Reptielenbrein
Ook wel: hersenstam
Het reptielenbrein is het oudste gedeelte van de hersenen van de mens en vormt in combinatie met het zoogdierenbrein en de neocortex het menselijk brein. Het reptielenbrein controleert onze primaire levensbehoeften. Hierbij kan gedacht worden aan onze ademhaling, eetlust, de behoefte aan veiligheid en onze overlevingsdrang. Hieruit komen ook de bekende vecht- en/of vluchtreacties voort. Een andere functie van het reptielenbrein is het bepalen van een koopbeslissing wat interessant is met betrekking op marketingdoeleinden. Het reptielenbrein (ook wel de hersenstam genoemd) heeft immers veel invloed op het gedrag van de mens.
Een belangrijke onderscheidende waarde van het reptielenbrein is dat dit brein veel invloed heeft op het mechanisme dat automatisch reageert op prikkels die emoties van een mens oproepen. Dit kan dus gezien worden als het onbewuste gedrag van mensen. Hierbij kan gedacht worden aan het zoeken van plezier en het vermijden van pijn. Dit zijn immers de basiselementen van het gedrag van de mens. Deze achterliggende gedachte is de reden dat veel organisaties er bewust voor kiezen om met hun marketingboodschap het reptielenbrein van de doelgroep te prikkelen. Juist door de toegevoegde waarde van een specifiek aanbod onder de aandacht te brengen, wordt het reptielenbrein van de doelgroep getriggerd.
Hierbij kan gedacht worden aan een tijdelijke aanbieding met een beperkte beschikbaarheid. Veel mensen zijn immers bang om niet alleen de financiële voordelen van een aanbod mis te lopen maar hechten ook veel waarde aan de toegevoegde waarde die het betreffende aanbod voor deze persoon heeft. Bij het vormgeven van dit soort boodschappen is het goed om te beseffen dat een reptielenbrein sterk visueel georiënteerd is. De visuele presentatie (in vorm van kleuren, vormen en contrasten) is voor 80% bepalend voor de interpretatie van een boodschap. Daarnaast is dit brein erg gevoelig voor waardebepaling. Dit is de reden dat veel marketeers de keuze maken om een waarde vergelijking te maken in hun reclameboodschappen om op deze manier het reptielenbrein van de doelgroep te pleasen