SEO gratis

Waarom SEO niet zo gratis is als ze zeggen!

Als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat iemand zegt dat SEO gratis is, zou ik rijk zijn.

Die uitspraak vond ik bij dit onderwerp wel gepast. Ja, het lijkt er in eerste instantie op dat je SEO volledig gratis is. Maar wanneer je er echt mee bezig bent, dan weet je dat dat helemaal niet waar is.

In dit artikel leg ik uit waarom SEO dus niet gratis is.

Wat is SEO?

Je denkt misschien dat het niet nodig is om eerst te beginnen met de vraag: ‘wat is SEO?’. Maar het antwoord op die vraag is cruciaal om je uit te leggen waarom SEO eigenlijk helemaal niet gratis is. Dus ik doe het toch.

SEO bestaat uit drie onderdelen:

  • De techniek (van je website)
  • De content (die op je website staat)
  • De autoriteit (van je website).

Wanneer we het hebben over de techniek, dan gaat het dus om technische aspecten zoals de laadtijd, indexeerbaarheid, hoe je website gebouwd is, etc.

Wanneer we het hebben over de content, dan gaat het om de teksten, afbeeldingen en video’s die op je website gebruikt worden.

En wanneer we het hebben over de autoriteit, dan gaat het vooral om het aantal linkjes die naar je website leiden.

Nu we allemaal weten waar we het over hebben, ga ik je vertellen waarom SEO helemaal niet zo gratis is als je misschien denkt.

Waarom zeggen mensen eigenlijk dat SEO gratis is?

Net zoals elk ander onderdeel van online marketing, kom je met blogs zoals deze, YouTube video’s en e-books al een heel eind.

Maar dit geldt trouwens niet alleen voor SEO. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor e-mail marketing of bijvoorbeeld een kanaal zoals Facebook.

Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.

En als je de keuze maakt om dubbel zoveel tijd te spenderen aan SEO, dan kost je dit in principe niks extra. Dat is precies wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat SEO gratis is.

Waarom SEO helemaal niet gratis is

Zeggen dat SEO gratis is, is hetzelfde zeggen dat het gratis is om een topatleet te worden.

De tijd die je erin stopt ‘kost’ je niks, maar de voeding, de schoenen, de adviezen, het sporthorloge en al die andere noodzakelijke dingen zeker wel geld.

En dat werkt ook zo binnen SEO. Je hebt de juiste tools nodig, soms een betaalde training, een website inclusief hosting, een goede domeinnaam en natuurlijk heel veel tijd.

Wat ze eigenlijk bedoelen wanneer ze zeggen dat SEO gratis is

Ik snap heel goed wat mensen bedoelen als ze zeggen dat het gratis is. Wat ze eigenlijk bedoelen te zeggen, is dat het starten met SEO gratis is.

Na het lezen van een paar blogs kan je namelijk heel gemakkelijk zoekwoorden achterhalen, je eerste geoptimaliseerde content schrijven en vindbaar worden binnen Google.

Maar op een gegeven moment loop je tegen een muur aan. Je concurrenten hebben een snellere website, hebben betere content en kopen maandelijks relevante backlinks in.

En die betalen dus wel voor hun SEO. Ik zie het dus eigenlijk heel zwart wit. Beginner SEO is nagenoeg gratis, maar expert level SEO is dat niet.

Zeker niet als je hulp nodig hebt van een externe SEO-specialist of online marketingbureau. En over die laatste twee hebben we het nog helemaal niet gehad.

Want die kosten ook geld (wat natuurlijk wel weer geld hoort op te leveren, maar ook dat is lang niet overal zo).

Waarom lijkt SEO meer gratis dan andere online marketing disciplines?

Tegen 9 van de 10 startende ondernemers is mijn advies vaak hetzelfde: stop de aankomende 2 jaar al je overige tijd in het creëren van waardevolle content.

Als je dat 2 jaar lang goed doet, dan weet ik zeker dat je daar een bedrijf op kan bouwen.
Begin met 1 blog per maand en schaal dat zo snel mogelijk op. Schaal dat op naar een aantal dat goed bij jou past. Bij mij is dat bijvoorbeeld 2 blogs per week. Momenteel.

Of je nu 1 keer per maand of 1 keer per dagdeel blogt, het gaat je niet meer (geld) kosten. Wil je bijvoorbeeld hetzelfde aantal bezoekers binnenhalen met Google Ads? Dan gaat dat je uiteraard wél geld kosten.

Wil je hetzelfde aantal bezoekers binnenhalen met je Facebookpagina? Dan gaat Facebook je bereik beperken, omdat je te veel post.

Wat mensen bedoel als ze zeggen dat SEO gratis is, is dat het creëren van content geen geld kost. Dat het schrijven van bijvoorbeeld een e-book of social media geen geld kost.

Maar wil je echt bovenaan Google staan en je concurrenten verslaan op competitieve zoekwoorden? Dan kost SEO je wel degelijk geld.

Dus de uitspraak dat SEO gratis is, is niet helemaal eerlijk.

Recente blogs

26 maart 2021
Blockchain, NFT’s en SEO

Blockchain, NFT’s en SEO: wat zouden we kunnen verwachten?

26 maart 2021
Affiliate link aanmaken in Bol.com

Affiliate link aanmaken in Bol.com: zo doe je dat (2021)

26 maart 2021
backlinks disavowen semrush

Backlinks disavowen met SEMrush: slechte links verwijder je zo

26 maart 2021
SEO gratis

Waarom SEO niet zo gratis is als ze zeggen!

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]