KEI en KOI index

KEI en KOI index: the good, the bad and the ugly

In het land van SEO, zoekwoorden en concurrenten zijn de KEI en de KOI vaak gebruikte afkortingen. Alleen weet jij wel wat ze betekenen?

En weet je dan toevallig ook waar ze goed voor zijn? Mijn mening is dat je extreem voorzichtig moet zijn het gebruik van de twee.

Waarom dat zo is en wat je er allemaal over moet weten, ga ik je nu vertellen.

Wat is de KEI factor/index?

Als ik aan iemand uitleg wat er belangrijke is bij het achterhalen van zoekwoorden, dan bestaat het rijtje eigenlijk altijd uit de volgende vier:

  • Volume
  • Moeilijkheidsgraad
  • Intentie
  • Relevantie

Voor elk van deze vier heb je een tool of een denkwijze die je kan hanteren. Bij het bepalen van volume kan je bijvoorbeeld een zoekwoordanalyse tool zoals KWFinder gebruiken en bij het bepalen de intentie kan je in de huid kruipen van je doelgroep om te bepalen wat er mee wordt bedoeld.

De rekenmethode KEI kan je gebruiken bij de moeilijkheidsgraad en staat voor Keyword Effectivness Index. Het is een hulpmiddel die op basis van het volume en het alle zoekresultaten (ook wel SERPs genoemd) bepaalt hoe moeilijk het is om op de zoekterm te scoren.

Deze methode bepaalt eigenlijk op een hele simpele wijze de vraag en het aanbod. Waarbij het volume de vraag is en het aantal zoekresultaten het aanbod. En hoe hoger de vraag en hoe lager het aanbod, hoe interessanter het zoekwoord wordt.

Met een handig voorbeeld, ga ik ‘m concreet maken:

Op het woord ‘zoekwoorden’ zit volgens KWFinder 640 volume per maand. Zie hiervoor onderstaande screenshot.

KEI volume zoekwoorden

Vervolgens gaan we in Google op zoek naar hoeveel partijen in Google dit zoekwoord gebruiken. Dat doen we door allintitle: zoekwoorden in Google in te typen.

allintitle kei zoekwoorden

Dat zijn er volgens Google 5.980.

Om de KEI vervolgens te bepalen (en dus de vraag en het aanbod met elkaar te vergelijken) delen we het volume (640) door het aantal zoekresultaten (5.980).

Vervolgens kom je uit een op KEI van 0,11. Dan is je volgende vraag: ‘Is dat dan goed of slecht?’. Dat is geheel afhankelijk van de andere zoekwoorden die relevant voor je business zijn en waarbij mensen een koopintentie hebben.

Want het kan maar net zo zijn dat de andere woorden een KEI hebben van 0,0005.

Wat is de KOI factor/index?

Het nadeel van de KEI is dat het geen onderscheid maakt tussen zoekwoorden met gigantisch veel volume en gigantisch veel concurrentie en zoekwoorden met weinig volume en weinig concurrentie.

Om dat probleem te tackelen kan je met de KOI factor aan de slag. Door simpelweg de KEI keer het maandelijkse volume te doen, kan je de KOI berekenen. Wanneer je de KEI keer het volume doet, bepaal je als het ware de populariteit van het zoekwoord.

Het achterhalen van populaire zoekwoorden met weinig concurrentie, zou dan makkelijker moeten zijn.

Reviews offline en online

Als we dus even teruggaan van het zoekwoord die ik bij de KEI heb gebruikt, dan wordt de rekensom als volgt:

Volume (640) : zoekresultaten (5.980) x volume (640) = 68,49. Bij de KOI geldt eigenlijk hetzelfde als bij de KEI. Hoe hoger hoe beter, maar ook dit is afhankelijk van de andere zoekwoorden.

Hoe je de KEI en KOI kan inzetten bij je zoekwoordanalyse

Nu de theorie duidelijk is, wil ik samen met jou de praktijk in gaan. Ik ga je precies laten zien hoe je de KEI en KOI kan inzetten tijdens je zoekwoordanalyse.

Laten we beginnen met een aantal zoekwoorden die relevant zijn voor Online Marketing Agency en wat zoekwoorden die wat minder relevant zijn:

Vervolgens ga ik de volumes achterhalen, de concurrenten ie de KEI en de KOI:

ZoekwoordVolumeAllintitleKEIKOI
Online marketing bureau340016.4000,21714
Online marketing bureau Arnhem1101550,7178,1
Online marketing bureau Veenendaal20840,244,8
Online marketing bureau Amsterdam7109070,78553,80
Online Marketing Agency26061.5000,0041,04
Online Marketing bureau Ede201390,142,8
Online marketing59003.960.0000,00145544

Nu je dit duidelijk hebt, zou je volgens de theorie beter een keuze kunnen maken in het kiezen van de beste zoekwoorden.

Als we naar de KEI gaan kijken, dan zijn ‘online marketing bureau Amsterdam’ en ‘Online marketing bureau Arnhem’ de beste keuzes.

En als ik naar de KOI ga kijken, dan zijn ‘online marketing’ en ‘online marketing bureau’ de beste keuze. Zoals je net al merkte, zei ik dat je in theorie nu een betere keuze kunnen maken.

In theorie, ja. Want in de praktijk is dat net even anders.

Waarom de KEI en KOI achterhaald zijn

Eigenlijk moet je de KEI en KOI afzweren en links laten liggen. Ja, ze kunnen wel eens handig rekenmiddel zijn en een indicatie geven.

Maar door alleen te kijken naar volume en de allintitle laat je een heleboel links liggen. Een heleboel dingen die veel belangrijker zijn dan de KEI en KOI. Denk aan:

  • Semantiek en synoniemen.
  • De intentie van een zoekwoord.
  • De relevantie van een zoekwoord.
  • Google die steeds slimmer wordt en naar steeds meer aspecten binnen SEO kijkt. Google is minder snel onder tuin te leiden.
  • Andere on page elementen van de concurrenten, zoals de laadtijd, meta omschrijving en de tekst an sich.
  • Autoriteit van de concurrenten.

Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom je niet naar de KEI en KOI moet kijken. Het is namelijk een stuk makkelijk om van plek 100 naar plek 50 te gaan, dan van plek 10 naar 1.

Met de KEI en KOI kijk je naar het totaalaantal concurrenten, niet naar de échte concurrenten die misschien al jaren bovenaan staan en een ijzersterk linkprofiel hebben.

Erg gevaarlijk dus. En een andere belangrijke kanttekening is dat de volumes die de Keyword Planner en ook mijn favoriete tools zoals SEMrush en KWFinder geven niet altijd accuraat zijn.

Laat ik, om dit artikel goed af te sluiten, nog even een praktijk voorbeeld geven waarom de KEI en KOI vaak niet werken:

ZoekwoordVolumeAllintitleKEIKOI
Google Analytics100.000861.0000,1212.000

Zoals je kan zien heeft het zoekwoord ‘Google Analytics’ een KOI van 12.000 en scoort vele malen hoger dan de eerste geanalyseerde zoekwoorden.

Maar het is zeker geen interessant zoekwoord om op te focussen, aangezien dit mensen zijn die op zoek zijn naar Google Analytics en niet per se naar mijn dienstverlening.

TLDR;

Stop met KEI en KOI.

Recente blogs

8 juli 2020
IMU Meester in SEO Review is de SEO-training €997 waard?

IMU Meester in SEO Review: is de SEO-training €997 waard?

Om mijn kennis van SEO bij te spijkeren was ik op zoek naar een SEO-cursus. Ik heb de Meester in SEO-cursus van de IMU gevolgd. Ondanks dat ik niet voor de cursus betaald heb (daarover later meer), durf ik te stellen dat het de €997 waard is. Waarom? Dat ga ik jullie hier toelichten.
7 juli 2020
SERPWatcher review favoriete Rank Tracker van 2020

SERPWatcher review: favoriete Rank Tracker van 2020

Het doel van SEO is het behalen van hogere posities in Google om vervolgens te zorgen voor meer bekendheid, bezoekers en klanten. En om die posities bij te houden heb je een stukje software nodig. In SEO-land noemen we dat een rank tracker. Letterlijk vertaald naar “positie bijhouder”. In dit artikel ga ik mijn favoriete rank tracker van dit moment met je delen. Dat is namelijk SERPWatcher van Mangools.
7 juli 2020
waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

6 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

Twijfel je er ook aan om een zoekwoord te gebruiken in je bedrijfsnaam? Ja, het hebben van een zoekwoord in je bedrijfsnaam heeft vele voordelen… Maar ook nadelen. Nadelen die niet vaak genoemd worden of waarvan mensen niet weten dat ze er überhaupt zijn. 6 van die nadelen heb ik voor je op een rijtje gezet.
7 juli 2020
q2 2020 marktaandeel social media

Q2 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

We zitten midden in de zomer. De COVID-19 maatregelen worden steeds verder versoepeld en misschien ga je er tóch nog even tussenuit. Een mooi moment om eens te checken hoe het staat het met marktaandeel social media in Nederland en Europa in Q2 van 2020. Er is genoeg gebeurd de afgelopen maanden, dus laten we snel kijken wat het effect daarvan is geweest op het marktaandeel van social media in Nederland, Duitsland, België en de rest van Europa!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]