Zoeken
Menu

Een hogere positie in Google staat gelijk aan meer bezoekers … en meer bezoekers staan gelijk aan meer omzet!

Een hoge positie is dus van belang wanneer je meer omzet uit je online activiteiten wilt halen, maar weet jij eigenlijk wel op welke positie je staat? Sta je op plek 1, plek 2 of misschien wel plek 15 op pagina 2?

Tuurlijk, je kunt jezelf (of de termen waar je op gevonden wilt worden) even googlen.

Maar dat geeft niet altijd dezelfde resultaten die jouw potentiële bezoekers ook zien. Daarom presenteer ik vijf manieren waarmee jij op adequate manier kunt achterhalen hoe hoog jij echt in de zoekmachines scoort!

Zoekresultaten bekijken in incognito

De simpelste en snelste stap is de zoekresultaten bekijken in incognito. Waarom in incognito?

Als je bent ingelogd bij Google, dan neemt de zoekmachine precies je locatie en je zoekgeschiedenis mee om te bepalen wat de beste zoekresultaten voor jou zijn.

Die willen we juist niet meenemen, want dat zijn factoren die bij iedere bezoekers weer anders zijn. Dus we gaan naar de incognitomodus waarin Google die factoren niet mee neemt.

Zo doe je dat.

Druk binnen de browser (Google Chrome of Safari) op:

  • Ctrl + Shift + N op Windows
  • CMD + Shift + N op Apple

Of ‘rechtermuisklik’ op het Chromelogo op je taakbalk en klik op ‘Nieuw incognitovenster’. Dan krijg je een nieuw venster te zien met de incognitomodus.

Incognitomodus

Ga vervolgens naar de zoekmachine waarin je wilt weten hoe hoog of laag je scoort (lees: Google), typ het zoekwoord in en zoek jezelf op!

Voordelen van deze methode:

  • Deze methode is gratis
  • De data is realtime
  • Je kan het overal en altijd controleren; je hebt alleen internet nodig

Nadelen van deze methode:

  • Het kan lang duren voordat je jezelf gevonden hebt
  • Het gaat per zoekwoord en kost dus veel tijd
  • De zoekresultaten op mobiele apparaten en desktops verschillen
  • Dit is niet echt een hele betrouwbare methode, omdat de locatie waar je zit ook belangrijk is

Keyword ranking programma aanschaffen en inzetten

Dit is echt een aanrader! Voor een klein bedrag (zo’n 5 tot 20 euro per maand) kan je gebruik maken van een programma dat je posities in Google bijhoudt.

Zelf heb ik een aantal maanden geëxperimenteerd met het programma Wincher. Met Wincher kan je voor €6,- per maand je positie voor 100 woorden bijhouden!

Dat ziet er dan zo uit:

Wincher ranktracker

Ik ben best wel overtuigd van de kracht van Wincher. Alleen ik ben uit Wincher gegroeid omdat ik veel meer zoekwoorden en veel meer functionaliteiten nodig had.

Ik weet dat er meerdere programma’s zoals Wincher zijn, maar die heb ik zelf niet getest. Als je gebruik wilt maken van Wincher zijn deze dingen belangrijk:

  • De posities van 100 zoekwoorden kan je analyseren voor 1 domein. Elke extra domein of elk 100 zoekwoorden extra kost je 3 euro.
  • Wincher ziet de mobiele indexatie als een apart domein. Als je je website dus op mobiel en desktop wilt analyseren zit je dus al op 9 euro per maand.
  • Je kan elke dag een rapport ontvangen met daarin de veranderingen van je posities (= erg handig!)
  • Wincher heeft geen gigantische database en kan dus je posities in het verleden niet bijhouden.

Voordelen van deze methode:

  • Voor een kleine prijs kan je genoeg zoekwoorden analyseren. Het is echt een tool voor de kleine ondernemer of website eigenaar.
  • Automatische rapportage
  • Posities komen goed overeen met de realiteit.

Nadelen van deze methode:

  • Het is niet gratis.
  • De kosten voor extra zoekwoorden en domeinen lopen snel op.
  • Beperkte functionaliteiten: het is echt bedoeld voor het analyseren van posities.
Wincher dashboard

Alles-in-1 SEO tool aanschaffen zoals Moz, Semrush, Ahrefs of Serpstat

Alles-in-1 SEO tools zijn softwareprogramma’s waar je onder andere je posities in de zoekresultaten kan analyseren. De optie is alleen wat voor jou als je echt serieus met je online aanwezigheid aan de slag wilt en als daar ook echte budgetten voor zijn.

Een aantal van de genoemde tools kunnen wel meer dan €100 euro per maand kosten. Maar die kosten haal je er vaak dubbel en dwars uit met de mogelijkheden van de programma’s.

Het analyseren van je posities in de zoekmachines doen deze tools bijvoorbeeld echt als de beste. Daarnaast maken deze programma’s ook je techniek, content en autoriteit inzichtelijk.

De data is vaak realtime, ze hebben een gigantische database met historische data, je kan je concurrenten erin bekijken en nog veel meer. De mogelijkheden zijn enorm en daarom zou ik je deze programma’s altijd aanraden, mits het budget er is.

Als je wel op zoek bent naar een alles-in-1 SEO programma maar geen flink budget hebt dan zou ik eens kijken naar Mangools.

Daar heb ik een tijdje geleden een review over geschreven.

Ik ben erg te spreken over Mangools en de kosten per maand vallen in vergelijking met Moz, Ahrefs of Semrush best mee (Al zijn Semruh en Ahrefs toch wel mijn favoriete tools).

Voordelen van deze methode:

  • De programma’s bieden zoveel meer dan alleen het analyseren van de zoekresultaten.
  • Er is veel historische data aanwezig (inclusief informatie over je concurrenten).
  • Meer dan genoeg zoekwoorden.

Nadelen van deze methode:

  • De programma’s kunnen erg prijzig zijn
  • Je moet met de programma’s om kunnen gaan.

Online marketing bureau vragen

Met het woord ‘vragen’ bedoel ik eigenlijk twee dingen:

  • Vragen met een gratis antwoord
  • Vragen waarvan het antwoord geld kost

Als je aan mij zou vragen: Hé Daniel, zou jij eens een uitdraai maken van deze 10 zoektermen? Dan doe ik dat voor je.

Gratis.

Als ik 100 van dat soort vragen per dag zou krijgen, dan kan ik dat natuurlijk niet meer kosteloos doen. Logisch, toch?

Het kost mij een paar minuten en jij wordt er ontzettend blij van, maar ik kan dat niet elke week voor iedereen gratis gaan doen. You get the point.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of andere online marketing bureaus dit ook gratis voor je doen, maar je kunt het altijd proberen. Een brutaal mens heeft de halve wereld.

Je posities laten checken en daarvoor te betalen is natuurlijk een ander verhaal. Online marketing bureaus hebben vaak de beschikking over de dure SEO softwareprogramma’s als Moz, Semrush en Ahrefs.

Om zoekwoorden toe te voegen en jou de rapporten te sturen is voor hun hartstikke fijn, want dan kunnen ze de dure abonnementskosten verspreiden over meerdere klanten. En jouw voordeel is dat jij gebruik kan maken van de dure programma’s zonder er al te veel voor te betalen.

Voordelen van deze methode:

  • Kan in bepaalde gevallen gratis zijn.
  • Als er kosten aan verbonden zijn, dan zijn deze beperkt.

Nadelen van deze methode:

  • Je hebt het beheer van de programma’s niet in eigen hand. Je krijgt alleen rapportages.
  • Je kan de data niet realtime bekijken.
  • Online marketing bureaus kunnen jouw vraag wellicht niet waarderen.

Gratis rank checker tools gebruiken

Online marketing draait om nieuwe leads en daarmee nieuwe klanten. Ook voor de makers van die SEO tools.

Om nieuwe leads te genereren bieden zij bijvoorbeeld een klein onderdeel van hun SEO tool gratis aan (en daar kun je mooi gebruik van maken!), waaronder de gratis rank checker van Serps.

Deze rank tracker is een verkapte variant van hun betaalde tool, waarbij je maar 1 zoekwoord per keer kunt analyseren. De methode is een combinatie van het zoeken in incognito en een alles-in-1 SEO tool.

Als je wilt weten op welke positie je staat voor maar een paar zoekwoorden, dan zou ik deze methode altijd aanbevelen boven de incognito methode. Dit werkt namelijk veel makkelijker, je kan het apparaat, de locatie en de zoekmachine kiezen.

Voordelen van deze methode:

  •  Deze methode is gratis
  • Je kan per apparaat, zoekmachine en locatie kijken op welke positie je staat.
  • Je kan ook je concurrenten bekijken.

Nadelen van deze methode:

  •  1 zoekwoord per keer; kost dus relatief veel tijd.
  • Je wordt constant gespamd of je de betaalde variant niet wilt proberen.

Zo! Dat waren ze.

Ik heb je een aantal mogelijkheden gegeven: van gratis tot betaald en van ingewikkeld tot simpel.

Voor elke ondernemer zit er wel wat bij.

Dit artikel is geschreven op 3 september 2018 en geüpdatet op 4 oktober 2021.

Hoe kun je achterhalen hoe hoog je in Google staat?

Er zijn verschillende manieren om te achterhalen op welke plaats je staat in Google. Het kan simpel en ingewikkeld. Gratis of betaald. Ga zelf opzoek in een incognito scherm, zet een keyword programma of schaf echte SEO tools aan zoals Moz, Semrush, Ahrefs of Serpstat

Waarom kun je het beste naar zoekresultaten kijken in incognito?

De zoekresultaten die Google geeft worden onder andere beïnvloedt door je locatie en zoekgeschiedenis. Maar dat wil je juist niet, want die resultaten zijn bij iedereen anders. In incognito modus neemt Google die factoren niet mee. Dat geeft dus een beter beeld van de daadwerkelijke resultaten!

Waarom is een hoge positie in Google belangrijk?

Hoog scoren in Google is super belangrijk. Het nummer 1 zoekresultaat pakt namelijk 30-40% van alle kliks! Een hoge positie is dus van belang wanneer je meer omzet uit je online activiteiten wilt halen. 

Is het nodig om een SEO tool aan te schaffen voor het achterhalen van Google posities?

Nee, het is niet nodig. Maar in sommige gevallen kan het wel erg handig zijn. Ga jij serieus aan de slag met je online aanwezigheid en heb je budget tot je beschikking? Dan is een SEO tool ideaal. Programma’s zoals Moz, Semrush, Ahrefs of Serpstat bevatten veel mogelijkheden en geven je zeer waardevolle inzichten.

2 reacties op “5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in Google staat!

  1. Beste Daniel, ik ben lui en niet geinteresseerd naar de beste manier om hoog in de google zoekresultaten te komen maar wel geinteresseerd dat ik hoog sta.. snappie 😉
    Jij daarintegen bent wel geinfecteerd met dat virus.. kan jij wil jij dat voor mij regelen.. mits jouw fee geen € 100,00 per uur is en je denkt er een week mee bezig te zijn.

    Als je denkt.. nee daar heb ik geen zin in tijd voor weet jij dan ‘collega’s’ besmet met hetzelfde virus.. die dat wel zijn?

    Ik heb ook een Google Ads campagne draaien.

    Groet,

    Fred Geerlof
    0655-388900

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog