Zoeken
Menu

Wel kan ik de rekensom met je delen die ik zelf gebruik om te bepalen of er potentie zit in een bepaalde niche. Om die rekensom te gebruiken, heb je de volgende dingen nodig: 

  1. Een inschatting van het totale volume van je zoekwoorden 
  2. Een inschatting van hoe goed je verwacht te scoren  
  3. Een inschatting van het percentage mensen dat doorklikt naar de adverteerder (CTR
  4. Een inschatting van het conversiepercentage van de adverteerder 
  5. De gemiddelde orderwaarde van de adverteerder 
  6. Het commissiepercentage

Disclaimer: dit is echt even een makkelijke rekensom. Er zijn zoveel variabelen die impact hebben, dat je eigenlijk bijna niet kan berekenen of een affiliate project potentie heeft.  

1. Een inschatting van het totale volume van je zoekwoorden 

Het volume van een zoekwoord is hoe vaak er gemiddeld per maand (in de afgelopen 12 maanden) naar dat zoekwoord gezocht is. Stel dat een zoekwoord een volume heeft van 1000, dan wordt er gemiddeld 1000 keer per maand naar dat zoekwoord gezocht. 

Stel dat er in jouw markt 100 zoekwoorden zijn en al deze zoekwoorden hebben een volume van 100, dan is de inschatting van het totale volume dus 10.000. 

2. Een inschatting van hoe goed je verwacht te scoren  

Dit is veruit de lastigste inschatting om te maken, want dit kan je bijna niet zeggen.  

Als je op plek één in Google staat, dan pak je tussen de 25% en 60% van de kliks. Dit verschilt per zoekwoord.  

Stel dat je gemiddeld op plek 6 staat met al je zoekwoorden, dan pak je een paar procent van de kliks. We gaan nu even uit van 5%. 

Dat betekent dat je met het eerdere voorbeeld van 10.000 ongeveer 500 kliks per maand zal pakken (5% van 10.000). 

3. Een inschatting van het aantal mensen die doorklikt naar de adverteerder (CTR) 

Niet iedereen die op je website belandt, zal doorklikken. Dit is afhankelijk van het design van de website, het aantal knoppen en hoe goed de content is.  

Met mijn website Turkesterone.nl klikt ongeveer 30% door naar de website van onze adverteerders. Dat is best hoog, dat weet ik. Maar we gaan voor het voorbeeld die 30% toch even aanhouden. 

Dat betekent dat ongeveer 150 mensen zullen doorklikken (30% van 500).

4. Een inschatting van het conversiepercentage van de adverteerder 

De 150 mensen die landen op de website van de adverteerder zullen natuurlijk niet allemaal kopen. Een aantal mensen zijn simpelweg alleen maar aan het kijken, een aantal moeten het nog met hun partner overleggen, etc. 

Het conversiepercentage van de adverteerder kan je gemakkelijk achterhalen. Dat kan je namelijk gewoon even vragen. Je kan bij de adverteerder vaak wel nagaan wat het conversiepercentage is van mensen die via affiliate marketing zijn binnengekomen.  

Dit percentage ligt waarschijnlijk tussen 1,5% en 8%. Waarbij 2-3% erg normaal is en 8% uitzonderlijk. Die laatste is op sommige dagen het conversiepercentage bij Bol.com (bij één van mijn affiliate websites).

We gaan hier nu even uit van 4%. Dat betekent dat 6 mensen een aankoop zullen doen (4% van 150).  

5. De gemiddelde orderwaarde van de adverteerder 

De gemiddelde orderwaarde is het aantal euro’s dat iemand gemiddeld uitgeeft bij de adverteerder. Deze informatie hoef je niet zelf uit te zoeken, want dit kan je namelijk ook weer opvragen bij adverteerder. Vraagt echt specifiek of hij kan aangeven hoeveel affiliatebezoekers gemiddeld uitgeven. 

Stel dat dit €150 is. Dan betekent dat dit je €900 omzet per maand oplevert (6x€150).  

6. Het commissiepercentage van je product 

Het commissiepercentage weet je op voorhand ook al. Die vind je namelijk terug in het affiliate marketing netwerk. Stel dat je commissie op 8% ligt, dan ga je per maand €72 (8% van €900) verdienen.  

Stel dat je 400 uur nodig hebt gehad om dat op te bouwen, dan verdien je gemiddeld (per jaar) €2,16 per uur (72*12 = 864. 864_400=2,16).  

En dat is natuurlijk geen vetpot. Maar je gaat ervan uit dat je project constant blijft groeien, dat je stijgt in Google en dat er steeds meer bezoekers binnenkomen – en dus ook meer omzet en commissies.

Op voorhand is het wel belangrijk om deze rekensom een keer te maken. Want dan weet je namelijk de potentie van je project. 

Wat wordt er bedoeld met het volume van een zoekwoord?

Het volume van een zoekwoord is het gemiddelde aantal keren dat er per maand (in de afgelopen 12 maanden) naar dat zoekwoord wordt gezocht.

Hoe kan ik een inschatting maken van hoe goed ik verwacht te scoren?

Dit is lastig om te bepalen. Als je op de eerste plek in Google staat, dan pak je tussen de 25% en 60% van de kliks. Het percentage kliks dat je pakt verschilt per zoekwoord en positie. Een inschatting maken van hoe goed je verwacht te scoren, is dus een complexe zaak.

Hoe kan ik het conversiepercentage van de adverteerder achterhalen?

Je kunt het conversiepercentage van de adverteerder opvragen. Vaak kun je bij de adverteerder nagaan wat het conversiepercentage is van mensen die via affiliate marketing zijn binnengekomen. Het conversiepercentage ligt meestal tussen 1,5% en 8%, waarbij 2-3% normaal is en 8% uitzonderlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books