Zoeken
Menu

Het is namelijk een dood einde en daar wordt niemand blij van. Jij niet, je klant niet. Niemand.

Hoog tijd om samen eens in de bedankpagina te duiken en te kijken wat er beter kan. Dus zie hier: 17 concrete tips voor het optimaliseren van je bedankpagina.

Tip 1: maak je bedankpagina meetbaar

‘What gets measured, gets managed’ is een bekende uitspraak. En dat geldt ook voor je bedankpagina.

De eerste stap is dus het meetbaar maken van je bedankpagina. Dat betekent:

  • Zorgen dat Google Analytics ook op je bedankpagina staat
  • Je bedankpagina instellen als conversie
  • Eventueel werken met een datalayer (als je een webshop hebt)
  • In de gaten houden wat het bouncepercentage, gemiddelde sessieduur en het uitstappercentage van je bedankpagina is
  • Eventueel je bedankpagina meenemen in de funnel van Analytics of een andere tool

Als je deze gegevens van je bedankpagina niet hebt of niet weet, dan is dat je stap 1: zorgen dat je bedankpagina meetbaar is.

bedankpagina meetbaar maken

Tip 2: zorg dat je bedankpagina niet geïndexeerd wordt

Tip 2 staat in het verlengde van tip 1. Je wilt namelijk dat je bedankpagina wel meetbaar is, maar je wilt niet dat hij geïndexeerd wordt.

Dat heeft drie redenen:

  • Je wilt niet dat mensen je bedankpagina bereiken via Google
  • Je wilt niet dat bepaalde bots de zoekresultaten van Google doorspitten en op je bedankpagina uitkomen
  • En je wilt natuurlijk je bedankpagina niet als sitelink extensie zien in de organische zoekresultaten. Daar wil je andere pagina’s hebben staan.

Ps. Je kan natuurlijk ook instellen dat mensen een verplicht pad moeten bewandelen voordat ze op je bedankpagina uitkomen, maar ook dat is niet altijd handig.

bedankpagina op noindex

Tip 3: vraag niet om een review

Voordat je een artikel schrijft, doe je natuurlijk altijd onderzoek naar de concurrenten. Dat deed ik ook bij het schrijven van dit artikel.

In nagenoeg elk artikel zag ik het wel staan: vraag om een review op je bedankpagina. Persoonlijk vind ik dat echt een ontzettend slecht idee.

Stel, je hebt net een product besteld en je komt op een bedankpagina uit. Hoe kan je dan al een review achterlaten?

Of je hebt net bepaalde informatie aangevraagd en ontvangen via de mail. Hoe kan je dan al een review achterlaten?

Dat kan helemaal niet. Je weet namelijk niet hoe de kwaliteit van het product is. Je hebt nog niks ontvangen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, maar ik vind dit een slecht advies.

Niet doen dus.

Tip 4: zet je bedankpagina in Hotjar

Tip 4 is eigenlijk een uitbreiding op tip 1. Je kan je bedankpagina meetbaar maken en als conversie instellen, maar je kan ‘m ook meetbaar maken met Hotjar.

Dan kan je precies zien hoe mensen zich op je bedankpagina gedragen. Je kan een heatmap instellen waarmee je het volgende precies kan zien:

  • Waar mensen klikken
  • Hoe mensen hun muis bewegen
  • Tot hoe ver mensen scrollen

Naast het instellen van een heatmap kan je ook de recordings instellen op bedankpagina. Een recording is niks anders dan een video van iemand die je website bekijkt. Daarmee kan je precies zien hoe iemand zich gedraagt op je pagina.

Hotjar heatmap voorbeeld

Tip 5 is een universele tip die voor alle marketen geldt. Zowel B2B als B2C als D2C.

Social media zijn een ontzettend belangrijk onderdeel binnen online marketing. Dat weet je inmiddels wel. Door het toevoegen van social media icoontjes en die te linken naar je social media kanalen kan je makkelijk zorgen voor meer volgers, likes en views.

Daarnaast geef je ook weer de mogelijkheid voor je klant om beter in contact te staan met jullie als bedrijf en om meer content van jullie te zien.

Ps. Deze tip werkt natuurlijk ook goed voor mensen die hun personal brand willen uitbouwen. Voeg dan een link toe naar je persoonlijke LinkedInpagina in plaats van je bedrijfspagina.

bedankpagina Online marketing agency

Tip 6: zet relevante content zoals video’s, blogs en cases op je bedankpagina

De vuistregel voor je bedankpagina is dat je nooit moet zorgen voor een dood einde. De makkelijkste manier om dit te voorkomen is, zoals tip 5 al heeft laten zien, het toevoegen van een stukje content.

Dat kan in de vorm van een knop, maar ook in de vorm van een video. Of je laatste 3 blogs. Of je nieuwste case.

Dit is content die je vaak al op de plank hebt liggen en je dus zonder moeite kan toevoegen.

relevante content op bedankpagina

Tip 7: geef mensen de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief

Dit vind ik persoonlijk een van de belangrijkste tips uit deze lijst. E-mail marketing is namelijk een verschrikkelijk belangrijk marketingkanaal en een van de weinige kanalen waar je echt een lijst kan opbouwen waar je zelf de baas over bent.

Dus zonder algoritmes of andere zaken die je scoringspercentage kunnen beïnvloeden.

Het toevoegen van een optie tot inschrijven op je nieuwsbrief (op je bedankpagina) is sinds de komst van de AVG nog belangrijk geworden. Dat komt doordat het aanmelden voor de nieuwsbrief vinkje niet automatisch meer aan mag staan.

En aangezien dit vaak een klein vinkje is en aangezien mensen vaak te lui zijn om ‘m aan te zetten, kan dit een extra kans zijn om ze toch op je mailinglijst te krijgen.

Tip 8: voeg social media sharebuttons toe wanneer dat past bij je product / dienst

Zelf ben ik niet echt fan van social media sharebuttons. Wie gebruikt die dingen nou?

In de regel zal ik ze dan ook niet snel adviseren, behalve…

Behalve wanneer het gaat om een product of dienst die echt tof is en het delen waard is. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je net concerttickets hebt gekocht.

Je bent hartstikke trots dat je naar het concert van Post Malone (een van mijn favoriete artiesten) gaat en dat wil je delen op social media.

Of wanneer je bijvoorbeeld net de pre-order hebt betaald voor de Tesla Cybertruck. Ook dat wil je natuurlijk aan de buitenwereld laten zien.

In die gevallen zal ik ze dan wel adviseren ze te gebruiken op je bedankpagina. Maar als marketingbureau, als e-commerce shop of als loodgieter zou ik ze niet gebruiken.

Tip 9: laat duidelijk zien wat de volgende stap is

Als we het hebben over communicatie, dan is verwachtingsmanagement daar een belangrijk onderdeel van. Dit geldt natuurlijk voor face-to-face gesprekken, maar ook voor communicatie op je website.

Stel dat je net een contactformulier hebt ingevuld bij een loodgieter. Er lekt namelijk iets in huis.

Je komt vervolgens op een bedankpagina uit waarop staat ‘bedankt voor het invullen van het contactformulier’. Wat is dan je eerstvolgende gedacht?

uhhhh…. En nu?’ Waarschijnlijk.

Geef op je bedankpagina aan wat de volgende stap is. Moeten mensen met spoed een bepaald nummer bellen? Binnen hoeveel uur neem je contact op? Wanneer kunnen mensen een reactie verwachten?

Geef dus duidelijk aan (of laat zien) wat de volgende stap is. En waarom dat belangrijk is bij webshops hoef ik denk ik niet uit te leggen .

Tip 10: geef aanvullende informatie over het product of dienst

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien vliegen of je hebt ze vast wel eens voorbij zie komen op YouTube of Instagram: een drone.

Het eerste moment dat ik er één zag was mijn gedachte: die moet ik hebben. Dus wat doe je dan? Je gaat naar de website van de Media Markt, Coolblue of je bestelt ‘m ergens anders.

Maar weet je eigenlijk wel hoe je zo’n ding moet gebruiken? Weet je eigenlijk wel wat de regels omtrent drones zijn? En wist je dat je er niet overal mee mag vliegen?

Nee, dat weet je dan nog niet. Maar dat soort informatie kan je wel mooi delen op je bedankpagina in de vorm van een video, blog of e-book.

Bij een webshop met duizenden verschillende producten is dat misschien lastig. Maar als je alleen maar drones verkoopt, dan kan dat hartstikke handige zijn.

Nog een ander voorbeeld. Tijdens de black Friday van 2020 heb ik een Mate X gekocht. Dat is een hele vette e-bike (vind ik dan).

De levertijd was maart 2021. Dat is voor mij geen probleem, want in de winter ga ik toch niet op de fiets.

Op de bedankpagina hadden ze een mooie video kunnen laten zien van het proces van het maken van de fiets, hoe je de fiets ontvangt of hoe je ‘m in elkaar zet (als dat nodig is).

Helaas hebben ze dat niet gedaan en heb ik sinds die tijd geen bericht, mailtje of video gezien. Dat is een gemiste kans.

Ps. Hier een foto van de fiets die ik aangeschaft heb. Letterlijk en figuurlijk een ‘dikke’ fiets.

Mate x black knight

Tip 11: maak je bedankpagina persoonlijk (personalisatie + personaliseren van je bedrijf)

Ik pas dit zelf ook toe op mijn bedankpagina. Ik vind het namelijk belangrijk om af te sluiten met een persoonlijke noot.

Ik laat graag zien dat ‘er een mens’ aan de andere kant van het scherm zit. Dat vinden mensen prettig. Mensen doen namelijk graag zaken met mensen.

Je kan de bedankpagina op nog een manier persoonlijk maken. Wanneer iemand zijn voornaam heeft ingevuld, kan je dit gebruiken op de bedankpagina. Bijvoorbeeld door die persoon aan te spreken.

“Hi Daniel. Bedankt voor het kopen van de Mate X Black Knight. We hebben Michael direct aan het werk gezet om de bestelling in orde te maken……. “

Maar ook het product kan je terug laten komen, het mailadres of andere gegevens die mensen hebben ingevuld.

Dat maakt de bedankpagina nog persoonlijker.

Tip 12: vraag om feedback over je website

Met feedback bedoel ik natuurlijk niet wat de bezoeker mooi of lelijk vindt van de website, maar oprechte feedback over het proces.

Denk bijvoorbeeld aan het betaalproces. Werkten er bepaalde dingen wel of niet? Kon je alles vinden? Hierin kan je natuurlijk sturen door mensen opties aan te laten klikken, maar je kan ook voor een open invulveld kiezen.

Een andere optie is dat je vraagt of mensen je website een cijfer willen geven van 1 tot 10. Dit kon vroeger heel gemakkelijk met Hotjar, maar Hotjar heeft die functie eruit gegooid.

Bij bepaalde tools kan je ook instellen dat wanneer mensen een cijfer lager dan 4 geven of hoger dan 9 dat ze wederom een invulveld krijgen.

Tip 13: probeer mensen aan boord te houden door een (exit intent) pop-up

Zoals je weet ben ik fan van de exit intent pop-up. Dat is een pop-up die tevoorschijn komt wanneer iemand de website wil verlaten.

De kans is groot dat wanneer mensen op je bedankpagina belanden, ze hebben gedaan wat ze wilden doen en er weer vandoor gaan. Dit kan betekenen dat ze de content niet gaat lezen en je dus niet veel aan de andere tips uit deze lijst hebt.

Door een exit intent pop-up in te zetten, kan je voorkomen dat mensen je website verlaten en ze toch nog even van wat extra informatie voorzien.

Wat die extra informatie moet zijn? Nou, daar moet je de andere 16 tips maar voor lezen :-).

Tip 14: bied gerelateerde producten of diensten aan (upsell)

Het up- en crossellen van producten vind ik voor e-commerce een van de beste tips uit deze lijst. Dit kan je natuurlijk tijdens het betaalproces doen door middel van een orderbump of een kopje met gerelateerde producten, maar ook door de producten of diensten op de bedankpagina te zetten.

Je wilt namelijk niet het betaalproces zo lastig mogelijk maken en ontzettend veel onnodige informatie tonen. Dit kan namelijk conversieverlagend werken.

Maar je wilt natuurlijk wel laten zien dat je een speciale onderhoudskit hebt of dat er supertoffe accessoires zijn voor de e-bike die je klant zojuist gekocht heeft.

Tip 15: stimuleer een herhaalaankoop door een kortingscode of tegoedbon

Wetenschappelijk onderzoek toont dat de kans groter is dat mensen vaker bij je kopen als ze één keer iets bij je hebben gekocht.

En dat de kans nog groter wordt dat mensen iets bij je kopen wanneer ze twee keer iets hebben gekocht is ook gevonden.

En de kans is nog groter dat ze nog een keer iets bij gaan kopen als ze drie keer iets hebben gekocht.

Je snapt denk ik wel waar dit heen gaat. Hoe vaker iemand iets bij je koopt, hoe groter de kans is dat mensen nogmaals iets bij je kopen.

Die herhaalaankoop kan je stimuleren door een kortingscode of een tegoedbon aan te bieden op je bedankpagina. Dit kan je natuurlijk alleen doen voor mensen die voor het eerst iets kopen, maar ook voor mensen die voor de tweede of derde keer iets kopen.

Tip 16: geef mensen de optie toch een account aan te laten maken wanneer ze dat nog niet hebben gedaan

Hoe makkelijker en hoe minder frictie mensen ervaren tijdens het betaalproces, hoe groter de kans dat mensen converteren. Dat is de regel.

Dat heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat webshops steeds vaker de optie bieden om iets af te rekenen zonder een account aan te maken.

Want hoe vaak komt het wel niet voor dat je je wachtwoord vergeten bent? En hoe vaak komt het wel niet voor dat je nu geen zin hebt om een nieuw wachtwoord aan te maken? Laat staan een heel account…

Nou, heel vaak!

Maar wanneer mensen hebben afgerekend als gast, dan weet je misschien minder over/van ze en de kans is groot dat je ze ook geen nieuwsbrief mag sturen omdat ze die optie niet hebben aangevinkt.

Op de bedankpagina kan je nogmaals vragen of ze toch nog een account willen aanmaken. Dit kan dan heel gemakkelijk, omdat je al hun informatie al hebt. Je kan er dan voor zorgen dat mensen met een druk op de knop toch een account aan kunnen maken waarbij al hun gegevens al voor ze zijn ingevuld. Zo hoeven ze alleen nog een wachtwoord in te voeren (en ook die kun je laten mailen).

Tip 17: gebruik niet alle bovenstaande methodes :-). Test wat werkt en bij jouw business past

De laatste tip is heel simpel: test vooral wat werkt en bij jou, je doelgroep en je business past. Staar je nooit blind op dit soort lijstjes en pas zeker niet alle 17 tips toe.

Achterhaal simpelweg wat het best werkt voor jou.

Dit artikel is geschreven op 13 februari 2021 en geüpdatet op 4 juli 2023.

Wat is een bedankpagina?

Een bedankpagina is de pagina die bezoekers te zien krijgen nadat ze een formulier op je website hebben ingevuld, een aankoop hebben gedaan of een andere conversie hebben voltooid. Het is een belangrijke pagina omdat het de laatste stap is in het conversieproces en het biedt een mogelijkheid om jouw bezoekers te bedanken voor hun actie en ze meer te laten weten over jouw bedrijf.

Waarom is het belangrijk om een bedankpagina te optimaliseren?

Een bedankpagina biedt niet alleen de mogelijkheid om bezoekers te bedanken, maar het is ook een kans om ze te betrekken en te informeren over je bedrijf. Door de bedankpagina te optimaliseren kun je bezoekers aanmoedigen om terug te komen naar je website, een volgende stap te zetten in het conversieproces, of zelfs jouw bedrijf aanbevelen bij anderen.

Hoe kan ik mijn bedankpagina optimaliseren?

Om jouw bedankpagina te optimaliseren, kun je de volgende tips toepassen:

– Geef jouw bezoekers een persoonlijk gevoel door ze te bedanken voor hun specifieke actie
– Bied vervolgstappen aan, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bekijken van gerelateerde producten
– Geef een blijk van waardering, zoals een kortingscode of een gratis download, om bezoekers te stimuleren terug te komen
– Zorg dat jouw bedankpagina duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is, zonder afleidingen zoals te veel links of advertenties
– Zorg dat jouw bedankpagina opvallend en aantrekkelijk is met passende kleuren en afbeeldingen

Hoe kan ik de resultaten van mijn bedankpagina meten?

Om de resultaten van jouw bedankpagina te meten, kun je gebruik maken van tools zoals Google Analytics. Door het instellen van doelen en gebeurtenissen kun je zien hoeveel bezoekers de bedankpagina hebben bereikt en welke vervolgstappen ze hebben genomen.

Hoe vaak moet ik mijn bedankpagina optimaliseren?

Het optimaliseren van jouw bedankpagina is een voortdurend proces en hangt af van jouw specifieke doelen en de reacties van jouw bezoekers. Het is aan te raden om regelmatig te testen en te experimenteren met verschillende elementen op jouw bedankpagina om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books