wat moet je als ondernemer op social media plaatsen

Inspiratie voor je contentkalender: wat moet je als ondernemer op social media plaatsen?

De vraag “wat moet ik op social media plaatsen?” wordt elke maand minstens drie á vier aan mij gesteld.

En mijn antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel:

  1. Plaats foto’s van jouw dagelijkse werk, hoe normaal ook. Een loodgieter vindt een renovatie ook ‘normaal’, terwijl ik een voor en na foto erg leuk vind om te zien. Jouw dagelijkse werk kan voor iemand anders weer uniek zijn.
  2. Vraag je doelgroep
  3. Ken je de Issue Kalender al (ter inspiratie)?

Aangezien ik antwoord twee altijd verder toelicht …

en aangezien ik altijd op antwoord drie vaak de reactie “Nee, wat is dat?” krijg, vind ik het hoog tijd voor een blog waarmee ik je verder help met wat je op social media kunt plaatsen!

inspiratie contentkalender: wat moet je op social media plaatsen?

Het begint altijd bij de contentkalender

Om de Issue kalender maximaal te benutten en om ervoor te zorgen dat jij altijd weet wat je op social media moet plaatsen, moet je een contentkalender hebben.

En ja, ik zei moet.

Nu ga ik je alles gaan vertellen over de contentkalender.

Wat het bijvoorbeeld is, waarom je een contentkalender moet hebben en hoe je hem moet gebruiken.

Maar daar heb ik al een blog over geschreven.

Namelijk: Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender.

Conclusie van dat blog voor je op een rijtje:

  • Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren.
  • Je weet van tevoren waarover je wilt gaan publiceren. Hier kan je op anticiperen zodat je niet meer om half 12 ’s avonds een Facebookpost voor de volgende dag hoeft te maken.
  • Een contentkalender kan je in Excel zelf maken, maar je kan hem ook hier downloaden.
  • Sluit de contentkalender aan op je doelgroep. Als je doelgroep niet op Instagram zit, ga dan daar ook geen content plaatsen.

contentkalender voorbeeld

Content verzinnen is lastig!

Ook ik loop er één keer in de zoveel tijd tegenaan: ik weet niet meer waar ik over moet schrijven.

Ik ga dan vooral niet geforceerd op zoek naar onderwerpen, maar laat de onderwerpen op mij af komen.

Denk aan een nieuw artikeltje op iemand anders zijn blog, een nieuwe tool die gelanceerd wordt of een LinkedInbericht van een concullega.

Dan komt het mij altijd wel weer aanwaaien.

Maar als het jou nou niet komt aanwaaien?

Wat moet je dan doen?

Dan heb ik twee andere manieren voor je:

Manier 1: Vraag. Je. Doelgroep.

Ga naar plekken waar je doelgroep zich bevindt en ga met ze praten.

Vraag waar ze tegenaan lopen.

Vraag wat ze willen.

Vraag wat ze nodig hebben.

Waarom denk je dat ik meerdere keren per maand naar de verschillende Open Coffee’s ga?

Omdat ik daar mijn doelgroep kan spreken en omdat ik daar gemiddeld één tot twee blogonderwerpen per keer verzin.

content verzinnen open coffee

Manier twee sluit deels aan bij manier één, maar zit wat anders in elkaar.

Ga er even goed voor zitten, want dit kan wat lastiger zijn.

Een klant wordt niet zomaar klant.

Het proces dat zich voor, tijdens en na de aankoop afspeelt heet de klantreis.

Ook wel de Customer Journey genoemd.

In de klantreis zet je neer hoe een klant zich voelt, wat de contactmomenten zijn, etc.

Ik ga niet te diep in op de Customer Journey, want dat is een onderwerp op zich.

Wat ik wil dat jij gaat doen is de stappen even uitzetten die een prospect doorloopt voor, tijdens en nadat ‘ie daadwerkelijk klant wordt.

Voor het voorbeeld heb ik een hele simpele klantreis opgezet.

  • Stap 1: Klant vindt website via Facebook en gaat naar de website.
  • Stap 2: Klant leest reviews op website.
  • Stap 3: Klant gaat over tot een aankoop.
  • Stap 4: Klant geeft recensie.

Wat ik nu kan gaan doen is per stap onderwerpen, vragen, problemen, ideeën, concepten, opmerkingen, etc. gaan toevoegen waarvan ik denk dat mijn klant mee te maken heeft.

Klinkt simpel …

en dat is het ook.

Met deze manier kan je in een aantal minuten tientallen ideeën bedenken.

Nu ik antwoord twee van de introductie heb toegelicht is het tijd voor antwoord drie:

De Issue Kalender.

Issue kalender

Wat is een Issue Kalender?

De Issue Kalender is niet anders dan een kalender met daarop verschillende maatschappelijke dagen, weken, maanden die door bedrijven, media, mensen, politici, etc. op de kaart zijn gezet.

Denk aan: duurzame dinsdag, Mandela Day, Valentijnsdag en nog ontzettend veel andere dagen.

Het gaat overigens niet werken als de content die je plaatst op social media alleen maar gefocust is op de Issue Kalender.

Zelf merk ik bij mijn klanten dat ze gemiddeld één tot twee keer per maand een dag hebben waarop ze kunnen inspelen.

Het is namelijk ontzettend raar om als fietsenwinkel iets te gaan zeggen over de Dag van de Copycat.

Hoe gebruik je de Issue Kalender?

Gebruik de Issue Kalender vooral ter inspiratie.

Ga leuke content maken op de dagen die echt goed bij jouw organisatie passen en gebruik de rest van de dagen die niet goed aansluiten ter inspiratie.

Vaak merk ik ook dat mensen reageren het volgende reageren na het zien van de kalender:

“Oh, kan je daar ook iets over plaatsen?”

Of:

“Oh, kan het zo makkelijk zijn?”

Ja, dus.

Zo makkelijk kan het zijn, je moet het niet moeilijker maken dan het is.

kanalen doelen van een contentkalender

Hoe krijg je de Issue Kalender?

Allereerst kan je de Issue Kalender natuurlijk hierboven vinden.

Je kan hem ook downloaden door hier te klikken.

En als laatst kan je ook de Issue Kalender aanschaffen voor een paar euro inclusief verzendkosten.

Dit kan je doen door hier te klikken.

Veel succes met het verzinnen van content!

Recente blogs

23 februari 2020
alternatieven MOZ

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.
23 februari 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Hotjar
23 februari 2020
10 tools die beter zijn dan Google Page Speed

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen. Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips. Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.
15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *