet fijn, maar je website en je vindbaarheid lopen wel gewoon door. Zonder dat jij er op dat moment iets voor hoeft te doen. Je zal dus elke maand commissies krijgen en als je alles goed hebt gedaan, kan je vindbaarheid zelfs blijven groeien.  

Voordeel 6: Als je website goed loopt, kan je je verdienmodel altijd omgooien en het product zelf gaan verkopen 

Dit voordeel is in strijd met de eerdere voordelen, maar de waarde van je affiliate project zit hem in je vindbaarheid.

Stel dat jij echt een grote speler op het gebied van affiliate bent en je inmiddels erg goed verdient. 

Als je nog meer wilt verdienen, dan kan je het verdienmodel altijd aanpassen. Je kan er altijd voor kiezen om je website om te bouwen tot een webshop en zelf de producten te gaan verkopen. 

Je gaat dan direct meer verdienen. Maar let op: je krijgt dan ook meer ‘gezeur’. Want dan ben je wel de persoon die aansprakelijk is voor kapotte producten en boze klanten.  

Denk hier dus goed over na.  

Voordeel 7: Er zit niet snel een plafond aan wat je kan verdienen 

Natuurlijk zijn de commissies niet oneindig, maar je zal niet heel snel een plafond bereiken op het gebied van affiliate. Er is altijd meer dat je kan doen. 

Andere zoekwoorden, YouTube video, een e-book, starten met e-mail marketing en ga zo maar door.  Dus als je denkt dat je er bent met 500 euro per maand… 

Fout. Er is altijd iets dat je kan doen om nóg meer commissies binnen te slepen. 

Nadelen van affiliate marketing

Dit zijn de 10 grootste nadelen van affiliate marketing:

Nadeel 1: De eerste maanden ga je niks tot weinig verdienen 

Een affiliate marketing project heeft tijd nodig. Vindbaar worden in Google heeft tijd nodig. Dus dat betekent dat je de eerste maanden vrij weinig commissie gaat pakken omdat je dan waarschijnlijk weinig tot geen bezoekers hebt. 

Nadeel 2: Je bent afhankelijk van adverteerders en de affiliate netwerken 

Dit vind ik zelf geen heel groot nadeel, maar hij is wel belangrijk om te noemen.

Als je via een affiliate marketing netwerk werkt, dan ben je toch afhankelijk. Als de adverteerder ervoor kiest om de commissie te verlagen, dan kan je daar vrij weinig tegen doen. 

En als het netwerk ervoor kiest om jouw niche om wat voor reden dan ook niet meer te accepteren, dan ben je ook snel klaar.  

Nadeel 3: Het kan zijn dat er in je niche niemand is die aangesloten is bij een netwerk 

Ben je gek van custom sneakers? Of ben je elektrische fietsfanaat? Dan kan het zijn dat er (in Nederland) geen goede adverteerders zijn. Als je niche te specifiek is of als de niche te klein is, dan is er een kans dat je überhaupt voor niemand affiliate kan gaan doen. 

Check dus goed, voordat je begint met je project, of er adverteerders zijn die jou commissie willen betalen.  

Nadeel 4: Niet elk product is geschikt voor affiliate 

Niet elk product is geschikt voor affiliate. Bijvoorbeeld omdat de marges te klein zijn, een product te weinig opbrengt of omdat maar weinig partijen het aanbieden.  

In dat geval is de kans nihil dat er iemand is die affiliates toelaat. Dit hangt heel erg samen met nadeel 3. Alleen bij nadeel 3 is er niemand aangesloten en bij dit nadeel is het product simpelweg niet geschikt.  

Nadeel 5: Bepaalde producten en markten hebben erg veel concurrentie 

Stel dat je groot fan bent van TV’s of andere elektronica en je wilt er een blog over schrijven. Dan kan je achter aansluiten bij de grote vergelijkingssites die al jaren bezig zijn. 

In dat geval kan je beter een andere markt kiezen en een ander product. Je gaat het namelijk echt niet winnen. Er is simpelweg teveel concurrentie en het gaat erg lastig worden om je project rendabel te krijgen.  

Nadeel 6: In verband met retouren kan het lang duren voordat je betaald krijgt 

Stel dat je publisher bent voor een kledingwebshop. Dan kan het best lang duren, voordat je je je geld krijgt. Dat heeft te maken met de retouren.  

De klant die de kleding koopt, kan de kleding namelijk ook nog retourneren. Dat moet de affiliate vervolgens weer verwerken bij het affiliate netwerk.  

En als dat vervolgens allemaal geregeld is (dit kan soms zo 30 tot 60 dagen duren), dan pas krijg jij je commissies uitbetaald.   

Nadeel 7: Een product of adverteerder kan er altijd mee stoppen 

Stel, je bent al jaren publisher voor een webshop. In de niche waarin je zit, zijn maar drie spelers. Op een dag wordt de webshop overgenomen en de nieuwe eigenaar besluit om te stoppen met affiliate marketing.  

Dan heb je vaak nog wel een paar maanden de tijd – want ook de adverteerder zit aan een contract vast – maar dan houdt het op. Je moet dan al je affiliate links en banners verwijderen en je krijgt niks meer betaald.  

Het is dan erg vervelend als er geen andere webshop is waar jij je aan kan sluiten. En zonde van al je harde werk ook.

Nadeel 8: Inkomsten kunnen erg verschillen 

Je krijgt natuurlijk betaald op basis van wat er verkocht wordt. Maar dat kan elke maand verschillen. Dat is namelijk erg afhankelijk van bijvoorbeeld: 

  • Feestdagen 
  • Het weer 
  • Sale(s) 
  • Het nieuws 
  • Wat er op social media allemaal gebeurt 
  • Etc. 

Neem bijvoorbeeld een affiliate voor producten van eikenprocessierups. In de winter zal hij weinig verdienen, maar in de zomer zal hij binnenlopen. 

Of neem bijvoorbeeld een affiliate voor schaatsen. Die zal in de zomer niks verdienen, maar juist in de winter zijn geld verdienen.  

Nadeel 9: Je hebt soms een lange adem nodig 

Nadeel 9 hangt is een soort verlengd nadeel van nadeel 1. Het kan zijn dat je de eerste maanden niks verdiend, maar het kan ook zijn dat je de eerste 12 maanden niks verdiend. 

Maar het kan ook zijn dat er veel concurrenten zijn bijgekomen die je hebben ingehaald en dat je dus echt extra gas moet geven. Of dat je product om wat voor reden dan ook helemaal uit de picture is. 

Wat er ook gebeurt, bij affiliate marketing heb je echt een lange adem nodig. Ik heb projecten waarmee ik bezig ben die ik 3-5 jaar de tijd geef. En dan verwacht ik pas dat ze gaan renderen. Zeker als er vandaag de dag nog geen markt voor is.  

Nadeel 10: Je moet alles doen: vindbaarheid, meetbaarheid, content schrijven, website onderhouden, etc.  

Als je mijn advies opvolgt, dan doe je de eerste maanden echt alles zelf om zo min mogelijk kosten te maken. 

Dat betekent dus ook dat je alles moet doen. Het onderhoud aan de website, het beter vindbaar maken, blogs schrijven en ga zo maar door. Ik vind dat persoonlijk alleen maar leuk, maar als je bijvoorbeeld totaal niet technisch bent, dan moet je die kennis toch eigen maken.  

Dat waren alle voordelen en nadelen van affiliate marketing.  

Maar ik zie meer nadelen dan voordelen. Betekent dit dat affiliate marketing geen goed verdienmodel is? 

Nee, dat kan het zeker wel zijn. Alleen er zijn veel kleine nadelen van affiliate marketing waar je rekening mee moet houden. En in mijn ogen wegen ze niet op tegen de voordelen die er zijn.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]