Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider.
Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.
AnswerThePublic is een programma dat je input geeft voor je contentstrategie en zoekwoordenanalyse door menselijke zoekopdrachten te combineren en automatisch aan te vullen.
Je krijgt de resultaten ingedeeld in vijf onderwerpen te zien. De onderwerpen zijn:
Met de output van AnswerThePublic kan jij vervolgens je tussenkopjes bepalen, blogonderwerpen uitzoeken, social media posts opzetten, ideeën genereren en nog veel meer.
AnwerThePublic zet ik op meerdere manieren in voor mijn website en die van mijn klanten. Een aantal van die manieren zal ik voor je noteren:
Eerst gebruik ik de tool tijdens een oriëntatiefase. Denk bijvoorbeeld een zoekwoordanalyse, het analyseren van concurrenten. Tijdens deze fase wil ik zoveel mogelijk informatie over het onderwerp vinden.
De tweede manier is wanneer ik vervolgens bezig ben met het schrijven van teksten. Zoals je misschien al weet ben ik er fan van om de tussenkopjes en dus de onderwerpen van je blog te bepalen voordat je een tekst schrijft.
Mocht ik nog wat tussenkopjes nodig hebben of meer willen weten over het onderwerp, dan pak ik AnswerThePublic erbij.
Manier drie is wanneer ik de doelgroep nog niet zo goed ken. Wat denkt iemand? Waar gaat hij naar op zoek? Wat vindt hij of zij belangrijk? Dat zijn allemaal dingen die je kan achterhalen met AnswerThePublic.
Zoals je van mij gewend bent, zet ik graag de voor- en nadelen voor je op een rijtje. En we beginnen met de voordelen:
En de nadelen zijn:
En dat is een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp: is het het namelijk waard om AnswerThePublic Pro aan te schaffen?
AnwserThePublic Pro kost, als je maandelijks betaald, $99 per maand.
En als je per jaar betaalt, dan kost het je $79 per maand. Wat ik allebei trouwens veel geld vind voor wat je krijgt.
Je krijgt namelijk het volgende extra:
Tuurlijk, er zitten leuke extra functies tussen, maar in de twee jaar dat ik AnswerThePublic gebruik heb ik nog nooit een seconde gedacht de Pro nodig te hebben.
En als ik dat al niet heb, dan heb jij dan zeker niet.
Dan kan je die $79 per maand beter spenderen aan een Mangools of SEMrush account.
In de afgelopen jaren ben ik geen tool tegen gekomen die kan wat AnswerThePublic kan of die doet wat AnswerThePublic doet.
Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar gewoon dat ik ze niet ben tegen gekomen.
Er zijn wel twee tools die ik ken die lijken op AnswerThePublic:
De Entity Explorer toont entiteiten die relevant zijn aan je doelgroep. Zo kan je dus ook gemakkelijk nieuwe onderwerpen bepalen voor je blog.
Entiteiten zijn een belangrijk onderdeel van semantic search. Het is lastig om dit kort en bondig uit te leggen, maar simpel gezegd houdt het in dat dat Google niet alleen de woorden snapt, maar ook de content en inhoud eromheen.
Simpel voorbeeld: Google snapt dat een t-shirt bij een wasmachine kan passen, maar ook bij voetbal. En dat zijn beiden verschillende entiteiten.
Also Asked lijkt ontzettend veel op AnswerThePublic, alleen werkt de tool compleet anders.
Also Asked toont namelijk geen suggesties, maar laat letterlijk zien wat mensen OOK hebben ingevuld.
Dus mocht iemand ooit iets over Star Wars hebben ingevuld, dan hebben ze dus bijgehouden wat ze nog meer hebben ingevuld (en wat relevant is aan het onderwerp).
En dat komt er zo uit te zien.
Ook dit kan je op dezelfde manier inzetten zoals ik eerder heb beschreven.
Mijn conclusie is eigenlijk heel simpel: ga aan de slag met AnswerThePublic. Het moet een gewoonte worden om de tool toe te passen in je contentstrategie, tijdens je zoekwoordanalyse en tijdens het bloggen.
Aangezien er een paar functionaliteiten in de Pro versie zitten en niet in de gratis variant, die wel handig zijn, kan ik helaas geen 10 geven …
Maar ik sluit deze AnswerThePublic review wel af met een 9,5/10!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.