Verbeter het contactformulier op je website

Verbeter het contactformulier op je website: 5 simpele tips

Nagenoeg iedere zichzelf respecterende website heeft een contactformulier.

Een mogelijkheid voor bezoekers om contact met je op te nemen.

Voor veel ondernemers en het MKB, met name vooral in de B2B sector, is het dé plek waar the magic happens.

Of althans, waar de magic zou moeten happenen.

Want ondanks dat je website er helemaal geweldig uitziet en je bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en/of diensten, zie je toch in Google Analytics dat veel mensen afhaken bij je online formulier.

Dat kan natuurlijk tal van redenen hebben, maar vaak ligt de oorzaak bij het formuliertje zelf.

Hij werkt niet goed of bezoekers worden simpelweg niet goed genoeg verleid op ‘m helemaal in te vullen op de verzendknop te drukken.

Dat eerste is makkelijk te achterhalen door ‘m zelf eens in te vullen, maar ook aan dat tweede is wat te doen.

Met deze 5 tips voor effectievere contactformulieren op je website zorg je namelijk voor meer leads, klanten en omzet.

Simpel, makkelijk te implementeren en met direct resultaat …

let’s go!

1. Gebruik zo min mogelijk velden

De meeste mensen, zo niet iedereen, hebben een godsgruwelijke hekel aan het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij alleen al het aanzicht van een scherm vol in te vullen velden.

En bovendien, waarom moeten ze eigenlijk hun BSN-nummer, de titel en artiest van hun guilty pleasure of de naam van hun kat invoeren?

Het meest effectieve contactformulier op je website heeft zo min mogelijk velden waar bezoekers alleen de écht broodnodige informatie hoeven in te vullen.

Zo kunnen ze snel en makkelijk contact opnemen.

Precies wat bezoekers willen.

Een veld met de naam, e-mail en bericht van de bezoeker volstaan in veel gevallen al.

Meer niet.

Sterker nog, een studie van het toonaangevende HubSpot laat zien dat het formulieren met drie velden gemiddeld het beste conversie percentage halen.

Dus probeer eens drie velden, mensen.

Drie.

En als het echt niet anders kan, in ieder geval zo min mogelijk.

zo min mogelijk velden in formulier

2. Vraag geen telefoonnummer als het niet hoeft

Vraagje: vind jij het fijn om je telefoonnummer op een website achter te laten?

Waarschijnlijk niet.

En je bent niet de enige.

Je telefoonnummer is namelijk toch iets persoonlijks en die informatie geef je niet zo gauw aan wildvreemden.

Daarnaast zijn de meeste mensen overdag heel druk en willen ze niet gestoord worden met een telefoontje van een salesafdeling.

En bovendien is het ook weer een extra veld (en je hebt net geleerd dat effectieve formulieren zo min mogelijk velden hebben).

Is een e-mailadres voldoende? Vraag dan dus liever geen telefoonnummer.

Als je toch liever wel een nummer om te bellen verkrijgt, overweeg dan om het veld optioneel te maken en niet verplicht.

Dat scheelt ook al een berg aan conversies.

Contactformulier geen telefoonnummer

Bron: http://seoexperts4all.com/strategies-boost-conversion-rates-online-business/

3. Communiceer de toegevoegde waarde

Niemand vult contactformulieren in voor de lol.

Ze moeten eerder nog overtuigd worden van het feit dat ze ook daadwerkelijk iets terugkrijgen wanneer ze het formulier invullen.

Voor wat, hoort wat.

Één van de makkelijkste manieren is door ze te vertellen wat ze precies terugkrijgen voor het invullen van hun gegevens; het communiceren van de toegevoegde waarde.

In sommige gevallen is dat makkelijk: een scherpe en vrijblijvende offerte, een demo, download of uniek e-book dat het geheim van een goede hamburger onthult, bijvoorbeeld.

Maar in sommige gevallen is dat een stuk moeilijker.

Want wat is precies jouw toegevoegde waarde als je formulier bedoeld is om bezoekers simpelweg hun vraag te laten stellen?

Food for thought.

communiceer toegevoegde waarden

Bron: https://letterzaken.nl/

4. Wek vertrouwen

Mensen vullen uitsluitend betrouwbare contactformulieren op websites in.

Dat klinkt als het intrappen van een open deur …

… en dat is het ook.

Maar toch is het overgrote deel van de webformulieren totaal niet betrouwbaar.

In de ogen van bezoekers dan.

Want wat gebeurt er eigenlijk als ze op ‘verzenden’ klikken en wat wordt er met de informatie die zij aan je verstrekken gedaan?

Wordt die stiekem aan derden verkocht of -erger nog- staan ze meteen ingeschreven voor je wekelijkse nieuwsbrief waar ze niet op zitten te wachten?

Stel je bezoekers gerust en vertel ze precies wat er gebeurt als ze het formulier hebben ingevuld en verzonden.

Gaan ze naar een volgende stap in het bestelproces van een product?

Vertel het ze.

Kom je zo snel mogelijk bij ze terug met een antwoord op hun vraag?

Vertel het ze.

En vermeld dan meteen ook even dat er verder niets met hun gegevens gebeurt, als dat van toepassing is.

Schep verwachtingen en voldoe daar vervolgens aan.

Dat maakt je bezoekers blij en die blijdschap linken ze vervolgens weer aan je bedrijf.

Pro tip

Maak gebruik van social proof als je dat hebt!

Echte testimonials of positieve reviews in de buurt van de beruchte actieknop kunnen wonderen verrichten voor het conversieratio van je contactformulier.

Maar ook iets als ‘47 ondernemers gingen je voor’ kan bezoekers over de streep trekken het formulier te gebruiken.

wek vertrouwen in contactformulier

5. Besteed aandacht aan de vormgeving

Jawel, design is belangrijk!

En de plek van het contactformulier op je website ook.

Zoals je misschien aan bovenstaande tips al hebt gemerkt, is het overhalen van bezoekers niet altijd even makkelijk.

Het helpt dan niet als er om het formulier allerlei afleidingen te vinden zijn.

Dingen die de aandacht trekken.

Dingen die ervoor zorgen dat mensen niet kijken naar het formulier, je toegevoegde waarde en de elementen die vertrouwen wekken.

Gebruik daarom genoeg whitespace om je het contactformulier op je website om ervoor te zorgen dat mensen het invullen van de velden niet kunnen missen.

Ook een knop met een opvallende, maar passende (!), kleur kan daarbij helpen.

design contactformulier

Bonus: zorg voor een happy-end

Ken je dat?

Dat je bij de Ikea bij de kassa een karretje vol dingen die je totaal niet nodig hebt staat af te rekenen?

Ongetwijfeld.

En dat geeft geen fijn gevoel, hè?

Maar waarom sta je dan momenten later weer vrolijk alles in je auto te laden?

Dat komt omdat Ikea een happy-end aan de klantreis heeft toegevoegd.

Na het betalen haal je namelijk nog zo’n lekkere hotdog of een verfrissend ijsje (met familykorting, natuurlijk).

Daar wordt je blij van en dus loop je met een glimlach weer die verdraaide Ikea uit.

Hetzelfde geldt voor het invullen van een contactformulier op een website.

Dat is meestal niet heel erg leuk, maar je kunt de invuller toch blij achterlaten door ze te belonen voor al hun harde werk.

Die beloning kan variëren van een vrolijke dank-je-wel-pagina of automatisch gegenereerd mailtje tot aan een code voor 5 euro korting bij een volgende aankoop.

Wat ook maar bij je bedrijf van toepassing is.

Contactformulier happy end

Test je variaties!

Eerlijk is eerlijk, bovenstaande tips bieden geen garantie op succes …

… maar helpen je wel een heel eind op weg naar een effectiever contactformulier.

Er is maar één manier om erachter te komen wat goed werkt bij je doelgroep en dat is testen.

Test meerdere varianten van je webformulier en kijk welke het beste presteert.

Met Hotjar bijvoorbeeld.

Laat ons daarbij vooral in de comments weten wat je veranderd hebt en wat je resultaten zijn!

Lees ook:

Recente blogs

20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *