Zoeken
Menu

Inhoudsopgave

Dat gaat je niet lukken. Waarom niet? Omdat SEO hele belangrijke voordelen heeft. Welgeteld zijn dat er 15.

Maar naast die 15, zijn er ook 8 nadelen. En ook die zal ik meenemen in deze lijst.

Want zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Voordeel 1: SEO ‘werkt’ continu voor je (nu, maar ook over 5 jaar)

Stel, je spendeert 100 uur aan SEO. Je schrijft blogs, je optimaliseert je website en je verkrijgt waardevolle links. Binnen een week tijd zie je meer kliks, meer bezoekers en aanvragen binnenkomen.

Vervolgens stop je, omdat je bijvoorbeeld een grote klus hebt binnengehaald of net papa bent geworden. Ondertussen doe je niks meer aan SEO, maar toch ben je vindbaar in Google.

Toch blijven er kliks en leads binnenkomen. Dat is de kracht van SEO. SEO werkt voor je terwijl jij er niks aan doet. Natuurlijk zal dit na verloop van tijd afnemen, maar als je de blogs tijdsonafhankelijk hebt geschreven, kunnen ze ook nog over 5 jaar relevant zijn en dus kan je dan ook nog profiteren van het werk dat je hebt gedaan.

Als je in de tussentijd wel met SEO bezig bent gebleven, dan stapelt dat zich alleen maar op. Hoe meer content, hoe beter je vindbaarheid.

Voordeel 2: In elk vrij uurtje kan je gratis content schrijven wat bijdraagt aan je vindbaarheid

Je kent het vast wel. Je zit op een vrijdagmiddag of zaterdagochtend te werken en je wilt graag aan je business werken. Je zit te denken: zal ik een advertentie maken?

Nee, want dat kost geld. Zal ik een nieuwsbrief schrijven? Nee, want die verstuur ik eenmalig en dan heb je geen continue stroom aan bezoekers.

Zal ik dan een Facebookpost maken? Nee. Ook niet. Want ook dat is maar van korte duur.

Het beste wat je kan doen met elk vrij uurtje is werken aan je organische vindbaarheid. Dat kost je geen geld en zoals je weet na voordeel 1 zal dat altijd blijven bestaan.

Ben je net begonnen met je bedrijf en heb je veel tijd over? Stop alle tijd die je hebt in het leren van SEO en het schrijven van content. Want dat kost je niks en gaat je gigantisch veel opleveren.

Voordeel 3: SEO is grotendeels gratis

Er wordt vaak gezegd dat SEO gratis is. Dat klopt niet helemaal.

Een groot deel van SEO is gratis, maar een groot deel ook niet. Mocht je willen weten welk deel niet, dan adviseer ik dat je mijn blog leest genaamd: Waarom SEO niet zo gratis is als ze zeggen.

Dit voordeel van SEO sluit natuurlijk naadloos aan op voordeel 2, want daar vertelde ik je al dat het schrijven van content niks kost.

Maar ook je website technisch optimaliseren, verbeteren en wat linkjes verkrijgen kost niet altijd geld. En ook dát kun je allemaal zelf leren.

Voordeel 4: De doorklikratio is hoger bij organische zoekresultaten dan bij betaalde zoekresultaten

Sta je op organisch op nummer 1 in Google, dan zullen meer mensen op je resultaat klikken dan wanneer je op nummer 1 staat met een advertentie. Daar zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

De vuistregel is dat ongeveer 60% van de mensen klikt op onbetaalde zoekresultaten en dat ongeveer 40% klikt op betaald zoekresultaten.

Oftewel, het is altijd interessanter om onbetaald te scoren, dan om betaald te scoren (als je alle andere factoren en eisen even links laat liggen).

Voordeel 5: SEO heeft de beste ROI

‘Maar wat levert het op dan?’

Dat is een vraag die ik zeker elke dag gesteld krijgt. Voor elke ondernemer is onderaan de streep het belangrijkst wat het oplevert.

