10 belangrijkste lessen na het schrijven van 200 online marketing blogs

Geplaatst op 19 januari 2021 door Daniël Kuipers

In 2018 begon ik met bloggen voor OMA. Ik startte met 1 blog per maand.

Dat werd al snel 1 keer per 2 weken, 1 keer per week en inmiddels schrijf ik 2 blogs per week.

Inmiddels staat de teller op 200 online marketing gerelateerde blogs en heb ik ontzettend veel geleerd van al dat bloggen. In dit artikel vertel ik je wat mijn 10 belangrijkste geleerde lessen zijn.

Les 1: Zorg dat je het schrijven van blogs leuk vindt

Les 1 is veruit het belangrijkst van deze 10 lessen. Als je het namelijk niet leuk vindt om content te schrijven, dan ga je het nooit volhouden.

Ik krijg vaak te horen dat mensen het niet leuk vinden om te bloggen. Maar vaak is dat niet waar. Ze vinden het wel leuk om te bloggen, maar ze vinden het nu niet leuk omdat ze het niet snappen, kunnen of dat ze er de tijd niet voor hebben.

En als je die drie tackelt, dan vinden ondernemers het vaak toch leuk. Zeker als ze zien dat het bloggen hun veel oplevert. Denk aan:

  • Nieuwe leads
  • Betere vindbaarheid
  • Meer vakinhoudelijke kennis
  • Content die ze op de andere kanalen ook kunnen gebruiken.

Persoonlijk vind ik bloggen ontzettend leuk om te doen. Tijdens blog nummer 201 heb ik net zoveel plezier als bij blog 1. Dat zorgt er ook voor dat het je moeiteloos af gaat.

Behalve bij het artikel 45 SEO tools op een rijtje [Gratis & betaald]. Daar ben ik namelijk 10+ uur mee bezig geweest, want daar had ik mij echt verkeken op de input.

Maar ook daar heb ik mezelf er doorheen geploeterd. Soms is het dus gewoon even een kwestie van doorzetten.

Les 2: Consistentie is key

Van het schrijven van 1 blog wordt je website niet beter vindbaar. Van het schrijven van 1 blog per kwartaal ook niet.

Zorg er daarom voor dat je vaak blogt en dat er consistentie in zit. Dit is belangrijk voor je relatie met Google, want je wilt de zoekmachine zoveel mogelijk fresh content.

Maar dit is ook belangrijk voor jezelf. Als jij namelijk elke vrijdagmiddag inplant om te bloggen, dan is dat je vaste moment. Je zal het niet zo snel links laten liggen en je zorgt dat je elke weer gaat schrijven.

Zorg ervoor dat het bloggen een gewoonte wordt. Net zoals het opruimen van je huis of het schoonmaken van je auto. Iets dat automatisch gaat en waar je niet over na hoeft te denken.

Wanneer je op dat niveau zit, dan merk je dat het je makkelijk af zal gaan en dat het je geen moeite meer kost.

En dat consistentie loont, laat onderstaande screenshot van mijn Google Analytics wel zien.

Google Analytics OMA

Les 3: Start altijd met SEO

Begin nooit, maar dan ook nooit zomaar met schrijven. Dat is een van de grootste fouten die je kan maken. Denk vooraf goed na waarover je wilt schrijven, welke woorden je gebruikt, welke tussenkopjes gebruikt, etc.

Dat noemen we ook wel on page SEO. Je zal dus altijd moeten starten met een korte zoekwoordanalyse waarin je gaat ontdekken welke woorden in Google gebruikt worden en welke niet.

Maar het houdt niet op bij het achterhalen van zoekwoorden. Er zijn namelijk ontzettend veel gratis tools zoals Answer The Public of Also Asked die je kunnen helpen bij het uitdenken van de tussenkopjes en (sub)onderwerpen die je in je blog gaat behandelen.

Wanneer je niet start met SEO, ben je vaak een ongeleid projectiel. Je weet dan niet precies waar je over moet schrijven wat de rode draad moet zijn en waar en wanneer je moet stoppen.

Daarnaast kan het ook zomaar betekenen dat je door het kiezen van de verkeerde woorden niet vindbaar bent in Google. En dat zou echt verschrikkelijk zijn. Al je werk voor niets. Geen bezoekers en leads. En dat is toch waar je het uiteindelijk voor doet.

Les 4: Laat SEO soms bewust links liggen

Wat nou als je een leuk onderwerp hebt bedacht, iets waar je echt graag wat over wilt schrijven? Bijvoorbeeld de 10 belangrijkste lessen die je hebt geleerd na het schrijven van 200 online marketing gerelateerde blogs ;).

Voordat ik met dit artikel begon heb ik natuurlijk onderzoek gedaan naar de beste zoekwoorden. Maar wat blijkt? Er zijn nagenoeg geen relevante zoekwoorden voor mijn blog.

Betekent dit dat je dan het artikel niet moet schrijven? Natuurlijk niet! Als jij het een leuk onderwerp vindt, schrijf er dan wat over. Niet alles hoeft perfect voor Google geschreven te worden.

We gaan namelijk even terug naar les 1: Zorg dat je het schrijven van blogs leuk vindt. Dat kan soms inhouden dat je SEO (en dus ook tip 3) bewust links laat liggen om toch je creativiteit kwijt te kunnen.

Les 5: Denk onderwerpen op voorhand uit

Les 5 is er één die mij ontzettend heeft geholpen. Ik heb namelijk 2 jaar geleden een ontzettend lange lijst met blogonderwerpen gemaakt.

Tot de dag van vandaag haal ik daar nog blogonderwerpen uit die ik vervolgens gebruik voor mijn blogs. Ik merk persoonlijk namelijk dat voor mij het bedenken van een onderwerp het lastigst is.

Zeker wanneer je zoals ik elke vrijdagmiddag blogt. Je hebt er een pittige week op zitten en je creativiteit is ver te zoeken. Waar moet je dan over schrijven?

Als je een mooie lijst met onderwerpen hebt, is dat geen probleem. Je scrolt door te lijst heen en het onderwerp waar je op dat moment een goed gevoel bij hebt, pik je eruit.

Handig toch?

En nu vraag jij je misschien af: ‘Daniel, waarom blog je dan bijvoorbeeld niet op maandagochtend?’. Nou, bloggen is voor mij belangrijk, maar werk voor klanten is nog belangrijker. Mijn beste uren gaan dus naar klanten.

Daarnaast ben ik op vrijdagmiddag misschien niet goed in het bedenken van blogonderwerpen, maar ben ik wel extreem snel en goed in het schrijven van blogs.

Les 6: Bereid je blogs voor

Je hebt vast wel eens van een writers block gehoord. Oftewel, een soort tijdelijke blokkade die ervoor zorgt dat je niks uit de pen krijgt.

In dat geval is het heel belangrijk dat je je blogs voorbereid. Dat doe ik namelijk niet op vrijdag, maar aan het begin van de week al.

Dan doe ik de zoekwoordanalyse. Dan bedenk ik alle tussenkopjes en zet ik het skelet van mijn blog klaar. Ik voeg in Word alvast de H1 en H2’s toe en zorg ervoor dat ik op vrijdag alleen nog maar hoef te schrijven – en niet meer na te denken.

Zo open ik op vrijdagmiddag mijn Wordbestand en is het alleen nog maar een invuloefening. Lekker makkelijk.

Deze manier van schrijven helpt mij zoveel dat ik er zelfs een blog over schreef: Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule.

In dit artikel leg ik precies uit hoe ik goed een blog voorbereid, hoe ik ‘m vervolgens schrijf, plaats en aanbied bij Google.

Les 7: Update je blogs periodiek

Deze les leerde ik aan het eind van 2020. Ik zag dat een paar blogs van mij waren gezakt in Google en daardoor kreeg ik dus minder bezoekers.

Ik opende de blogs waar het om ging en zag dat ze al enige tijd oud waren, geüpdatet konden worden en dat ik mijn oude blog format daar nog gebruikte. Oftewel, het was tijd voor een opfrisbeurt.

Na het blog up te daten, uit te breiden en het format op te frissen zag ik dat de blogs al snel weer stegen in Google en dat mijn bezoekersaantallen weer toenamen.

Denk dus niet alleen maar aan je nieuwe content, maar besteed ook aandacht aan je bestaande content. Dat kan namelijk ook een goudmijntje zijn.

En aangezien je beter kan bloggen na je 200e dan na je 3e blog, is het dus goed om periodiek oude content aan te pakken.

Les 8: Schrijf op tijden die voor jou werken

Hier heb ik eerder in dit artikel al kort wat over verteld. Maar het is heel belangrijk dat je gaat schrijven op tijden die voor jou werken.

Ik ben echt een ochtendmens. Daarom schrijf ik vooral goed in de ochtend en in de middag. ’s Avonds is echt niks voor mij. Dan ben ik niet zo creatief en heb ik mijn beste tijd gehad.

Voor jou kan dat misschien wel heel anders zijn. Misschien ben jij ’s ochtends niet uit bed te krijgen en zijn de avonduren je gouden uren.

Dat is voor iedereen anders. Hoe je er nou achter komt wat voor jou het best werkt? Door het simpelweg te testen.

Les 9: Weet wat je slechtste blog ooit zal zijn

Als ik mijn eerste blog erbij pak, dan moet ik altijd een beetje lachen. De kwaliteit, schrijfwijze en het formaat zijn allemaal zoveel verbeterd sinds die tijd.

Ik ben er stappen op vooruit gegaan. Maar even kort terug naar de les: weet wat je slechtste blog ooit zal zijn. Dat is namelijk de allereerste die je schrijft.

Door te schrijven, door te bloggen en door het gewoon te doen, word je steeds beter. Je leert van elk artikel, je wordt sneller en het gaat allemaal makkelijker.

Twijfel dus niet aan jezelf of aan je blog, maar ga ervoor!

Les 10: Kwaliteit + kwantiteit zijn een gouden combi

De laatste les, is zeker niet de minst belangrijke les. Als we het over blogs hebben dan zijn kwaliteit en kwantiteit allebei belangrijk.

Je wilt zoveel mogelijk goede blogs publiceren. En is dat dan een vast aantal per week, maand of per jaar? Nee. Er is namelijk geen ideale hoeveelheid blogs.

Moet je te veel opgeven om elke week een blogs te schrijven? Begin dan eerst met 1 keer per maand. Maar schaal dat op zodra het je makkelijker af gaat en zodra je blogs beter worden.

Focus niet alleen op kwaliteit, maar ga ook zeker voor kwantiteit.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]