Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten.

Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’.

Dat zijn de zogeheten zoekwoorden die je dan kunt gebruiken binnen je website.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor loodgieters, maar ook voor webdesigners, online marketingbureaus, glaszetters, slotenmakers en nog veel meer beroepen.

Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.

Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?

In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.

Stap 1: Denk na over je dienstverlening en noteer deze woorden

In het geval van de loodgieter is dat best makkelijk, want dat is het woord loodgieter.

Daarnaast zou ik ook termen gebruiken zoals riool ontstoppen of afvoer ontstoppen.

En hooguit installatiebedrijf.

Maar hoe zit het als je een verhuisbedrijf bent?

Dan kunnen de volgende woorden interessant zijn: verhuisbedrijf, verhuizer, verhuizers, verhuizing en verhuisservice.

Het is van belang dat je al deze termen noteert voor jouw bedrijf.

Liever te veel dan te weinig.

Stap 2: Gebruik Mergewords

Ga naar de website van Mergewords en plak in kolom 1 alle woorden van stap 1.

Zoek vervolgens een lijst met alle dorpen/steden uit de voor jou interessante provincie en kopieer en plak die in kolom 2 van Mergewords.

Klik vervolgens op ‘Merge!’ en kopieer de hele lijst.

Mergewords kolommen ingevuld

Stap 3: Achterhaal volumes met KWFinder

Nu gaan we achterhalen of er daadwerkelijk gezocht wordt op de gecombineerde zoektermen van stap 2.

Om dit snel en gemakkelijk te doen, gebruiken we KWFinder.

KWFinder is gratis te gebruiken, maar als je dit zo snel, efficiënt en zo effectief mogelijk wilt doen, dan raad ik je aan om een betaald account te nemen.

Waarom ik je dat adviseer, lees je hier: KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Terug naar het achterhalen van de volumes.

Wanneer je in KWFinder zit, klik je bovenaan op ‘Import’.

KWFinder import zoekwoordenkopie

Plak nu vervolgens de hele lijst uit stap 2 in het onderste vlak, stel de locatie rechtsboven in op ‘Netherlands’ en klik op ‘Process keywords’.

Tip: knip de lijst op in delen wanneer deze te groot is voor je account binnen KWFinder.

Dan krijg je de volgende informatie te zien:

KWFinder overzichtzoekwoorden

Stap 4: Kies de beste zoekwoorden

Of een zoekwoord ‘goed’ is, is afhankelijk meerdere factoren.

De belangrijkste factoren zijn:

  • Volume (hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt)
  • Concurrentie (binnen KWFinder aangegeven met de Keyword Difficulty)

Wanneer je binnen KWFinder klik op ‘Search’, dan zie je dat de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan komen te staan.

Vervolgens kan je in de kolom ‘KD’ zelf achterhalen hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit.

Een kind kan de was doen!

Volume en keyword difficulty kwfinder

Tekst schrijven, optimaliseren en aanbieden in Google

Nu is het aan jou om een verschrikkelijk goede tekst te schrijven voor het zojuist achterhaalde zoekwoord.

Vervolgens moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de tekst geoptimaliseerd is en dat je de desbetreffende pagina aanbiedt aan Google in Search Console zodat hij snel geïndexeerd wordt.

Lees ook:

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Freek schreef:

    Stel dat je diensten aanbiedt voor 5 plaatsen in de regio en de zoekvolume voor alle plaatsen is prima. Dien je dan 5 verschillende pagina’s aan te maken (met unieke content) gericht op die plaatsen of alles op 1 pagina?

    • Daniel Kuipers schreef:

      Je dient dan inderdaad 5 verschillende pagina’s te maken met unieke content! Als je met één pagina focust op 5 zoekwoorden, dan heeft die pagina niet voldoende focus en ga je niet beter scoren dan de concurrenten die wel unieke pagina’s hebben geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *