Zoeken
Menu

Maar zomaar wat posten zonder strategie levert zelden het gewenste resultaat op. Je hebt dus een goed plan nodig. Maar hoe moet je zo’n social media plan maken?

Dat laten we je zien.

Wat is een social media plan?

Bij een social media plan denk je waarschijnlijk aan een lijstje met posts en wanneer je ze gaat plaatsen.

Maar een goed plan is meer dan dat.

Een goed social media plan bevat namelijk de complete aanpak voor hoe je met social media je bedrijfsdoelen gaat halen.

Ja, het beschrijft je contentstrategie en je planning. Maar bijvoorbeeld ook je doelstellingen, doelgroepen, de beste kanalen, je budget en het meten van resultaten komen aan bod in een goed plan.

Waarom is het belangrijk?

In het kort: zonder plan kost social media vaak veel tijd en levert het weinig op.

  • Maar met een goed plan:
  • verhoog je je zichtbaarheid
  • bereik je de juiste doelgroep
  • maak je content die past bij je bedrijf (en je klanten)
  • werk je efficiënter
  • en zie je straks echt meetbare resultaten

In 7 stappen een social media plan maken

Zelf een social media plan maken?

1. Bepaal je doelstellingen

Zonder doelen weet je namelijk niet of je op de goede weg zit. Ze geven richting aan je strategie en helpen je later te evalueren of je aanpak werkt.

Met andere woorden: je voorkomt dat je zomaar wat doet en je werkt toe naar concrete resultaten.

Stel dus eerst je doelen vast. Bepaal wat je wil bereiken met social media. Denk aan:

  • meer bekendheid genereren
  • meer bezoekers naar je website trekken
  • nieuwe klanten of leads aantrekken
  • je expertise laten zien en vertrouwen opbouwen
  • of je community versterken

Formuleer je doelstellingen daarbij SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  • binnen 6 maanden 500 nieuwe volgers op LinkedIn genereren
  • 5 nieuwe leads per maand genereren
  • binnen 3 maanden 15% meer sales via Instagram stories

2. Definieer je doelgroep

Nu je weet wat je met social media wilt bereiken, moet je ook weten wie je doelgroep is. Als je je doelgroep niet goed kent, maak je content die niet aanspreekt.

Maar als je je doelgroep wél door en door kent, kun je meer relevante content maken en zo de kans op interactie, conversie en klantloyaliteit vergroten.

Stel jezelf dus vragen als:

  • Wie is mijn ideale klant? (leeftijd, geslacht, locatie, functie, etc.)
  • Wat zijn de problemen, interesses en behoeften van je klanten?
  • Welke kanalen gebruiken ze?
  • En hoe gebruiken ze social media; om op de hoogte te blijven (informatief), voor ontspanning of om iets te kopen?

Als kledingwebshop kun je je bijvoorbeeld richten op vrouwen tussen de 30-40 die actief zijn op Instagram en geïnteresseerd zijn in kwalitatieve en duurzame kleding met tijdloos design dat zowel casual als op kantoor gedragen kan worden.

Of zoiets.

3. Kies de juiste kanalen

Je wilt namelijk geen energie, tijd en geld verspillen aan een platform waar je doelgroep niet of nauwelijks kijkt.

Je wilt juist het tegenovergestelde. Je tijd en budget efficiënt inzetten en de impact van je social media posts vergroten.

Kies daarom de kanalen waar jouw doelgroep actief is (zie stap 2) én die passen bij de content die je straks wil gaan maken.

In het kort:

  • LinkedIn: B2B, professionals en kennisdeling
  • Instagram: lifestyle, creatief en jonger publiek
  • Facebook: lokaal bereik en oudere doelgroep
  • TikTok: korte video’s en entertainment voor jongeren
  • Pinterest: inspiratie voor visueel ingestelde doelgroepen
  • YouTube: video’s voor uitgebreide uitleg en storytelling

Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot één medium.

Je kan prima een video maken voor op Youtube en die ook delen op Facebook, LinkedIn of Instagram. Goed idee zelfs!

4. Ontwikkel jouw boodschap

Je content bepaalt hoe mensen jou, je bedrijf of je merk ervaren.

Je boodschap moet dus aansluiten op je imago. Dat wekt vertrouwen, maakt je herkenbaar en zorgt ervoor dat mensen sneller actie ondernemen (volgen, klikken, kopen, etc.).

Het zorgt ervoor dat je jouw doelen sneller haalt.

Je boodschap is dus óók afhankelijk van die doelen. Denk daarom goed na over wat je wil overbrengen, in welke tone of voice en in welke vorm.

En bij die vorm kun je denken aan:

  • Informatieve content met tips, stappenplannen en uitlegvideo’s
  • Inspiratie content met trends, klantverhalen en behind-the-scenes
  • Actiegerichte content met aanbiedingen, lanceringen en promoties
  • Content voor engagement met polls en vragen

Voorbeeld: een coach voor ondernemers post elke week een video met een tip, een motiverende quote en een klantverhaal om zijn bekendheid te vergroten, expertise te tonen en een band op te bouwen met zijn doelgroep.

5. Maak een contentkalender

In een contentkalender zet je alle posts voor de komende tijd op een rijtje. Je noteert daarbij:

  • het onderwerp van de post
  • het type content (video, klantverhaal, link naar blog, etc)
  • het kanaal
  • publicatiedatum en tijd
  • en het doel van de post (engagement, verkeer, conversie)

Op die creëer je structuur. Je plant vooruit en je weet welke content je wanneer moet plaatsen op welk kanaal.

Dat voorkomt stress, bespaart tijd en zorgt voor consistentie … en succes.

6. Bepaal je budget

Social media kost tijd. En soms ook geld (als je bijvoorbeeld adverteert of een designer, cameraman of copywriter inhuurt om de content voor je te maken).

Het is goed om vooraf je budget te bepalen.

Dat dwingt je namelijk om keuzes te maken. Het voorkomt dat je onnodig geld uitgeeft en helpt je meer rendement uit je investeringen te halen.

Denk daarom na over:

  • maandelijks advertentiebudget
  • eventueel budget voor contentcreatie
  • verdeling van budget per kanaal of campagne

Houd daarbij in je achterhoofd dat social media flexibel is. Je kan in principe iedere maand op- of afschalen!

7. Meet je resultaten (en analyseer ze)

Je social media plan is bijna af. Bijna.

Je hebt je doelen en je doelgroep helder. Je weet wat, hoe en wanneer je gaat posten.

Maar je weet niet of het ook daadwerkelijk werkt en misschien blijf je dan wel herhalen wat weinig of geen resultaat oplevert.

Daarom moet je je social media plan analyseren.

Door te meten en te analyseren kun je bepalen wat social media oplevert én je strategie verbeteren op basis van data.

Gebruik daarom tools als Meta Business Suite (voor Facebook en Instagram), LinkedIn Analytics en Pinterest Analytics om te zien hoe je social media content presteert.

Gebruik ook Google Analytics en UTM-tags om social verkeer naar je website te volgen en te zien wat het daar oplevert.

Je kunt dan denken aan belangrijke KPI’s als:

  • Bereik: hoeveel mensen zien je content?
  • Betrokkenheid: likes, reacties en deelacties
  • Click-through rate (CTR): hoeveel mensen klikken door naar je website?
  • Conversies: downloads, aanmeldingen of aankopen
  • Aantal volgers: groei van je community over tijd

Plan vaste momenten in om je statistieken te bekijken (bijvoorbeeld per maand of kwartaal) en pas je strategie aan als dat nodig is.

Zie je bijvoorbeeld dat je Instagram Stories meer bereik krijgen en drie keer zoveel clicks opleveren als gewone posts? Dan kun je daar de volgende maanden meer op inzetten!

Samen een social media plan maken?

Heb je nog vragen? Heb je hulp nodig bij de doelgroepanalyse, je contentkalender of bijvoorbeeld het inregelen van Google Analytics? Neem gerust even contact op. We helpen graag een compleet en praktisch social media plan te maken én uit te voeren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog