Verbeter het contactformulier op je website: 5 simpele tips

Geplaatst op 18 juni 2019 door Daniël Kuipers

Nagenoeg iedere zichzelf respecterende website heeft een contactformulier.

Een mogelijkheid voor bezoekers om contact met je op te nemen.

Voor veel ondernemers en het MKB, met name vooral in de B2B sector, is het dé plek waar the magic happens.

Of althans, waar de magic zou moeten happenen.

Want ondanks dat je website er helemaal geweldig uitziet en je bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en/of diensten, zie je toch in Google Analytics dat veel mensen afhaken bij je online formulier.

Dat kan natuurlijk tal van redenen hebben, maar vaak ligt de oorzaak bij het formuliertje zelf.

Hij werkt niet goed of bezoekers worden simpelweg niet goed genoeg verleid op ‘m helemaal in te vullen op de verzendknop te drukken.

Dat eerste is makkelijk te achterhalen door ‘m zelf eens in te vullen, maar ook aan dat tweede is wat te doen.

Met deze 5 tips voor effectievere contactformulieren op je website zorg je namelijk voor meer leads, klanten en omzet.

Simpel, makkelijk te implementeren en met direct resultaat …

let’s go!

1. Gebruik zo min mogelijk velden

De meeste mensen, zo niet iedereen, hebben een godsgruwelijke hekel aan het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij alleen al het aanzicht van een scherm vol in te vullen velden.

En bovendien, waarom moeten ze eigenlijk hun BSN-nummer, de titel en artiest van hun guilty pleasure of de naam van hun kat invoeren?

Het meest effectieve contactformulier op je website heeft zo min mogelijk velden waar bezoekers alleen de écht broodnodige informatie hoeven in te vullen.

Zo kunnen ze snel en makkelijk contact opnemen.

Precies wat bezoekers willen.

Een veld met de naam, e-mail en bericht van de bezoeker volstaan in veel gevallen al.

Meer niet.

Sterker nog, een studie van het toonaangevende HubSpot laat zien dat het formulieren met drie velden gemiddeld het beste conversie percentage halen.

Dus probeer eens drie velden, mensen.

Drie.

En als het echt niet anders kan, in ieder geval zo min mogelijk.

zo min mogelijk velden in formulier

2. Vraag geen telefoonnummer als het niet hoeft

Vraagje: vind jij het fijn om je telefoonnummer op een website achter te laten?

Waarschijnlijk niet.

En je bent niet de enige.

Je telefoonnummer is namelijk toch iets persoonlijks en die informatie geef je niet zo gauw aan wildvreemden.

Daarnaast zijn de meeste mensen overdag heel druk en willen ze niet gestoord worden met een telefoontje van een salesafdeling.

En bovendien is het ook weer een extra veld (en je hebt net geleerd dat effectieve formulieren zo min mogelijk velden hebben).

Is een e-mailadres voldoende? Vraag dan dus liever geen telefoonnummer.

Als je toch liever wel een nummer om te bellen verkrijgt, overweeg dan om het veld optioneel te maken en niet verplicht.

Dat scheelt ook al een berg aan conversies.

Contactformulier geen telefoonnummer

Bron: http://seoexperts4all.com/strategies-boost-conversion-rates-online-business/

3. Communiceer de toegevoegde waarde

Niemand vult contactformulieren in voor de lol.

Ze moeten eerder nog overtuigd worden van het feit dat ze ook daadwerkelijk iets terugkrijgen wanneer ze het formulier invullen.

Voor wat, hoort wat.

Één van de makkelijkste manieren is door ze te vertellen wat ze precies terugkrijgen voor het invullen van hun gegevens; het communiceren van de toegevoegde waarde.

In sommige gevallen is dat makkelijk: een scherpe en vrijblijvende offerte, een demo, download of uniek e-book dat het geheim van een goede hamburger onthult, bijvoorbeeld.

Maar in sommige gevallen is dat een stuk moeilijker.

Want wat is precies jouw toegevoegde waarde als je formulier bedoeld is om bezoekers simpelweg hun vraag te laten stellen?

Food for thought.

communiceer toegevoegde waarden

Bron: https://optimusonline.nl/

4. Wek vertrouwen

Mensen vullen uitsluitend betrouwbare contactformulieren op websites in.

Dat klinkt als het intrappen van een open deur …

… en dat is het ook.

Maar toch is het overgrote deel van de webformulieren totaal niet betrouwbaar.

In de ogen van bezoekers dan.

Want wat gebeurt er eigenlijk als ze op ‘verzenden’ klikken en wat wordt er met de informatie die zij aan je verstrekken gedaan?

Wordt die stiekem aan derden verkocht of -erger nog- staan ze meteen ingeschreven voor je wekelijkse nieuwsbrief waar ze niet op zitten te wachten?

Stel je bezoekers gerust en vertel ze precies wat er gebeurt als ze het formulier hebben ingevuld en verzonden.

Gaan ze naar een volgende stap in het bestelproces van een product?

Vertel het ze.

Kom je zo snel mogelijk bij ze terug met een antwoord op hun vraag?

Vertel het ze.

En vermeld dan meteen ook even dat er verder niets met hun gegevens gebeurt, als dat van toepassing is.

Schep verwachtingen en voldoe daar vervolgens aan.

Dat maakt je bezoekers blij en die blijdschap linken ze vervolgens weer aan je bedrijf.

Pro tip

Maak gebruik van social proof als je dat hebt!

Echte testimonials of positieve reviews in de buurt van de beruchte actieknop kunnen wonderen verrichten voor het conversieratio van je contactformulier.

Maar ook iets als ‘47 ondernemers gingen je voor’ kan bezoekers over de streep trekken het formulier te gebruiken.

wek vertrouwen in contactformulier

5. Besteed aandacht aan de vormgeving

Jawel, design is belangrijk!

En de plek van het contactformulier op je website ook.

Zoals je misschien aan bovenstaande tips al hebt gemerkt, is het overhalen van bezoekers niet altijd even makkelijk.

Het helpt dan niet als er om het formulier allerlei afleidingen te vinden zijn.

Dingen die de aandacht trekken.

Dingen die ervoor zorgen dat mensen niet kijken naar het formulier, je toegevoegde waarde en de elementen die vertrouwen wekken.

Gebruik daarom genoeg whitespace om je het contactformulier op je website om ervoor te zorgen dat mensen het invullen van de velden niet kunnen missen.

Ook een knop met een opvallende, maar passende (!), kleur kan daarbij helpen.

design contactformulier

Bonus: zorg voor een happy-end

Ken je dat?

Dat je bij de Ikea bij de kassa een karretje vol dingen die je totaal niet nodig hebt staat af te rekenen?

Ongetwijfeld.

En dat geeft geen fijn gevoel, hè?

Maar waarom sta je dan momenten later weer vrolijk alles in je auto te laden?

Dat komt omdat Ikea een happy-end aan de klantreis heeft toegevoegd.

Na het betalen haal je namelijk nog zo’n lekkere hotdog of een verfrissend ijsje (met familykorting, natuurlijk).

Daar wordt je blij van en dus loop je met een glimlach weer die verdraaide Ikea uit.

Hetzelfde geldt voor het invullen van een contactformulier op een website.

Dat is meestal niet heel erg leuk, maar je kunt de invuller toch blij achterlaten door ze te belonen voor al hun harde werk.

Die beloning kan variëren van een vrolijke dank-je-wel-pagina of automatisch gegenereerd mailtje tot aan een code voor 5 euro korting bij een volgende aankoop.

Wat ook maar bij je bedrijf van toepassing is.

Contactformulier happy end

Test je variaties!

Eerlijk is eerlijk, bovenstaande tips bieden geen garantie op succes …

… maar helpen je wel een heel eind op weg naar een effectiever contactformulier.

Er is maar één manier om erachter te komen wat goed werkt bij je doelgroep en dat is testen.

Test meerdere varianten van je webformulier en kijk welke het beste presteert.

Met Hotjar bijvoorbeeld.

Laat ons daarbij vooral in de comments weten wat je veranderd hebt en wat je resultaten zijn!

Lees ook:

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Het contactformulier is vaak het belangrijkste conversiepunt op je website en een belangrijk middel om nieuwe leads en klanten te genereren. Door het contactformulier te verbeteren, kan je de conversiepercentages verhogen en meer waardevolle leads en klanten aantrekken.

Om het contactformulier op je website te testen en te optimaliseren, kan je gebruik maken van tools zoals A/B-testen en heatmaps. Deze tools kunnen je helpen om verschillende versies van je contactformulier te testen en te zien welke versie het beste presteert.

Enkele veelgemaakte fouten bij het ontwerpen van een contactformulier zijn het vragen naar te veel informatie, het ontbreken van duidelijke instructies, het hebben van een onoverzichtelijk ontwerp en het niet bieden van een duidelijke call-to-action.

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency