Onder marketing verstaan we activiteiten die uiteindelijk de verkoop van producten of diensten stimuleren door o.a. de toegevoegde waarde te communiceren. Marketing is een cruciale factor om je doelgroep te bereiken en je naamsbekendheid te vergroten.
Vroeger kochten klanten gewoon wat er te koop was omdat er weinig aanbod was terwijl er veel vraag was. Tegenwoordig is het juist andersom, er is juist heel veel aanbod en veel concurrentie. Hierom moet je als bedrijf zijnde jezelf onderscheiden van je concurrent. Marketing kan jou hierbij helpen.
Binnen marketing zijn er allerlei soorten marketing om een bepaald doel te bereiken voor jouw organisatie. Bijvoorbeeld het lanceren van een nieuw product of het aanboren van een nieuwe doelgroep.
Ontdek hier welke soorten marketing er zijn en wat ze voor jou kunnen betekenen.
Inhoudsopgave
Printmarketing
Printmarketing is een vorm van Marketing die alle marketingactiviteiten omvat die gebruik maken van gedrukte media zoals tijdschriften, kranten drukwerk en folders. Printmarketing is een vorm van offline Marketing.
Wanneer er sprake is van publiciteit in een uitgave, gaat dit in de meeste gevallen door middel van een advertentie of advertorial. Daarnaast kan je ook je eigen magazine uitgeven.
Printmarketing is een van de oudste vormen van marketing, daarnaast is het ook nog steeds een van de meest effectieve soorten marketing. Ondanks de opkomst van online marketing, heeft marketingdruk in al zijn vormen een bloeitijd van catalogus en folders tot direct mail en ansichtkaarten.

Direct marketing
Direct marketing is een vorm van marketing waarbij je prospects op een directe en persoonlijke manier benaderd. Er wordt gebruik gemaakt van korte lijnen, waardoor het mogelijk is om een band op te bouwen met de klant.
Direct marketing zet aan tot actie, dit kan via e-mail, telefonische acquisitie, post en social media. Direct marketing staat ook wel bekend als dialoogmarketing of push marketing.
Telemarketing
Telemarketing of telefonische verkoop is het verkopen of aanprijzen van jouw goederen of diensten door direct contact te maken met de prospect via een telefonisch gesprek.
Telemarketing is op 2 manieren toe te passen. Inbound en outbound, het verschil tussen deze groepen is de manier waarop het gesprek tot stand komt.
Bij inbound ligt het initiatief voor het gesprek bij de mogelijke klant. Bij outbound bellen is er sprake van een door de klant niet gezocht telemarketing-gesprek.
Online marketing
De term online marketing is een verzamelnaam van al jouw marketingpraktijken die online plaatsvinden. Dat zijn activiteiten waarbij je een boodschap via onlinekanalen deelt over je merk, product of diensten. Bij online marketing kan je denken aan e-mail, social media of advertenties. Daarnaast kun je ook denken aan je natuurlijke vindbaarheid in Google of Bing.
Binnen online marketing heb je verschillende soorten disciplines. Elk van deze disciplines kent haar eigen voor- en nadelen en draagt bij aan het versterken van jouw boodschap naar de klant.
Afhankelijk van de doelgroep die past bij jouw product of dienst kun je kiezen voor onderstaande vormen van online marketing:
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel van activiteiten die zorgen voor het hoog scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Zelf aan de slag met met SEO? Check dan de blog die we daarover schreven met tips voor u!
E-mail marketing
Met e-mail marketing gebruik je een mailinglijst met geïnteresseerden die zich daar zelf voor opgegeven hebben. Deze mensen stuur je regelmatig een e-mail met informatie over jouw bedrijf of jouw vakgebied. Je kunt ze dan vertellen over acties en aanbiedingen, nieuwe producten, nieuwe ontwikkelingen of andere interessante informatie die jouw bedrijf te bieden heeft.
Sociale media marketing
Social media marketing is een marketingtechniek die sociale kanalen inzet om met een doelgroep te communiceren. Veelgebruikte platforms zijn onder meer Facebook, LinkedIn, Instagram en Tiktok. In tegenstelling tot andere online marketingtechnieken, is deze vorm van marketing interactiever.
De ontvangers hebben namelijk direct de mogelijkheid om te reageren op de boodschap. Wil je aan de slag met social media marketing? Check dan onze blog om te zien wat je als ondernemer op social media moet plaatsen.

Display adverteren
Display adverteren is het tonen van bijvoorbeeld banners op diverse websites of social media.
Zoekmachine adverteren (SEA)
Bij search engine adverteren worden advertenties in de vorm van afbeeldingen of tekst op zoekmachines zoals Google geplaatst. Door te adverteren op internet kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Het verschil met SEO is dat je voor SEA betaalt voor het tonen van jouw website in de zoekresultaten. Wil je meer weten over SEA? Check dan onze blog met tips.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij er betaald wordt voor een geleverde prestatie. Dit betekent dus dat een affiliate een product verkoopt namens de merchant en hiervoor een vooraf besproken percentage van het bedrag krijgt.
Dit businessmodel werkt het best voor een e-commerce winkel aangezien je dan de affiliate alleen hoeft te betalen nadat er een verkoop is afgerond.
Het speciale aan dit soort marketing, is dat iedereen er baat bij heeft. De klant krijgt bijvoorbeeld producten te zien die ze misschien zelf niet hadden gevonden. Zelf aan de slag gaan met affiliate marketing? Check dan de blog we daarover schreven met tips voor adverteerders.
Andere soorten marketing
Naast bovengenoemde soorten marketing zijn er natuurlijk nog veel meer vormen van marketing die erg effectief kunnen zijn voor jouw organisatie. De eerste stap om gebruik te maken van marketing is om jezelf af te vragen waarom marketing voor jouw organisatie meerwaarde heeft.
Het kan bijvoorbeeld gaan om het opbouwen van naamsbekendheid, het bieden van snelle klantondersteuning of het generen van meer leads. Kies je doel en handel hiernaar door het maken van een marketingstrategie.