Oftewel, wat de ROI (return on investment) is.

Bij al onze klanten zien we dat SEO veruit de beste ROI heeft. Het werkt beter dan e-mail marketing, beter dan Google Ads, beter dan Facebook en beter dan elk ander marketing kanaal.

Dat komt grotendeels omdat SEO iets is wat voor je blijft werken. Als je nu een tekst schrijft, heb je daar volgend jaar nog plezier van. Dat is bij je nieuwsbrief of social post wel anders.

Voordeel 6: Het verkeer dat binnenkomt via SEO is relevanter en kwalitatief beter

SEO en SEA zijn zo uniek omdat mensen op zoek zijn naar een product of dienst van jou. Ze zoeken op loodgieter Arnhem en dus willen ze een loodgieter uit Arnhem zien.

Er is nagenoeg geen ander online marketing kanaal dat die kracht ook heeft. Maar SEO is nog unieker dan SEA. Dat komt omdat SEA advertenties zijn.

En we weten van advertenties dat ze niet altijd even goed aansluiten bij wat de zoeker nodig heeft. Bij SEO is dat wel het geval, omdat Google zo’n geavanceerd systeem is.

Google weet extreem goed wat een gebruiker wilt en zal altijd haar stinkende best doen om de zoekresultaten zo goed mogelijk daarop aan te laten sluiten.

Voor jou betekent dat het verkeer dat via SEO binnenkomt altijd kwalitatiever zal zijn dan de andere kanalen. De bezoekers zijn relevanter, lezen meer pagina’s, blijven langer hangen en in veel gevallen zullen ze ook beter converteren.

Het verkeer dat binnenkomt is qua conversies vaak heer en meester als je het vergelijkt met andere kanalen. En dat voordeel heeft geen enkel ander kanaal dan SEO.

Voordeel 7: Je bent niet alleen maar vindbaar in Google, maar ook in Bing en andere zoekmachines

Als het over SEO gaat, dan gaat het natuurlijk vooral over Google. Dat is de grote jongen die zorgt voor de meeste bezoekers, leads en klanten. En dat is de grote jongen die door iedereen gebruikt wordt.

Maar naast Google zijn er nog meer zoekmachines. Denk aan:

  • Bing
  • Baidu
  • DuckDuckGo
  • Yahoo
  • Yandex
  • Etc.

De vuistregel is ook hier dat wanneer je goed scoort in Google, je goed scoort in de andere zoekmachines. (Disclaimer: natuurlijk is lokale SEO en internationale SEO een ander verhaal, maar de algemene regel werkt wel).

Als je dus je SEO goed op orde hebt, betekent dit dat je binnen veel meer zoekmachines te vinden bent.

Voordeel 8: Er is gigantisch veel gratis informatie over SEO online te vinden

Dit voelt als een open deur, maar er is geen ander online marketing kanaal waar meer over te vinden is dan SEO. SEO is namelijk veel breder en uitgebreider dan bijvoorbeeld een Facebook adverteren.

Juist omdat SEO zo breed is, zijn er veel soorten mensen die er content over schrijven.

  • Er zijn mensen die schrijven over de techniek
  • Er zijn mensen die schrijven over content
  • Er zijn mensen die schrijven over linkbuilding
  • Er zijn mensen die schrijven over  al die dingen … en meer

Omdat er zoveel gratis informatie te vinden, kan je heel gemakkelijk zelf SEO leren.

Voordeel 9: SEO is laagdrempelig. Je kan makkelijk zelf starten

SEO voordeel 9 sluit deels aan bij voordeel 8. Je hoeft namelijk geen professor te zijn om te starten met SEO. Iedereen kan binnen een paar dagen leren hoe je een eerste tekst schrijft.

Iedereen kan leren hoe je een redirect aanmaakt en iedereen kan leren hoe je een goede meta omschrijving schrijft. Daar heb je geen studie van 4 jaar voor nodig.

