Zoeken
Menu

En hoe meer concurrentie, hoe meer jij jezelf moet onderscheiden van anderen. Marketing kan hier een belangrijke rol in spelen. En wanneer je het over marketing hebt, is het nogal een breed begrip.  
 
Er zijn verschillende soorten marketing waarmee je allerlei doelen kunt bereiken. Je kunt marketing inzetten om bijvoorbeeld meer leads te verzamelen, een nieuw product te lanceren of om toe te treden tot een nieuwe markt. Welke verschillende soorten marketing zijn er en wat kunnen ze voor jou betekenen? Dat ontdek je in dit blog. 

Online marketing

Het kan natuurlijk ook niet anders dat we beginnen met online marketing. Hier zijn wij tenslotte dag in dag uit mee bezig. De term online marketing is een verzamelnaam van alle marketingactiviteiten die online plaatsvinden. En dat kunnen er heel wat zijn. Voorbeelden hiervan zijn marketing via website, social media, e-mail en advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing.

Binnen online marketing heb je verschillende soorten disciplines. Elke discipline heeft andere eigenschappen en voordelen, maar ze kunnen allemaal bijdragen aan jouw online zichtbaarheid en succes. Of een kanaal geschikt is voor jou, hangt volledig af van het doel, de markt, de doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen. 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een van onze absolute favorieten: marketing via de zoekmachines. Want wie wil er nou niet goed gevonden worden in Google? Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization) is een onderdeel van online marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel van activiteiten die zorgen voor het hoog scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dit betekent dus zonder hiervoor te betalen, maar door het optimaliseren van jouw eigen website om beter te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing. Zelf aan de slag met SEO? Check dan ons gratis e-book met 40 bewezen SEO-tips die je gemakkelijk zelf kan toepassen! 

soorten marketing SEO

Zoekmachine adverteren (SEA)
Bij search engine adverteren worden advertenties in de vorm van afbeeldingen of tekst op zoekmachines zoals Google geplaatst. Door te adverteren op internet kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Het verschil met SEO is dat je voor SEA betaalt voor het tonen van jouw website in de zoekresultaten. Wil je meer weten over SEA? Check dan onze blog met tips.

soorten marketing search engine ads

Display adverteren
Display adverteren, ook wel banner adverteren, is het tonen van banners op websites, apps, social media en zelfs in mailprogramma’s zoals Gmail en Outlook. Je komt ze vast wel eens tegen op bijvoorbeeld nieuwssites, apps en als videoreclames op YouTube.

Het voordeel van display adverteren is dat je gericht kan adverteren op een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld iemand die een bepaalde interesse heef. Stel je verkoopt fietsen, dan kan je de advertentie richten op mensen die daar interesse in hebben. Ook remarketing is een mooi voorbeeld van display adverteren. Hiermee kan een potentiële klant worden bereikt die al een keer eerder op een site heeft gezeten. Vandaar dat die zwarte sneakers telkens in beeld komen die jij gister gezocht hebt in Google…

soorten marketing display ads

E-mail marketing
Met e-mail marketing gebruik je een mailinglijst met geïnteresseerden die zich daar zelf voor opgegeven hebben. Deze mensen stuur je (periodiek) een e-mail met informatie over jouw bedrijf of jouw vakgebied. Je kunt ze dan vertellen over acties en aanbiedingen, nieuwe producten, nieuwe ontwikkelingen of andere interessante informatie die jouw bedrijf te bieden heeft.

Dikke tip: breng ook eerst iets voordat je iets komt halen bij de geadresseerden. Geef bijvoorbeeld gratis advies, een leuke goodie of waardevolle tips zonder er direct iets voor terug te vragen.

Sociale media marketing
Social media is niet meer weg te denken uit onze wereld. Gemiddeld besteden wij in Nederland 114 minuten per dag aan het gebruik van social media. Precies, dat is zo’n 2 uur per dag. Er bestaan onderhand ook talloze social media platformen en apps met verschillende kenmerken en gebruikers. Super interessant voor bedrijven om in contact te komen met hun doelgroep dus.

Met social media marketing zet je sociale kanalen in om jouw doelgroep te bereiken. Veelgebruikte platforms zijn Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter, YouTube en Tiktok. In tegenstelling tot andere online marketing soorten, is deze vorm van marketing interactiever. 

De ontvangers hebben namelijk direct de mogelijkheid om te reageren op de boodschap. Wil je aan de slag met social media marketing? Check dan onze blog om te zien wat je als ondernemer op social media moet plaatsen. Hier geven we je alvast wat inspiratie.


social media marketing



Influencer marketing 

Influencer marketing is een soort marketing waarbij je als organisatie of merk gebruik maakt van invloedrijke mensen of kanalen om jouw product/dienst te promoten. Het hangt heel nauw samen met social media marketing omdat dit ook vaak gebeurt dit via social media kanalen. Tegenwoordig is influencer een serieuze fulltimebaan. Bedrijven gebruiker influencer marketing als onderdeel van hun marketingstrategie om bijvoorbeeld een bredere of nieuwe doelgroep te bereiken en naamsbekendheid op te bouwen.

Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij er betaald wordt voor een geconverteerde lead. Een adverteerder (bedrijf die een product/dienst verkoopt) betaald een publisher (degene die content publiceert en ervoor zorgt dat er een lead wordt aangedragen) hiervoor een vooraf besproken percentage van het bedrag.

Dit businessmodel werkt het best voor een e-commerce winkel (webshop) aangezien je de affiliate alleen hoeft te betalen nadat er een verkoop is afgerond.

Het speciale aan dit affiliate marketing is dat iedereen er baat bij heeft. De klant krijgt bijvoorbeeld producten te zien die ze misschien zelf niet hadden gevonden. Zelf aan de slag gaan met affiliate marketing? Bekijk onze 14 tips voor affiliate marketing adverteerders.

Direct marketing

Direct marketing is een vorm van marketing waarbij je prospects op een directe en persoonlijke manier benaderd. Er wordt gebruik gemaakt van korte lijnen, waardoor het mogelijk is om een band op te bouwen met de klant.

Direct marketing zet aan tot actie, dit kan via e-mail, telefonische acquisitie, post en social media. Direct marketing staat ook wel bekend als dialoogmarketing of push marketing.

Telemarketing

Een oldskool manier van marketing: Telemarketing. Ook wel telefonische verkoop genoemd, dit is het promoten van jouw product of dienst door direct contact te maken met de prospect via een telefonisch gesprek. 

Telemarketing is op 2 manieren toe te passen. Inbound en outbound, het verschil tussen deze soorten is de manier waarop het gesprek tot stand komt. Bij inbound ligt het initiatief voor het gesprek bij de mogelijke klant en bij outbound wordt het eerste contact gemaakt door de verkopende partij. Voor sommige bedrijven is dit een goede manier van benaderen van de doelgroep. Maar het kan ook een manier zijn die totaal niet past voor jouw markt. Jij zit vaak ook niet te wachten op koude telefoontjes met gladde verkooppraatjes. 

Printmarketing

Een van de oudste vormen van marketing! Printmarketing is een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van gedrukte media zoals tijdschriften, kranten, folders en overig drukwerk. Printmarketing is een vorm van offline Marketing.
Wanneer er sprake is van publiciteit in een uitgave, gaat dit in de meeste gevallen door middel van een advertentie of advertorial. Daarnaast kan je ook je eigen magazine uitgeven.

Het is langzaam aan het uitsterven omdat we steeds meer digitaal leven. Daarnaast gaan we steeds bewuster om met het gebruik van papier en de impact op het milieu. Maar voor sommige branches en organisaties is dit nog steeds een belangrijke manier om hun doelgroep te bereiken. Daarnaast is het ook nog steeds een van de meest effectieve soorten marketing. Ondanks de opkomst van online marketing, heeft printmarketing in al zijn vormen nog een belangrijke functie in de marketingwereld.  

printmarketing

Andere soorten marketing

Naast bovengenoemde soorten marketing zijn er natuurlijk nog veel meer vormen van marketing die erg effectief kunnen zijn voor jouw organisatie. De eerste stap om gebruik te maken van marketing is om jezelf af te vragen waarom marketing voor jouw organisatie meerwaarde heeft.

Het kan bijvoorbeeld gaan om het opbouwen van naamsbekendheid, het bieden van snelle klantondersteuning of het generen van meer leads. Kies je doel en handel hiernaar door het maken van een marketingstrategie.

Hier moet je op letten bij het kiezen van een online marketingbureau 

Waar moet je eigenlijk op letten als je met een marketingbureau in zee wilt gaan? Als specialisten in het vak geven we je graag tips om hierin een goede keus te maken. Er zijn in de marketingbranche veel ‘cowboys’ en het kan lastig zijn om in het begin te achterhalen of een partij jou echt verder kan helpen. Lees dit blog met 12 vragen die je jezelf moet stellen bij het kiezen van een marketingbureau!  En je mag ons natuurlijk altijd inschakelen.  

Wat is het verschil tussen organische en betaalde marketingstrategieën?

Organische marketing richt zich op ‘gratis’ content en SEO, terwijl betaalde marketing draait om advertenties en direct betalen voor zichtbaarheid, zoals SEA en display-advertenties

Hoe meet je de effectiviteit van verschillende marketingkanalen?

Deze vraag vereist specifieke onderzoek per kanaal en hangt af van de marketingdoelen en de aard van het kanaal. Het is belangrijk om meetbare KPI’s en analytics tools te gebruiken.

Kunnen kleine bedrijven concurreren met grote bedrijven in online marketing, en zo ja, hoe?

Ja, kleine bedrijven kunnen concurreren door zich te richten op nichemarkten, gepersonaliseerde marketing, en kosteneffectieve digitale marketingstrategieën zoals social media en content marketing.

Welke rol speelt content creatie in marketing en hoe ontwikkel je een effectieve contentstrategie?

Content creatie is belangrijk voor SEO en klantenbinding. Een effectieve strategie omvat het identificeren van doelgroepen, het creëren van relevante en waardevolle content, en het regelmatig analyseren en bijstellen van de content op basis van prestaties.

Hoe integreren bedrijven ethische overwegingen in hun marketingstrategieën, vooral in het digitale tijdperk?

Bedrijven kunnen ethiek integreren door transparante en eerlijke communicatie, respect voor privacy, verantwoordelijke content, en door te voorkomen dat ze misleidende of manipulatieve technieken gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books