Marketing bureau kiezen: 12 vragen die je jezelf moet stellen

Geplaatst op 16 december 2020 door Daniël Kuipers

Er zijn best wat blogs geschreven met ‘deze vragen moet je stellen aan je marketingbureau voordat je klant bij ze wordt’ of iets dat er op lijkt.

Superhandig, maar geen van die blogs gaat in op welke vragen je jezelf moet stellen voordat je een marketing bureau gaat kiezen.

Terwijl die vragen juist minstens zo belangrijk zijn om een bureau te vinden dat echt bij je past en waarmee je een langdurige en bovenal vruchtbare samenwerking aan kan gaan.

Stel jezelf dus eerst onderstaande vragen en je zult zien dat je veel beter kunt beslissen of een bureau goed bij je gaat passen … of dat je beter nog even verder kunt zoeken naar een geschikte partner (op marketinggebied dan hè).

1. Wat is het verhaal van jouw organisatie?

Voordat je naar een marketingbureau stapt, is het goed om na te denken over het verhaal van jouw bedrijf. Het is namelijk erg belangrijk om na te denken wie je bent, waar je heen wilt en wat het doel is.

Wil je een betere wereld door middel van je producten? Ligt je focus op zoveel mogelijk geld verdienen? Of merk je dat je tegen een plafond aanzit en externe hulp nodig hebt?

Dit alles moet namelijk passen bij het marketingbureau waar je voor kiest. Zo zijn er marketingbureaus die zich specialiseren op non-profit organisaties, e-commerce of bijvoorbeeld B2B leadgeneratie.

Daarnaast wil het bureau natuurlijk ook dat hun medewerker matcht met jou en jouw business. En daar kan het nadenken over je verhaal ook aan bijdragen, omdat ze misschien iemand in dienst hebben die dezelfde waarden ook belangrijk vindt.

Dat vergroot de kans op een goede fit!

Tip: denk goed na over de missie en visie van je bedrijf. Maak gebruik van de Golden Circle van Simon Sinek om te achterhalen waarom je doet wat je doet.

2. Heb je persona’s? Zo niet, wie is je ideale klant?

Het is nu duidelijk wie je bent en wat je doel is. Vervolgens is het belangrijk om te weten wie je wilt bereiken. Oftewel, wie je ideale klant is.

De beste manier om daar antwoord op te geven is het gebruiken van buyer persona’s. Een persona is niks anders dan het gezicht en identiteit beschrijven van je ideale klant.

Denk aan:

  • Naam
  • Leeftijd
  • Inkomen
  • Woonplaats
  • Hobby’s
  • Gezinssamenstelling
  • Pains (pijnen waar je klant tegenaan loopt)
  • Gains (zaken waar je klant blij van wordt)
  • Websites die hij / zij bezoekt
  • Wat voor auto hij / zij rijdt
  • En ga zo maar door

Je snapt het wel! Alle informatie die er nodig is om zo concreet mogelijk duidelijk te maken wie je ideale klant is

En dat is belangrijk, want daar moeten alle kanalen en uitingen die je online doet goed bij aansluiten. Bij alles wat je doet moet je je afvragen ‘Wat zou Pietje daarvan vinden?’

3. Welke marketingkanalen heb je tot nu toe al ingezet?

Nu je persona’s concreet zijn, is de volgende stap het noteren van alles wat je op het gebied van marketing al gedaan hebt. Begin eerst op macro niveau.. Denk bijvoorbeeld aan:

  • SEO
  • SEA
  • E-mail marketing
  • Social media adverteren

Ga vervolgens ook de diepte in. Wat heb je precies gedaan? Heb je teksten geschreven op basis van zoekwoorden? Heb je advertenties opgezet op basis van specifieke zoektermen? Of heb je retargeting gedraaid op specifieke landingspagina’s?

Dit hoeft niet tot in detail beschreven te worden, maar het is belangrijk om te weten wat je gedaan hebt en tot welk resultaat dit heeft geleid.

Over die resultaten wil ik het nog even hebben, want was het in eerste instantie meetbaar wat het resultaat was van jouw inspanningen? En zo ja, wat was het dan precies?

Waren dit een specifiek aantal leads? En was dat voor jou succesvol of niet?

