Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten.

Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’.

Dat zijn de zogeheten zoekwoorden die je dan kunt gebruiken binnen je website.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor loodgieters, maar ook voor webdesigners, online marketingbureaus, glaszetters, slotenmakers en nog veel meer beroepen.

Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.

Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?

In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.

Stap 1: Denk na over je dienstverlening en noteer deze woorden

In het geval van de loodgieter is dat best makkelijk, want dat is het woord loodgieter.

Daarnaast zou ik ook termen gebruiken zoals riool ontstoppen of afvoer ontstoppen.

En hooguit installatiebedrijf.

Maar hoe zit het als je een verhuisbedrijf bent?

Dan kunnen de volgende woorden interessant zijn: verhuisbedrijf, verhuizer, verhuizers, verhuizing en verhuisservice.

Het is van belang dat je al deze termen noteert voor jouw bedrijf.

Liever te veel dan te weinig.

Stap 2: Gebruik Mergewords

Ga naar de website van Mergewords en plak in kolom 1 alle woorden van stap 1.

Zoek vervolgens een lijst met alle dorpen/steden uit de voor jou interessante provincie en kopieer en plak die in kolom 2 van Mergewords.

Klik vervolgens op ‘Merge!’ en kopieer de hele lijst.

Mergewords kolommen ingevuld

Stap 3: Achterhaal volumes met KWFinder

Nu gaan we achterhalen of er daadwerkelijk gezocht wordt op de gecombineerde zoektermen van stap 2.

Om dit snel en gemakkelijk te doen, gebruiken we KWFinder.

KWFinder is gratis te gebruiken, maar als je dit zo snel, efficiënt en zo effectief mogelijk wilt doen, dan raad ik je aan om een betaald account te nemen.

Waarom ik je dat adviseer, lees je hier: KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Terug naar het achterhalen van de volumes.

Wanneer je in KWFinder zit, klik je bovenaan op ‘Import’.

KWFinder import zoekwoordenkopie

Plak nu vervolgens de hele lijst uit stap 2 in het onderste vlak, stel de locatie rechtsboven in op ‘Netherlands’ en klik op ‘Process keywords’.

Tip: knip de lijst op in delen wanneer deze te groot is voor je account binnen KWFinder.

Dan krijg je de volgende informatie te zien:

KWFinder overzichtzoekwoorden

Stap 4: Kies de beste zoekwoorden

Of een zoekwoord ‘goed’ is, is afhankelijk meerdere factoren.

De belangrijkste factoren zijn:

  • Volume (hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt)
  • Concurrentie (binnen KWFinder aangegeven met de Keyword Difficulty)

Wanneer je binnen KWFinder klik op ‘Search’, dan zie je dat de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan komen te staan.

Vervolgens kan je in de kolom ‘KD’ zelf achterhalen hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit.

Een kind kan de was doen!

Volume en keyword difficulty kwfinder

Tekst schrijven, optimaliseren en aanbieden in Google

Nu is het aan jou om een verschrikkelijk goede tekst te schrijven voor het zojuist achterhaalde zoekwoord.

Vervolgens moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de tekst geoptimaliseerd is en dat je de desbetreffende pagina aanbiedt aan Google in Search Console zodat hij snel geïndexeerd wordt.

Lees ook:

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Freek schreef:

    Stel dat je diensten aanbiedt voor 5 plaatsen in de regio en de zoekvolume voor alle plaatsen is prima. Dien je dan 5 verschillende pagina’s aan te maken (met unieke content) gericht op die plaatsen of alles op 1 pagina?

    • Daniel Kuipers schreef:

      Je dient dan inderdaad 5 verschillende pagina’s te maken met unieke content! Als je met één pagina focust op 5 zoekwoorden, dan heeft die pagina niet voldoende focus en ga je niet beter scoren dan de concurrenten die wel unieke pagina’s hebben geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]