Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen

Stap-voor-stap lokale zoekwoordonderzoek doen (+ voorbeeld)

In mijn blogs deel ik graag praktische kennis.

Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe.

Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk.

Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.

Disclaimer: mijn zoekwoordanalyses voor klanten zijn vele malen uitgebreider dan hieronder beschreven, maar om het compact en overzichtelijk te houden heb ik het in dit artikel kort gehouden.

1. Goede voorbereiding is het halve werk (denk logisch na)

Wanneer mensen een zoekwoordenanalyse willen gaan doen, is vaak het eerst wat ze denken: ‘WELKE TOOL MOET IK GEBRUIKEN???!!!!’.

Maar het gebruiken van een zoekwoordenanalyse tool, moet je pas aan het eind doen. Eerst moet je logisch nadenken. Dat gaan wij nu dan ook samen doen. Zet alle zoekwoorden die in je opkomen op een rijtje:

  • Accountant Utrecht
  • Accountantskantoor Utrecht
  • Accountancykantoor Utrecht
  • Boekhouding uitbesteden
  • Boekhouder Utrecht
  • Administratie uitbesteden
  • Financieel advies
  • Belastingadvies Utrecht
  • Salarisadministratie uitbesteden

Dit zijn allerlei zaken die in mij opkomen. Maak deze lijst zo compleet mogelijk of maak eventueel een mindmap.

2. Zoekwoorden van concurrenten achterhalen

We gaan door naar stap 2: zoekwoorden van concurrenten achterhalen. Daar heb ik al een blog over geschreven, maar de makkelijkste methode licht ik hieronder nog even kort toe:

Ga naar de website van je concurrent en noteer belangrijke zoekwoorden die je daar ziet. Zo kwam ik bij Stolwijkacc uit en kreeg ik de volgende diensten te zien.

Zoekwoorden van concurrenten bekijken

Ook deze noteer ik weer:

  • Financiering
  • Begroting en prognoses
  • Online boekhouden
  • Pensioenadvies
  • Juridisch advies
  • Bedrijfsoverdracht

Herhaal dit proces voor al je concurrenten. Vervolgens wil ik ook dat je naar Google gaat en daar site [URL VAN JE CONCURRENT] invult.

Dat ziet er zo uit:

site bekijken van concurrent in google

Vervolgens noteer je ook dan weer van al je concurrenten woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn. Ik doe weer met je mee:

  • Sportaccountant
  • Werknemersverzekeringen
  • Boekhouder Hoofdddorp
  • Belastingadviseur Nieuwengein
  • Accountantskantoor Nieuwegein
  • Administratiekantoor Amstelveen

Maar deze lijst ook zo compleet mogelijk.

3. Ga op zoek in Google

Als het goed is heb je nu al tientallen of honderden zoekwoorden. Dat aantal gaan we nu snel vergroten door middel van Google zelf.

Typ alle woorden die je tot nu toe hebt genoteerd in Google, maar druk niet op enter of zoeken. Google maakt vervolgens de zoekwoorden af.

Voeg die zoekwoorden toe aan je lijst.

Google zoekwoorden afmaken functie

Herhaal deze stap voor het gros van de zoekwoorden die je hebt ingetypt. Om je even een concreet voorbeeld te geven, doe ik weer met je mee:

  • Accountant Utrecht ZZP
  • Horeca accountant ZZP
  • Zorg accountant Utrecht
  • Accountant provincie Utrecht
  • Accountant Gemeente Utrecht

4. Meer inspiratie door AnswerThePublic, Keyword Sheeter, etc.

Nu we het voorwerk hebben gedaan, is het pas tijd om verschillende tools te gaan gebruiken. De opdracht is als volgt: gebruik de volgende drie tools en vul verschillende belangrijke zoekwoorden in de tools. Kijk wat de output is van de tools en voeg die toe aan je lijst.

Ik adviseer je om de volgende tools te gebruiken:

Ik doe even met je mee met het zoekwoord ‘accountant’ binnen AnswerThePublic. Daar heb ik de volgende woorden uit gepikt:

  • Accountant controle
  • Accountant Ede
  • Accountant Amersfoort
  • Accountant inhuren
  • Accountant kosten
  • Accountant jaarrekening

Zoekwoorden met answerthepublic

5. Gebruik Mergewords [voor lokale SEO]

We gaan meteen door met de volgende tool. Als we het hebben over lokale SEO, dus het lokaal vindbaar zijn, dan is dit een van de belangrijkste tools.

Je moet nu twee rijen maken:

  • Een rij A met al je diensten/benamingen. Dus accountant, boekhouder, accountancykantoor, etc.
  • En kolom B met alle locaties en plaatsnamen die voor jou relevant zijn (ook al als je er niet zit, maar ze wel heel dichtbij zijn). Denk aan: Utrecht, Veenendaal, Amersfoort, Houten, Woerden, Zeist, etc.

Vul vervolgens in de linker kolom rij A in en in de middelste kolom rij B.

lokale zoekwoorden met mergewords

Herhaal dit proces net zo vaak tot je alle mogelijke combinaties hebt gehad en voeg die toe aan je lijst. Ook dit heb ik weer met jullie mee gedaan.

  • Accountant Utrecht
  • Accountant Veenendaal
  • Accountant Amersfoort
  • Boekhouder Utrecht
  • Boekhouder Veenendaal
  • Boekhouder Amersfoort
  • Accountancykantoor Utrecht
  • Accountancykantoor Veenendaal
  • Accountancykantoor Amersfoort

6. Maak gebruik van de content gap

Je lijst met zoekwoorden is inmiddels al verschrikkelijk lang. Die gaan we heel snel en heel gemakkelijk nog veel langer maken.

We gaan namelijk naar de content gap. Oftewel, het content gat.

Het content gat bevat de zoekwoorden waar de website van jouw concurrent op gevonden wordt, maar jouw website niet. Mijn twee favoriete tools om de content gap mee te achterhalen zijn SEMrush of Ahrefs.

Exporteer de lijst met zoekwoorden die je van SEMrush of Ahrefs krijgt en voeg die toe aan je lange lijst met zoekwoorden.

content gap zoekwoorden concurrenten

7. Gebruik een zoekwoordenonderzoek tool

Als het goed is heb je nu een ontzettend lange lijst met zoekwoorden. Het is nu aan jou om al deze zoekwoorden in een zoekwoordenanalyse tool te gaan zetten om het volume en moeilijkheidsgraad te bepalen.

Noteer dit per zoekwoord, zodat je een krachtig en allesomvattend document hebt.

Mijn favoriete zoekwoordenanalyse tool is KWFinder. Dit is een betaalbare en makkelijk te gebruiken tool die ontzettend veel handige informatie geeft.

Wat je ook nog kan doen, is nagaan welke opties KWFinder geeft wanneer je een zoekwoord invult. Ik verwacht dat je de meeste al in je lijst hebt staan, maar je kan het altijd proberen.

kwfinder feedback zoekwoorden

Je bent natuurlijk vrij om alles bij te houden hoe je dat wilt, maar wij doen onze zoekwoordanalyse altijd in Excel. Tot dit punt ziet onze zoekwoordenonderzoek er zo uit.

Voorbeeld zoekwoordenonderzoek

8. Maak een keuze op basis van volume, moeilijkheidsgraad, intentie en relevantie

In principe hebben we nu alle data verzameld en is de volgende stap het kiezen van zoekwoorden. Voordat je dit gaat doen, adviseer ik je eerst om alle dubbele waardes uit het document te halen.

Om vervolgens een keuze te maken in wat nou echt de beste zoekwoorden zijn, zijn er vier zaken waar je naar moet kijken.

1. Volume -> Hoe vaak wordt er op een zoekwoord gezocht? Hoe meer, hoe beter!
2. Moeilijkheidsgraad -> Hoeveel concurrentie zit er op een zoekwoord? Hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het is om op dat zoekwoord te scoren.
3. Intentie -> Wat wil iemand bereiken/ doen wanneer hij/zij op het zoekwoord zoekt? Zou die persoon een intentie hebben om iets te kopen of wil hij of zij gewoon wat extra informatie?
4. Relevantie -> Hoe relevant is dit zoekwoord voor jou business? Past dit bij jouw dienstverlening/ werkgebied?

Nu wil ik dat je naar de zoekwoorden gaat kijken en ze gaat toetsen op alle vier de criteria. Daarbij wil ik je een aantal tips meegeven:

  • Meer zoekvolume betekent niet altijd dat het een beter zoekwoord is. Meer zoekvolume betekent namelijk bijna altijd meer concurrentie.
  • Staar je niet blind op de cijfers. Ga vooral aan de slag en test wat werkt en wat niet.
  • Een zoekwoord vanaf 10 of 20 volume kan al interessant zijn. Als je met het schrijven van één tekst hier gemakkelijk vindbaar op bent, kan dit je zo 1 tot 3 klanten per maand opleveren.
  • Focus je eerst op de zoekwoorden waarbij mensen een intentie hebben om te kopen.

En klaar!

Nu weet je hoe je een (lokale) zoekwoordenonderzoek uit kunt voeren.

Het is misschien even een werkje, maar je krijgt er wel een bestand voor terug waarmee je de komende periode weer vooruit kunt en dat je helpt om de juiste focus te vinden … en te houden.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]