Dat zijn nogal grote verschillen. Hoe kunnen die verschillende tools zo uiteenlopen? Welke tool heeft gelijk? En waar moet jij nou op afgaan?
Hoog tijd om daar eens duidelijkheid over te scheppen.
De één weet precies wat het is en de ander denkt misschien aan het niveau van de geluidsinstallatie: het volume. Vaak is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat er wordt bedoeld met de term zoekvolume.
Het zoekvolume is het aantal keer maandelijks op een zoekterm gezocht wordt. Oftewel, het aantal zoekopdrachten per maand waar een bepaald zoekwoord gebruikt wordt.
In veel van die gevallen is het zoekvolume een gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. Daarmee vang je eventuele hypes, trends en seizoensgebonden zoekopdracht af (wat overigens niet altijd een voordeel is en zeker niet als je seizoensgebonden producten of diensten verkoopt).
Zoekwoorden zijn de basis van content en dus ook de basis van je SEO-strategie. Je moet namelijk weten op welke termen je wilt scoren en welke woorden je daarvoor moet gebruiken.
Om tot een goed zoekwoord te komen, zijn er vier zaken waar je naar moet kijken:
Deze vier gaan altijd hand in hand. Het kan namelijk zo zijn dat een zoekwoord met 20 volume per maand extreem interessant voor je business is, omdat er a) nagenoeg geen concurrentie aanwezig is, b) het zoekwoord heel relevant is en c) dat mensen ook nog eens een koopintentie hebben wanneer ze het zoekwoord gebruiken.
Het zoekvolume is dus ontzettend belangrijk omdat aangeeft welke woorden interessant zouden kunnen zijn.
Aangezien ik tooltjesgek ben, heb ik al meerdere blogs geschreven over verschillende tools waarmee je zoekwoorden kan achterhalen.
Mijn beste blog over dit onderwerp is dus toch echt: 15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald].
Van deze 15 zijn dit voor mij momenteel de beste programma’s op het gebied van zoekwoorden achterhalen:
Zoals je weet ben ik geen fan van de Google Keyword Planner. Maar omdat het wel een belangrijke tool is, zal ik ‘m in de rest van mijn blog toch meenemen.
Er zijn trouwens nog veel meer programmaatjes die het zoekvolume achter een bepaalde zoekterm kunnen achterhalen, maar dit zijn in mijn optiek de beste of meest gebruikte tools van dit moment. Daarom focus ik me voor nu op deze 6.
Als je als ondernemer gebruikt maakt van één programma, dan zal het niet opvallen. Maar als je veel met SEO bezig bent, dan herken je dit probleem:
Je bent met een zoekwoordanalyse bezig en in tool X is het volume 500 en in tool Y is het volume 20. Dit test je bij nog een aantal zoekwoorden en wat blijkt?
Nagenoeg geen enkel zoekvolume komt overeen…
Om dit aan te tonen heb ik in onderstaande tabel vijf verschillende zoekwoorden gebruikt. Vijf verschillende zoekwoorden op basis van vier verschillende soorten klanten die ik heb en één externe:
1. Een generiek Nederlands zoekwoord met targeting Nederland
2. Een specifiek (lokaal SEO) zoekwoord met targeting Nederland
3. Een Engels zoekwoord met targeting wereldwijd
4. Een Engels zoekwoorden met targeting Amerika
5. Het zoekwoord wat Remon Hendriksen van Internet Impact als voorbeeld noemde op LinkedIn (targeting Nederland).
Quinoa (1) | Boekhouder Amsterdam (2) | Plant based protein (3) | Business intelligence (4) | CBD-olie (5) | |
SEMrush | 27.100 | 880 | Wereldwijd niet mogelijk. | 18.100 | 3.600 |
KWFinder | 26.500 | 800 | 76.200 | 17.800 | 41.100 |
Ahrefs | 23.000 | 400 | Wereldwijd niet mogelijk. | 27.000 | 39.000 |
Ubersuggest | 27.100 | 880 | Wereldwijd niet mogelijk. | 18.100 | 0 |
MOZ | Geen data | Geen data | Wereldwijd niet mogelijk. | 9.300-11.500 | 30.300-70.800 |
Google Keyword Planner | 27.100 | 880 | 74.000 | 18.100 | GKP accepteert dit zoekwoord niet. |
Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet geheel ontevreden over wat ik hierboven zie. Natuurlijk zitten er verschillen tussen, maar over het algemeen valt dit best mee.
Alleen bij de term CBD-olie zien we flinke verschillen. Dat heeft in mijn optiek een aantal redenen:
In het geval van CBD-olie zul je dus niet zoveel hebben aan de zoekvolumes die de verschillende tools geven. Die informatie is waardeloos.
Bij de andere zoekwoorden heb je er wel degelijk wat aan. Het zal dus volledig aan je branche, niche en je zoekwoord liggen of de data die je te zien krijgt wel klopt.
De reden voor het verschil is eigenlijk heel straightforward. Het heeft er mee te maken hoe de tools aan hun gegevens komen.
SEMrush geeft bijvoorbeeld op hun website aan dat ze de volgende manieren gebruiken:
Voordat ik verder ga, wil ik de term clickstream data even toelichten. Wanneer je googelt op ‘how does semrush get its data’ of ‘how does ahrefs get its data’, dan zie je clickstream data vaak voorbijkomen. Clickstream data is niks anders dan de verzamelde data van websitebezoekers. Deze data wordt op allerlei soorten manierenverzameld. Denk aan websites de je bezoekt, programma’s die je gebruikt, etc.
En nu weer door met de methodes die de tools gebruiken om tot hun zoekvolumes te komen.
KWFinder (onderdeel van Mangools) doet het weer op een hele andere manier. Maros Kortis, head of marketing bij Mangools, geeft op aan Quora dat zij hun data met name uit Google halen en partijen gebruiken zoals MOZ en Majestic.
En Ahrefs geeft op haar website aan dat ze eigen crawlers hebben, de grootste database aan backlinks gebruiken en ook evenals SEMrush hun data krijgen van dataproviders (ook weer op basis van clickstream data).
Wanneer we het over Ubersuggest hebben, daar kunnen we daar redelijk kort over zijn. Die halen al hun data uit de Google Keyword Planner. En de laatste, MOZ, werkt ook op basis van de Keyword Planner en dataproviders (en dus met clickstream data).
Ik heb het al eerder gezegd en ik ga het nogmaals zeggen: staar je niet blind op de zoekvolumes die de tools je geven. Kijk bijvoorbeeld eerst eens rond in Google Search Console om te bepalen op welke zoekwoorden je nu al wordt vertoond.
Als jij zeker weet dat je doelgroep een bepaalde term gebruikt, maar de tools geven een volume aan van 0 of 10, ga dan altijd op je gevoel af. Dit werkt met name goed voor lokale partijen waar lokale SEO erg belangrijk is.
Wij hebben nog steeds klanten waarbij wij zoekwoorden gebruiken die de tools niet kennen (en dus geen volume meegeven), maar waar wij toch klanten mee binnen halen.
Daarvoor gebruiken we bijvoorbeeld Keyword Hero. Daarmee kunnen we de zoekterm die iemand heeft ingevuld in Google koppelen aan een conversie en dus zien we dus terug welke termen converteren en welke niet.
Gebruik de tools dus als leidraad en, als het kan, maak dan gebruik van meerdere tools. Als de Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs aangeven dat er minstens 400 volume op zit, dan acht ik de kans heel groot dat dat echt zo is.
En vergeet ook de concurrentie, intentie en relevantie bij het kiezen van een zoekwoord niet!
Mijn go-to zoekwoordtool is momenteel KWFinder. Daar doe ik het gros van mijn onderzoek mee. Dit heeft niet alleen met het zoekvolume te maken, maar ook met de manier waarop de tool werkt: snel, handig en het oogt allemaal heel rustig.
Wanneer ik snel even een indicatie van het zoekvolume van een zoekwoord wil, dan gebruik ik verder geen andere tool. Als ik met een volledig zoekwoordonderzoek bezig ben, dan pak ik altijd SEMrush er ook nog bij. Puur omdat SEMrush zoveel methodes heeft om tot goede data te komen.
Wil dat zeggen dat KWFinder en SEMrush momenteel de beste zijn? Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar persoonlijk vind ik KWFinder en SEMrush het best werken en haal ik daar de beste resultaten mee.
Mocht je meer willen weten over zoekwoorden, het doen van een zoekwoordonderzoek en bijvoorbeeld het kiezen van zoekwoorden? Dan raad ik je onderstaande eerder geschreven blogs van mij aan:
2 reacties op “Dit is waarom het zoekvolume per keywordtool verschilt”
Goed en duidelijk verhaal Daniel. Ik twijfel wel een beetje aan de beweringen van SEMrush. Of hun clickstream data is beperkt. Ze geven namelijk exact dezelfde volumes als de Keyword Planner.
Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar je kan ook gelijk hebben! Daar zal SEMrush niet 100% transparant in zijn..