Zoeken
Menu

Wist je dat … 99.2% van de top 50 resultaten in Google minstens één externe link heeft naar hun website?

Wat is linkbuilding eigenlijk?

Linkbuilding is een SEO-onderdeel waarbij je pagina’s van websites naar elkaar gaat linken middels het plaatsen van hyperlinks. Het plaatsen van deze links zorgt ervoor dat Google (en andere zoekmachines) je website beter kan vinden, lezen en waarderen.

Je kunt ze zien als een stem of aanbeveling.

Met een link naar jouw website, prijst een andere website de jouwe eigenlijk aan. Soort van.

Want wie linkt er nu naar een website die ze niet vertrouwen? Als je dus veel links (en dus veel ‘stemmen’) hebt, dan geeft dat aan Google aan dat anderen jouw website als waardevol zien.

En Google dus ook.

Dat zorgt ervoor dat je met de juiste linkbuildstrategie kan stijgen in de organische zoekresultaten van Google. Een aantal mogelijke manieren van linkbuilden:

  • Publicaties
  • Startpagina’s
  • Social media accounts
  • Afbeeldingen

Verschil tussen interne en externe linkbuilding

Als het over linkbuilding gaat, dan gaat het al snel over externe linkbuilding. Oftewel, links van andere websites naar jouw website.

Maar interne linkbuilding is ook erg belangrijk. Met interne linkbuilding zorg je er namelijk voor dat elke pagina goed wordt gevonden en dat Google je website beter leert kennen. Daarnaast zorgt de interne linkbuilding er ook voor dat de waarde van alle pagina’s door de website heen vloeit.

En die waarde, die verkrijg je dan weer door externe linkbuilding. In de SEO-wereld wordt, als het gaat over linkbuilding, 99% van de keer externe linkbuilding bedoelt.

Nu gaan we door naar de verschillende linkbuildstrategieën. De meest efficiënte en best werkende strategieën ga ik je nu uitleggen.

De eerste stap is altijd kijken of je website geen kapotte links heeft. Kapotte links zijn links van andere websites naar jouw website die zijn aangepast of niet juist toegevoegd.

Omdat deze links al geplaatst zijn, is de kans dat de link kan worden hersteld erg groot. Dit doe je simpelweg door de eigenaar van de website een bericht te sturen of hij de link wilt aanpassen of weer terug op de website wilt plaatsen.

Maar hoe kom je achter welke links kapot zijn? Om te achterhalen welke links kapot zijn, heb je het juiste programma nodig.

Er zijn verschillende programma’s die dat kunnen, maar mijn mening is dat Ahrefs veruit de beste is. Helaas kost dit programma 179 dollar per maand…

Maar niet getreurd! Ahrefs biedt ook een trial aan van 7 dagen voor 7 dollar.

Mijn advies is dan ook dat je die aanschaft om alle kapotte links te achterhalen. De Ahrefs trial kan je aanvragen door hier te klikken.

Binnen Ahrefs kan je de kapotte links vinden onder het kopje ‘Backlinkprofiel’ en dan ‘Gebroken’. (Zie de afbeelding hieronder)

Ahref gebroken links achterhalen

Je kan met Ahrefs ook de verloren links achterhalen. Dit zijn links die verlopen of verwijderd zijn.

Ook die links kan je proberen te herstellen door de eigenaar van de website een bericht te sturen.

Het analyseren van de kapotte (of verloren) links van je concurrenten kan ook met Ahrefs! Handig hè?

Dit doe je door in Ahrefs niet je eigen URL toe te voegen, maar door de URL van je concurrenten in te typen. Nu hoor ik je denken: wat heb ik er aan als ik de kapotte links van mijn concurrenten weet?

Daar heb je ontzettend veel aan! Je kan namelijk de website-eigenaar een bericht sturen of hij die kapotte link wilt aanpassen naar een link naar jouw website!

Ik zal het nog even verder toelichten… Stel … Op de website van een groot marketingblog staat een artikel over hoe je het best zoekwoorden kan bepalen.

Ik ben erachter gekomen dat het linkje in de tekst naar mijn concurrent kapot is.

Daarom neem ik contact op met het marketingblog en stel ik de vraag: zou het linkje aangepast kunnen worden naar de pagina op mijn website die ook gaat over het bepalen van zoekwoorden?

Kans is dan groot dat ze dit gaan doen, omdat het artikel al bestaat, het aanpassen niet veel moeite kost en omdat ze natuurlijk hun lezers zo goed mogelijk willen bedienen. Dit vind ik zelf één van de beste manieren om kwalitatief goede linkjes te krijgen. Ik heb namelijk gemerkt dat het slagingspercentage erg hoog is.

3: Linkprofiel van je concurrenten

Zelf opzoek gaan naar websites waar je een link kan achterhalen kan ontzettend tijdrovend zijn. Daarom is het veel sneller en makkelijker om je concurrenten te bestuderen en te kijken waar hun linkjes vandaan komen.

Dit kan je met Ahrefs doen, maar als je niet wilt betalen kan dit ook met een gratis backlink tool als Seoreviewtools. Het achterhalen van het linkprofiel met Seoreviewtools doe je als volgt:

  • Klik op de link hierboven
  • Vul het domein in van je concurrent
  • Zet ‘This page’ op ‘All pages on this domain’
  • Klik de Captcha aan
  • Klik op op ‘Perform check’

Dat ziet er dan als volgt uit:

Seoreviewtools gebruiken

Zodra je op Perform check hebt geklikt krijg je een waslijst met linkjes te zien. Nu is het aan jou om deze linkjes over te gaan nemen, aan te vragen of aan te maken.

4: Je eigen netwerk

Dit is een strategie die vaak vergeten wordt…

Heb je vrienden/familie/partners of kennissen die een website hebben al gevraagd of ze een linkje naar jouw website op hun website willen plaatsen? Kans is groot dat je dat nog niet hebt gedaan, maar dat je netwerk dat wel wilt doen.

Een paar voorbeelden van het inzetten van je eigen (zakelijke) netwerk ter bevordering van je linkprofiel:

  • Wanneer je als webdesigner een website hebt gebouwd kan je onderaan de footer een linkje plaatsen naar jouw website.
  • Vraag je leverancier of ze een link willen plaatsen op hun website omdat jij hun artikelen verkoopt.

Het voordeel van deze strategie, mits iemand in dezelfde branche zit, is dat de link wordt geplaatst op een erg relevante website. Daarnaast is het ook voor de bezoekers ontzettend handig, omdat ze door kunnen klikken naar bijvoorbeeld de websitebouwer of de verkoper.

5: Toplijsten

Toplijsten zijn lijsten waarin expert bijvoorbeeld hun mening geven. Om dit duidelijker te maken zal ik dit toespitsen op mijn eigen business.

In de wereld van online marketing zijn er ontzettend veel zelfbenoemde experts. Daar gaan wij gebruik van maken.

Toplijsten linkbuilding

Er zijn veel van dit soort lijsten op het internet te vinden. Wat ik nu kan doen is deze websites benaderen met de vraag: kan ik ook toegevoegd worden aan het lijstje?

De kans is aanwezig dat je toegevoegd wordt, mits je een goed verhaal hebt. Het kan ook voorkomen dat de website vraagt om een tegenprestatie.

Dit kan bijvoorbeeld geld of een teruglink zijn. Pas hier wel altijd mee op, want dat vindt Google eigenlijk niet zo tof.

6: Gastbloggen

Gastbloggen is een strategie die erg tijdrovend is, maar kwalitatief misschien wel het best is. Het is niets anders dan het schrijven van blogs voor op andere websites.

Wanneer je in het blog een link plaatst, zorgt dit weer voor waarde voor jouw website. De winst voor de website waar jij op gastblogt is dat ze ‘gratis’ content krijgen en dat ze met deze content bezoekers kunnen vergaren in Google.

Voor gastbloggen heb ik een aantal drietal tips voor je:

  • Vraag niet simpelweg of je voor een partij mag gastbloggen. Ga een langdurige relatie aan, stel je voor en vertel wie je bent en wat je wilt.
  • Vraag altijd wat voor persoon/content ze zoeken. Kijk of dit bij jou en jouw content aansluit.
  • Schrijf de gastblogs niet voor het linkje. Schrijf de blogs voor de bezoeker van de website (want dat zorgt ervoor dat het artikel sneller en vaker wordt gedeeld, wat resulteert in nog meer linkjes).

7: Goede content plaatsen

Deze tip is behoorlijke cliché… Maar toch is goede content plaatsen ontzettend belangrijk in je linkbuildingstrategie.

En wanneer we over content spreken dan gaat het over tekst, afbeeldingen, video’s of een mix van deze drie. Wanneer jij namelijk sterke, uniek en leuke content plaatst, kan het zijn dat dit door derden wordt opgepakt.

Deze derden kunnen zijn: het nieuws, forums, concurrenten, partners, geïnteresseerden in je dienst/product en ga zo maar door. Het is hierbij vooral belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en dat je ook schrijft voor deze doelgroep.

Een aantal voorbeelden van content:

  • Blog
  • Reviews/ervaringen delen
  • Webinairs
  • White papers
  • Case studies
  • Nieuwsbrief
  • Infographics
  • Podcasts
  • E-boek

8: Publicaties

Reguliere publicaties worden vaak over het hoofd gezien. Links in persberichten, reviews of nieuwsberichten worden vaak vergeten.

Dit heeft ermee te maken dat de schrijvers van die publicaties vaak niet bezig zijn met SEO en dus linkbuilding.
Als je ziet dat de links vergeten zijn, neem dan even contact op om te vragen of ze de links alsnog willen toevoegen.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er iets over jou wordt geschreven, maar dat je dat niet weet. Daar heb ik 2 tips voor!

Allereerst kan je een Google alert instellen op je bedrijfsnaam of de dienst die je aanbiedt. Op het moment dat er dan iets geschreven wordt over jou, dan krijg je daar een mailtje van.

Controleer meteen het artikel op eventuele links en vraag indien nodig of ze het linkje willen toevoegen. Daarnaast zijn er ook online reputatie management tools, zoals Coostco of Sprout Social.

Met deze tools heb je inzicht in je online reputatie: je kan zien wat er op het internet over je geschreven wordt en je kan hierop anticiperen.

Met deze 7 tips kan je zelf aan de slag om een beter linkprofiel te verkrijgen, hogere posities in Google te pakken en je concurrenten te verslaan! Succes.

Dit artikel is geschreven op 18 juli 2018 en geüpdatet op 30 september 2021.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog