Beste tijdstip posten op social media

De beste tijd om op social media te posten

Je hebt net flink wat tijd besteed aan een leuk bericht voor op social media. Je plaatst ‘m en leunt achterover. Zo. Het wachten op de clicks is begonnen. Maar er gebeurt niets. Hoe kan dat nu? Je hebt toch écht een toffe post gemaakt. Dat weet je zeker.

Het bereik van je social media post is niet alleen afhankelijk van het bericht zelf. Nee, ook wanneer je het plaatst is van belang. Op sommige dagen en sommige tijdstippen is je doelgroep namelijk veel ontvankelijker voor jouw berichten. Weet jij al wat de beste tijd om op social media te posten is?

beste tijdstip om te posten

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas. Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.

Je wilt dat mensen je post bekijken, liken, delen en noem maar op. Dat ze er in ieder geval iets mee doen. Engagement, om maar eens met een mooie term uit de marketing te spreken. Het plaatsen van berichten op Facebook, Twitter en Instagram is dan ook gewoon een vorm van marketing.

En zoals met elke vorm van marketing bijna altijd de regel is, moet je je doelgroep kennen om het rendement te optimaliseren. In het geval van social media marketing moet je dus weten welke platformen ze gebruiken. Waarom ze die gebruiken. En natuurlijk ook wanneer ze actief zijn. En dat is voor ieder bedrijf weer anders.

tijdstip posten branche afhankelijk

De beste tijd is branche afhankelijk

Ga maar na. Voor een kroegbaas heeft het waarschijnlijk geen zin om dinsdagochtend aan te kondigen dat zijn shotjes voor de helft goedkoper zijn dit weekend. Klanten zijn daar op dat moment nog niet aan toe (uitzonderingen daargelaten). Vrijdagmiddag en -avond liggen dan eerder voor de hand.

Andersom is het natuurlijk net zo. Voor een winkel of webshop in kantoorartikelen is het weekend weer niet het beste tijdstip. Niemand zoekt op zondag naar een nieuwe labelprinter, maar misschien wel naar een lekker restaurantje om uit eten te gaan. En op maandag dan weer naar een sportschool om die calorieën weer kwijt te raken.

Kortom, met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Het geeft je een aardig idee over het tijdstip waarop je berichten op social media het best kunnen scoren. Maar, zoals met elke vorm van marketing bijna altijd weer de regel is, niets is zeker. Daarom altijd even testen of je ideeën wel kloppen.

Data, data … en nog meer data

Gelukkig zijn er al heel veel onderzoeken geweest naar tijdstippen waarop social media posts het meest engagement bereiken. Algemene onderzoeken. Handig als je nieuwe tijden zoekt om te testen of als je gewoon snel een idee wilt hebben over de beste tijd om op social media te posten.

beste tijdstip voor het posten op facebook

Facebook

Als je alle onderzoeken leest, valt er meteen één ding op: de engagement voor berichten op Facebook is in het weekend het laagst. Dat kan komen omdat mensen erop uit gaan op zaterdag of zondag. Naar het café van die kroegbaas of naar dat eerder genoemde restaurantje, bijvoorbeeld.

Maar wanneer zijn mensen dan wel op Facebook te vinden? Gek genoeg is dat tijdens kantoortijden. En dat met name tussen 10 en 11, tussen 12 en 11 en rond 3 uur ‘s middags. Of het toeval is dat die tijden corresponderen met koffie- en lunchpauzes, laten we maar aan jou over. Daarbij werken berichten op woensdag en donderdag over het algemeen ook beter dan maandag, dinsdag en vrijdag.

Zeker weten? Facebook heeft een eigen analytics tool waarmee je het gedrag van je fans (en dus je doelgroep waarschijnlijk) makkelijk in kaart kunt brengen. Handig!

Beste tijd posten op instagram
Instagram

Berichten op Instagram volgen een vergelijkbaar patroon met posts op Facebook. Mensen gebruiken Instagram de hele week door, met een kleine dip in het weekend. Ook hier geldt dat je vaak het best kunt posten tijdens of vlak voor pauzes op het werk.

Enkele onderzoeken stellen echter ook dat ‘s ochtends tussen 8 en 9 en ‘s middags tegen een uur of 5 tijden zijn waarop gebruikers op Instagram kijken. Maandag en donderdag lijken daarbij voor Instagram de dagen te zijn waarop het meest engagement behaald kan worden.

Beste tijdstip posten op LinkedIn

LinkedIn

Het sociale netwerk voor professionele doeleinden telt inmiddels bijna een half miljard leden. Dat levert genoeg data op om redelijk accuraat te kunnen voorspellen op welke dagen zij veelal actief zijn. En je raadt het al: doordeweeks. En dan met name dinsdag, woensdag en donderdag, want op maandag is iedereen druk en vrijdag is … vrijdag. Praktisch weekend.

En de tijdstippen? Ook op LinkedIn zijn de gemiddelde pauzetijden weer een goede keus, maar ook vlak voor openingstijd (8-9 uur) en vlak na sluitingstijd (5-6 uur) lijken er pieken te ontstaan in het LinkedIn gebruik. Waarschijnlijk omdat mensen niet willen dat de baas ziet dat ze tijdens werktijd hun tijdlijn bekijken of hun profiel updaten.

Beste tijd posten twitter
Twitter

Twitter wordt vooral gebruikt als informatievoorziening. Mensen kijken dan ook vooral ‘s ochtends vroeg, tijdens de lunch en aan het eind van de middag welk nieuws ze gemist hebben. Daarbij verschilt het gebruik wel voor het type gebruiker. In een business-to-business (B2B) context zijn werkdagen populair en in een business-to-consumer (B2C) context doen de weekenden het juist goed.

Beste tijdstip posten Pinterest
Pinterest

Op Pinterest doen mensen voornamelijk inspiratie op. Voor het inrichten van hun tuin, voor nieuwe outfits, voor lekkere recepten en ga zo maar door. Dat doen ze niet tijdens werktijd. Nee, het platform wordt doordeweeks vooral ‘s avonds gebruikt en op zaterdag is het zeker Pinterest prime time.

Beste tijd posten snapchat
Snapchat

Snapchat voor bedrijven is anno 2018 nog niet zo heel erg groot, dus erg veel studies naar het gebruik ervan zijn er nog niet. De onderzoeken die wél gedaan zijn wijzen gelukkig nagenoeg allemaal uit dat het platform een piek beleeft tussen 10 uur ‘s avonds en 1 uur ‘s nachts. Iedere dag. Weet je dat ook weer.

Conclusie

Probeer te ontdekken waar en wanneer je doelgroep zich online bevindt. Daarvoor kun je bovenstaande richtlijnen, je gezond verstand en allerlei handige tools gebruiken. Maar wat je ook doet, test altijd het tijdstip en de lengte van je berichten om te achterhalen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Dat is de enige manier om het zeker te weten wat voor jou de beste tijd om op social media te posten is.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]