De ideale lengte van posts en berichten op social media

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen?

Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden?

En hoe zorg je er nu voor dat je bericht op LinkedIn niet alleen gelezen wordt, maar dat men er bijvoorbeeld ook nog eens op reageert?

Die vragen kun je grotendeels beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht.

Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap.

Twitter staat er zelfs bekend om: 140 tekens (al heb je er tegenwoordig ruimte voor 280).

Ieder social media platform heeft zo haar eigen maximale aantal tekens.

Maar belangrijker nog …

Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte.

Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op deze platformen:

Let’s get started.

 Ideale lengte van een post op Facebook

Facebook

Facebook heeft haar algoritme dit jaar dusdanig veranderd dat bedrijven minder bereik realiseren met hun posts.

Des te belangrijker dat je de aandacht van de lezer meteen pakt.

Geldt zowel voor reguliere updates als Facebook Ads.

Daarom adviseren we je om je Facebookberichten niet te lang te maken.

Ook al heb je er ruim 63.000 tekens voor.

Ze worden namelijk al snel (bij zo’n 400 tekens) afgekapt met de bekende ‘… Meer lezen’ link.

En laten we eerlijk zijn, daar zit niemand op te wachten.

De meesten van ons zitten immers op Facebook om een beetje geëntertaind te worden.

Niet om hele boekwerken te lezen.

Aan de andere kant wordt er weer te snel heen gelezen over een te kort bericht.

Dat wil je ook weer niet.

Maar hoe lang is de ideale Facebook post dan wel?

Het ideale Facebookbericht is tussen de 40 en 80 tekens lang.

Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te kunnen brengen.

Dat geldt dus ook voor advertenties.

Hoewel je een hoop verschillende mogelijkheden hebt, geldt ook hier vaak ‘korter = beter’.

Een headline (het belangrijkste van je Ad!) werkt meestal het best met slechts 4 of 5 woorden.

Gebruik die dan ook vooral om de aandacht te trekken.

Vervolgens kun je in de tekst van je advertentie wat meer context bieden.

Maar gebruik ook daar niet te veel ruimte voor.

Met zo’n 80 à 90 tekens (of ca. 13 woorden) biedt je Facebookers al meer dan voldoende context én zorg je er ook meteen voor dat je advertentie goed wordt weergegeven op zowel desktops als op tablets en mobiele telefoons.

Ideale lengte van een post op Instagram

Instagram

Instagram draait om visuele content.

Om afbeeldingen en video’s.

Hoewel je ruim 2000 tekens hebt voor je bericht (of caption, zoals dat zo mooi heet), houden we het beter kort.

Instagramgebruikers scrollen immers snel door hun tijdlijn heen.

Daarom kun je beter tot zo’n 120 characters gebruiken voor je caption.

Dan wordt je beschrijving op alle apparaten volledig weergegeven en heb je ook nog wat ruimte over voor wat hashtags.

Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep.

Althans, door mensen die op die hashtag zoeken.

Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.

Korte hashtags?

Ja, korte.

#wantdekansiskleindatiemandopeenlangehashtagzoekt

#enbovendienisheteenbeetjelastigtelezenallemaal

En waarom niet meer dan 5-10 stuks?

Als je er meer gebruikt, dan lijkt je bericht op spam.

Alsof je wanhopig op zoek bent naar aandacht.

Dat vindt Instagram zelf ook, dus zorgt het algoritme ervoor dat je berichten met veel hashtags aan zichtbaarheid verliezen.

Niet de bedoeling.

Ideale lengte van een post op Twitter

Twitter

Over hashtags gesproken … Twitter is er groot mee geworden.

Jarenlang had men op het platform de ruimte voor berichten van maximaal 140 tekens.

Nu is dat uitgebreid naar 280, om het schrijven wat makkelijker te maken.

Maar dat betekent niet dat je daar ook gebruik van moet maken.

Sterker nog, tweets met 70-100 tekens zorgen over het algemeen voor het meeste engagement.

Dat komt omdat Twitter voornamelijk gebruikt wordt om nieuwsupdates snel te wereld in te slingeren.

Met de nadruk op snel.

En daar hoort dus een kort bericht bij.

Niet de zaterdagbijlage in het NRC.

Ideale lengte van een post op LinkedIn

LinkedIn

Onderzoek naar de ideale berichtlengte op LinkedIn is schaars.

Maar wat we wel zeker weten is dat het platform je updates af kapt na zo’n 140 tekens.

Je hebt dus 16-25 woorden voordat je bericht niet meer volledig leesbaar is en de lezer actie moet ondernemen om je het helemaal te kunnen lezen.

Zowel voor reguliere als betaalde posts.

Dat hoeft niet erg te zijn, maar je moet er wel voor zorgen dat je je connecties zo snel mogelijk overtuigt om verder te lezen of om op een link te klikken.

Pro tip: video’s.

Wil je opvallen in je connecties hun feed?

Gebruik een video, want die speelt bij LinkedIn automatisch af.

Maar … zorg ervoor dat ‘ie in ieder geval niet meer dan 30 seconden is.

Connecties hebben vaak helemaal geen tijd (en zin!) om tien minuten naar je nieuwe product launch te kijken.

Ideale lengte van een post op Pinterest

Pinterest

Net als bij Instagram draait Pinterest vooral om het visuele aspect van berichten (pins).

Dat neemt niet weg dat je met de beschrijving van je pins de gelegenheid hebt om wat extra uitleg en context te bieden.

Wat extra ruimte om je volgers te overtuigen van je inspirerende product.

Om een verhaal te vertellen.

Om emotie over te brengen.

Wat je maar wil eigenlijk.

In tegenstelling tot de andere platformen, waar korter vaak beter is, kun je hier rustig wat meer tekens voor gebruiken: een beschrijving van zo’n 180-200 tekens werkt vaak uitstekend.

Ideale lengte van een post op YouTube

Youtube

Youtube draait volledig om video’s.

Daar heeft tekst niets mee te maken.

Zou je denken.

Maar wat veel mensen vergeten is dat Youtube ook gewoon een soort zoekmachine is.

Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video vaak gevonden wordt.

Of juist niet.

Je hebt in de titel zo’n 70 tekens om de juiste zoekwoorden in te verwerken.

En in de beschrijving zo’n 150 tekens om te vertellen waar je video over gaat, zonder te worden afgekapt.

Met de juiste zoekwoorden weer, natuurlijk.

Welke termen dat voor jou zijn, kun je hier ontdekken.

En qua lengte van de video?

Alles onder de 3 minuten doet het vaak prima.

That’s it.

Een klein disclaimertje…

De geadviseerde lengtes van berichten zijn slechts richtlijnen.

Het kan goed zijn dat jouw publiek juist behoefte heeft aan grote lappen tekst.

Of dat je met alleen een afbeelding juist de beste resultaten bereikt.

De lengte van het bericht is slechts één van de factoren die bepalen of je succes behaald.

De kwaliteit van je posts is natuurlijk het belangrijkst.

Altijd.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *