Retargeting Meta: Hoe werkt het en hoe pas ik het toe?

Geplaatst op 29 november 2022 door Emiel Wessels

Retargeting is een middel waar elke Meta expert gek op is. Begrijpelijk, want met deze methode heb je de meeste kans op conversie. Het Meta platform is uitstekend geschikt om gebruik te maken van retargeting. Maar wat is retargeting? En hoe kan je het inzetten voor een bedrijf? Daar ga ik je in dit artikel meer over vertellen.

Wat is retargeting?

Wil jij meer conversies binnenhalen? Bijvoorbeeld in leads of aankopen? Dan kan Meta adverteren je daarbij helpen. Het is dan belangrijk dat je relevante doelgroepen gebruikt. Hoe relevanter de doelgroep, hoe makkelijker je conversies binnenhaalt.

Een voorbeeld van een relevante doelgroep zijn personen die al interactie hebben gehad met je bedrijf. Zij hebben immers al interesse getoond. Dit wordt ook wel retargeting of remarketing genoemd. De doelgroep heeft eerder al je website bekeken. Je kunt deze personen een advertentie voorschotelen in de vorm van een retargeting campagne.

Hoe kun je retargeting op Meta toepassen?

Allereerst is het noodzakelijk dat je een Meta advertentie account aanmaakt. Hierna heb je de mogelijkheid om de Meta pixel te installeren. Dit is een vereiste als je aan de slag wilt gaan met retargeting. Dit is een code die je in de header van de website plaatst. Dit kun je doen met een plug-in, via Google Tag Manager of door handmatig toe te voegen in de broncode. De Meta Pixel trackt alle websitebezoekers, zodat je deze later kan retargeten.

De Meta Pixel installeren met Google Tag Manager

Met behulp van onderstaande stappen heb je binnen 15 minuten de Meta pixel geïnstalleerd. Ga naar het Tag Manager-account en klik vervolgens op ‘’Tags’’ in het linker rijtje.

Tag Manager - Tags

Klik vervolgens op ‘’Nieuw’’. En geef de tag een naam. Bijvoorbeeld ‘’Meta Pixel’’.

Meta pixel instellen Tag Manager

Klik op ‘’Tagconfiguratie’’ en selecteer ‘’Aangepaste HTML’’.

Aangepaste HTML Tag Manager

Vervolgens ga je binnen Meta naar ‘’Gebeurtenisbeheer’’ en selecteer je ‘’Gebeurtenis toevoegen’’.

Klik op ‘”Via een nieuwe website’’ en selecteer ‘’Code handmatig installeren’’.

Kopieer de HTML-code en plak deze binnen Tag Manager in het lege veld.

Meta Pixel aangepaste HTML

Daarna klik je op het vervolgkeuzemenu ‘’Advanced Settings’’ en selecteer je ‘’Eenmaal per pagina’’ onder ‘’Tagactiveringsopties’’.

Maak een trigger aan en activeer ‘’All pages’’.

Klik op ‘’Tag maken’’.

Dan nog even op ‘’Verzenden’’ klikken en voila! De pixel staat in de website.

Doelgroepen aanmaken

De Meta Pixel is geïnstalleerd en werkt. De volgende stap is het aanmaken van doelgroepen die we willen retargeten. Denk hierbij aan alle websitebezoekers, maar ook aan bezoekers die een specifieke pagina hebben bezocht.

Navigeer naar ‘’doelgroepen’’ en klik op de blauwe button ‘’doelgroep maken’’. Kies dan voor ‘’aangepaste doelgroep’’. Onder ‘’je bronnen’’ vink je ‘’website’’ aan en klik je op ‘’volgende’’. Hier kun je vervolgens onder ‘’gebeurtenissen’’ kiezen voor ‘’alle websitebezoekers’’. Geef de doelgroep een herkenbare naam, zodat je deze makkelijk terug kunt vinden als je de campagne aan het oprichten bent.

Websitebezoekers retargeting

Daarnaast kun je onder ‘’gebeurtenissen’’ ook kiezen voor ‘’mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht’’. Dan kun je vervolgens de URL’s ingeven. Alle bezoekers die de pagina’s hebben bekeken kun je vervolgens retargeten. Ook hier is het belangrijk dat je de doelgroep een herkenbare naam geeft.

Retargeting paginabezoekers

Retargeting campagne instellen

De doelgroepen zijn aangemaakt. Meta zal de doelgroepen vullen met bezoekers. De volgende stap is om de doelgroepen te koppelen aan een retargeting campagne. Dit is erg eenvoudig. Wanneer je een campagne aanmaakt binnen Meta heb je de optie om bij ‘’doelgroep’’ de retargeting doelgroep(en) te selecteren. Vervolgens klik je op ‘’publiceren’’ en jouw retargeting campagne staat live!

Doelgroep retargeting
Geschreven door: Emiel Wessels Ik help graag ondernemers met het aantrekken van klanten en het verhogen van de omzet. Dit doe ik via een van de krachtigste kanalen, namelijk het internet.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency