Dé 15 belangrijkste voordelen van SEO [Ultieme lijst]

Geplaatst op 21 juni 2021 door Daniël Kuipers

SEO is het allerbeste online marketing kanaal.

Change. My. Mind.

Dat gaat je niet lukken. Waarom niet? Omdat SEO hele belangrijke voordelen heeft.

De 15 belangrijkste voordelen van SEO zet ik hieronder voor je op een rijtje.

Voordeel 1: SEO ‘werkt’ continu voor je (nu, maar ook over 5 jaar)

Stel, je spendeert 100 uur aan SEO. Je schrijft blogs, je optimaliseert je website en je verkrijgt waardevolle links. Binnen een week tijd zie je meer kliks, meer bezoekers en aanvragen binnenkomen.

Vervolgens stop je, omdat je bijvoorbeeld een grote klus hebt binnengehaald of net papa bent geworden. Ondertussen doe je niks meer aan SEO, maar toch ben je vindbaar in Google.

Toch blijven er kliks en leads binnenkomen. Dat is de kracht van SEO. SEO werkt voor je terwijl jij er niks aan doet. Natuurlijk zal dit na verloop van tijd afnemen, maar als je de blogs tijdsonafhankelijk hebt geschreven, kunnen ze ook nog over 5 jaar relevant zijn en dus kan je dan ook nog profiteren van het werk dat je hebt gedaan.

Als je in de tussentijd wel met SEO bezig bent gebleven, dan stapelt dat zich alleen maar op. Hoe meer content, hoe beter je vindbaarheid.

Voordeel 2: In elk vrij uurtje kan je gratis content schrijven wat bijdraagt aan je vindbaarheid

Je kent het vast wel. Je zit op een vrijdagmiddag of zaterdagochtend te werken en je wilt graag aan je business werken. Je zit te denken: zal ik een advertentie maken?

Nee, want dat kost geld. Zal ik een nieuwsbrief schrijven? Nee, want die verstuur ik eenmalig en dan heb je geen continue stroom aan bezoekers.

Zal ik dan een Facebookpost maken? Nee. Ook niet. Want ook dat is maar van korte duur.

Het beste wat je kan doen met elk vrij uurtje is werken aan je organische vindbaarheid. Dat kost je geen geld en zoals je weet na voordeel 1 zal dat altijd blijven bestaan.

Ben je net begonnen met je bedrijf en heb je veel tijd over? Stop alle tijd die je hebt in het leren van SEO en het schrijven van content. Want dat kost je niks en gaat je gigantisch veel opleveren.

Voordeel 3: SEO is grotendeels gratis

Er wordt vaak gezegd dat SEO gratis is. Dat klopt niet helemaal.

Een groot deel van SEO is gratis, maar een groot deel ook niet. Mocht je willen weten welk deel niet, dan adviseer ik dat je mijn blog leest genaamd: Waarom SEO niet zo gratis is als ze zeggen.

Dit voordeel van SEO sluit natuurlijk naadloos aan op voordeel 2, want daar vertelde ik je al dat het schrijven van content niks kost.

Maar ook je website technisch optimaliseren, verbeteren en wat linkjes verkrijgen kost niet altijd geld. En ook dát kun je allemaal zelf leren.

Voordeel 4: De doorklikratio is hoger bij organische zoekresultaten dan bij betaalde zoekresultaten

Sta je op organisch op nummer 1 in Google, dan zullen meer mensen op je resultaat klikken dan wanneer je op nummer 1 staat met een advertentie. Daar zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

De vuistregel is dat ongeveer 60% van de mensen klikt op onbetaalde zoekresultaten en dat ongeveer 40% klikt op betaald zoekresultaten.

Oftewel, het is altijd interessanter om onbetaald te scoren, dan om betaald te scoren (als je alle andere factoren en eisen even links laat liggen).

Voordeel 5: SEO heeft de beste ROI

‘Maar wat levert het op dan?’

Dat is een vraag die ik zeker elke dag gesteld krijgt. Voor elke ondernemer is onderaan de streep het belangrijkst wat het oplevert.

Oftewel, wat de ROI (return on investment) is.

Bij al onze klanten zien we dat SEO veruit de beste ROI heeft. Het werkt beter dan e-mail marketing, beter dan Google Ads, beter dan Facebook en beter dan elk ander marketing kanaal.

