WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
De ideale lengte van posts en berichten op social media

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen?

Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden?

En hoe zorg je er nu voor dat je bericht op LinkedIn niet alleen gelezen wordt, maar dat men er bijvoorbeeld ook nog eens op reageert?

Die vragen kun je grotendeels beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht.

Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap.

Twitter staat er zelfs bekend om: 140 tekens (al heb je er tegenwoordig ruimte voor 280).

Ieder social media platform heeft zo haar eigen maximale aantal tekens.

Maar belangrijker nog …

Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte.

Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op deze platformen:

Let’s get started.

 Ideale lengte van een post op Facebook

Facebook

Facebook heeft haar algoritme dit jaar dusdanig veranderd dat bedrijven minder bereik realiseren met hun posts.

Des te belangrijker dat je de aandacht van de lezer meteen pakt.

Geldt zowel voor reguliere updates als Facebook Ads.

Daarom adviseren we je om je Facebookberichten niet te lang te maken.

Ook al heb je er ruim 63.000 tekens voor.

Ze worden namelijk al snel (bij zo’n 400 tekens) afgekapt met de bekende ‘… Meer lezen’ link.

En laten we eerlijk zijn, daar zit niemand op te wachten.

De meesten van ons zitten immers op Facebook om een beetje geëntertaind te worden.

Niet om hele boekwerken te lezen.

Aan de andere kant wordt er weer te snel heen gelezen over een te kort bericht.

Dat wil je ook weer niet.

Maar hoe lang is de ideale Facebook post dan wel?

Het ideale Facebookbericht is tussen de 40 en 80 tekens lang.

Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te kunnen brengen.

Dat geldt dus ook voor advertenties.

Hoewel je een hoop verschillende mogelijkheden hebt, geldt ook hier vaak ‘korter = beter’.

Een headline (het belangrijkste van je Ad!) werkt meestal het best met slechts 4 of 5 woorden.

Gebruik die dan ook vooral om de aandacht te trekken.

Vervolgens kun je in de tekst van je advertentie wat meer context bieden.

Maar gebruik ook daar niet te veel ruimte voor.

Met zo’n 80 à 90 tekens (of ca. 13 woorden) biedt je Facebookers al meer dan voldoende context én zorg je er ook meteen voor dat je advertentie goed wordt weergegeven op zowel desktops als op tablets en mobiele telefoons.

Ideale lengte van een post op Instagram

Instagram

Instagram draait om visuele content.

Om afbeeldingen en video’s.

Hoewel je ruim 2000 tekens hebt voor je bericht (of caption, zoals dat zo mooi heet), houden we het beter kort.

Instagramgebruikers scrollen immers snel door hun tijdlijn heen.

Daarom kun je beter tot zo’n 120 characters gebruiken voor je caption.

Dan wordt je beschrijving op alle apparaten volledig weergegeven en heb je ook nog wat ruimte over voor wat hashtags.

Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep.

Althans, door mensen die op die hashtag zoeken.

Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.

Korte hashtags?

Ja, korte.

#wantdekansiskleindatiemandopeenlangehashtagzoekt

#enbovendienisheteenbeetjelastigtelezenallemaal

En waarom niet meer dan 5-10 stuks?

Als je er meer gebruikt, dan lijkt je bericht op spam.

Alsof je wanhopig op zoek bent naar aandacht.

Dat vindt Instagram zelf ook, dus zorgt het algoritme ervoor dat je berichten met veel hashtags aan zichtbaarheid verliezen.

Niet de bedoeling.

Ideale lengte van een post op Twitter

Twitter

Over hashtags gesproken … Twitter is er groot mee geworden.

Jarenlang had men op het platform de ruimte voor berichten van maximaal 140 tekens.

Nu is dat uitgebreid naar 280, om het schrijven wat makkelijker te maken.

Maar dat betekent niet dat je daar ook gebruik van moet maken.

Sterker nog, tweets met 70-100 tekens zorgen over het algemeen voor het meeste engagement.

Dat komt omdat Twitter voornamelijk gebruikt wordt om nieuwsupdates snel te wereld in te slingeren.

Met de nadruk op snel.

En daar hoort dus een kort bericht bij.

Niet de zaterdagbijlage in het NRC.

Ideale lengte van een post op LinkedIn

LinkedIn

Onderzoek naar de ideale berichtlengte op LinkedIn is schaars.

Maar wat we wel zeker weten is dat het platform je updates af kapt na zo’n 140 tekens.

Je hebt dus 16-25 woorden voordat je bericht niet meer volledig leesbaar is en de lezer actie moet ondernemen om je het helemaal te kunnen lezen.

Zowel voor reguliere als betaalde posts.

Dat hoeft niet erg te zijn, maar je moet er wel voor zorgen dat je je connecties zo snel mogelijk overtuigt om verder te lezen of om op een link te klikken.

Pro tip: video’s.

Wil je opvallen in je connecties hun feed?

Gebruik een video, want die speelt bij LinkedIn automatisch af.

Maar … zorg ervoor dat ‘ie in ieder geval niet meer dan 30 seconden is.

Connecties hebben vaak helemaal geen tijd (en zin!) om tien minuten naar je nieuwe product launch te kijken.

Ideale lengte van een post op Pinterest

Pinterest

Net als bij Instagram draait Pinterest vooral om het visuele aspect van berichten (pins).

Dat neemt niet weg dat je met de beschrijving van je pins de gelegenheid hebt om wat extra uitleg en context te bieden.

Wat extra ruimte om je volgers te overtuigen van je inspirerende product.

Om een verhaal te vertellen.

Om emotie over te brengen.

Wat je maar wil eigenlijk.

In tegenstelling tot de andere platformen, waar korter vaak beter is, kun je hier rustig wat meer tekens voor gebruiken: een beschrijving van zo’n 180-200 tekens werkt vaak uitstekend.

Ideale lengte van een post op YouTube

Youtube

Youtube draait volledig om video’s.

Daar heeft tekst niets mee te maken.

Zou je denken.

Maar wat veel mensen vergeten is dat Youtube ook gewoon een soort zoekmachine is.

Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video vaak gevonden wordt.

Of juist niet.

Je hebt in de titel zo’n 70 tekens om de juiste zoekwoorden in te verwerken.

En in de beschrijving zo’n 150 tekens om te vertellen waar je video over gaat, zonder te worden afgekapt.

Met de juiste zoekwoorden weer, natuurlijk.

Welke termen dat voor jou zijn, kun je hier ontdekken.

En qua lengte van de video?

Alles onder de 3 minuten doet het vaak prima.

That’s it.

Een klein disclaimertje…

De geadviseerde lengtes van berichten zijn slechts richtlijnen.

Het kan goed zijn dat jouw publiek juist behoefte heeft aan grote lappen tekst.

Of dat je met alleen een afbeelding juist de beste resultaten bereikt.

De lengte van het bericht is slechts één van de factoren die bepalen of je succes behaald.

De kwaliteit van je posts is natuurlijk het belangrijkst.

Altijd.

Recente blogs

9 november 2018
Alle informatie over linkbuilding

Wat is linkbuilding? [Alles omvattend artikel voor de ondernemer]

Linkbuilding is het beheren, aanmaken, aanvragen en verwijderen van (slechte) links om invloed uit te oefenen op je positie binnen de zoekmachines. Oftewel: linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie waarmee je hogere posities kan behalen. De afgelopen maanden kreeg ik van klanten vaak de vraag: wat is dat nou, dat linkbuilding? Daarom heb ik dit artikel geschreven. Om jou alle ins-and-outs te vertellen over linkbuilding en om ze heel concreet te maken. Zodat jij precies wat je kan doen, of zodat je precies weet wat ik voor je doe.
5 november 2018
Maak je website klaar voor de buitenlandse markten

Maak jouw website klaar voor buitenlandse markten

Als je bedrijf in ons land goed loopt, is het logisch dat je een keer je mogelijkheden gaat bekijken om je eventueel op een buitenlandse markt te gaan richten. In dat geval is het cruciaal dat je website aansluit bij deze markt en het betreffende land. Dit kan je natuurlijk zelf doen mits je hier de talenkennis voor hebt, maar de meeste ondernemers spreken niet vloeiend twee talen of hebben simpelweg de tijd niet. In dat geval is het handig om een vertaalbureau erbij te betrekken. Wij gaan je uitleggen waarom!
30 oktober 2018
Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

De gevreesde 404: pagina niet gevonden. Met een beetje gevulde website ontkom je er haast niet aan. Mensen zien de 404-pagina wanneer ze op een pagina komen met een URL die niet bestaat. Zoekmachines vinden het vervelend wanneer de pagina niet gevonden wordt. Je levert dan simpelweg geen goede gebruikservaring en daar zal Google je voor bestraffen. Maar gelukkig kun je er wat aan doen.
23 oktober 2018
De ideale lengte van posts en berichten op social media

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen? Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden? Die vragen kun je beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht. Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap. Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte. Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op de platformen: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest en YouTube.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *