Checklist SEO tekst schrijven: OMA’s eigen opgestelde lijst

Geplaatst op 29 december 2021 door Daniël Kuipers

Ben je een marketeer, copywriter of SEO-specialist en ga je een tekst schrijven, herschrijven of optimaliseren?

Leg de tekst dan even langs onze checklist. Bespaart je een hoop moeite, lage posities en vragen.

Disclaimer: dit is een checklist opgesteld door een SEO-specialist. Er ontbreekt vast wat copywritingstuff en hij kan wellicht een beetje té SEO-heavy zijn, maar hey – hiermee weet je wel dat je klaar bent om te kunnen scoren in Google.

  • Bevat de H1 het zoekwoord?
  • Wordt er gebruik gemaakt van de H2 tussenkoppen en is in 60-75% van de H2’s het zoekwoord verwerkt?
  • Worden er synoniemen en semantische zoekwoorden van het hoofdzoekwoord gebruikt?
  • Zijn er longtail zoekwoorden gebruikt?
  • Zijn er synoniemen en semantische zoekwoorden van de longtail zoekwoorden gebruikt?
  • Staat het zoekwoord in de meta titel?
  • Is de meta titel maximaal 50 – 60 tekens lang?
  • Staat het zoekwoord in de meta description?
  • Sluit de meta description aan bij de zoekintentie van het zoekwoord?
  • Is de meta omschrijving maximaal 150 tekens lang?
  • Staat het zoekwoord in de eerste alinea (en als het kan, staat hij ook in de eerste zin?)
  • Staat het zoekwoord in de laatste alinea?
  • Is het artikel voorzien van relevante interne links?
  • Hebben de interne links een beschrijvende anchor?
  • Is er, in bestaande content, voldoende gelinkt naar het nieuwe artikel?
  • Staan er externe links naar relevante websites (als dit van toegevoegde waarde is)?
  • Is de lengte van de tekst vergelijkbaar met die van de huidige nummer 1, 2 en 3 in de zoekresultaten van het zoekwoord?
  • Sluit de intentie van het zoekwoord aan bij de pagina / tekst? Informerend bij een blog en converterend bij een landingspagina?
  • Is de zoekwoorddichtheid circa 1 tot 2 procent?
  • Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd voor SEO?
  • Wordt het zoekwoord genoemd in de alt-tekst en de bestandsnaam van de afbeeldingen?
  • Staat het zoekwoord in de URL?
  • Is de URL zo kort en schoon mogelijk?
  • Staat de pagina in de sitemap?
  • Staan er actieknoppen in het artikel?
  • Zijn alle structured data mogelijkheden benut?
  • Is de pagina aangeboden in Google?
Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency