Zoeken
Menu

Niet hebben van bedrijfsinformatie

Zou jij iets bestellen bij een bedrijf dat geen fysiek adres op de website heeft staan of geen telefoonnummer? Of nog erger, dat beiden ontbreken?

Ik in ieder geval niet. Contactgegevens zorgen voor vertrouwen, dat geeft potentiële klanten het gevoel dat ze je direct en gemakkelijk kan benaderen en dat je er voor ze bent.

Het werkt dus beide kanten op. Het niet hebben van bedrijfsinformatie zorgt voor wantrouwen en het hebben van bedrijfsinformatie zorgt voor vertrouwen.

Pro tip: zorg dat de bedrijfsinformatie in je footer en op je contactpagina staat.

contactinformatie footer

Lange laadtijd

Er is weinig in de online wereld wat irritanter is dan een lange laadtijd. Niemand wil 20 seconden wachten op het laden van een website of een specifieke pagina binnen die website.

Laat staan dat iemand meerdere minuten bezig wil zijn om een simpele bestelling in je webshop te doen.

We leven in een wereld die steeds sneller gaat en daar hoort een snelle website dus ook bij. Zorg er dus voor dat je website zo snel mogelijk is!

Pro tip: Lees ons artikel genaamd ‘9 tools om de snelheid van je website testen’ en ontdek of jouw website snel genoeg is.

Geen gebruik van knoppen

Mensen zijn van nature heel lui. Dit geldt on- en offline. Wanneer mensen je website bezoeken moet je ze dus aan de hand meenemen om ze op de juiste manier naar de juiste plek te sturen.

Tijdens dit proces moet je de bezoeker lekker maken voor je product of dienst. Laat zien wat de voordelen voor de bezoeker zijn, laat zien voor wie je werkt, laat zien wat je goed kan.

Het doorsturen van die mensen gebeurt door middel van actieknoppen. Mensen komen bijvoorbeeld binnen op pagina X, moeten dan naar pagina Y en uiteindelijk naar pagina Z.

En wanneer je geen actieknoppen gebruikt, zal dat niet gebeuren. Knoppen zijn namelijk duidelijk klikbaar – en mensen klikken er dan ook graag op.

Pro tip: zet niet overal de ‘Contact’ actieknop neer. Stuur mensen door naar je diensten, naar je cases, naar de over ons pagina en andere pagina’s die voor de bezoeker belangrijk zijn.

Stockfoto’s

Er is nagenoeg niks wat je kan doen op je website dat onpersoonlijker is dan het gebruik van stockfoto’s. Mensen doen zaken met mensen. Laat dus ook vooral foto’s van jou en van je team zien.

Deze conversiekiller is dan ook tweeledig. Aan de ene kant gebruik je niet eigen foto’s, maar aan de andere kant zien mensen ook meteen dat het een stockfoto is.

Een dubbele teleurstelling dus.

Pro tip: schrijf/denk alle denkbare scenario’s en items uit waarvan je foto’s wilt hebben. Laat vervolgens een fotograaf langskomen en maak overal foto’s van.

stockfoto voorbeeld

Onduidelijk menustructuur

Een onduidelijke menustructuur is in eerste instantie slecht voor je organische vindbaarheid. Google weet dan namelijk niet welke pagina waar staat en hoe die pagina’s gevonden kunnen worden.

Maar een onduidelijke menustructuur is ook slecht voor je conversie. Vervang Google in de vorige zin maar eens voor Pietje:

“Pietje weet dan namelijk niet welke pagina waar staat en hoe die pagina’s gevonden kunnen worden.”

Oftewel: als je website niet duidelijk genoeg is en bijvoorbeeld je contactpagina achter een dropdown genaamd ‘Over ons’ zit verstopt, dan heeft dit een negatieve impact op je conversie.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor verstopte categorieën binnen je webshop, de over ons pagina of bijvoorbeeld je winkelmand.

Pro tip: teken je menustructuur uit op papier en trek lijntjes tussen pagina’s die met elkaar verbonden zijn. Zorg ervoor dat de structuur altijd zo simpel mogelijk is.

Fouten maken met je formulier

Ook dit is er één die ik vaak voorbij zie komen: fouten in een formulier. Denk hierbij aan:

  • Contactformulieren
  • Formulieren voor de aanvraag van offertes
  • Aanmeldformulieren voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief

Maar wat zijn dan de fouten die je kan maken? Nou, bijvoorbeeld deze:

  • Een formulier met te veel velden
  • Een formulier met te weinig velden
  • Velden verplicht maken die niet verplicht hoeven zijn
  • Een veld dat om wat voor reden niet werkt
  • Een formulier dat niet verstuurd kan worden

Pro tip: test je formulier regelmatig en zorg ervoor dat je rond de 3 tot 5 velden per formulier hebt.

Belangrijke content niet direct zichtbaar

Mensen bezoeken je website om een bepaalde reden. Ze willen namelijk vinden wat ze zoeken.

Zorg er dus voor dat je die content ook direct voorgeschoteld. Ga er niet een banner, een flinke lap tekst en 2 video’s tussen zetten en, zoals je misschien op school hebt geleerd, de belangrijkste content bewaren voor het slot.

Begin hier juist mee!

Verwachten mensen dat er een telefoonnummer bovenaan staat wanneer ze googlen op jouw zoekterm? Zet die bovenaan! Verwachten mensen een stuk informatie? Zet dat bovenaan! Verwachten mensen een formulier waar ze zich kunnen inschrijven?

Je raadt het al… Zet die bovenaan.

Pro tip: ga voordat je met een pagina aan de slag gaat goed na wat de intentie is van de zoeker. Vraag jezelf af: wat wilt deze persoon bereiken?

Niet hebben van HTTPS

“Je verbinding is niet privé. Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van [WEBSITENAAM] (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens) te stelen.”

Dat is exact de melding die Google Chrome geeft wanneer je website geen gebruik maakt van een SSL-certificaat en dus niet is voorzien van HTTPs.

Dit is veruit de grootste conversiekiller uit deze lijst, omdat de mensen hierdoor je website geeneens gaan bezoeken.

Pro tip: Zorg. Voor. Een. SSL. Certificaat.

geen ssl https

Geen goed mobiel design

Websites zonder mobiel design zijn gelukkig een uitstervend ras! Er zijn steeds minder websites niet mobile responsive waarbij foto’s scheef staan, knoppen niet werken, tekst buiten beeld valt en het menu niet werkt.

Verschrikkelijk.

Pro tip: Bouw je website mobile-first wanneer het aandeel mobiele bezoekers meer dan 70% is.

Geen gebruik maken van de overtuigingsprincipes (van Cialdini)

Je kan natuurlijk niet een artikel over conversie(killers) schrijven zonder Cialdini te noemen. Dr. Robert Cialdini heeft 7 beïnvloedingsprincipes omschreven waarmee jij de bezoeker kan overtuigen van je kennis, kunde en producten of diensten..

Een echte conversiekiller is, heel flauw, het ontbreken van die principes. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Niet inzetten van reviews
  • Niet inzetten van schaarste
  • Geen gebruik maken van autoriteit (logo’s van leveranciers, keurmerken en partners)
  • Geen gebruik van gratis weggevers

Pro tip: zorg ervoor dat je altijd de principes van Cialdini gebruikt.

Niet kunnen afrekenen als gast

Dit is voor mij persoonlijk veruit de grootste conversiekiller uit deze lijst. Wanneer ik niet kan afrekenen als gast, dan voelt dat voor mij als een dolk in mijn rug.

Dit vind ik zelfs zo vervelend dat ik al jaren geen bioscoopkaartjes meer koop bij Pathé. Jaren geleden heb ik daar een account aangemaakt, maar natuurlijk weet ik mijn wachtwoord niet meer.

Als we dan last minute naar de bioscoop willen, dan wil je ‘ff’ snel kaartjes halen. Maar dan kom je erachter dat dit niet kan met je mailadres, omdat je daar al een account mee hebt aangemaakt.

Verschrikkelijk…

Pro tip: vraag je vriendin de bioscoopkaartjes te kopen bij Pathé, zodat je dat zelf niet meer hoeft te doen.

afrekenen als gast

Pop-ups op verkeerde momenten en plaatsen

Wanneer je pop-ups op de juiste manier inzet, dan kan dat goed voor je werken. Maar wanneer je pop-ups op de verkeerde manier inzet, dan kan dat ook negatief werken.

Zo kwam ik ooit een full page pop-up tegen in het betaalproces. En om het nog erger te maken: ik kon geen kruisje vinden om de pop-up te sluiten.

Zorg er daarom dus voor dat de pop-ups op de juiste plek en op het juiste moment tevoorschijn komen. Bijvoorbeeld wanneer mensen je website willen verlaten of wanneer ze je blog aan het lezen zijn.

Maar dus niet wanneer je middenin het betaalproces zit.

Pro tip: zorg ervoor dat mensen je pop-up in ieder geval makkelijk kunnen wegklikken.

Het ontbreken van een zoekfunctie

Hoe fantastisch is het dat je vanaf elk pagina en elk moment binnen een website op zoek kan gaan naar het onderwerp dat je zoekt? Dat is toch superhandig?

Dat doe je met een zoekfunctie. Je geeft mensen de mogelijkheid om direct naar de juiste plek te gaan binnen je website. Mensen hoeven niet in je website te gaan rommelen om de informatie te vinden, maar ze kunnen gemakkelijk de content meteen vinden.

Oftewel, je zorgt met een zoekfunctie voor minder frictie. En hoe minder frictie, hoe blijer je bezoekers worden.

Pro tip: test of een zoekfunctie die alvast het zoekresultaat afmaakt prettig is voor je doelgroep.

zoekfunctie conversie

Geen concreet doel hebben binnen de website

Weet jij wat precies het doel is van je website? Is dat mailadressen vergaren?

Is dat belletjes binnen slepen of is het keiharde sales realiseren?

Als je dat duidelijk hebt, dan kan je daar je hele website op inrichten. Je tekst, je afbeeldingen, je pagina’s, je menu, etc. Ik kom nog regelmatig websites tegen waar dit niet allemaal in lijn is.

Mensen kunnen iets kopen, iets aanvragen, een formulier invullen of iets downloaden. Zorg ervoor dat het voor je doelgroep heel concreet is wat ze moeten.

Zorg voor focus en geeft niet te veel opties, want dat leidt tot keuzestress.

Pro tip: open pagina’s binnen je website en knijp met je ogen. Zie jij (en je doelgroep) wat het doel is van je website?

Slecht teksten (Teveel focus op SEO of je doelgroep niet kennen)

‘Ben je op zoek naar Hotel Arnhem? Wij zijn de beste Hotel Arnhem. Wij als Hotel Arnhem zijn de beste van … ‘ Ja, dit waren echt zinnen die ik ooit eens tegen ben gekomen op een website.

Teksten die te veel zijn gefocust op SEO worden door Google genadeloos afgeschaft en zullen ook slecht converteren. Een andere veelgemaakte fouten binnen het schrijven van teksten is het niet kennen van je doelgroep.

Weet jij echt wat het probleem is van je doelgroep? Weet je echt waar je doelgroep tegenaan loopt? En weet je ook echt wie je doelgroep is?

Als je dat niet weet, zullen je teksten nooit goed zijn. Je kan je namelijk niet inleven en je weet niet waar je je op moet focussen.

Pro tip: laat een paar mensen die je binnen je doelgroep vallen je tekst eens lezen en vraag wat ze hiervan vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books