Zoeken
Menu

De antwoorden op je why, how en what uit het Golden Circle model kun je gebruiken om op te vallen tussen je concurrentie. 

Wat is de Golden Circle (het why, how, what model)? 

Je kent hem misschien wel. Het Golden Circle model van Simon Sinek. Een populair marketingmodel gebruikt door topmerken die zich willen onderscheiden van de rest.  

Dit model wordt gebruikt om producten/diensten betekenisvol te laten zijn. Het gaat er dus niet alleen om dat merken dingen verkopen, maar iets méér bieden. Een gevoel.  

Als je als merk begrijpt en deelt waarom je bestaat, kunnen mensen namelijk makkelijker een connectie maken. En in een wereld vol keuzes helpt dat ons om te beslissen wat bij ons past.  

Dat is precies waar het bij why, how en what om draait. 

De 3 elementen van Simon Sinek’s Golden Circle: why, how en what 

Laten we eens dieper kijken naar de why, how en what van Simon’s model. De volgorde daarbij is belangrijk. Eerst ‘waarom’, dan ‘hoe’ en uiteindelijk ‘wat’.  

Het ‘waarom’ laat namelijk zien waar je voor staat. Het ‘hoe’ laat zien hoe je je daarvoor in zet. En het ‘wat’ toont het uiteindelijke resultaat. 

Met die volgorde zorg je vanaf het begin voor een emotionele connectie tussen je klanten en je merk. 

Nog steeds vaag? We leggen het je hieronder verder uit. 

Why 

De why of waarom is het belangrijkst.  Het begint namelijk allemaal met deze fundamentele vraag: waarom doe je wat je doet? Het ‘waarom’ onthult je drijfveren. Je diepere doel. Het vormt de kern van je merkidentiteit.  

Het is de reden waarom mensen zich aangetrokken voelen tot jouw merk en willen meedoen. Jouw ‘waarom’ brengt emotie en betekenis in de mix. Daardoor trek je niet alleen klanten aan, maar tover je ze ook nog om tot ambassadeurs die je boodschap willen delen.  

Neem bijvoorbeeld Apple, dat begint met hun ‘waarom’: het uitdagen van de status quo en anders denken. Dit ‘waarom’ spreekt al snel mensen aan die ook graag de status quo uitdagen of anders denken.  

How 

Bij how of de hoe, heb je het over hoe je dingen aanpakt. Stel je voor, je hebt een passie voor duurzaamheid en met je merk wil je de wereld groener maken (je why).  

Het how gaat dan over de stappen die je onderneemt. Het gebruik van gerecyclede materialen bijvoorbeeld. Of het minimaliseren van je ecologische voetafdruk door alleen te werken met lokale leveranciers.  

Dit how laat zien dat je geen loze beloftes maakt, maar echt in actie komt. Door op een duidelijke en eerlijke manier je how te delen, geef je mensen vertrouwen in wat je doet.  

Dit voegt een praktische laag toe aan je verhaal en maakt het compleet.  

What 

Je what of ‘wat’ gaat over het tastbare deel van je why. 

Neem een bedrijf dat mensen wil aanmoedigen om gezonder te leven (de why). Het what zou dan iets kunnen zijn als sportkleding en fitnessspullen.  

Maar dat what kan ook bestaan uit andere dingen die te maken hebben met de why. Denk bijvoorbeeld aan een kookboek of misschien wel een bed. Of een fiets. 

Als je what aansluit op je why laat je mensen zien dat je doet waar je voor staat. Bij andere merken is die connectie vaak minder duidelijk.  

Denk nog eens terug aan het voorbeeld van Apple. Met hun why (het uitdagen van de status quo en anders denken) kunnen ze vrijwel alles verzinnen.  

Nu staat Apple bekend om computers (en inmiddels de iPhone), maar mensen zouden bij wijze van spreken net zo goed een Apple auto, bankstel of wasmachine kopen. Dit komt omdat hun why aansluit op hun what. Dat is het effect wat dit model op je merk kan hebben. 

Jouw merk in de schijnwerpers: Het why, how en what op je website 

Het gaat er uiteindelijk om dat je je doelgroep verbindt aan je merk. Natuurlijk staat je website hierbij centraal. Het is je digitale thuisbasis en de plek waar je verhaal begint.  

Hier zou het moeten draaien om je why, how en what. Zie het als de etalage van je merk. Maak waar je voor staat hier concreet door bijvoorbeeld: 

  • Je missie en visie in de schijnwerpers te plaatsen (direct op de homepage bijvoorbeeld) 
  • Te vertellen aan je bezoekers waarom je merk bestaat en wat jouw merk anders maakt 
  • Op je ‘over ons’ pagina je verhaal te laten zien en de reden dat je bestaat 
  • Je why, how en what terug te laten komen in blogs, artikelen, video’s en foto’s 
  • Te laten zien hoe je te werk gaat en wat de bedrijfscultuur is 

Zo weten bezoekers precies wie je als merk bent en waar je voor staat. Daarmee zorg je voor een goede match met klanten die uiteindelijk ook echt fan worden van je merk. 

Why, how en what in je content en social media 

Oke, als het goed is weet je nu een beetje hoe dit model je kan helpen. Maar laten we hem nog wat concreter maken.  

In al je content is het verstandig om de why, how en what terug te laten komen. Dat is dus niet alleen op je website maar bijvoorbeeld ook in een nieuwsbrief. Of in een Linkedinpost. Of via een poster.  

Laat zien dus waar je voor staat en wie je bent. Een voorbeeld: 

Bedrijf: Tuinman Thijs 

Why: De natuur dichter bij mensen brengen op een duurzame manier 
How: Door de omgeving groener te maken, brengen we de natuur dichter bij de mensen 
What: We maken de omgeving groener en brengen de natuur dichter bij mensen door huistuinen beter te ontwerpen en in te richten. 

Instagram post: “Wij rijden alleen met elektrische auto’s” 
Linkedin bericht: “Het belang van een groene tuin voor onze gezondheid” 
Blogartikel op de website: “Lees onze tips voor een groene en duurzame tuin” 

Natuurlijk is dit maar even een snel voorbeeld. Maar hier valt zoveel uit te halen. Ook ter inspiratie voor nieuwe content. Het is op een andere manier kijken naar je merk. Vanuit why, naar how en vervolgens pas naar what. En niet andersom. 

Het gaat er uiteindelijk om dat je consistent laat zien wie je bent, zodat je online aanwezigheid herkenbaar is. Of korter gezegd: laat zien wat je drijft. Want zo verbindt je mensen aan je merk. 

Dit artikel is geschreven op 11 december 2023 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog