Zoeken
Menu

Maar geen paniek. Er zijn namelijk een hoop goede alternatieven. En die alternatieven hebben we in deze blog voor je op een rijtje gezet.  

Waarom Google Optimize stopt  

Google Optimize werd een aantal jaar geleden gelanceerd om bedrijven de mogelijkheid te geven om op een laagdrempelige en kostenefficiënte manier wijzigingen op de website te testen en conversie te optimaliseren.  

Maar aan alles komt een eind en zo ook aan Optimize.  

Waarom? Google geeft zelf aan dat de A/B test tool simpelweg niet de functies en services heeft waar gebruikers behoefte aan hebben. Daarom werkt Google momenteel aan een nieuwe oplossing vanuit Google Analytics 4.  

Alternatieven voor Google Optimize 

Met de einddatum van Optimize in zicht en omdat de launch date van de nieuwe tool nog niet bekend is, is het dus de hoogste tijd om naar een aantal goede alternatieven te kijken.  

We hebben de verschillende mogelijkheden alvast voor je uitgezocht en de meest complete, de meest toegankelijke en de goedkoopste tools voor je op een rijtje gezet:   

1. Optimizely

Meest uitgebreid

Optimizely is één van de grootste spelers binnen de wereld van A/B testen. Deze all-in-one tool is zeer uitgebreid, gebruiksvriendelijk en compleet. Het programma is ideaal voor iedereen die bij of voor een grote organisatie werkt met grote ambities. Via Optimizely kun je namelijk koppelingen leggen met talloze apps en integraties. Denk aan Google Analytics 4, Woocommerce, WordPress, MailChimp en Ga zo maar door. 

Let wel op: deze A/B test tool is erg prijzig. Optimizely vermeld hun prijzen niet op de website, maar een simpele Google opdracht leert ons dat de goedkoopste optie meer dan 30.000 USD kost… 

2. VWO 

Meest toegankelijk

In dit lijstje met A/B test tools mag Visual Website Optimizer (VWO) niet ontbreken. VWO is namelijk makkelijk in gebruik en het interface is gebruiksvriendelijk. De mogelijkheden binnen VWO zijn ook groot. Met de WYSIWYG editor kun je zonder technische kennis eenvoudig experimenten opzetten.  

Maar ook doorgewinterde CRO-specialisten kunnen hun hart ophalen in deze tool. Je kunt bijvoorbeeld ook CSS-wijzigingen aanbrengen om het algehele ontwerp van je website te wijzigen. De voortgang en progressie van de tests houd je makkelijk bij op het Kanban bord. Dat maakt samenwerken makkelijk.  

De prijs van VWO is afhankelijk van het aantal maandelijkse bezoekers op je website. Er is een gratis variant beschikbaar voor starters. Het goedkoopste abonnement begint op 200 USD per maand.  

3. Convert

Meest gebruiksvriendelijk

Op zoek naar een alternatief voor Optimize? Dan is Convert een goede optie. Deze gebruiksvriendelijke tool is er voor iedereen die geavanceerde A/B tests op wil zetten.

Ervaren marketeers kunnen de meeste ambitieuze en uitgebreide tests opzetten met de Code Editor. Maar ook CRO-newbies kunnen effectieve tests opzetten met de laagdrempelige visuele editor.

Daarnaast kun je dankzij de integratie met GA4 kun je de Google Analytics doelen importeren naar Convert. En de data uit je experimenten eenvoudig doorsturen naar Google Analytics. Zo kun je je tests uitgebreid analyseren.

De prijs is afhankelijk van jouw wensen en eisen. Vanaf 99 USD per maand kun je een onbeperkt aantal tests opzetten op 3 verschillende domeinen met een maximum van 50.000 geteste gebruikers.

4. Nelio Software

Voor WordPress

Ben jij op zoek naar een betaalbare A/B test tool om tests op te zetten binnen WordPress? Dan moet je de plugin van Nelio Software hebben. Met deze plug-in kun je namelijk gewoon aanpassingen doen vanuit je WordPress backend. Zowel op pagina’s en berichten als in thema’s, menu’s en meer. 

De plugin kan daarnaast gekoppeld worden aan Woocommerce. Je kunt dus ook a/b tests draaien op je producten.  

De resultaten worden op een duidelijke en overzichtelijke manier gerapporteerd binnen WordPress en je kunt zelfs heatmaps van je test bekijken.  

Wat is de beste website testing tool?

Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers op de website, je budget, de wijzigingen die je wilt doorvoeren, etc.

Welke tools kun je gebruiken voor conversie optimalisatie?

Er zijn tientallen tools om de conversie op je website te optimaliseren. Denk aan a/b testing tools, heatmap tools, mouse tracking tools, tools om de snelheid van je website te optimaliseren, etc. Zo kun je de gebruikerservaring verbeteren en dus ook de conversie op je website optimaliseren.

Wat gebeurt er met je Optimize experimenten na 30 september?

Na 30 september worden alle lopende experimenten beëindigd. Je hebt vanaf dan ook geen toegang meer tot je historische data. Zorg er daarom voor dat je je data vóór 30 september exporteert in Optimize.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books