Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten.

Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’.

Dat zijn de zogeheten zoekwoorden die je dan kunt gebruiken binnen je website.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor loodgieters, maar ook voor webdesigners, online marketingbureaus, glaszetters, slotenmakers en nog veel meer beroepen.

Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.

Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?

In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.

Stap 1: Denk na over je dienstverlening en noteer deze woorden

In het geval van de loodgieter is dat best makkelijk, want dat is het woord loodgieter.

Daarnaast zou ik ook termen gebruiken zoals riool ontstoppen of afvoer ontstoppen.

En hooguit installatiebedrijf.

Maar hoe zit het als je een verhuisbedrijf bent?

Dan kunnen de volgende woorden interessant zijn: verhuisbedrijf, verhuizer, verhuizers, verhuizing en verhuisservice.

Het is van belang dat je al deze termen noteert voor jouw bedrijf.

Liever te veel dan te weinig.

Stap 2: Gebruik Mergewords

Ga naar de website van Mergewords en plak in kolom 1 alle woorden van stap 1.

Zoek vervolgens een lijst met alle dorpen/steden uit de voor jou interessante provincie en kopieer en plak die in kolom 2 van Mergewords.

Klik vervolgens op ‘Merge!’ en kopieer de hele lijst.

Mergewords kolommen ingevuld

Stap 3: Achterhaal volumes met KWFinder

Nu gaan we achterhalen of er daadwerkelijk gezocht wordt op de gecombineerde zoektermen van stap 2.

Om dit snel en gemakkelijk te doen, gebruiken we KWFinder.

KWFinder is gratis te gebruiken, maar als je dit zo snel, efficiënt en zo effectief mogelijk wilt doen, dan raad ik je aan om een betaald account te nemen.

Waarom ik je dat adviseer, lees je hier: KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Terug naar het achterhalen van de volumes.

Wanneer je in KWFinder zit, klik je bovenaan op ‘Import’.

KWFinder import zoekwoordenkopie

Plak nu vervolgens de hele lijst uit stap 2 in het onderste vlak, stel de locatie rechtsboven in op ‘Netherlands’ en klik op ‘Process keywords’.

Tip: knip de lijst op in delen wanneer deze te groot is voor je account binnen KWFinder.

Dan krijg je de volgende informatie te zien:

KWFinder overzichtzoekwoorden

Stap 4: Kies de beste zoekwoorden

Of een zoekwoord ‘goed’ is, is afhankelijk meerdere factoren.

De belangrijkste factoren zijn:

  • Volume (hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt)
  • Concurrentie (binnen KWFinder aangegeven met de Keyword Difficulty)

Wanneer je binnen KWFinder klik op ‘Search’, dan zie je dat de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan komen te staan.

Vervolgens kan je in de kolom ‘KD’ zelf achterhalen hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit.

Een kind kan de was doen!

Volume en keyword difficulty kwfinder

Tekst schrijven, optimaliseren en aanbieden in Google

Nu is het aan jou om een verschrikkelijk goede tekst te schrijven voor het zojuist achterhaalde zoekwoord.

Vervolgens moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de tekst geoptimaliseerd is en dat je de desbetreffende pagina aanbiedt aan Google in Search Console zodat hij snel geïndexeerd wordt.

Lees ook:

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Freek schreef:

    Stel dat je diensten aanbiedt voor 5 plaatsen in de regio en de zoekvolume voor alle plaatsen is prima. Dien je dan 5 verschillende pagina’s aan te maken (met unieke content) gericht op die plaatsen of alles op 1 pagina?

    • Daniel Kuipers schreef:

      Je dient dan inderdaad 5 verschillende pagina’s te maken met unieke content! Als je met één pagina focust op 5 zoekwoorden, dan heeft die pagina niet voldoende focus en ga je niet beter scoren dan de concurrenten die wel unieke pagina’s hebben geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *