Zoeken
Menu

Wanneer ik dan vertel dat bloggen nog verschrikkelijk belangrijk is, wordt er eigenlijk altijd – gevraagd waarom dat dan zo is. Ik antwoord dan dat, naast dat bloggen simpelweg leads en omzet oplevert (en erg leuk is), het nog veel meer voordelen heeft.

En daar ga ik je in dit artikel alles over vertellen.

Reden 1: door het bloggen verbeter je je skills

Ik hoef je niet te vertellen dat je alleen ergens beter in wordt als je er ook echt actief mee aan de slag gaat. Dat geldt voor bloggen dus ook.

Maar naast dat je beter wordt in het bloggen zelf, zijn er nog meer skills die je verbetert als je veel gaat bloggen:

  • Je leert beter schrijven
  • Je wordt beter in storytelling (het vertellen van een verhaal)
  • Je communicatieve vaardigheden worden beter (je deelt informatie met je doelgroep)

Dit zijn voordelen, omdat je hierdoor in het dagelijks leven sneller en beter wordt in communiceren en overbrengen van (digitale) informatie.

Reden 2: je leert meer over het onderwerp

Zoals je misschien wel hebt gezien, blog ik over alles wat met online marketing te maken heeft. Dat vind ik leuk om te doen, want ik deel graag mijn kennis daarover.

Maar ik blog ook omdat ik meer wil weten van de verschillende onderwerpen. Ik wil weten hoe andere mensen er over denken, ik wil weten wat de voordelen/nadelen van iets zijn en ik wil alle ins-and-outs achterhalen.

En omdat je onderzoek doet naar het onderwerp voordat je er iets over gaat schrijven, vergroot je dus je kennis (en dat zien ook je lezers!).

Reden 3: je krijgt meer autoriteit

Wanneer jij je informatie gaat delen waar anderen wat aan hebben, gaan ze jou als autoriteit in de markt zien. Jij verstaat namelijk je vak, hebt veel kennis in huis en mensen gaan je vertrouwen.

Wanneer ze dus op zoek zijn iemand in jouw vakgebied, dan zullen ze snel voor jou kiezen. Daarnaast ontvang je nóg een vorm van autoriteit door te bloggen.

De blogs die jij plaatst kunnen namelijk opgepakt worden door andere partijen. Ze kunnen jouw blogs gaan delen op social media of ze kunnen refereren naar jouw blog door middel van een link.

En dat vindt ook Google ontzettend fijn.

Doordat er meer links naar website worden geplaatst, gaat de autoriteit van jouw website stijgen. Dat zorgt ervoor dat jij hogere posities in Google krijgt en dat resulteert op zijn beurt weer in meer bezoekers.

Reden 4: je website/bedrijf wordt beter vindbaar

Wanneer je gaat schrijven over een bepaald onderwerp, kan het zo maar zijn dat je blog op verschillende termen vindbaar wordt. Het is daarom ontzettend belangrijk om een zoekwoord te bepalen voordat je aan de slag gaat met het blog.

Wanneer je gaat bloggen over waarom een elektrische fiets zo fijn is en wat de voordelen van de fiets zijn, kan het maar net zo zijn dat mensen die googlen op ‘elektrische fiets voordelen’ op jouw blog terecht komen.

En op die manier kan je de vindbaarheid en de naamsbekendheid van je organisatie vergroten!

Reden 5: slimmere mensen stellen slimmere vragen

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je mensen slimmer maakt, dat ze slimmere vragen gaan stellen. Wanneer je je doelgroep meer informatie geeft over het onderwerp, weten ze meer over het onderwerp en gaan ze lastigere vragen stellen.

Dit zorgt ervoor dat jij en je lezers beiden naar een hoger niveau gaan en jullie kennis aanzienlijk wordt vergroot. Daarnaast maakt dit het ook makkelijker voor jou als blogger.

Jij kan namelijk over lastigere onderwerpen gaan bloggen en meer vaktaal gebruiken.

Reden 6: blogs zorgen voor leads

Vroeger ging marketing alleen maar om het zenden: commercials, nieuwsbrieven, advertenties, folders en ga zo maar door. Dat werkt tegenwoordig minder goed, de mens is daar door alle reclame van tegenwoordig minder gevoelig voor.

Vandaag de dag werkt het daarom veelal andersom: er wordt geen content gepushed naar de klant, maar de klant gaat op zoek naar de content.

En die content, dat zijn jouw blogs. Daarom is bloggen een ontzettend krachtig marketingmiddel waarmee je bezoekers en potentiële klanten naar je website kan trekken.

Ik durf zelfs te zeggen dat bloggen een keigoede leadgenerator is!

Reden 7: jij bent de helpende hand

Jij zit al jaren in het vakgebied, je weet alle ins-and-outs en voor jou is het allemaal gesneden koek.

Maar voor je lezer is dat misschien niet zo. In jouw leven heb je bijvoorbeeld al duizenden fietsbanden vervangen, maar jouw lezer heeft dat misschien nog nooit gedaan.

Als jij een goed artikel schrijft over het vervangen van een band, dan kan je daar mensen ontzettend blij mee maken. Je helpt mensen op weg en je creëert goodwill.

Reden 8: blogs zorgen voor content op andere kanalen

Weet je niet meer zo goed wat je op social media moet plaatsen?Heb je geen onderwerpen meer voor je nieuwsbrief?

Start dan met bloggen.

Als je elke week 1 blog schrijft, dan heb je altijd content voor de andere kanalen.

Gebruik bijvoorbeeld een quote uit het blog en plaats die op Facebook, gebruik de foto uit het blog en plaats die op Instagram, gebruik de video uit het blog en plaats die op YouTube en plaats een alinea van het blog op LinkedIn.

TIP: Recycle je content. Content mag je hergebruiken en met blogs heb je ontzettend veel content om opnieuw te delen.

Reden 9: je website blijft actueel

Als je wekelijks blogt, zorgt dit ervoor dat website actueel blijft. Je laat je bezoekers en de zoekmachines zien dat je website leeft en je hebt de mogelijkheid om te vertellen wat je doet en wat je aanbiedt.

Daarnaast kan je met blogs ook makkelijk inspelen op de actualiteit. Is er iets in het nieuws wat relevant aan jouw business is? Schrijf er een blog over!

Dit artikel is geschreven op 24 juli 2018 en is op 23 december 2020 geüpdatet. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog