Maar haal je daar wel het maximale uit? Voorkom deze 16 fouten zorg voor een effectievere website en meer leads.
We starten dit lijstje met mogelijk de grootste open deur die dit lijstje kan bevatten. Want de grootste fout die je met je contactpagina kunt maken, is het hebben van geen contactpagina.
Het argument is vaak dat de contactgegevens toch in de footer staan of op andere plekken binnen de website. Maar dat argument gaat natuurlijk totaal niet op.
Mensen willen een contactpagina, daar verwachten ze namelijk dat de contactinformatie staat. Daarbij wil je ook weten en meten hoe vaak je contactpagina wordt bekeken en bijvoorbeeld hoe vaak het telefoonnummer is aangeklikt.
En dat kan niet wanneer je geen contactpagina hebt.
Bij Nederlandse websites komt het nog wel eens dat mensen het contactformulier bijvoorbeeld ‘offerte aanvragen’ of ‘aanmelden’ noemen. Ja, dit soort pagina’s zijn belangrijk maar je wilt altijd een pagina hebben die contact heet.
Niet iedereen is namelijk klaar om een offerte aan te vragen of zich aan te melden. Maak het laagdrempelig voor mensen om contact met je op te nemen.
Bij Engelse websites komt het wel eens voor dat ze contactpagina een fancy naam geven zoals ‘Get in touch with us’ of bijvoorbeeld ‘Say Hello’. Ook dit wil je mijden. Mensen zijn dit namelijk niet gewend en dit zegt weinig over de content die op de website staat.
In beide gevallen is het lastig voor mensen die de contactpagina zoeken binnen de zoekfunctie op je website om je contactpagina te vinden. Want de pagina genaamd ‘contact’ bestaat niet.
‘Maar de contactpagina is toch niet zo belangrijk?’ – Klant die de contactpagina niet in het menu heeft staan, maar wel in de footer.
Ja, dat is hij wel! De contactpagina is juist een van de belangrijkste pagina’s van je website. Een goed gevulde contactpagina schept vertrouwen, laat zien dat mensen je gemakkelijk kunnen contacten en is handig voor bestaande relaties omdat ze bijvoorbeeld je KVK-nummer snel kunnen vinden.
Zorg er dus altijd voor dat je contactpagina in het menu staat. En nee, de pagina in een dropdown zetten telt ook niet. De contactpagina moet echt zichtbaar in het menu staan.
Voor mij is het al heel lang duidelijk wat er wel en wat er niet op een contactpagina hoort te staan, maar helaas niet voor iedereen. Dit hoort er absoluut wel op te staan:
En die laatste, die ontbreekt veelvuldig! ‘Als ze me willen bereiken, dan bellen ze maar’ is een vaak genoemd argument. Niet iedereen durft, wilt of kan direct contact met je opnemen. Vergeet niet dat niet iedereen is zoals jij bent.
Een formulier zorgt er dus voor dat je meteen wat contactinformatie hebt, dat mensen op een laagdrempelige manier contact met je kunnen opnemen en dat ze je bijvoorbeeld eerst een vraag kunnen stellen.
We draaien fout 4 nu even compleet om. Want het komt ook voor dat websites wel een formulier hebben, maar geen contactgegevens.
Dat betekent dat er dus geen directe communicatie mogelijk is en dat is een gemiste kans. Want misschien heeft die ene grote lead je telefoonnummer niet opgeslagen of misschien wilt de krant je wel bellen om te vragen wat jouw mening is over een bepaald onderwerp.
Jij wilt toch ook geen zaken doen met een bedrijf dat je niet kan bellen bij problemen?
Als je alle belangrijkste contactformatie op je contactpagina hebt staan, zorg er dan ook voor dat ze meteen in beeld staan. Oftewel, zet ze ‘boven de vouw’.
Je wilt niet dat mensen gaan zoeken en scrollen voor je telefoonnummer en je wilt niet dat die lauwwarme lead je ontglipt omdat je formulier te ver naar onderen staat.
Mocht je een headerfoto of een Google Maps kaartje gebruiken boven de contactinformatie, maak deze dan niet te groot. Controleer vervolgens op mobiel en desktop of alle belangrijke informatie in direct beeld staat.
Want mensen verwachten nu eenmaal gewoon je contactgegevens op je contactpagina. Geef die dan ook gewoon meteen.
Bij deze fout moet ik denken aan een klant waar ik jaren geleden bij een ander marketingbureau voor werkte. De klant kreeg al twee weken geen aanvragen meer binnen en we wisten allemaal niet waardoor dit kwam.
Na alles driedubbel gecontroleerd te hebben, blijkt dat ze van mailadres zijn gewisseld en de mail niet werd doorgestuurd naar het nieuwe mailadres.
Maar het kan natuurlijk ook dat je een typfout hebt gemaakt of dat je bent verhuisd.
Altijd even checken dus!
Het mobiele design heb ik dit artikel al eerder genoemd, dus ik ga ervan uit dat je mobiele design al in orde is (dat heb je gecontroleerd, toch?).
Mocht dat niet zo zijn, doe dat dan alsnog. Het komt vaak genoeg voor dat de invulvelden te ver doorlopen, bepaalde titels scheef staan of dat de Captcha niet aanklikbaar is.
Controleer dan meteen ook of het formulier op tablet ook goed werkt en er goed uitziet!
Wat er allemaal in je contactformulier moet komen te staan is van een aantal zaken afhankelijk. Denk aan het doel van het formulier, je bedrijf en je doelgroep.
Zorg dat dat allemaal met elkaar matcht, maar zorg ook dat dat matcht met de verplichte velden. Als jij namelijk een nieuwsbrief hebt waar mensen zich in kunnen schrijven, maak dan niet het telefoonnummer verplicht.
Die heb jij helemaal niet nodig en je potentiële klant wilt die ook helemaal niet invullen. Verkoop je een high-end product waar persoonlijke contact met de klant centraal staat? Zorg er dan voor dat het telefoonnummer wel verplicht is.
Dan kan je de klant namelijk bellen en filter je de mensen die alleen willen shoppen op prijs eruit. Die vullen dan namelijk hun telefoonnummer niet in en willen vaak alleen een prijs weten.
Nee, het is niet nodig en het mag ook niet om mensen hun huisadres, BSN, wachtwoord van Hyves en de naam van hun eerste huisdier te vragen (gebruikt niet iedereen op aarde die laatste voor hun wachtwoord + eigen geboortedatum?).
Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Zorg altijd dat je het minimale vraagt om het maximale eruit te halen. De regel die ik heb is: zo kort mogelijk en het liefst zo min mogelijk velden.
Heb je alleen een naam, telefoonnummer en een foto van bijvoorbeeld de keuken nodig? Blijf daar dan bij. Ga niet op voorhand alle afmetingen, gewenste materialen, en inbouwdatum vragen.
Dit bespreek je toch altijd telefonisch of wanneer je langsgaat. Zorg dat het eerste contactmoment zo soepel en zo eenvoudig mogelijk gaat.
Naast het teveel aan velden is er ook de mogelijkheid om te weinig velden te hebben. Huh, bestaat dat? Ja, dat bestaat!
Vaak zie ik namelijk dat mensen alleen de optie geven om een telefoonnummer achter te laten of alleen een mailadres bij inschrijven op een nieuwsbrief.
Ja, je wilt dat het zo makkelijk mogelijk gaat, maar je wilt de essentiële informatie wel krijgen. Zonder voornaam kan je je mails niet personaliseren en dat is een gemiste kans.
En als je een lead belt, dan wil je toch weten wie je gaat bellen? Dan kan je je namelijk goed voorbereiden op het gesprek en onderzoek doen naar de partij die je tegenover je hebt zitten.
Het klassieke voorbeeld bij deze fout is dat mensen hetzelfde formulier gebruiken voor bijvoorbeeld een offerte aanvraag en een contactpagina.
Het formulier wil je altijd afstemmen op de pagina en het doel van het formulier. Gebruik daarom niet klakkeloos overal hetzelfde formulier. Kruip echt in de huid van de doelgroep en achterhaal wat zij wel en niet willen.
Daarnaast (afhankelijk van hoe je het technisch geregeld hebt) kan dit ook gevolgen hebben voor het meetbaar maken van je formulier of het meten van conversies.
Als dit aan de achterkant namelijk ook echt één formulier is, dan kan je bijvoorbeeld niet twee bedankpagina’s gebruiken of weten hoe vaak een formulier per pagina wel of niet ingevuld is.
Uiteindelijk wil je maar een ding wanneer mensen op je pagina zitten met het formulier. Dat is namelijk het formulier invullen EN verzenden.
Als je actieknop niet voldoende opvalt omdat de kleur niet opvallend genoeg is of omdat er meerdere knoppen in de buurt van de verzenden-knop zit, dan kan dit ervoor zorgen dat mensen het formulier wel invullen, maar ‘m toch niet verzenden.
Zorg er daarom altijd voor dat de actieknop past bij de huisstijl van je actieknop. Wanneer jij overal oranje gebruikt voor je actieknop, zorg dan dat de knop van het formulier ook oranje is.
Dan weten mensen wat ze kunnen verwachten. Zorg er daarnaast ook voor dat de actieknop boven de vouw staat en dat de knop altijd in beeld is. Dan hoeven potentiële klanten niet te zoeken.
Deze fout op de contactpagina zie ik echt nog dagelijks fout gaan. Een mailadres en een telefoonnummer die niet klikbaar zijn.
Hoe vervelend is dat. Je wilt met een bedrijf zakendoen en ze contacten. Je klikt op het telefoonnummer en er gebeurt niks. Vervolgens moet je het nummer kopiëren en plakken om ‘m te kunnen bellen (als je al weet hoe dat moet, want ik denk niet dat mijn moeder dit kan).
Een grotere conversiekiller is er in mijn ogen niet. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg er altijd voor dat contact opnemen met je bedrijf zo makkelijk mogelijk is.
Ik denk dat je deze fout zelf ook wel herkent. Je hebt zojuist ergens een klacht ingediend, een vraag gesteld of bijvoorbeeld een bestelling gedaan.
Het ging allemaal wel heel soepel, je klikte op de actieknop en zag nergens een melding van ‘het formulier is goed verzonden’. Je controleert vervolgens je mailbox en ook daar zie je geen bevestiging staan.
Hé. Heb ik het nou wel goed gegaan? Is het mailtje goed ontvangen? Omdat je twijfelt ga je toch maar even bellen of nog een mailtje erachteraan sturen.
En wat blijkt? Ja hoor, het mailtje is in goede orde ontvangen. Alleen die partij stuurt geen automatische bevestigingsmails.
Dat is een gemiste kans. Daar konden ze namelijk nogmaals hun bedrijf promoten, USP’s met je delen of op een leuke manier aan branding doen.
Eigenlijk is deze fout ook al voorbijgekomen. Onderaan de streep draait het er namelijk voor elke ondernemer (op een paar uitgezonderd) om hoeveel geld er verdiend is.
En de basis daarvoor is de meetbaarheid van je website. Denk aan het aantal bezoekers, gemiddelde sessieduur, maar ook het aantal conversies.
Kortom, het draait om je offerte aanvragen, belletjes en bestellingen. Die moet je allemaal meetbaar maken om ervoor te zorgen dat je weet hoe vaak ze gedaan zijn en welke actie tot welk resultaat heeft geleid.
Want als je dat niet hebt gedaan, dan weet je niet of je op het juiste pad zit.
Dit artikel is geschreven op 14 december 2020 en geüpdatet op 14 juli 2023.
De grootste fout is het hebben van helemaal geen contactpagina. Het ontbreken van een contactpagina maakt het moeilijk voor bezoekers om contact met je op te nemen en maakt het ook moeilijk om het contactverkeer te meten en analyseren.
De contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op een website. Het is belangrijk om de contactpagina in het menu te plaatsen, zodat het gemakkelijk toegankelijk is voor bezoekers. Het alleen plaatsen van de contactpagina in de footer kan ervoor zorgen dat bezoekers moeite hebben om de pagina te vinden, wat kan leiden tot een verminderde gebruikerservaring.
Het hebben van een goed werkend formulier op de contactpagina is belangrijk omdat het zorgt voor een laagdrempelige manier voor bezoekers om contact met je op te nemen. Een formulier biedt de mogelijkheid om direct contactinformatie te verzamelen en stelt bezoekers in staat om vragen te stellen of informatie aan te vragen op een gemakkelijke manier.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.