Beste tijdstip posten op social media

De beste tijd om op social media te posten

Je hebt net flink wat tijd besteed aan een leuk bericht voor op social media. Je plaatst ‘m en leunt achterover. Zo. Het wachten op de clicks is begonnen. Maar er gebeurt niets. Hoe kan dat nu? Je hebt toch écht een toffe post gemaakt. Dat weet je zeker.

Het bereik van je social media post is niet alleen afhankelijk van het bericht zelf. Nee, ook wanneer je het plaatst is van belang. Op sommige dagen en sommige tijdstippen is je doelgroep namelijk veel ontvankelijker voor jouw berichten. Weet jij al wat de beste tijd om op social media te posten is?

beste tijdstip om te posten

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas. Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.

Je wilt dat mensen je post bekijken, liken, delen en noem maar op. Dat ze er in ieder geval iets mee doen. Engagement, om maar eens met een mooie term uit de marketing te spreken. Het plaatsen van berichten op Facebook, Twitter en Instagram is dan ook gewoon een vorm van marketing.

En zoals met elke vorm van marketing bijna altijd de regel is, moet je je doelgroep kennen om het rendement te optimaliseren. In het geval van social media marketing moet je dus weten welke platformen ze gebruiken. Waarom ze die gebruiken. En natuurlijk ook wanneer ze actief zijn. En dat is voor ieder bedrijf weer anders.

tijdstip posten branche afhankelijk

De beste tijd is branche afhankelijk

Ga maar na. Voor een kroegbaas heeft het waarschijnlijk geen zin om dinsdagochtend aan te kondigen dat zijn shotjes voor de helft goedkoper zijn dit weekend. Klanten zijn daar op dat moment nog niet aan toe (uitzonderingen daargelaten). Vrijdagmiddag en -avond liggen dan eerder voor de hand.

Andersom is het natuurlijk net zo. Voor een winkel of webshop in kantoorartikelen is het weekend weer niet het beste tijdstip. Niemand zoekt op zondag naar een nieuwe labelprinter, maar misschien wel naar een lekker restaurantje om uit eten te gaan. En op maandag dan weer naar een sportschool om die calorieën weer kwijt te raken.

Kortom, met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Het geeft je een aardig idee over het tijdstip waarop je berichten op social media het best kunnen scoren. Maar, zoals met elke vorm van marketing bijna altijd weer de regel is, niets is zeker. Daarom altijd even testen of je ideeën wel kloppen.

Data, data … en nog meer data

Gelukkig zijn er al heel veel onderzoeken geweest naar tijdstippen waarop social media posts het meest engagement bereiken. Algemene onderzoeken. Handig als je nieuwe tijden zoekt om te testen of als je gewoon snel een idee wilt hebben over de beste tijd om op social media te posten.

beste tijdstip voor het posten op facebook

Facebook

Als je alle onderzoeken leest, valt er meteen één ding op: de engagement voor berichten op Facebook is in het weekend het laagst. Dat kan komen omdat mensen erop uit gaan op zaterdag of zondag. Naar het café van die kroegbaas of naar dat eerder genoemde restaurantje, bijvoorbeeld.

Maar wanneer zijn mensen dan wel op Facebook te vinden? Gek genoeg is dat tijdens kantoortijden. En dat met name tussen 10 en 11, tussen 12 en 11 en rond 3 uur ‘s middags. Of het toeval is dat die tijden corresponderen met koffie- en lunchpauzes, laten we maar aan jou over. Daarbij werken berichten op woensdag en donderdag over het algemeen ook beter dan maandag, dinsdag en vrijdag.

Zeker weten? Facebook heeft een eigen analytics tool waarmee je het gedrag van je fans (en dus je doelgroep waarschijnlijk) makkelijk in kaart kunt brengen. Handig!

Beste tijd posten op instagram
Instagram

Berichten op Instagram volgen een vergelijkbaar patroon met posts op Facebook. Mensen gebruiken Instagram de hele week door, met een kleine dip in het weekend. Ook hier geldt dat je vaak het best kunt posten tijdens of vlak voor pauzes op het werk.

Enkele onderzoeken stellen echter ook dat ‘s ochtends tussen 8 en 9 en ‘s middags tegen een uur of 5 tijden zijn waarop gebruikers op Instagram kijken. Maandag en donderdag lijken daarbij voor Instagram de dagen te zijn waarop het meest engagement behaald kan worden.

Beste tijdstip posten op LinkedIn

LinkedIn

Het sociale netwerk voor professionele doeleinden telt inmiddels bijna een half miljard leden. Dat levert genoeg data op om redelijk accuraat te kunnen voorspellen op welke dagen zij veelal actief zijn. En je raadt het al: doordeweeks. En dan met name dinsdag, woensdag en donderdag, want op maandag is iedereen druk en vrijdag is … vrijdag. Praktisch weekend.

En de tijdstippen? Ook op LinkedIn zijn de gemiddelde pauzetijden weer een goede keus, maar ook vlak voor openingstijd (8-9 uur) en vlak na sluitingstijd (5-6 uur) lijken er pieken te ontstaan in het LinkedIn gebruik. Waarschijnlijk omdat mensen niet willen dat de baas ziet dat ze tijdens werktijd hun tijdlijn bekijken of hun profiel updaten.

Beste tijd posten twitter
Twitter

Twitter wordt vooral gebruikt als informatievoorziening. Mensen kijken dan ook vooral ‘s ochtends vroeg, tijdens de lunch en aan het eind van de middag welk nieuws ze gemist hebben. Daarbij verschilt het gebruik wel voor het type gebruiker. In een business-to-business (B2B) context zijn werkdagen populair en in een business-to-consumer (B2C) context doen de weekenden het juist goed.

Beste tijdstip posten Pinterest
Pinterest

Op Pinterest doen mensen voornamelijk inspiratie op. Voor het inrichten van hun tuin, voor nieuwe outfits, voor lekkere recepten en ga zo maar door. Dat doen ze niet tijdens werktijd. Nee, het platform wordt doordeweeks vooral ‘s avonds gebruikt en op zaterdag is het zeker Pinterest prime time.

Beste tijd posten snapchat
Snapchat

Snapchat voor bedrijven is anno 2018 nog niet zo heel erg groot, dus erg veel studies naar het gebruik ervan zijn er nog niet. De onderzoeken die wél gedaan zijn wijzen gelukkig nagenoeg allemaal uit dat het platform een piek beleeft tussen 10 uur ‘s avonds en 1 uur ‘s nachts. Iedere dag. Weet je dat ook weer.

Conclusie

Probeer te ontdekken waar en wanneer je doelgroep zich online bevindt. Daarvoor kun je bovenstaande richtlijnen, je gezond verstand en allerlei handige tools gebruiken. Maar wat je ook doet, test altijd het tijdstip en de lengte van je berichten om te achterhalen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Dat is de enige manier om het zeker te weten wat voor jou de beste tijd om op social media te posten is.

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *