zoekwoorden onderzoek kwfinder

Zoekwoorden onderzoek met KWFinder: 7 simpele stappen

Vraag een paar SEO-specialisten welke tool(s) ze gebruiken tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek en je krijgt er zo een stuk of 15 genoemd.

De ene specialist vertrouwd volledig op één tool, en de andere gebruikt er misschien wel vier.

En tot die laatste groep, daartoe behoor ik!

Aangezien het doen van een zoektermen onderzoek vaak moeilijker lijkt dan het is, wil ik je een keer meenemen hoe ik dit doe met KWFinder, mijn favoriete zoekwoordenanalyse tool.

Mocht je nog geen KWFinder account hebben, dan adviseer ik je een gratis 10 dagen trial aan te vragen.

Dat kan je doen door hier te klikken en een account aan te maken (en nee, je hoeft geen creditcard gegevens achter te laten voor de trial).

Laten we gauw beginnen.

1. Zoekwoorden en volumes achterhalen

Dit is de voornaamste functie van KWFinder.

Zoekwoorden en volumes achterhalen kwfinder

Door simpelweg een zoekwoord in te vullen, een locatie in te vullen en de taal aan te klikken, kan je meteen zien hoe vaak er op het zoekwoord gezocht wordt en hoe groot de concurrentie is.

Als je het zoekwoord (of de zoektermen) zoals in bovenstaande afbeelding hebt ingevuld en op ‘Find keywords’ klikt, dan krijg je onderstaande informatie te zien.

Zoektermen met volumes en concurrenten

Je ziet hier jouw zoekwoord staan, relevante zoekwoorden, hoe vaak er gemiddeld op gezocht wordt, de verwachte cost-per-click en de concurrentie (KD).

Aan jou de taak nu om zoekwoorden in te vullen waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn en de woorden uit te kiezen waar voldoende op gezocht wordt.

2. Gerelateerde zoekwoorden

Naast het door jou ingevulde zoekwoord, geeft KWFinder je ook ontzettend veel gerelateerde zoekwoorden.

Afhankelijk van je account kan dit wel oplopen tot 700(!) gerelateerde zoekwoorden per zoekterm.

Ik neem maar weer even het voorbeeld van de term ‘zoekwoorden onderzoek’.

Bij dat zoekwoord kreeg ik maar liefst 322 gerelateerde zoekwoorden.

Kwfinder gerelateerde zoekwoorden

Zo hoef je dus niet constant zelf op zoek te gaan naar relevante termen, maar kan je fewoon KWFinder al het werk laten doen.

3. De filter functie

Als je inderdaad 700 gerelateerde zoekopdrachten krijgt, kan het zo zijn dat KWFinder dit voor jou te breed heeft ingezet.

Met de handige filterfunctie kan je zoekwoorden met te veel concurrenten of bijvoorbeeld te weinig volume handig uit je onderzoek schrappen.

Zo kan je met een simpele handeling van 700 gerelateerde zoekwoorden naar 50 extreem relevante zoekwoorden gaan.

Filter functie

4. Autocomplete functie van KWFinder

Stel je schrijft een blog met als onderwerp ‘bakfiets’ en je weet niet zo goed waar je het allemaal over wilt gaan hebben.

Je denkt aan zaken zoals de prijs, de verschillende merken en bijvoorbeeld de grote van de bak.

Met de autocomplete functie van KWFinder kan de tool het woord ‘bakfiets’ vertalen naar woordcombinaties met daarin het woord bakfiets genoemd.

Dit worden binnen SEO-land ook wel eens long tail zoekwoorden genoemd.

Als ik de autocomplete functie van KWFinder gebruik, krijg ik ruim 615 (!!!) van deze long tail zoektermen geserveerd.

Tussenkopjes bepalen voor je blog was nog nooit zo gemakkelijk :).

Autocomplete KWFinder

5. Vragen functie van KWFinder

We gaan weer terug naar het voorbeeld van de bakfiets.

Naast de autocomplete kan KWFinder ook vragen voor je verzinnen met het door jou ingevulde zoekwoord erin verwerkt.

Dit doe je door KWfinder simpelweg op ‘questions’ te zetten.

Ook hier krijg je ontzettend veel long tail zoektermen geserveerd en in het geval van de bakfiets kreeg ik er maar liefst 79.

Dat zijn 79 vragen om te beantwoorden … en heel wat nieuwe content om te schrijven!

Vragen functie KWFinder

6. Zoekwoorden afkijken van je concurrenten

Dit is een functionaliteit die KWFinder pas heeft geïntroduceerd in haar arsenaal om het doen van een zoekwoorden onderzoek makkelijker te maken.

Door een website URL in te vullen, een land te selecteren en vervolgens op ‘Find keywords’ te klikken, krijg je een overzicht te zien van de zoekwoorden waar bijvoorbeeld je concurrent op te vinden is.

Zoekwoorden onderzoek afkijken concurrenten

Het handige daarvan is dat je precies kan zien op welke positie ze staan, wie er nog meer op dat zoekwoord scoort en hoe groot de concurrentie is.

Zo kan je heel gemakkelijk de pareltjes van je concurrenten overnemen.

Wanneer je een URL hebt ingevuld krijg je het volgende scherm te zien:

KWFinder search bij domain

Zoals je kan zien, kan je dit ook per locatie instellen en krijg je meteen een aantal andere websites te zien die je kan beschouwen als concurrent.

7. Beste zoekwoorden bepalen met KWFinder

Voordat ik je wat ga vertellen over het bepalen van de beste zoekwoorden, wil ik je wat SEO-advies meegeven:

Staar. Je. Nooit. Blind. Op. Cijfertjes.

Ik zie het te vaak gebeuren dat ondernemers kiezen voor een bepaald zoekwoord, omdat hun programma zegt dat het makkelijk scoren is op die term.

Dat kan natuurlijk best zo zijn als KWFinder, Moz, Semrush of Ahrefs dat aangeeft, maar vertrouw hier nooit blindelings op.

Ook de beste SEO tools kunnen het fout hebben.

Hoe dan ook, KWFinder werkt met een zoekwoord moeilijkheidsgraad.

Ook wel keyword difficulty (KD) genoemd.

Dit is een indicatie vanuit KWFinder om aan te geven hoe moeilijk of makkelijk het scoren is op een bepaald zoekwoord.

En dat is natuurlijk essentieel bij het doen van een zoekwoorden onderzoek.

KWFinder zegt zelf het volgende over de keyword difficulty:

Keyword difficulty

En nogmaals: staar je hier niet blind op, maar gebruik dit als een soort van leidraad.

Bonus: SERP, trend en maandelijkse zoekopdrachten

Als je heel fanatiek tijdens het lezen van dit artikel mee hebt gedaan, dan weet je dat ik een deel van het scherm nog niet behandeld hebt.

Ik ga graag weer even terug naar het voorbeeld van de bakfiets.

Als je die term in KWFinder intypt, krijg je aan de linkerkant het scherm te zien waarvan je de screenshots hebt gezien.

Maar aan de rechterkant krijg je de volgende informatie te zien:

Zoekwoorden onderzoek kw finder

Linksboven zie je nogmaals de keyword difficulty staan.

Rechts daarvan kan je per jaar en per maand zien hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en wanneer bijvoorbeeld voor jou product of dienst de beste tijd van het jaar is.

Daaronder zie je een SERP overview.

Een wat?

Een Search Engine Results Page (SERP) overzicht.

Oftewel de zoekresultaten binnen Google.

Wat je daar ziet zijn de partijen die scoren op het door jou ingevulde zoekterm.

Inclusief hun domeinautoriteit, pagina autoriteit, aantal backlinks en nog veel meer SEO gerelateerde cijfers.

Handig om te weten hoe goed of slecht jij het doet tegenover je concurrenten.

Conclusie

Het doen van een zoekwoorden onderzoek met KWFinder is een fluitje van een cent.

Je hebt er nagenoeg geen SEO ervaring voor nodig, maar als je dat wel hebt kan je KWFinder nog beter benutten.

Zou je KWFinder 10 dagen gratis willen proberen?

Klik dan op onderstaande knop en maak een account aan!

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]