De ideale lengte van posts en berichten op social media

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen?

Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden?

En hoe zorg je er nu voor dat je bericht op LinkedIn niet alleen gelezen wordt, maar dat men er bijvoorbeeld ook nog eens op reageert?

Die vragen kun je grotendeels beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht.

Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap.

Twitter staat er zelfs bekend om: 140 tekens (al heb je er tegenwoordig ruimte voor 280).

Ieder social media platform heeft zo haar eigen maximale aantal tekens.

Maar belangrijker nog …

Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte.

Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op deze platformen:

Let’s get started.

 Ideale lengte van een post op Facebook

Facebook

Facebook heeft haar algoritme dit jaar dusdanig veranderd dat bedrijven minder bereik realiseren met hun posts.

Des te belangrijker dat je de aandacht van de lezer meteen pakt.

Geldt zowel voor reguliere updates als Facebook Ads.

Daarom adviseren we je om je Facebookberichten niet te lang te maken.

Ook al heb je er ruim 63.000 tekens voor.

Ze worden namelijk al snel (bij zo’n 400 tekens) afgekapt met de bekende ‘… Meer lezen’ link.

En laten we eerlijk zijn, daar zit niemand op te wachten.

De meesten van ons zitten immers op Facebook om een beetje geëntertaind te worden.

Niet om hele boekwerken te lezen.

Aan de andere kant wordt er weer te snel heen gelezen over een te kort bericht.

Dat wil je ook weer niet.

Maar hoe lang is de ideale Facebook post dan wel?

Het ideale Facebookbericht is tussen de 40 en 80 tekens lang.

Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te kunnen brengen.

Dat geldt dus ook voor advertenties.

Hoewel je een hoop verschillende mogelijkheden hebt, geldt ook hier vaak ‘korter = beter’.

Een headline (het belangrijkste van je Ad!) werkt meestal het best met slechts 4 of 5 woorden.

Gebruik die dan ook vooral om de aandacht te trekken.

Vervolgens kun je in de tekst van je advertentie wat meer context bieden.

Maar gebruik ook daar niet te veel ruimte voor.

Met zo’n 80 à 90 tekens (of ca. 13 woorden) biedt je Facebookers al meer dan voldoende context én zorg je er ook meteen voor dat je advertentie goed wordt weergegeven op zowel desktops als op tablets en mobiele telefoons.

Ideale lengte van een post op Instagram

Instagram

Instagram draait om visuele content.

Om afbeeldingen en video’s.

Hoewel je ruim 2000 tekens hebt voor je bericht (of caption, zoals dat zo mooi heet), houden we het beter kort.

Instagramgebruikers scrollen immers snel door hun tijdlijn heen.

Daarom kun je beter tot zo’n 120 characters gebruiken voor je caption.

Dan wordt je beschrijving op alle apparaten volledig weergegeven en heb je ook nog wat ruimte over voor wat hashtags.

Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep.

Althans, door mensen die op die hashtag zoeken.

Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.

Korte hashtags?

Ja, korte.

#wantdekansiskleindatiemandopeenlangehashtagzoekt

#enbovendienisheteenbeetjelastigtelezenallemaal

En waarom niet meer dan 5-10 stuks?

Als je er meer gebruikt, dan lijkt je bericht op spam.

Alsof je wanhopig op zoek bent naar aandacht.

Dat vindt Instagram zelf ook, dus zorgt het algoritme ervoor dat je berichten met veel hashtags aan zichtbaarheid verliezen.

Niet de bedoeling.

Ideale lengte van een post op Twitter

Twitter

Over hashtags gesproken … Twitter is er groot mee geworden.

Jarenlang had men op het platform de ruimte voor berichten van maximaal 140 tekens.

Nu is dat uitgebreid naar 280, om het schrijven wat makkelijker te maken.

Maar dat betekent niet dat je daar ook gebruik van moet maken.

Sterker nog, tweets met 70-100 tekens zorgen over het algemeen voor het meeste engagement.

Dat komt omdat Twitter voornamelijk gebruikt wordt om nieuwsupdates snel te wereld in te slingeren.

Met de nadruk op snel.

En daar hoort dus een kort bericht bij.

Niet de zaterdagbijlage in het NRC.

Ideale lengte van een post op LinkedIn

LinkedIn

Onderzoek naar de ideale berichtlengte op LinkedIn is schaars.

Maar wat we wel zeker weten is dat het platform je updates af kapt na zo’n 140 tekens.

Je hebt dus 16-25 woorden voordat je bericht niet meer volledig leesbaar is en de lezer actie moet ondernemen om je het helemaal te kunnen lezen.

Zowel voor reguliere als betaalde posts.

Dat hoeft niet erg te zijn, maar je moet er wel voor zorgen dat je je connecties zo snel mogelijk overtuigt om verder te lezen of om op een link te klikken.

Pro tip: video’s.

Wil je opvallen in je connecties hun feed?

Gebruik een video, want die speelt bij LinkedIn automatisch af.

Maar … zorg ervoor dat ‘ie in ieder geval niet meer dan 30 seconden is.

Connecties hebben vaak helemaal geen tijd (en zin!) om tien minuten naar je nieuwe product launch te kijken.

Ideale lengte van een post op Pinterest

Pinterest

Net als bij Instagram draait Pinterest vooral om het visuele aspect van berichten (pins).

Dat neemt niet weg dat je met de beschrijving van je pins de gelegenheid hebt om wat extra uitleg en context te bieden.

Wat extra ruimte om je volgers te overtuigen van je inspirerende product.

Om een verhaal te vertellen.

Om emotie over te brengen.

Wat je maar wil eigenlijk.

In tegenstelling tot de andere platformen, waar korter vaak beter is, kun je hier rustig wat meer tekens voor gebruiken: een beschrijving van zo’n 180-200 tekens werkt vaak uitstekend.

Ideale lengte van een post op YouTube

Youtube

Youtube draait volledig om video’s.

Daar heeft tekst niets mee te maken.

Zou je denken.

Maar wat veel mensen vergeten is dat Youtube ook gewoon een soort zoekmachine is.

Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video vaak gevonden wordt.

Of juist niet.

Je hebt in de titel zo’n 70 tekens om de juiste zoekwoorden in te verwerken.

En in de beschrijving zo’n 150 tekens om te vertellen waar je video over gaat, zonder te worden afgekapt.

Met de juiste zoekwoorden weer, natuurlijk.

Welke termen dat voor jou zijn, kun je hier ontdekken.

En qua lengte van de video?

Alles onder de 3 minuten doet het vaak prima.

That’s it.

Een klein disclaimertje…

De geadviseerde lengtes van berichten zijn slechts richtlijnen.

Het kan goed zijn dat jouw publiek juist behoefte heeft aan grote lappen tekst.

Of dat je met alleen een afbeelding juist de beste resultaten bereikt.

De lengte van het bericht is slechts één van de factoren die bepalen of je succes behaald.

De kwaliteit van je posts is natuurlijk het belangrijkst.

Altijd.

Recente blogs

21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.
13 mei 2019
SEO getallen nieuw

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn. Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden. Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn. Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen. Let’s do this.
27 april 2019
kwfinder review

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd. Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma. Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords … daar was ik wel klaar mee. Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder! Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers! In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.
23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *