Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten.

Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’.

Dat zijn de zogeheten zoekwoorden die je dan kunt gebruiken binnen je website.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor loodgieters, maar ook voor webdesigners, online marketingbureaus, glaszetters, slotenmakers en nog veel meer beroepen.

Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.

Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?

In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.

Stap 1: Denk na over je dienstverlening en noteer deze woorden

In het geval van de loodgieter is dat best makkelijk, want dat is het woord loodgieter.

Daarnaast zou ik ook termen gebruiken zoals riool ontstoppen of afvoer ontstoppen.

En hooguit installatiebedrijf.

Maar hoe zit het als je een verhuisbedrijf bent?

Dan kunnen de volgende woorden interessant zijn: verhuisbedrijf, verhuizer, verhuizers, verhuizing en verhuisservice.

Het is van belang dat je al deze termen noteert voor jouw bedrijf.

Liever te veel dan te weinig.

Stap 2: Gebruik Mergewords

Ga naar de website van Mergewords en plak in kolom 1 alle woorden van stap 1.

Zoek vervolgens een lijst met alle dorpen/steden uit de voor jou interessante provincie en kopieer en plak die in kolom 2 van Mergewords.

Klik vervolgens op ‘Merge!’ en kopieer de hele lijst.

Mergewords kolommen ingevuld

Stap 3: Achterhaal volumes met KWFinder

Nu gaan we achterhalen of er daadwerkelijk gezocht wordt op de gecombineerde zoektermen van stap 2.

Om dit snel en gemakkelijk te doen, gebruiken we KWFinder.

KWFinder is gratis te gebruiken, maar als je dit zo snel, efficiënt en zo effectief mogelijk wilt doen, dan raad ik je aan om een betaald account te nemen.

Waarom ik je dat adviseer, lees je hier: KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Terug naar het achterhalen van de volumes.

Wanneer je in KWFinder zit, klik je bovenaan op ‘Import’.

KWFinder import zoekwoordenkopie

Plak nu vervolgens de hele lijst uit stap 2 in het onderste vlak, stel de locatie rechtsboven in op ‘Netherlands’ en klik op ‘Process keywords’.

Tip: knip de lijst op in delen wanneer deze te groot is voor je account binnen KWFinder.

Dan krijg je de volgende informatie te zien:

KWFinder overzichtzoekwoorden

Stap 4: Kies de beste zoekwoorden

Of een zoekwoord ‘goed’ is, is afhankelijk meerdere factoren.

De belangrijkste factoren zijn:

  • Volume (hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt)
  • Concurrentie (binnen KWFinder aangegeven met de Keyword Difficulty)

Wanneer je binnen KWFinder klik op ‘Search’, dan zie je dat de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan komen te staan.

Vervolgens kan je in de kolom ‘KD’ zelf achterhalen hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit.

Een kind kan de was doen!

Volume en keyword difficulty kwfinder

Tekst schrijven, optimaliseren en aanbieden in Google

Nu is het aan jou om een verschrikkelijk goede tekst te schrijven voor het zojuist achterhaalde zoekwoord.

Vervolgens moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de tekst geoptimaliseerd is en dat je de desbetreffende pagina aanbiedt aan Google in Search Console zodat hij snel geïndexeerd wordt.

Lees ook:

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *