Verbeter het contactformulier op je website

Verbeter het contactformulier op je website: 5 simpele tips

Nagenoeg iedere zichzelf respecterende website heeft een contactformulier.

Een mogelijkheid voor bezoekers om contact met je op te nemen.

Voor veel ondernemers en het MKB, met name vooral in de B2B sector, is het dé plek waar the magic happens.

Of althans, waar de magic zou moeten happenen.

Want ondanks dat je website er helemaal geweldig uitziet en je bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en/of diensten, zie je toch in Google Analytics dat veel mensen afhaken bij je online formulier.

Dat kan natuurlijk tal van redenen hebben, maar vaak ligt de oorzaak bij het formuliertje zelf.

Hij werkt niet goed of bezoekers worden simpelweg niet goed genoeg verleid op ‘m helemaal in te vullen op de verzendknop te drukken.

Dat eerste is makkelijk te achterhalen door ‘m zelf eens in te vullen, maar ook aan dat tweede is wat te doen.

Met deze 5 tips voor effectievere contactformulieren op je website zorg je namelijk voor meer leads, klanten en omzet.

Simpel, makkelijk te implementeren en met direct resultaat …

let’s go!

1. Gebruik zo min mogelijk velden

De meeste mensen, zo niet iedereen, hebben een godsgruwelijke hekel aan het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij alleen al het aanzicht van een scherm vol in te vullen velden.

En bovendien, waarom moeten ze eigenlijk hun BSN-nummer, de titel en artiest van hun guilty pleasure of de naam van hun kat invoeren?

Het meest effectieve contactformulier op je website heeft zo min mogelijk velden waar bezoekers alleen de écht broodnodige informatie hoeven in te vullen.

Zo kunnen ze snel en makkelijk contact opnemen.

Precies wat bezoekers willen.

Een veld met de naam, e-mail en bericht van de bezoeker volstaan in veel gevallen al.

Meer niet.

Sterker nog, een studie van het toonaangevende HubSpot laat zien dat het formulieren met drie velden gemiddeld het beste conversie percentage halen.

Dus probeer eens drie velden, mensen.

Drie.

En als het echt niet anders kan, in ieder geval zo min mogelijk.

zo min mogelijk velden in formulier

2. Vraag geen telefoonnummer als het niet hoeft

Vraagje: vind jij het fijn om je telefoonnummer op een website achter te laten?

Waarschijnlijk niet.

En je bent niet de enige.

Je telefoonnummer is namelijk toch iets persoonlijks en die informatie geef je niet zo gauw aan wildvreemden.

Daarnaast zijn de meeste mensen overdag heel druk en willen ze niet gestoord worden met een telefoontje van een salesafdeling.

En bovendien is het ook weer een extra veld (en je hebt net geleerd dat effectieve formulieren zo min mogelijk velden hebben).

Is een e-mailadres voldoende? Vraag dan dus liever geen telefoonnummer.

Als je toch liever wel een nummer om te bellen verkrijgt, overweeg dan om het veld optioneel te maken en niet verplicht.

Dat scheelt ook al een berg aan conversies.

Contactformulier geen telefoonnummer

Bron: http://seoexperts4all.com/strategies-boost-conversion-rates-online-business/

3. Communiceer de toegevoegde waarde

Niemand vult contactformulieren in voor de lol.

Ze moeten eerder nog overtuigd worden van het feit dat ze ook daadwerkelijk iets terugkrijgen wanneer ze het formulier invullen.

Voor wat, hoort wat.

Één van de makkelijkste manieren is door ze te vertellen wat ze precies terugkrijgen voor het invullen van hun gegevens; het communiceren van de toegevoegde waarde.

In sommige gevallen is dat makkelijk: een scherpe en vrijblijvende offerte, een demo, download of uniek e-book dat het geheim van een goede hamburger onthult, bijvoorbeeld.

Maar in sommige gevallen is dat een stuk moeilijker.

Want wat is precies jouw toegevoegde waarde als je formulier bedoeld is om bezoekers simpelweg hun vraag te laten stellen?

Food for thought.

communiceer toegevoegde waarden

Bron: https://letterzaken.nl/

4. Wek vertrouwen

Mensen vullen uitsluitend betrouwbare contactformulieren op websites in.

Dat klinkt als het intrappen van een open deur …

… en dat is het ook.