En juist omdat er over SEO zoveel gratis informatie beschikbaar is en veel onderdelen van SEO laagdrempelig zijn, kan je hier binnen een paar dagen zelf al mee starten.

Voordeel 10: Budgetten tellen grotendeels niet mee binnen SEO

Ik vertelde je al eerder dat SEO niet helemaal zo gratis is als ze zeggen. Want als het over linkbuilding gaat, dan tellen budgetten wel degelijk mee.

Hoe meer geld je hebt, hoe meer betere links je kan kopen.

Maar als we kijken naar de techniek en de content binnen SEO, daar tellen budgetten niet mee. Het kost je in principe niks om een ijzersterke en goed vindbare tekst te schrijven.

En het kost je in principe niks om je eigen website te optimaliseren. De enige investering die je erin stopt, is je tijd.

Mocht je dus een concurrent hebben die meer marketingbudget heeft dan jij, dan kan je die op het gebied van SEO nog steeds voorbijgaan. Met Facebook adverteren of Google adverteren werkt dat wel anders.

En zeker met de komst van alle AI tools, wordt het daadwerkelijk doen van SEO steeds eenvoudiger. Creativiteit wordt steeds belangrijker.

Als we het hebben over Google, dan gaat het vaak om zoekresultaten van Google. En dan met name de tekstuele resultaten.

Maar Google is veel meer dan dat. Je hebt namelijk ook Google Maps (voor lokale SEO) en Google Image Search (voor visuele producten / diensten).

Als je je SEO zaakjes goed op orde hebt, profiteer je van alle mogelijkheden binnen Google. En dus ook Google Maps en Google Image Search.

Wij weten uit ervaring dat je daar ook voldoende leads en klanten uit kan halen. Dus zorg er dan ook voor je dat alle elementen die je hiervoor moet optimaliseren ook daadwerkelijk optimaliseert.

Let wel op: je moet dan natuurlijk wel een visueel product hebben. Want een online marketing bureau gaat geen leads halen uit Image Search. Maar een hovenier kan dat dan weer wel.

Voordeel 12: Een goed geoptimaliseerde website is gebruikersvriendelijk

10 jaar geleden draaide SEO vooral om de zoekmachine. De afgelopen jaren zie je dat SEO niet meer draait om de zoekmachine, maar om de bezoeker.

Hetzelfde geldt voor de technische SEO van je website. Een snelle website wil je niet omdat Google dat fijn vindt. Nee. Die wil je omdat de bezoeker dat fijn vindt.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor 404’s. Dat doe je ook voor je bezoeker en niet voor Google.

Wanneer je website dus technisch goed is geoptimaliseerd, dan is dat goed voor de gebruikservaring. En als dat geen handig bijkomend voordeel is, dan weet ik het ook niet meer ;-). 

Voordeel 13: Met Analytics en Search Console heb je alles inzichtelijk

Wanneer we het hebben over de belangrijkste SEO tools, dan horen Google Analytics (4) en Search Console in iedereens lijstje te staan. En als je Google Analytics en Google Search Console goed hebt ingericht, dan is letterlijk alles inzichtelijk:

  • Vertoningen
  • Kliks
  • Gedrag
  • Conversies
  • Echt alles.

Je weet dus precies waar je op moet sturen, waar je aandacht aan moeten besteden, wat je wel moet doen en wat je niet moet doen.

Dit gaat je echt helpen bij het sturen van je bedrijf.

Als het we het over Search Console hebben, dan gaat het alleen over SEO. Maar als we het over Analytics hebben, dan zie je natuurlijk alle data van alle kanalen.

Met beide tools heb je direct inzicht in wat je inspanningen opleveren, waar je op moet handelen en waar de kansen liggen.

Voordeel 14: Wanneer je website goed ingericht is voor SEO, dan profiteer je daar met SEA van

Bij SEO draait het natuurlijk om zoekwoorden. Maar bij grote delen van SEA draait het ook om de zoekwoorden.

Wanneer je website op het gebied van SEO (en dus die zoekwoorden) goed is ingericht, dan vindt Google Ads dat leuk. En dat leuk vinden laat Google je weten door middel van de kwaliteitsscore.

Wanneer je kwaliteitsscore hoog is, dan zal Google je belonen door je hoger te plaatsen in de betaalde zoekresultaten en door een lagere CPC te vragen.

Dus als je je SEO goed uitvoert, dan is het voordeel voor jou dat het rendement op je Ads campagnes ook beter wordt.

En met rendement bedoel ik natuurlijk lagere kosten en een hogere opbrengst.

Voordeel 15: Ook met SEO kan je direct resultaat zien (met longtail zoekwoorden)

Ja, SEO is grotendeels lange termijn. Maar als jij een paar hele specifieke long tail zoekwoorden achterhaalt en daar teksten voor schrijft, dan kan je ook op korte termijn resultaat zien.

En met korte termijn bedoel ik enkele dagen. Wanneer er voldoende op een term gezocht wordt en de concurrentie laag is, kan je binnen aanzienlijke tijd al meer bezoekers en zelfs leads verwachten.

Maar dat moet je niet tegen iedereen zeggen hoor ;-).

We gaan door naar de nadelen. De lijst vind je hieronder, maar ik heb ook een podcast hierover opgenomen. Die vind je op Spotify, maar ook op YouTube:

Nadeel 1: Het kan lang duren voordat je resultaat ziet

Als je met SEO aan de slag gaat, dan kom je erachter dat je dit vaak niet direct iets oplevert. Al schrijf je het allerbeste artikel op het internet (over jouw onderwerp) en bied je deze aan in Google via Search Console, dan nog zie je in veel gevallen geen direct resultaat.

En met direct resultaat bedoel ik dezelfde dag of dezelfde week.

Google heeft namelijk tijd nodig om je website en content goed te beoordelen. Bovendien gaat om veel meer dan alleen content. Ook de techniek van je website en de backlinks zijn ontzettend belangrijk.

Nu is vraag waarschijnlijk: ‘Hoe lang duurt het dan voordat je iets van SEO terugziet?’. Nou, dat is afhankelijk van twee dingen:

  1. Hoeveel tijd jij in SEO stopt / gaat stoppen
  2. Hoe goed je in SEO bent

Als je heel goed bent in SEO en je 10 uur per week eraan spendeert, dan kan je binnen een paar weken al de eerste bezoekers zien. Ben je extreem goed in SEO en spendeer je er 30 uur per week aan, dan kan dat nog sneller.

Maar ben je totaal niet goed in SEO en spendeer je alleen je vrije zaterdagochtend eraan? Dan kan het zo maar maanden duren.

Wij zeggen tegen onze klanten dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat ze iets van ons werk terugzien. Al is dat bij ons natuurlijk niet afhankelijk van de kwaliteit, maar aan de doelstellingen van de klant en het beschikbare budget.

Met 6 uur per maand kunnen wij bijvoorbeeld minder meters maken dan met 6 uur per week.

Nadeel 2: Niet elk onderdeel van SEO vind je even leuk (techniek, content en autoriteit)

Bij SEO gaat het natuurlijk over techniek, content en autoriteit. Ik ben persoonlijk gek van alle drie de factoren, maar de kans is groot dat jij dat niet bent.

Jij snapt bijvoorbeeld niks van de techniek (of wilt er gewoon niks van weten), backlinks kunnen een ver-van-je-bed-show zijn of teksten schrijven vind je verschrikkelijk.

Ik ken echt maar weinig ondernemers, marketeers en SEO-specialisten die alle drie de pijlers echt leuk vinden en willen snappen. Veel SEO-specialisten zijn eigenlijk verkapte content writers, linkbuilding specialisten of webdevelopers. Ze profileren zich als SEO-specialist, maar eigenlijk zit hun specialisme in één van de pijlers.

En niet zozeer in alle pijlers.

Begrijp mij niet verkeerd, daar is niks mis mee en ik probeer deze mensen zeker niet te bashen. Maar SEO écht goed snappen is een kunst.  

Nadeel 3: De kracht van concurrenten die al jaar bezig zijn met SEO

Stel, je wilt autoverzekeringen gaan verkopen en je klopt bij ons aan. ‘Hallo Team OMA, ik wil graag binnen een jaar in de top 3 staan op het zoekwoord autoverzekering’.

Dan is mijn reactie al heel snel: ‘gave doelstelling, maar de kans dat we dat gaan behalen is erg klein en je zal flink in de buidel moeten tasten’.

De partijen die op het zoekwoord autoverzekering scoren, werken ook met kwalitatieve bureaus, snappen het spelletje en doen het al jááááren. Als een SEO-specialist jou belooft dit binnen een jaar te regelen voor een leuk maandbedrag, dan moet je echt op je hoede zijn.

Ten eerste twijfel ik dan al aan te technieken die ze gaan gebruiken (dat zal niet veel soeps zijn) en daarnaast zijn ze niet realistisch.

Dat is dan ook het nadeel van SEO. Wanneer je concurrenten al jaren goed bezig zijn, dan is de kans klein dat je ze gaat verslaan. Als hun techniek perfect in orde is, hun content fantastisch is en ze al duizenden kwalitatieve backlinks hebben, dan is het echt een opgave om de topposities op hun belangrijkste zoekwoorden af te pakken.

En natuurlijk zijn er partijen die hun SEO al jaren niet goed uitvoeren, maar dat is een ander verhaal.

Nadeel 4: Over SEO zijn heel veel onwaarheden te vinden

Bijna iedereen die iets wilt leren, die begint bij Google.

Bijvoorbeeld: ‘SEO leren’, ‘Hoe leer ik alles over SEO’ of ‘SEO e-book’. Je ziet dan duizenden resultaten van mensen die SEO uitleggen. Hier vind je pareltjes tussen en je leert er ontzettend veel van.

Maar helaas kom je ook informatie tegen die niet klopt of niet meer klopt. Juist omdat er binnen SEO verschillende pijlers zijn, geeft iedereen zijn eigen visie.

De één zegt dat het allemaal draait om content, de ander zal zeggen dat het juist om linkbuilding gaat en weer een ander zal zeggen dat het om alle pijlers gaat.

Daarnaast is het binnen SEO ook niet allemaal zwart wit. Er zijn heel veel grijze gebieden. De één zegt dat je weg moet blijven van startpagina’s en de ander moedigt het juist aan.

Wat voor de ene website wel werkt, hoeft in een andere markt niet te werken. Dus soms is er ook geen peil op te trekken.

Nadeel 5: Google komt regelmatig met updates en veranderingen

Het is niet zo dat Google elke maand haar algoritme compleet aanpast, maar Google komt wel meerdere keren per jaar met een update.

Afhankelijk van de kwaliteit van je website, content en autoriteit, de niche/markt waar je in zit en je reputatie binnen Google kunnen die updates wel wezenlijk dingen veranderen.

Je kan posities verliezen, iets moeten aanpassen of wellicht wel een penalty krijgen.

Persoonlijk vind ik die Google updates juist ontzettend leuk. Het geeft nieuwe energie en houdt het werk spannend en leuk.

Bovendien werken we op zo’n manier dat we er eigenlijk nooit last van hebben. We gebruiken geen technieken die niet mogen, focussen altijd op lange termijn en zorgen dat de websites van al onze klanten op alle drie de pijlers in orde zijn.

Waarom dit voor jou dan een nadeel kan zijn? Nou, je moet allereerst weten dat er een update is geweest, dan moet je weten er anders is geworden en als laatst heb jij vaak maar 1 of 2 websites als referentiekader.

Vandaag de dag werken wij voor 100+ websites. Dus wij kunnen bij veel meer websites in de keuken meekijken en testen.

Nadeel 6: SEO moet je periodiek doen en bijsturen

Nadeel 6 sluit eigenlijk perfect aan bij nadeel 5. Het algoritme van de zoekmachines is aan veranderingen onderhevig en de resultaten zijn dat ook. Het is een van de redenen waarom je continue met SEO bezig moet gaan.

Het is niet zo dat je 2 maanden lang je best doet en dan denkt: dat was het dan! Nee. Je moet maandelijks nieuwe content creëren, je website verbeteren en nieuwe links vergaren.

Je concurrenten doen dit namelijk ook. SEO moet je echt zien als een marathon, het is geen sprint. Zorg er daarom voor dat je welke week of elke twee weken een aantal uren blokt om aan je organische vindbaarheid te werken.

Maar er zijn nog meer redenen waarom je periodiek met SEO aan de slag moet gaan:

  • Content verouderd
  • Je bedrijf ontwikkelt zich en dus moet je de website aanpassen
  • Er zijn nieuwe ontwikkelingen of kansen binnen de markt en/of je website
  • Het zoekgedrag van mensen verandert door bijvoorbeeld het weer, een wereldwijde pandemie of iets dat in het nieuws is geweest
  • Je assortiment verandert en dus moet je de producten aanpassen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nadeel 7: Een strategie is cruciaal

Natuurlijk kan je een tool als KWFinder gebruiken, een paar woorden erin knallen en wat blogjes schrijven over de zoekwoorden die KWFinder aangeeft.

Maar dat is geen SEO. Welke zoekwoorden gebruik je op welke pagina? Hoe zorg je ervoor dat je pagina voldoende intern gelinkt is? Zijn er pagina’s die interne concurrentie hebben?

Welke zoekwoorden zijn het laaghangend fruit en welke zoekwoorden zijn eerder een meerjarenplan?

Dat zijn een paar van de vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan de slag gaat. Mocht je niet de strategische kennis hebben, dan heb ik natuurlijk het liefst dat je gewoon aan de slag gaat.

Maar als je het echt goed wilt doen en die concurrenten die al jaren bezig zijn wilt verslaan, dan ontkom je niet aan een goede SEO-strategie.

En binnen SEO geldt ook: hoe meer je weet, hoe beter je weet dat je weinig weet. Want als jij 200 blogs hebt geschreven, dan weet je veel meer dan toen je net was begonnen.

Nadeel 8: SEO kan heel arbeidsintensief zijn

Eigenlijk zou dit nadeel inmiddels geen toelichting meer nodig hebben. Alle eerdere genoemde nadelen hebben namelijk ook met dit nadeel te maken.

Juist omdat SEO zo divers, breed, diep en veel aan het veranderen is, kan het zo een dagtaak worden. Als je van alles op de hoogte wilt blijven, alles geüpdatet wilt hebben, constant je vindbaarheid verbetert en nieuwe content schrijft, dan ben je uren per week bezig.

En die uren, die heeft niet iedereen.

Dit artikel is geschreven op 21 juni 2021 en geüpdatet op 2 augustus 2023.

Wat zijn de voordelen van SEO voor een website?

SEO biedt verschillende voordelen voor een website, waaronder een hogere zichtbaarheid in zoekmachines, meer organisch verkeer, verbeterde gebruikerservaring, hogere geloofwaardigheid en een betere ROI in vergelijking met betaalde advertenties.

Wat zijn de nadelen van SEO?

Ondanks de vele voordelen heeft SEO ook enkele nadelen. Enkele van deze nadelen zijn dat het lang kan duren voordat resultaten zichtbaar zijn, het vereist voortdurende inspanningen en optimalisatie, het kan competitief zijn, en sommige optimalisaties kunnen technische kennis vereisen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog