Een goede vriend van mij, die overigens ook online marketeer is, stuurde vorige week de Zoekwoorden Autocomplete Tool van Malleo door. Mijn eerste reactie was ‘Nice, daar moet ik snel een blog aan wijden’.
De tool kan je namelijk perfect inzetten voor je SEO strategie, tijdens het doen van een zoekwoordanalyse en ter inspiratie van je Google Ads zoekwoorden.
Oftewel, dit is weer echt zo’n tool die perfect bij mij past en waar ik dan ook wat over wil schrijven. Dus bij deze :).
Inhoudsopgave
Wie of wat is Malleo?
Toen ik de tool voor het eerst had gebruikt, was ik ook meteen geïnteresseerd wie dit handige ding heeft opgezet. Ik ging meteen even googelen. Zit er een softwarebedrijf achter? Is dit een leadgenerator van iemand? Of is dit een hobby project?
Na een minuutje zoeken kwam ik erachter. Het is een concullega (een freelance online marketeer), die de tool heeft opgezet.
Fijn dat mensen de tijd nemen om dit soort handige tools op te zetten. En aangezien ik niet heb gedoneerd voor de tool, geef ik Jarno (de bedenker van de tool) graag een backlink naar zijn website. Daar heeft hij dan alsnog wat aan!
Zo krijg je toegang tot de Zoekwoord Autocomplete Tool
Het verkrijgen van toegang is heel gemakkelijk en volledig gratis. De eerste stap die je moet zetten is klikken op het volgende Google Spreadsheet document.
Zoekwoord Autocomplete Spreadsheet document
Dan opent er een nieuw tabblad in je browser waar je de tool ziet. Klik vervolgens linksboven op ‘Bestand’ en vervolgens op ‘Kopie maken’.
Er wordt dat een kopie gemaakt in je eigen Google Drive waarmee jij vervolgens aan de slag kan gaan.

Zo gebruik je toegang tot de Zoekwoord Autocomplete Tool
Het gebruiken van de Zoekwoord Autocomplete Tool is net zo gemakkelijk als het verkrijgen van toegang. Voordat je gaat beginnen, is het belangrijk dat je weet dat er vier tabbladen zijn:
- Zoekwoord top 10 + longtails
- Zoekwoord met extra woord
- Toevoegen aan AdWords
- Extra toevoegen aan AdWords
Elke tabblad laat andere zoekwoorden zien, maar de naam van het tabblad verklapt eigenlijk al wat je te zien krijgt of wat je moet.
Als je vervolgens de tool wilt gebruiken, moet je twee dingen doen:
- Zoekwoord toevoegen
- Taal instellen op de taal die van belang is.
Het zoekwoord kan je aanpassen in cel C2 en de taal kan je aanpassen in cel C3.

En nu ik weet hoe ik de tool gebruik, wat moet ik dan doen?
Dit is onafhankelijk van of je wilt scoren in de organische zoekresultaten (SEO) of in de betaalde zoekresultaten (SEA). Je krijgt namelijk ook een hoop zoekwoorden waar je niks mee kan, waar geen volume op zit of die niet relevant zijn.
Aan jou dus eerst de taak om die selectie te maken. Mocht je vervolgens teksten willen schrijven om beter gevonden te worden in Google (SEO), dan zou ik de woorden door een zoekwoordanalyse tool als KWFinder halen.
Dan weet je precies of er überhaupt op die termen wordt gezocht, hoe vaak er dan op geozcht wordt en hoe hevig de concurrentie is.
Wil je aan de slag met SEA? Importeer dan de zoekwoorden in je Google Ads account, monitor je campagnes goed en stuur bij als dat nodig is.