Zoeken
Menu

Nou, dat kan komen door één van 13 onderstaande redenen (of door meerdere redenen tegelijk, natuurlijk).

Reden 1: er is een Google update geweest

Google zegt dat ze elke dag meerdere kleine updates uitvoert om haar algoritme (lees: zoekmachine) beter te maken. Maar naast die kleine dagelijkse verbeteringen, zijn er ook jaarlijks een paar grote updates.

Nu kan het zijn dat Google jouw niche strenger aanpakt doordat je een bepaald onderwerp behandeld. Dat gebeurde namelijk in 2018 nadat de Medic Update werd uitgerold en allerlei medische websites hun rankings als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen

Maar het kan ook zijn dat Google op een andere manier naar je website gaat kijken. Dat hebben ze in 2021 bijvoorbeeld gedaan met de Core Web Vitals.

Wat de aanpassing ook zal zijn, door een update kan het zo zijn dat jouw website benadeeld of dat je concurrenten juist worden voorgetrokken. En in een worst case scenario gebeuren ze allebei tegelijk.

Ben je dus ingehaald door je concurrent? Ga dan eerst na of er kortgeleden een Google update is geweest. En als dat het geval is, doe dan research naar wat er is aangepast.

Google update 10 december

Reden 2: de volgorde van de zoekresultaten klopt bij jou niet

Reden 2 is dat je eigenlijk niet bent ingehaald, maar dat het lijkt alsof je bent ingehaald doordat je niet incognito kijkt of dat de locatie impact heeft op de zoekresultaten.

Als jij namelijk je eigen website veel bezoekt en snel weer verlaat, dan kan het zijn dat Google andere zoekresultaten hoger zal plaatsen. Omdat Google weet dat je niet blij bent met dat resultaat.

Zorg er daarom altijd voor dat je de positie in Google controleert met een SEO-tool die daarvoor gemaakt is. Ga niet zelf prutsen of incognito.

Wij gebruiken hier vooral SEMrush en SERPWatcher voor.

Naast je zoekgeschiedenis heeft je locatie ook impact op de zoekresultaten. Google weet namelijk dat wanneer je ‘loodgieter’ intypt, je op zoek bent naar een lokale partij en niet naar een partij die 200 kilometer verderop zit.

Ook dit probleem tackle je door de juiste tool te gebruiken.

Volgorde zoekresultaten google marketing

Reden 3: je concurrent schrijft betere content

Zoals je misschien al weet, bestaat zoekmachine optimalisatie uit drie factoren:

Welke van de drie nou echt het belangrijkst is? En of content nou echt king is, durf ik niet te zeggen. Zonder een snelle website heb je namelijk niks aan je content en zonder backlinks heb je niks aan een snelle website.

Waar ik wel in geloof, is dat content de afgelopen jaar steeds belangrijk is geworden en dat het de aankomende tijd belangrijker gaat worden. Ik denk namelijk dat Google steeds strenger gaat worden op het gebied van autoriteit en dat iedereen straks technisch een goede website heeft.

Oftewel, de kans is groot dat je concurrent je heeft ingehaald omdat zijn content beter en/of uitgebreider is en beter aansluit bij de doelgroep. Hij kan zijn blog of landingspagina beter ingericht hebben, meer interne links hebben, het zoekwoord beter inzetten of simpelweg beter inspelen op de behoefte van de lezer.

En het kan natuurlijk zijn dat een (nieuwe) concurrent een nieuwe tekst heeft geschreven en daarom hoger scoort, maar het kan ook zo zijn dat een bestaande concurrent een bestaande tekst heeft verbeterd.

Reden 4: je concurrent is gestart met linkbuilding

Bij reden 3 had ik het al even over autoriteit. De autoriteit (is een fictief getal, bedacht door SEO-nerds) die een website heeft is afhankelijk van allerlei zaken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe oud je domein is
  • Hoeveel backlinks je hebt
  • Hoe de kwaliteit van die backlinks is

En bij die laatste twee gaat het natuurlijk over linkbuilding: het verkrijgen van links naar jouw website van andere websites.

Links zijn in te kopen, je kan ze ruilen en je kan ze gratis krijgen. Er zijn veel manieren hoe je ze kan verkrijgen. Daar ga ik nu niet te veel op in.

Maar waar ik wel op in wil gaan, is dat je concurrent je heeft ingehaald omdat hij/zij is gestart is met linkbuilding of meer gas is gaan geven op het gebied van linkbuilding.

Dat betekent namelijk dat de autoriteit van de website van je concurrent aan het stijgen is. En als de techniek en content even goed zijn, dan ga je het verliezen op het gebied van autoriteit.

Het nadeel van linkbuilding is dat het vaak te maken heeft met wie de grootste portemonnee heeft. Want in veel gevallen kan degene met de grootste portemonnee de beste links uitkiezen.

Mocht je concurrent veel grotere budgetten hebben en samenwerken met een SEO-specialist die het een beetje snapt, dan is de kans klein dat je het gaat winnen.

autoriteit semrush linkbuilding

Het kan natuurlijk zijn dat je concurrent meer links heeft aangemaakt, maar het kan natuurlijk ook dat er backlinks naar jouw website zijn verwijderd.

En wanneer dat links zijn vanaf kwalitatieve en relevante website, dan kan dat de reden zijn waarom je concurrenten je hebben ingehaald.

Doordat de links zijn verwijderd, is je website een minder grote autoriteit in Google en dat kan ervoor zorgen dat bent gezakt.

Reden 6: jouw website is gezakt door een technisch mankement

Van alle redenen in deze lijst, is deze eigenlijk het meest uitgebreid. Niet zozeer dat het lastig om uit te leggen wat een technisch mankement is, maar omdat er zoveel technische mankementen zijn die ervoor kunnen zorgen dat je concurrent je heeft ingehaald.

Denk aan problemen met:

Het effect van deze problemen variëren van niet zo heel erg tot je website kan niet meer geïndexeerd worden en verschijnt überhaupt niet meer in Google.

En wanneer je meerdere technische mankementen tegelijk hebt, dan heb je helemaal een probleem. Het is dus echt belangrijk om ervoor te zorgen dat al deze technische zaken constant in orde zijn.

Mocht je meer over deze technische mankementen willen lezen, dan adviseer ik je mijn blog De 16 meest gemaakte technische fouten te lezen.

En mocht je zelf willen achterhalen of jouw website veel technische mankementen heeft, dan adviseer ik je om mijn blog Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht te lezen.

Als je zelf al wat verder met SEO bent, dan weet je hoe belangrijk links naar je websites zijn. Nu kan je zelf een linkbuilding pakketje hebben gekocht op Fiverr, bij een online marketing bureau of je vaste SEO-specialist heeft links aangemaakt / ingekocht.

Wanneer de kwaliteit daarvan slecht is, dan kan dit ervoor zorgen dat je zakt in Google. Google vindt het namelijk niet leuk als je links van slechte kwaliteit, niet relevante of buitenlandse backlinks koopt.

Dat heeft ze namelijk direct door. De gevolgen hiervan kunnen een penalty zijn (hier later meer over) maar ook een kleine ‘tik’ in de zoekresultaten. De tik kan je zien als een gele kaart met voetbal.

De penalty kan je zien als een rode kaart.

ingehaald in google door concurrent

Reden 8: je staat op dezelfde plek, maar er staan nu advertenties boven jouw resultaat

Zie je in een keer een hele rits aan zoekresultaten boven jouw zoekresultaat staan? Staat daar toevallig ‘Adv.’ bij en zie je allerlei mogelijkheden die jij niet hebt?

Dan ben je niet gezakt, maar dat betekent dat er advertenties boven je zoekresultaat staan. Dat kan natuurlijk al langer zo zijn, maar je niche kan ook in een keer geëxplodeerd zijn waardoor allerlei partijen er nu op inspringen.

Dan sta je organisch nog steeds nog wel op 1, maar je zult zeker wat kliks verliezen aan je betalende concurrenten. Mochten deze zoekwoorden erg belangrijk voor je zijn, ga dan zelf ook aan de slag met Google adverteren.

google advertenties boven organisch zoekresultaten

Reden 9: twee of meerdere pagina’s binnen je site zijn de concurrentie met elkaar aan het aan gaan

Naast dat je je eigen linkprofiel om zeep kan helpen door slechte links te kopen, is er ook een andere manier waardoor je in Google ingehaald kan worden door je concurrent.

Het is namelijk ook zo dat je binnen je eigen website concurrentie kan hebben. Nu denk je: hoe dan?

Nou, eigenlijk heel simpel. Stel dat je 4 blogs hebt geschreven die allemaal over bakfietsen gaan. Hoe moet Google dan weten welk artikel voor jou het belangrijkst is? En belangrijker nog, welk artikel over bakfietsen voor bezoekers het beste is om te lezen?

Google zal haar best doen om ze allemaal te waarderen, maar ook Google weet niet welke voor jou het belangrijkst is.

Nu kun je dat aangeven met interne links (hoe meer, hoe belangrijker). Maar als alle artikelen evenveel links hebben, dan tast Google helemaal in het duister. Jij hebt interne concurrentie en Google kan niet kiezen.
Wanneer je concurrent niet vier blogs over bakfietsen heeft, maar één krachtig artikel waar al die vier onderdelen in zijn behandeld, dan verlies je dubbel. Want dan verlies je het ook nog eens op het gebied van content.

Ps. Interne concurrentie op zoekwoorden wordt ook wel keyword cannibalization genoemd. En SEMrush heeft daar een hele handige tool voor.

Keyword cannibalization semrush

Reden 10: de content is op een slechte manier aangepast en Google waardeert hierdoor de pagina minder goed

Bij reden 3 vertelde ik je dat je concurrenten betere content kan gaan schrijven. En bij reden 7 vertelde ik je dat je je linkprofiel zelf om zeep kan helpen door slechte links te kopen.

Die twee combineren we bij reden 10. Namelijk het om zeep helpen van je eigen Google positie, doordat je je tekst op de verkeerde manier aanpast.

Wilde je toch een andere titel van de pagina? En vond je die H2 toch niet goed? Als je die hebt aangepast, kan het zo zijn dat je per ongeluk het zoekwoord eruit hebt gehaald.

Je tekst sluit hierdoor niet meer goed aan bij de intentie van de zoeker in Google. Je tekst is minder relevant en Google zal concurrenten die wel een goede tekst hebben boven jou vertonen.

Zorg er daarom altijd voor dat je goed kijkt wat je aanpast. Bespreek dit met je SEO-mannetje (of -vrouwtje) en pas niet zonder na te denken iets aan.

Reden 11: je website voldoet niet aan de standaard van vandaag

Eigenlijk hoort reden 11 bij de reden over technische mankementen en bij de reden over de Google update. Maar ik vind ‘m zo belangrijk, dat ik ‘m toch even apart behandel.

Het komt namelijk nog steeds voor dat mensen een website hebben die niet geschikt is voor mobiele apparaten (Ja, ik vraag me ook af hoe dat kan). En het komt nog steeds voor dat mensen een website hebben die verschrikkelijk traag is.

Dit zou je natuurlijk als technisch mankement kunnen zien of als een update waarin Google sleutelt aan de impact van rankingfactoren. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar dit is er ook één die in de toekomst belangrijk is en wordt. Is je website inclusief genoeg? Is je website geschikt op alle nieuwste apparaten? Voldoet je website aan alle nieuwe eisen die Google heeft? Wordt er geen verouderde HTML meer gebruikt?

Dat zijn allemaal dingen die belangrijk zijn en impact hebben op je positie in Google.

Reden 12: je concurrent heeft zijn Google Mijn Bedrijf aangevuld

Als ik start met een blog, dan bedenk ik eerst alle tussenkopjes. Als ik die heb bepaald, dan vraag ik mijn collega’s altijd even mee te kijken.

En Collega Tom kwam met een goed idee. Je kan namelijk ook ingehaald worden in Google Mijn Bedrijf.

Je weet wel. Dat ene blokje in Google met de locaties.

Google Mijn Bedrijf ingehaald concurrent

Je Google Mijn Bedrijf kan je helemaal optimaliseren. Wanneer je concurrent dat heeft gedaan en wanneer hij de rest van zijn profiel heeft aangevuld, dan kan het ook zijn dat je binnen Google Maps wordt ingehaald.

Reden 13: je hebt een Google penalty gekregen

*Fluitje van de scheidsrechter* RODE KAART! PENALTY!

Als jij je niet aan regels van Google houdt, dan kan je een penalty krijgen. Nu denk jij: wat houdt dat dan precies in, een penalty?

Dat kan betekenen dat je wat posities verliest in de zoekresultaten. Maar als je het erg bont hebt gemaakt, kan dat ook betekenen dat je volledig uit de zoekresultaten van Google wordt gegooid.

En hoe kan je zo’n penalty krijgen? Door je niet te houden aan de regels van Google. En een aantal van die regels die vindt je hier.

Dit artikel is geschreven op 29 januari 2021 en is op 17 september 2023 geüpdatet. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog