Customer Lifetime Value: berekenen & verhogen

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
Growth hacking is een marketingmethode waarbij je met data en kleine experimenten probeert om je bedrijf snel te laten groeien. Het draait hierbij om op een slimme en creatieve manier nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden, zonder dat je daar een groot budget voor nodig hebt.
Met growth hacking probeer je dus eigenlijk gewoon dingen uit in je marketing of product. Je kijkt vervolgens wat goed werkt en als iets aanslaat, schaal je dat zo snel mogelijk op.
Growth hacking klinkt misschien als iets ingewikkelds, maar eigenlijk is het best simpel. Na het bepalen van je doel volg je over het algemeen deze stappen:
Er zijn allerlei soorten growth hacks. Denk aan:
7 growth hacking tips en technieken die je vandaag nog toe kan passen
Je wilt natuurlijk meteen aan de slag. Snappen we. Maar ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. En een goede voorbereiding voor growth hacking is het in kaart brengen van je doelgroep én de toegevoegde waarde van jouw product of dienst.
Ga dus na wie je doelgroep is. Wat hun wensen en behoeften zijn. Wat hun problemen en uitdagingen zijn en hoe jouw product of dienst die oplost. Dat helpt je om je belangrijkste boodschap helder te krijgen.
Kun je daarna mooi aan de slag met deze growth hacking tips en technieken:
1. Doe micro-experimenten
Begin met kleine tests in je marketing of op je product- en dienstenpagina’s om snel te zien wat werkt.
Kies één element om te testen. Bijvoorbeeld je headline of de tekst op een knop. Maak twee varianten voor een A/B test en meet de resultaten. Stop de variant die slecht presteert en gebruik overal de variant die beter presteert.
Simpel en effectief.
Tip: A/B testen is makkelijk met deze 4 A/B test tools.
2. Maak een lead magnet
Met een lead magnet bied je gratis iets van toegevoegde waarde in ruil voor contactgegevens van potentiële klanten.
Denk aan tools, tests en quickscans. Maar het kan ook een checklist, e-book of minitraining zijn.
Bedenk dus vooral eerst wat relevant is voor je doelgroep. Iets waar ze écht wat aan hebben. Wat ze verder helpt.
Vervolgens maak je een eenvoudige landingspagina met korte uitleg en een inschrijfformulier. Promoot je lead magnet via socials, ads of je nieuwsbrief en je hebt in no-time een volle inbox.
3. Creëer een referral loop
Een referral loop (of growth loop) is een proces waarbij bestaande klanten nieuwe klanten aandragen. En waarbij die nieuwe klanten ook weer zorgen voor nieuwe klanten. En die dan ook weer.
En dat gaat zo maar door.
Een eindeloze stroom aan nieuwe klanten is.
Kijk dus of je een duidelijke incentive kunt bedenken voor jouw klanten. Denk aan korting, een gratis product of een andere bonus. Het beste is om hier iets te bedenken waar beide klanten wat aan hebben.
Maak een eenvoudig deelsysteem, automatiseer de beloningen en leun lekker achterover.
4. Segmenteer de doelgroepen van je ads
Heb je online advertenties lopen? Check dan eens of je je doelgroepen nog iets specifieker kunt targeten.
Bijvoorbeeld op locatie, branche, functie of whatever ook maar relevant is.
Door je op kleinere en specifiekere doelgroepen te richten, kun je namelijk meer relevante advertenties maken en behaal je vaak meer clicks en conversies.
En die best presterende campagnes kun je dan natuurlijk weer opschalen…
5. Zet retargeting in
Doe je al aan retargeting? Nee? Overweeg het dan eens.
Retargeting levert namelijk vaak snel resultaten op. Je benadert namelijk mensen die al een interactie hadden met je website of op je socials. Mensen die dus geïnteresseerd zijn.
Voeg daarom een Meta- of LinkedIn Pixel toe aan je website, maak een custom audience van bezoekers die niet zijn geconverteerd en start een kleine retargeting campagne met een duidelijke call-to-action.
Hier leggen we uit hoe je die Meta Pixel installeert met Google Tag Manager en hoe je een retargeting campagne instelt.
6. Geef je content een upgrade
Bijna iedereen heeft wel een paar populaire blogs of artikelen op zijn of haar website.
Maar niet iedereen haalt daar het maximale uit. Niet al die lezers worden ook echt klanten. Of leads.
Kijk daarom of je jouw populaire content kunt upgraden met een waardevolle bonus. Met een download voor een checklist, een bruikbare template of een video waarin je nóg dieper op de materie ingaat.
Uiteraard in ruil voor een e-mailadres die je vervolgens weer kan gebruiken om die download naar toe te sturen … en voor je e-mail marketing.
7. Gebruik social proof
Social proof is een hele sterke psychologische trigger. Mensen volgen graag andere mensen.
Verzamel daarom reviews, testimonials of klantlogo’s en geef ze eens een prominente plek op je website. Je kan eventueel ook het formaat en de positie nog testen.
Zie je dat mensen daardoor beter converteren? Dan kun je er meer uithalen door bijvoorbeeld meerdere case studies te schrijven, door videotestimonials toe te voegen aan je e-mails of door third-party reviews te integreren in je ads.
Daar worden alle delen van je marketing dus beter van.
Heb je nog vragen? Of kun je toch nog wel wat hulp gebruiken met bijvoorbeeld het opzetten van een A/B test of met je ads? Neem gerust even contact op. We helpen je graag verder.
Geschreven door: Gert Bos
Gert is Operationeel Manager bij OMA. Een competitieve gozer die altijd zorgt voor winnende strategieën en scorende ads. Dat verdient een gouden plak.