Voordeel 6: Het verkeer dat binnenkomt via SEO is relevanter en kwalitatief beter

SEO en SEA zijn zo uniek omdat mensen op zoek zijn naar een product of dienst van jou. Ze zoeken op loodgieter Arnhem en dus willen ze een loodgieter uit Arnhem zien.

Er is nagenoeg geen ander online marketing kanaal dat die kracht ook heeft. Maar SEO is nog unieker dan SEA. Dat komt omdat SEA advertenties zijn.

En we weten van advertenties dat ze niet altijd even goed aansluiten bij wat de zoeker nodig heeft. Bij SEO is dat wel het geval, omdat Google zo’n geavanceerd systeem is.

Google weet extreem goed wat een gebruiker wilt en zal altijd haar stinkende best doen om de zoekresultaten zo goed mogelijk daarop aan te laten sluiten.

Voor jou betekent dat het verkeer dat via SEO binnenkomt altijd kwalitatiever zal zijn dan de andere kanalen. De bezoekers zijn relevanter, lezen meer pagina’s, blijven langer hangen en in veel gevallen zullen ze ook beter converteren.

Het verkeer dat binnenkomt is qua conversies vaak heer en meester als je het vergelijkt met andere kanalen. En dat voordeel heeft geen enkel ander kanaal dan SEO.

Voordeel 7: Je bent niet alleen maar vindbaar in Google, maar ook in Bing en andere zoekmachines

Als het over SEO gaat, dan gaat het natuurlijk vooral over Google. Dat is de grote jongen die zorgt voor de meeste bezoekers, leads en klanten. En dat is de grote jongen die door iedereen gebruikt wordt.

Maar naast Google zijn er nog meer zoekmachines. Denk aan:

  • Bing
  • Baidu
  • DuckDuckGo
  • Yahoo
  • Yandex
  • Etc.

De vuistregel is ook hier dat wanneer je goed scoort in Google, je goed scoort in de andere zoekmachines. (Disclaimer: natuurlijk is lokale SEO en internationale SEO een ander verhaal, maar de algemene regel werkt wel).

Als je dus je SEO goed op orde hebt, betekent dit dat je binnen veel meer zoekmachines te vinden bent.

Voordeel 8: Er is gigantisch veel gratis informatie over SEO online te vinden

Dit voelt als een open deur, maar er is geen ander online marketing kanaal waar meer over te vinden is dan SEO. SEO is namelijk veel breder en uitgebreider dan bijvoorbeeld een Facebook adverteren.

Juist omdat SEO zo breed is, zijn er veel soorten mensen die er content over schrijven.

  • Er zijn mensen die schrijven over de techniek
  • Er zijn mensen die schrijven over content
  • Er zijn mensen die schrijven over linkbuilding
  • Er zijn mensen die schrijven over  al die dingen … en meer

Omdat er zoveel gratis informatie te vinden, kan je heel gemakkelijk zelf SEO leren.

Voordeel 9: SEO is laagdrempelig. Je kan makkelijk zelf starten

SEO voordeel 9 sluit deels aan bij voordeel 8. Je hoeft namelijk geen professor te zijn om te starten met SEO. Iedereen kan binnen een paar dagen leren hoe je een eerste tekst schrijft.

Iedereen kan leren hoe je een redirect aanmaakt en iedereen kan leren hoe je een goede meta omschrijving schrijft. Daar heb je geen studie van 4 jaar voor nodig.

En juist omdat er over SEO zoveel gratis informatie beschikbaar is en veel onderdelen van SEO laagdrempelig zijn, kan je hier binnen een paar dagen zelf al mee starten.

Voordeel 10: Budgetten tellen grotendeels niet mee binnen SEO

Ik vertelde je al eerder dat SEO niet helemaal zo gratis is als ze zeggen. Want als het over linkbuilding gaat, dan tellen budgetten wel degelijk mee.

Hoe meer geld je hebt, hoe meer betere links je kan kopen.

Maar als we kijken naar de techniek en de content binnen SEO, daar tellen budgetten niet mee. Het kost je in principe niks om een ijzersterke en goed vindbare tekst te schrijven.