Dit is belangrijk, omdat je marketingbureau hierop voort kan borduren of kan bepalen waar de kansen liggen.

4. Hoe is je kennis over online marketing?

Als je vraag 2 goed hebt beantwoord richting je marketingbureau, dan kunnen ze deze vraag al deels zelf invullen. Aan de hand van je acties, je opmerkingen en je resultaten kunnen ze dit al aardig inschatten.

Maar toch is het goed om hierover na te denken. Want als je zelf goed bent in teksten schrijven, dan kan jij bijvoorbeeld een deel van het werk uit handen nemen. En dat bespaart geld.

En wanneer je bijvoorbeeld totaal niet goed bent met Facebook adverteren, dan is het misschien logisch dat je advertenties niet rendeerden. Dan ligt het misschien niet aan je doelgroep, maar aan je targeting en de content.

Aangezien wij de trajecten met onze klanten altijd als samenwerking zien, is het goed om aan te geven wat elkaars sterktes en zwaktes zijn. Daar kan je elkaar namelijk aanvullen.

5. Hoeveel uur heb jij of je team per week beschikbaar voor online marketing?

Dit sluit goed aan bij de laatste zin van vraag 4. Want in een samenwerking draait het vooral om verwachtingen. Wat kan je doen en wanneer kan je dit af hebben?

Om op dat laatste antwoord te geven, moet je weten hoeveel uur jij of je team per week of per maand kan besteden aan online marketing. Heb je maandelijks 1 uur tijd om te bellen? Of kan je zelf 2 uur per dag aan de slag met marketing?

Dat is cruciaal om te weten voor je marketingbureau. Wanneer zij namelijk een actie of campagne willen opzetten en ze jouw feedback nodig hebben, dan willen ze weten wanneer ze dit kunnen verwachten.

Want je wilt niet dat je op elkaar zitten wachten :).

6. Wat zijn je doelstellingen?

We hebben nu de high level zaken gehad en het is tijd om de data en cijfers in te duiken. Het is tijd om concreet te worden.

Want bij marketing draait het allemaal om de data. De volgende vraag gaat over je doelstellingen. Want wat is het precies dat je wilt bereiken?

Voor de ene persoon kan 1 klant per maand veel zijn en voor iemand anders kan 10 klanten per dag weinig zijn. Wat zijn jouw doelstellingen die je graag wilt bereiken?

En wanneer wil je ze bereiken? Is dat morgen? Of wil je je doelstellingen volgend jaar pas halen? Op basis van die antwoorden kan je je marketingtechnieken en -kanalen wederom bepalen.

7. Wat is je marketingbudget?

Omdat je je doelstellingen hebt bepaald, weet je waar je heen wilt. Vervolgens moet je nagaan wat het bedrag is wat je ervoor over hebt om die doelstellingen te behalen.

Oftewel, het marketingbudget. Dit is het totale budget wat ervoor moet gaan zorgen dat jij de doelstellingen behaalt.

Dit is dus inclusief advertenties, manuren die je moet inkopen en eventuele andere externe hulp voor bijvoorbeeld het maken van een video.

Nu denk je misschien: ‘Hoe kan ik goed antwoord geven op deze vraag?’. Daar gaan we je in de volgende vragen bij helpen, want wij horen altijd graag wat jouw marketingbudget is.

Dan weten we namelijk al snel hoe jij over marketing denkt, wat de mogelijkheden zijn binnen je bedrijf en of het ook allemaal realistisch is.

8. Wat levert een klant jou gemiddeld op?

Nu is het tijd om je marketingbudget te toetsen. Want is het bedrag dat je ervoor wilt betalen realistisch? Is het misschien veel te weinig? Of veel te veel?

Daar gaan deze vragen je bij helpen. De eerste vraag is ‘Wat levert een klant jou gemiddeld op?’. Om op die vraag antwoord te geven moet je jouw omzet delen door het totaal aantal klanten die je hebt.

Stel dat je €100.000 omzet hebt en 100 klanten, dan levert elke klant jou gemiddeld €1000 op. Natuurlijk is dit geen heilig getal, omdat je verschillende klanten kan bedienen en verschillen producten hebt.

Maar het is wel belangrijk om te weten. Waarom? Daar komen we zo op.

9. Wat mag een klant jouw kosten? (CAC)

De CAC, ook wel customer acquisition cost, geeft aan hoeveel elke klant heeft gekost om binnen te halen. Stel dat je zelf €20.000 uitgegeven hebt aan marketing om de eerdergenoemde 100 klanten en €100.000 binnen te halen.

De €20.000 moet je delen door 100 om de CAC te berekenen. Oftewel, de CAC is €200.

Dat betekent dat het €200 kost om een klant binnen te halen. Nu je dat weet, is mijn vraag eigenlijk heel simpel: past dat binnen jouw verdienmodel?

Als het antwoord ‘ja’ is, dan zou je in eerste instantie de focus moeten liggen op meer klanten. Want dit past binnen je bedrijf. Mijn advies zou dan eerst zijn om meer volume te draaien, zodat je later je CAC weer naar beneneden kan brengen.

Stel dat je antwoord ‘nee’ is. Oftewel, die €200 is te veel voor het binnenhalen van een nieuwe klant. Dan is mijn volgende vraag: hoeveel mag een klant jou wel kosten? Is dat €100? Of is dat misschien wel €20?

10. Wat is de life time value (LTV) van jouw klant?

De vragen die tot nu toe zijn gesteld, zijn bewust in deze volgorde gesteld.

Bij vraag 8 vroeg ik namelijk wat een klant jou gemiddeld oplevert (per jaar). Maar het kan natuurlijk zo zijn dat iemand gemiddeld 3 jaar klant bij je is en niet 1 jaar. Daar komt de lifetime value (LTV) om de hoek kijken. Je kijkt dan niet specifieke naar een jaar, maar naar de gehele periode dat iemand klant bij je is.

Het kan namelijk zo zijn dat ze het eerste jaar maar €1000 spenderen, maar het tweede jaar €5000 en het derde jaar €10.000. En als jouw doelstelling is (vraag 6) dat je over 5 jaar de grootste wilt zijn dan Nederland, dan moet je ook lange termijn denken.

En dan is de LTV heel belangrijk, want op basis daarvan kan je keuzes gaan maken (waaronder biijvoorbeeld wat je marketingbudget moet zijn ).

Nu je dit weet, wil ik dat je zelf eens de rekensom gaat maken met bovenstaande vragen. Is je marketingbudget reëel? Ga je met je huidige cijfers je doelstellingen bereiken? Moet er niet eerst intern wat worden geoptimaliseerd voordat je met een externe partij aan de slag gaat?

Dat zijn allemaal dingen waar je over na moet denken en waar deze vragen je bij gaan helpen.

11. Wat is het conversiepercentage van je website?

Ik snap dat die vragen pittig voor je waren, maar ze zijn echt ontzettend belangrijk voor je business. Het is nu tijd om wat luchtigere marketingvragen te beantwoorden.

Want is je website volledig meetbaar en zijn al je conversie gekoppeld? Zo niet, dan moet je dat vandaag nog regelen. Mocht alles wel meetbaar zijn, dan ben ik erg benieuwd naar het conversiepercentage.

Is dat 1% of ligt hij eerder tegen de 5%? Afhankelijk van je product, prijs, niche en conversiemogelijkheid kan dat erg verschillen. Een webshop heeft gemiddeld namelijk een ander conversiepercentage dan een B2B leadgeneratie website.

Het conversiepercentage is zo belangrijk omdat het aangeeft hoe goed je website ingericht is. Als je website een laag conversiepercentage heeft, dan kan dat namelijk betekenen dat je website niet optimaal ingericht is.

Maar het kan ook betekenen dat de traffic die je binnenhaalde niet relevant is, maar dat is een ander verhaal.

12. Hoeveel bezoekers heeft jouw website per maand?

Door naar luchtige vraag nummer 2 en vraag 12 in totaal: hoeveel bezoekers heeft je website per maand? Zijn dat er 100.00? Of zijn dat er 500?

Afhankelijk van je niche kan dat veel of weinig zijn. Ik heb een klant die met 100 relevante bezoekers per week een business kan draaien. Maar ik heb ook ooit voor een klant gewerkt met 10.000 bezoekers per week en die hield er maandelijks nauwelijks iets aan over.

Een aantal bezoekers zegt per definitie niks, maar met alle voorgaande antwoorden maakt dat aantal het plaatje wel compleet.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]