SERPWatcher review favoriete Rank Tracker van 2020

SERPWatcher review: favoriete Rank Tracker van 2020

Het doel van SEO is het behalen van hogere posities in Google om vervolgens te zorgen voor meer bekendheid, bezoekers en klanten.

En om die posities bij te houden heb je een stukje software nodig. In SEO-land noemen we dat een rank tracker. Letterlijk vertaald naar “positie bijhouder”.

In dit artikel ga ik mijn favoriete rank tracker van dit moment met je delen. Dat is namelijk SERPWatcher van Mangools.

Wat is SERPWatcher?

Zoals ik je in de introductie vertelde, is SERPWatcher een programma om je posities in Google bij te houden. Daarnaast wil ik ook de naam SERPWatcher even uitleggen, dan snap je het namelijk nog een stuk beter.

SERP staat voor Search Engine Result Page. Oftewel de zoekresultaten. En watcher, dat is iemand die iets bekijkt/in de gaten houdt.

Dan weet je nu ook waar de naam vandaan komt.

serpwatacher review

Onderdeel van Mangools

Als je veel van mijn andere blogs hebt gelezen, dan weet je dat ik gek ben op KWFinder (/kwfinder/). Dat is in mijn optiek één van de beste zoekwoordanalyse tools op de markt.

KWFinder en SERPWatcher zijn beiden onderdeel van Mangools. Mangools kan je dus zien als een pakket aan SEO tools die allemaal erg handig zijn om te gebruiken.

Mangools bestaat uit:

  • Zoekwoordanalyse tool (KWFinder)
  • SERP-analyse tool (SERPChecker)
  • Tool om je posities in Google bij te houden (SERPWatcher)
  • Tool om backlinks/linkprofiel te analyseren (LinkMiner)
  • Tool om je website te analyseren (SiteProfiler)

Binnen Mangools zijn er verschillende pakketten, maar je kan al instappen voor €30 per maand. Wat overigens een koopje is als je ziet wat je allemaal met deze tools kan.

mangools seo software

Belangrijkste functies van SERPWatcher

De belangrijkste functie van SERPWatcher is natuurlijk het bijhouden van je posities in Google. Afhankelijk van het pakket wat je hebt gekozen, doen ze dit op basis van aantal zoekwoorden.

Stel, je hebt een pakket met 500 zoekwoorden. Dan kan je met een ongelimiteerd aantal websites maximaal 500 zoekwoorden bijhouden.

Mocht je 50 websites in beheer hebben, dan kan je dus 10 zoekwoorden per website in de gaten houden.

Serpwatcher websites bijhouden

Binnen de rank tracker van SERPWatcher zijn er verschillende mogelijkheden en opties. Zo kan je per land bijhouden op welke posities je staat, maar je kan ook per apparaat (mobiel of desktop) achterhalen welke plek je staat.

tracking details rank tracker serpwatcherkopie

Wanneer je een project hebt toegevoegd in SERPWatcher en je posities worden bijgehouden, dan krijg je het volgende scherm te zien.

rank tracker interface performance indexkopie

Dit is de basis van SERPWatcher en dit is waar je alle informatie kan terugvinden. Links zie je waar het allemaal om draait. Je bijgehouden zoekwoord met daarbij:

  • De positie
  • De verandering (stijging of daling)
  • Gemiddelde positie
  • Beste positie
  • Zoekvolume
  • Verwacht aantal bezoekers per maand

Als je dan vervolgens naar rechts kijkt, zie je performance index staan. Daaronder vind je de volgende informatie:

  • Grafiek met daarin jouw prestatie gevisualiseerd. Deze laat zien hoe goed je het doet (of hoeveel werk er nog aan de winkel is).
  • Lijstje met de zoekwoorden die het meest gestegen en het meest gedaald zijn.
  • Grafiek met het verwachte verkeer per dag.
  • Hoeveel zoekwoorden er zijn gestegen, hoeveel er zijn gedaald en hoeveel er gelijk zijn gebleven.
  • Zoekwoord positie verdeling. Dus hoeveel zoekwoorden er op plek 1 staan, hoeveel in de top 4, hoeveel in de top 10, etc.

Bijhouden van je zoekwoorden doe je zo

Eén van de grote voordelen van SERPWatcher is dat het zo gemakkelijk, snel en fijn werkt. Je hoeft echt geen kennis te hebben van SEO wil je de tool kunnen gebruiken.

Wanneer je bent ingelogd in SERPWatcher zie je bovenaan ‘tracking’ en ‘new tracking’ staan.

Bij tracking zie je alle projecten staan die je momenteel hebt draaien. Heb je nog niks draaien? Klik dan op ‘new tracking’.

Vul dan vervolgens:

  • De URL van de website die je wilt bijhouden in
  • Welk land je targeten
  • Welk platform je wilt bijhouden (mobiel of desktop)
  • Typ of plak vervolgens bij één van de twee opties je zoekwoorden
  • En klik helemaal onderaan op ‘start tracking’.

Wacht vervolgens een dag en je rank tracker werkt!

Voor- en nadelen van SERPWatcher

Het is je waarschijnlijk al wel duidelijk dat ik fan ben van SERPWatcher. Om het voor jou zo overzichtelijk mogelijk te maken, heb ik de voor- en nadelen van SERPWatcher voor je op een rijtje gezet:

Voordelen

  • SERPWatcher werkt gemakkelijk en snel
  • Je kan een ongelimiteerd aantal projecten toevoegen
  • Het is betaalbaar (en je krijgt er meer tools bij)
  • Er zitten veel visualisaties in de rank trackers
  • Je kan met een druk op de knop alles exporteren en je kan je zoekwoorden tags meegeven.
  • SERPWatcher bevat geen onnodige functies
  • Je kan ook op een zoekwoord klikken om nog meer informatie over dat specifieke zoekwoord te achterhalen
  • Mangools combineert haar tools ook, dus je kan via SERPWatcher bijvoorbeeld met één druk op de knop je backlinks achterhalen met de LinkMiner.
  • Je kan per dorp, provincie en per land de posities achterhalen.

Dan gaan we nu door na de nadelen. Die zijn er eigenlijk maar weinig.

Nadelen

  • Wanneer je op mobiel en desktop je posities wilt bijhouden, moet je twee losse projecten aanmaken
  • Twee losse projecten betekent ook dubbel zoveel zoekwoorden die je moet meten

En dat zijn ze eigenlijk al.

Conclusie

De SERPWatcher is mijn go-to rank tracker van dit moment. Ik heb de data van SERPWatcher ook bijvoorbeeld naast die van Ahrefs en SEMRush gelegd en de gegevens komen nagenoeg altijd overeen.

SERPWatcher is betaalbaar, werkt altijd goed en is ontzettend makkelijk in gebruik. Dat maakt het dat ik SERPWatcher een 9,5 geef.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]