En het kost je in principe niks om je eigen website te optimaliseren. De enige investering die je erin stopt, is je tijd.

Mocht je dus een concurrent hebben die meer marketingbudget heeft dan jij, dan kan je die op het gebied van SEO nog steeds voorbijgaan. Met Facebook adverteren of Google adverteren werkt dat wel anders.

Voordeel 11: SEO betekent niet alleen maar beter vindbaar in de Google zoekresultaten, maar ook in Google Maps & Google Image Search

Als we het hebben over Google, dan gaat het vaak om zoekresultaten van Google. En dan met name de tekstuele resultaten.

Maar Google is veel meer dan dat. Je hebt namelijk ook Google Maps (voor lokale SEO) en Google Image Search (voor visuele producten / diensten).

Als je je SEO zaakjes goed op orde hebt, profiteer je van alle mogelijkheden binnen Google. En dus ook Google Maps en Google Image Search.

Wij weten uit ervaring dat je daar ook voldoende leads en klanten uit kan halen. Dus zorg er dan ook voor je dat alle elementen die je hiervoor moet optimaliseren ook daadwerkelijk optimaliseert.

Voordeel 12: Een goed geoptimaliseerde website is gebruikrsvriendelijk

10 jaar geleden draaide SEO vooral om de zoekmachine. De afgelopen jaren zie je dat SEO niet meer draait om de zoekmachine, maar om de bezoeker.

Hetzelfde geldt voor de technische SEO van je website. Een snelle website wil je niet omdat Google dat fijn vindt. Nee. Die wil je omdat de bezoeker dat fijn vindt.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor 404’s. Dat doe je ook voor je bezoeker en niet voor Google.

Wanneer je website dus technisch goed is geoptimaliseerd, dan is dat goed voor de gebruikservaring. En als dat geen handig bijkomend voordeel is, dan weet ik het ook niet meer ;-). 

Voordeel 13: Met Analytics en Search Console heb je alles inzichtelijk

Wanneer we het hebben over de belangrijkste SEO tools, dan horen Analytics en Search Console in iedereens lijstje te staan. En als je Google Analytics en Google Search Console goed hebt ingericht, dan is letterlijk alles inzichtelijk:

  • Vertoningen
  • Kliks
  • Gedrag
  • Conversies
  • Echt alles.

Je weet dus precies waar je op moet sturen, waar je aandacht aan moeten besteden, wat je wel moet doen en wat je niet moet doen.

Dit gaat je echt helpen bij het sturen van je bedrijf.

Als het we het over Search Console hebben, dan gaat het alleen over SEO. Maar als we het over Analytics hebben, dan zie je natuurlijk alle data van alle kanalen.

Met beide tools heb je direct inzicht in wat je inspanningen opleveren, waar je op moet handelen en waar de kansen liggen.

Voordeel 14: Wanneer je website goed ingericht is voor SEO, dan profiteer je daar met SEA van

Bij SEO draait het natuurlijk om zoekwoorden. Maar bij grote delen van SEA draait het ook om de zoekwoorden.

Wanneer je website op het gebied van SEO (en dus die zoekwoorden) goed is ingericht, dan vindt Google Ads dat leuk. En dat leuk vinden laat Google je weten door middel van de kwaliteitsscore.

Wanneer je kwaliteitsscore hoog is, dan zal Google je belonen door je hoger te plaatsen in de betaalde zoekresultaten en door een lagere CPC te vragen.

Dus als je je SEO goed uitvoert, dan is het voordeel voor jou dat het rendement op je Ads campagnes ook beter wordt.

En met rendement bedoel ik natuurlijk lagere kosten en een hogere opbrengst.

Voordeel 15: Ook met SEO kan je direct resultaat zien (met longtail zoekwoorden)

Ja, SEO is grotendeels lange termijn. Maar als jij een paar hele specifieke long tail zoekwoorden achterhaalt en daar teksten voor schrijft, dan kan je ook op korte termijn resultaat zien.

En met korte termijn bedoel ik enkele dagen. Wanneer er voldoende op een term gezocht wordt en de concurrentie laag is, kan je binnen aanzienlijke tijd al meer bezoekers en zelfs leads verwachten.

Maar dat moet je niet tegen iedereen zeggen hoor ;-).

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]