Want ondanks dat je website er helemaal geweldig uitziet en je bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en/of diensten, zie je toch in Google Analytics dat veel mensen afhaken bij je online formulier.
Dat kan natuurlijk tal van redenen hebben, maar vaak ligt de oorzaak bij het formuliertje zelf.
Hij werkt niet goed of bezoekers worden simpelweg niet goed genoeg verleid op ‘m helemaal in te vullen op de verzendknop te drukken.
Dat eerste is makkelijk te achterhalen door ‘m zelf eens in te vullen, maar ook aan dat tweede is wat te doen.
Met deze 5 tips voor effectievere contactformulieren op je website zorg je namelijk voor meer leads, klanten en omzet.
Simpel, makkelijk te implementeren en met direct resultaat …
let’s go!
De meeste mensen, zo niet iedereen, gruwen van het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij het zien van een scherm vol invulvelden. Waarom zou je überhaupt je BSN-nummer, de titel van je guilty pleasure of de naam van je kat moeten opgeven?
Het geheim van een effectief contactformulier? Houd het simpel: naam, e-mail, en een berichtje. Dat is vaak al genoeg. Sterker nog, onderzoek van HubSpot toont aan dat formulieren met slechts drie velden het hoogste conversiepercentage behalen.
Dus, hou het bij drie velden, mensen. Drie! En als het echt niet minder kan, maak het dan zo kort mogelijk. Precies wat bezoekers willen — snel en makkelijk contact.
Vraagje, vind jij het prettig om je telefoonnummer op een website achter te laten? Waarschijnlijk niet, en je bent zeker niet de enige.
Je telefoonnummer is persoonlijk en die informatie geef je niet zomaar aan onbekenden. Bovendien zijn de meeste mensen overdag druk en zitten ze niet te wachten op ongelegen telefoontjes van een salesafdeling.
Daarnaast geldt: hoe minder velden, hoe effectiever het formulier. Als een e-mailadres volstaat, waarom zou je dan om een telefoonnummer vragen?
Overweeg om het telefoonnummer als een optioneel veld toe te voegen, niet als een verplichting. Dit kan ook de conversie aanzienlijk verbeteren.
Bron: http://seoexperts4all.com/strategies-boost-conversion-rates-online-business/
Niemand vult voor zijn plezier contactformulieren in; mensen moeten overtuigd worden dat ze er iets waardevols voor terugkrijgen. Het principe van ‘voor wat, hoort wat’ speelt hier een grote rol.
Een effectieve manier om dit aan te pakken, is door duidelijk te communiceren wat de invuller precies kan verwachten in ruil voor zijn gegevens. Dit kan variëren van een scherpe, vrijblijvende offerte tot exclusieve content zoals een e-book dat het geheim van de perfecte hamburger onthult.
Het wordt echter lastiger wanneer jouw formulier enkel dient om een vraag te stellen. Wat is dan de echte toegevoegde waarde? Dit is iets om goed over na te denken. 🧠
Bron: https://optimusonline.nl/
Vertrouwen winnen is belangrijk als het gaat om het invullen van contactformulieren op websites. Hoewel het voor de hand lijkt te liggen, blijkt in de praktijk vaak dat veel webformulieren niet als betrouwbaar worden ervaren door bezoekers.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld nadat ze op ‘verzenden’ klikken? Worden hun gegevens verkocht of belanden ze ongewenst op een mailinglijst?
Het is zo goed als noodzakelijk om hier duidelijkheid over te scheppen. Informeer je bezoekers precies over wat er met hun gegevens gebeurt. Of ze nu doorgaan naar een volgende stap in het bestelproces, of dat ze snel een antwoord op hun vraag kunnen verwachten: vertel het ze duidelijk.
En als hun gegevens nergens anders voor gebruikt worden, bevestig dat dan ook. Door verwachtingen te scheppen en hieraan te voldoen, koppel je een gevoel van tevredenheid aan jouw bedrijf, wat uiteindelijk leidt tot meer vertrouwen en een positievere gebruikerservaring.
Pro tip
Maak gebruik van social proof als je kan zoals echte testimonials of positieve reviews in de buurt van de beruchte actieknop. Dat kan werkelijk wonderen verrichten voor het conversieratio van je contactformulier.
Maar ook iets als ‘147 ondernemers gingen je voor’ kan bezoekers over de streep trekken het formulier te gebruiken.
Ja, design doet ertoe! Niet alleen de vormgeving van je website, maar ook de positie van het contactformulier is van groot belang.
Het overtuigen van bezoekers om daadwerkelijk hun gegevens in te vullen is geen sinecure, en afleidingen rondom het formulier helpen daar zeker niet bij. Onnodige elementen die de aandacht wegtrekken van het formulier, de toegevoegde waarde ervan, of de vertrouwenwekkende aspecten, kunnen bezoekers ervan weerhouden om het formulier in te vullen.
Om dit te voorkomen, is het slim om voldoende ‘witruimte’ te gebruiken rondom het formulier. Dit zorgt ervoor dat het invulveld duidelijk opvalt. Een knop in een opvallende, maar passende kleur kan ook de aandacht trekken en zo de kans vergroten dat het formulier wordt gebruikt.
Herken je dat gevoel? Je staat bij de Ikea aan de kassa met een kar vol spullen die je eigenlijk niet nodig hebt, en toch voelt het niet goed. Maar zodra je hebt betaald en je auto volgeladen hebt, voel je je plots een stuk vrolijker. Waarom?
Dit komt omdat Ikea iets leuks toevoegt aan het einde van je winkelervaring: een smakelijke hotdog of een koel ijsje met korting voor de family-leden. Die kleine traktatie laat je met een glimlach de winkel verlaten.
Dit principe kan ook toegepast worden op het invullen van een contactformulier op je website. Hoewel dit meestal niet de leukste taak is, kun je de invuller toch een goed gevoel geven door een vorm van beloning aan te bieden.
Denk aan een vrolijke bedankpagina, een automatisch gegenereerde e-mailbevestiging, of zelfs een kortingscode voor een volgende aankoop. Kies wat het beste past bij jouw bedrijf en laat je bezoekers met een glimlach achter na hun digitale interactie.
Eerlijk is eerlijk, bovenstaande tips bieden geen garantie op succes, maar helpen je wel een heel eind op weg naar een effectiever contactformulier.
Er is maar één manier om erachter te komen wat goed werkt bij je doelgroep en dat is testen. Test, met Hotjar bijvoorbeeld, meerdere varianten van je webformulier en kijk welke het beste presteert.
Laat ons daarbij vooral in de comments weten wat je veranderd hebt en wat je resultaten zijn!
Lees ook:
Zorg ervoor dat je contactformulier voldoet aan de geldende privacywetgeving, zoals de GDPR, en dat gegevens veilig worden verzonden en opgeslagen. Gebruik SSL-codering en zorg ervoor dat gevoelige gegevens niet onnodig worden verzameld of opgeslagen.
Analyseer de prestaties van je formulier door bij te houden hoeveel mensen het invullen en verzenden. Overweeg A/B-tests voor verschillende versies van je formulier om te zien welke effectiever is in het bereiken van je doelen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.