Maar toch is het overgrote deel van de webformulieren totaal niet betrouwbaar.

In de ogen van bezoekers dan.

Want wat gebeurt er eigenlijk als ze op ‘verzenden’ klikken en wat wordt er met de informatie die zij aan je verstrekken gedaan?

Wordt die stiekem aan derden verkocht of -erger nog- staan ze meteen ingeschreven voor je wekelijkse nieuwsbrief waar ze niet op zitten te wachten?

Stel je bezoekers gerust en vertel ze precies wat er gebeurt als ze het formulier hebben ingevuld en verzonden.

Gaan ze naar een volgende stap in het bestelproces van een product?

Vertel het ze.

Kom je zo snel mogelijk bij ze terug met een antwoord op hun vraag?

Vertel het ze.

En vermeld dan meteen ook even dat er verder niets met hun gegevens gebeurt, als dat van toepassing is.

Schep verwachtingen en voldoe daar vervolgens aan.

Dat maakt je bezoekers blij en die blijdschap linken ze vervolgens weer aan je bedrijf.

Pro tip

Maak gebruik van social proof als je dat hebt!

Echte testimonials of positieve reviews in de buurt van de beruchte actieknop kunnen wonderen verrichten voor het conversieratio van je contactformulier.

Maar ook iets als ‘47 ondernemers gingen je voor’ kan bezoekers over de streep trekken het formulier te gebruiken.

wek vertrouwen in contactformulier

5. Besteed aandacht aan de vormgeving

Jawel, design is belangrijk!

En de plek van het contactformulier op je website ook.

Zoals je misschien aan bovenstaande tips al hebt gemerkt, is het overhalen van bezoekers niet altijd even makkelijk.

Het helpt dan niet als er om het formulier allerlei afleidingen te vinden zijn.

Dingen die de aandacht trekken.

Dingen die ervoor zorgen dat mensen niet kijken naar het formulier, je toegevoegde waarde en de elementen die vertrouwen wekken.

Gebruik daarom genoeg whitespace om je het contactformulier op je website om ervoor te zorgen dat mensen het invullen van de velden niet kunnen missen.

Ook een knop met een opvallende, maar passende (!), kleur kan daarbij helpen.

design contactformulier

Bonus: zorg voor een happy-end

Ken je dat?

Dat je bij de Ikea bij de kassa een karretje vol dingen die je totaal niet nodig hebt staat af te rekenen?

Ongetwijfeld.

En dat geeft geen fijn gevoel, hè?

Maar waarom sta je dan momenten later weer vrolijk alles in je auto te laden?

Dat komt omdat Ikea een happy-end aan de klantreis heeft toegevoegd.

Na het betalen haal je namelijk nog zo’n lekkere hotdog of een verfrissend ijsje (met familykorting, natuurlijk).

Daar wordt je blij van en dus loop je met een glimlach weer die verdraaide Ikea uit.

Hetzelfde geldt voor het invullen van een contactformulier op een website.

Dat is meestal niet heel erg leuk, maar je kunt de invuller toch blij achterlaten door ze te belonen voor al hun harde werk.

Die beloning kan variëren van een vrolijke dank-je-wel-pagina of automatisch gegenereerd mailtje tot aan een code voor 5 euro korting bij een volgende aankoop.

Wat ook maar bij je bedrijf van toepassing is.

Contactformulier happy end

Test je variaties!

Eerlijk is eerlijk, bovenstaande tips bieden geen garantie op succes …

… maar helpen je wel een heel eind op weg naar een effectiever contactformulier.

Er is maar één manier om erachter te komen wat goed werkt bij je doelgroep en dat is testen.

Test meerdere varianten van je webformulier en kijk welke het beste presteert.

Met Hotjar bijvoorbeeld.

Laat ons daarbij vooral in de comments weten wat je veranderd hebt en wat je resultaten zijn!

Lees ook:

Recente blogs

23 februari 2020
alternatieven MOZ

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.
23 februari 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Hotjar
23 februari 2020
10 tools die beter zijn dan Google Page Speed

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen. Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips. Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.
15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Wout schreef:

    Goed inhoudelijk artikel en vooral leuk geschreven! De zin: “Of althans, waar de magic zou moeten happenen.” vind ik briljant, want een contactformulier ziet er inderdaad vaak heel knullig uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *