De 8 allergrootste nadelen van SEO

Geplaatst op 18 juni 2021 door Daniël Kuipers

Als je echt ergens een eerlijke mening over wilt hebben, dan vind ik dat je alle voors en tegens moet kennen.

Pas als je beide kanten van de medaille kent, kun je pas echt een goede mening vormen.

Begrijp mij niet verkeerd. SEO is en zal altijd mijn favoriete online marketing kanaal zijn en ik ben nog steeds groot fan. Maar aangezien mijn voorkeur niet altijd het beste is voor jou, vind ik ook het eens tijd om de nadelen op een rijtje te zetten.

Nadeel 1: Het kan lang duren voordat je resultaat ziet

Als je met SEO aan de slag gaat, dan kom je erachter dat je dit niet direct iets oplevert. Al schrijf je het allerbeste artikel op het internet (over jouw onderwerp) en bied je deze aan in Google via Search Console, dan nog zie je in veel gevallen geen direct resultaat.

En met direct resultaat bedoel ik dezelfde dag of dezelfde week.

Google heeft namelijk tijd nodig om je website en content goed te beoordelen. Bovendien gaat om veel meer dan alleen content. Ook de techniek van je website en de backlinks zijn ontzettend belangrijk.

Nu is vraag waarschijnlijk: ‘Hoe lang duurt het dan voordat je iets van SEO terugziet?’. Nou, dat is afhankelijk van twee dingen:

  1. Hoeveel tijd jij in SEO stopt / gaat stoppen
  2. Hoe goed je in SEO bent

Als je heel goed bent in SEO en je 10 uur per week eraan spendeert, dan kan je binnen een paar weken al de eerste bezoekers zien. Ben je extreem goed in SEO en spendeer je er 30 uur per week aan, dan kan dat nog sneller.

Maar ben je totaal niet goed in SEO en spendeer je alleen je vrije zaterdagochtend eraan? Dan kan het zo maar maanden duren.

Wij zeggen tegen onze klanten dat het 2 tot 6 maanden kan duren voordat ze iets van ons werk terugzien. Al is dat bij ons natuurlijk niet afhankelijk van de kwaliteit, maar aan de doelstellingen van de klant en het beschikbare budget.

Met 6 uur per maand kunnen wij bijvoorbeeld minder meters maken dan met 6 uur per week.

Nadeel 2: Niet elk onderdeel van SEO vind je even leuk (techniek, content en autoriteit)

Bij SEO gaat het natuurlijk over techniek, content en autoriteit. Ik ben persoonlijk gek van alle drie de factoren, maar de kans is groot dat jij dat niet bent.

Jij snapt bijvoorbeeld niks van de techniek (of wilt er gewoon niks van weten), backlinks kunnen een ver-van-je-bed-show zijn of teksten schrijven vind je verschrikkelijk.

Ik ken echt maar weinig ondernemers, marketeers en SEO-specialisten die alle drie de pijlers echt leuk vinden en willen snappen. Veel SEO-specialisten zijn eigenlijk verkapte content writers, linkbuilding specialisten of webdevelopers. Ze profileren zich als SEO-specialist, maar eigenlijk zit hun specialisme in één van de pijlers.

En niet zozeer in alle pijlers.

Begrijp mij niet verkeerd, daar is niks mis mee en ik probeer deze mensen zeker niet te bashen. Maar SEO écht goed snappen is een kunst.  

Nadeel 3: De kracht van concurrenten die al jaar bezig zijn met SEO

Stel, je wilt autoverzekeringen gaan verkopen en je klopt bij ons aan. ‘Hallo Team OMA, ik wil graag binnen een jaar in de top 3 staan op het zoekwoord autoverzekering’.

Dan is mijn reactie al heel snel: ‘gave doelstelling, maar de kans dat we dat gaan behalen is erg klein en je zal flink in de buidel moeten tasten’.

De partijen die op het zoekwoord autoverzekering scoren, werken ook met kwalitatieve bureaus, snappen het spelletje en doen het al jááááren. Als een SEO-specialist jou belooft dit binnen een jaar te regelen voor een leuk maandbedrag, dan moet je echt op je hoede zijn.

Ten eerste twijfel ik dan al aan te technieken die ze gaan gebruiken (dat zal niet veel soeps zijn) en daarnaast zijn ze niet realistisch.

Dat is dan ook het nadeel van SEO. Wanneer je concurrenten al jaren goed bezig zijn, dan is de kans klein dat je ze gaat verslaan. Als hun techniek perfect in orde is, hun content fantastisch is en ze al duizenden kwalitatieve backlinks hebben, dan is het echt een opgave om de topposities op hun belangrijkste zoekwoorden af te pakken.

En natuurlijk zijn er partijen die hun SEO al jaren niet goed uitvoeren, maar dat is een ander verhaal.

Nadeel 4: Over SEO zijn heel veel onwaarheden te vinden

Bijna iedereen die iets wilt leren, die begint bij Google.

Bijvoorbeeld: ‘SEO leren’, ‘Hoe leer ik alles over SEO’ of ‘SEO e-book’. Je ziet dan duizenden resultaten van mensen die SEO uitleggen. Hier vind je pareltjes tussen en je leert er ontzettend veel van.

Maar helaas kom je ook informatie tegen die niet klopt of niet meer klopt. Juist omdat er binnen SEO verschillende pijlers zijn, geeft iedereen zijn eigen visie.

De één zegt dat het allemaal draait om content, de ander zal zeggen dat het juist om linkbuilding gaat en weer een ander zal zeggen dat het om alle pijlers gaat.

Daarnaast is het binnen SEO ook niet allemaal zwart wit. Er zijn heel veel grijze gebieden. De één zegt dat je weg moet blijven van startpagina’s en de ander moedigt het juist aan.

Nadeel 5: Google komt regelmatig met updates en veranderingen

Het is niet zo dat Google elke maand haar algoritme compleet aanpast, maar Google komt wel meerdere keren per jaar met een update.

Afhankelijk van de kwaliteit van je website, content en autoriteit, de niche/markt waar je in zit en je reputatie binnen Google kunnen die updates wel wezenlijk dingen veranderen.

Je kan posities verliezen, iets moeten aanpassen of wellicht wel een penalty krijgen.

Persoonlijk vind ik die Google updates juist ontzettend leuk. Het geeft nieuwe energie en houdt het werk spannend en leuk.

Bovendien werken we op zo’n manier dat we er eigenlijk nooit last van hebben. We gebruiken geen technieken die niet mogen, focussen altijd op lange termijn en zorgen dat de websites van al onze klanten op alle drie de pijlers in orde zijn.

Waarom dit voor jou dan een nadeel kan zijn? Nou, je moet allereerst weten dat er een update is geweest, dan moet je weten er anders is geworden en als laatst heb jij vaak maar 1 of 2 websites als referentiekader.

Vandaag de dag werken wij voor 80+ websites. Dus wij kunnen bij veel meer websites in de keuken meekijken en testen.

Nadeel 6: SEO moet je periodiek doen en bijsturen

Nadeel 6 sluit eigenlijk perfect aan bij nadeel 5. Het algoritme van de zoekmachines is aan veranderingen onderhevig en de resultaten zijn dat ook. Het is een van de redenen waarom je continue met SEO bezig moet gaan.

Het is niet zo dat je 2 maanden lang je best doet en dan denkt: dat was het dan! Nee. Je moet maandelijks nieuwe content creëren, je website verbeteren en nieuwe links vergaren.

Je concurrenten doen dit namelijk ook. SEO moet je echt zien als een marathon, het is geen sprint. Zorg er daarom voor dat je welke week of elke twee weken een aantal uren blokt om aan je organische vindbaarheid te werken.

Maar er zijn nog meer redenen waarom je periodiek met SEO aan de slag moet gaan:

  • Content verouderd
  • Je bedrijf ontwikkelt zich en dus moet je de website aanpassen
  • Er zijn nieuwe ontwikkelingen of kansen binnen de markt en/of je website
  • Het zoekgedrag van mensen verandert door bijvoorbeeld het weer, een wereldwijde pandemie of iets dat in het nieuws is geweest
  • Je assortiment verandert en dus moet je de producten aanpassen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Nadeel 7: Een strategie is cruciaal

Natuurlijk kan je een tool als KWFinder gebruiken, een paar woorden erin knallen en wat blogjes schrijven over de zoekwoorden die KWFinder aangeeft.

Maar dat is geen SEO. Welke zoekwoorden gebruik je op welke pagina? Hoe zorg je ervoor dat je pagina voldoende intern gelinkt is? Zijn er pagina’s die interne concurrentie hebben?

Welke zoekwoorden zijn het laaghangend fruit en welke zoekwoorden zijn eerder een meerjarenplan?

Dat zijn een paar van de vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan de slag gaat. Mocht je niet de strategische kennis hebben, dan heb ik natuurlijk het liefst dat je gewoon aan de slag gaat.

Maar als je het echt goed wilt doen en die concurrenten die al jaren bezig zijn wilt verslaan, dan ontkom je niet aan een goede SEO-strategie.

En binnen SEO geldt ook: hoe meer je weet, hoe beter je weet dat je weinig weet. Want als jij 200 blogs hebt geschreven, dan weet je veel meer dan toen je net was begonnen.

Nadeel 8: SEO kan heel arbeidsintensief zijn

Eigenlijk zou dit nadeel inmiddels geen toelichting meer nodig hebben. Alle eerdere genoemde nadelen hebben namelijk ook met dit nadeel te maken.

Juist omdat SEO zo divers, breed, diep en veel aan het veranderen is, kan het zo een dagtaak worden. Als je van alles op de hoogte wilt blijven, alles geüpdatet wilt hebben, constant je vindbaarheid verbetert en nieuwe content schrijft, dan ben je uren per week bezig.

En die uren, die heeft niet iedereen.

Denk je na het lezen van dit artikel: ‘Poeh.. ik weet niet of ik daar wel aan beginnen?’ Geen probleem! Wij kunnen namelijk de SEO voor je doen. Dat is namelijk ons specialisme en dat is waar we goed in zijn.

Je kan deze nadelen dus ook allemaal vergeten en contact met ons opnemen, dan regelen wij ’t allemaal.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]