Met 8 makkelijke manieren meer bezoekers naar je website met SEMrush

Met 8 makkelijke manieren meer bezoekers naar je website met SEMrush

Op mijn aanraden (of op die van iemand anders) heb je de stap gezet: je gaat aan de slag met SEMrush.

Je hebt de projecten aangevuld, op ieder tabblad gekeken en nu loop je vast. Want SEMrush is zo uitgebreid, dat je niet precies weet hoe of wat.

Om je op weg te helpen heb ik acht manieren voor je op een rijtje gezet waarop je met SEMrush meer bezoekers naar je website kan trekken.

Voordat we beginnen

Voordat we beginnen, zijn er twee dingen belangrijk:

  1. SEMrush heeft zelf de beste en meeste informatie op haar website staan. Daar is het idee voor dit artikel ook ontstaan. Want SEMrush heeft zelf ook veel blogs genaamd ‘X manieren waarop je … met SEMrush. Mocht je echt alles te weten willen komen over SEMrush. Ga dan naar hun website toe.
  2. Om de manieren die ik ga beschrijven uit te voeren heb je een betaald account nodig of moet je gebruiken maken van de gratis trial die SEMRush aanbiedt (dat laatste heb ik voor dit artikel ook even gedaan, omdat ik niet alle informatie van mijn website en mijn klanten prijs wil geven)

Je moet dan ook eerst een SEMrush account aanmaken.

1. Achterhaal relevante longtail zoekwoorden

Dat het succes van je organische vindbaarheid valt of staat met je contentstrategie en de zoekwoorden die je gebruikt, hoef ik je (hoop ik) niet uit te leggen.

De start en de basis van elke SEO strategie is dan ook achterhalen wat de beste en meeste relevante zoekwoorden zijn voor je website/bedrijf. En dat kan je doen met de Keyword Magic Tool van SEMrush.

De Keyword Magic Tool helpt je niet alleen met het achterhalen van de zoekwoorden met het meeste volume, maar helpt je ook met het vinden van zogeheten longtail zoekwoorden.

Dit zijn vaak combinaties van meerdere woorden, waar per maand minder op gezocht wordt.

Maar omdat er minder concurrentie voor is en de relevantie van het zoekwoord voor je website vaak ook groter is, kunnen ze wel meer opleveren.

Klein voorbeeld: als loodgieter in Arnhem kan het zoekwoord ‘loodgieter’ interessant voor je zijn, maar ‘loodgieter Arnhem’ of ‘Loodgieter Arnhem inschakelen’ zijn natuurlijk veel interessanter.

De Keyword Magic Tool gebruik je zo
Zorg dat je linksboven in SEMrush ‘SEO Toolkit’ ziet staan (Dit krijg je te zien als je bent ingelogd). Klik vervolgens op ‘Keyword Magic Tool’ onder het kopje ‘Keyword Research’.

Vul vervolgens het zoekwoord in en klik op ‘Search’.

Vervolgens krijg jij een lijst met relevante longtail zoekwoorden.

Keyword magic tool semrush

2. Bepaal de best scorende content van concurrenten

Eén van de beste en meest simpele manier voor het opdoen van inspiratie is natuurlijk afkijken bij je concurrenten.

En dan vooral bij de best scorende concurrenten.

Want waarom zou je zoveel tijd in het bedenken van blogonderwerpen, wanneer je met een druk op de knop alle onderwerpen van een concurrent kan achterhalen.

Als ik je dan ook nog vertel dat je met SEMrush dan ook meteen kan zien welke blogs van je concurrent het beste scoren en welke de meeste bezoekers genereren, word je dan blij?

Het achterhalen van de best scorende content doe je zo
Ga binnen SEMrush naar ‘Organic Research’ onder het kopje ‘Competitive Research’. Vul dan de URL van je concurrent in en klik op ‘Search’.

Klik dan vervolgens in het submenu op ‘Pages’ en je ziet alle best scorende pagina’s van je concurrent.

Achterhaal best scorende pagina's concurrent

Vervolgens kan je ook nog achterhalen op welke zoekwoorden ze vindbaar zijn met dit artikel door te klikken op het getal in de kolom met ‘Keywords’ en kan je ook zien welke backlinks de pagina heeft door rechts op ‘Show’ te klikken.

3. Houd je posities binnen Google bij (en speel daarop in)

Ik heb het al veel vaker gezegd, maar ik ga het nogmaals doen: Hoge posities in Google zijn nooit een doel, het is een middel. Het zijn de klanten en conversies waar het om draait.

Dat is de essentie van alle trajecten die ik uitvoer voor mijn klanten. Het wilt niet zeggen dat niet de focus leg op hogere posities in Google, maar het is nooit hetgeen waar ik op stuur.

Nu ik dat kwijt ben, is het van essentieel belang om je erop te wijzen dat je moet weten op welke positie je in Google staat bij welke zoekwoorden.

En het is nog belangrijker om te weten of je gezakt bent of gestegen. Want dan kun je meteen tot actie overgaan wanneer je concurrenten gas aan het geven zijn of wanneer je misschien wel een Google penalty aan je broek hebt hangen.

Je positie in Google wil je per land, taal en per apparaat in kunnen zien. Zorg er dus altijd voor dat je ook dat goed instelt binnen SEMrush.

Het bijhouden van je posities in Google met SEMRush doe je zo
Ga binnen SEMrush naar ‘Position Tracking’ onder het kopje ‘Rank Tracking’. Klik vervolgens het project aan waar het om draait, vul eventueel zoekwoorden in en check de data.

SEMrush position tracking

Het is vervolgens aan jou om hier dagelijks of wekelijks in te kijken en in te spelen op de veranderingen in gegevens die je ziet.

4. Verbeter de technische staat van je website en los problemen op

Nu je weet welke zoekwoorden je moet gebruiken in je teksten en op welke positie je in Google te vinden bent, is het tijd om de technische staat van je website te verbeteren.

Dit is iets waar ik van vind dat SEMRush in excelleert. SEMrush heeft in mijn optiek één van de meest uitgebreide technische SEO tools.

Binnen de Site Audit (zo heet de technische analyse tool van SEMrush) wordt er een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën:

  • Errors – Dit zijn problemen die slecht zijn voor je organische vindbaarheid en dus zo snel mogelijk opgepakt moeten worden. Denk aan problemen met je sitemap, je robots.txt, dubbele content en kapotte links.
  • Warnings – Dit zijn verbeterpunten op het gebied van SEO binnen je website die niet urgent zijn. Je moet ze absoluut oppakken, maar hebben niet de hoogste prioriteit. Voorbeelden hiervan zijn afbeeldingen zonder alt tags, ontbrekende meta omschrijvingen of pagina’s zonder H1.
  • Notices – Dit noem ik ook wel de schoonheidsfoutjes. Ze maken of breken je SEO niet, maar zijn wel benoemenswaardig. Denk aan een externe link zonder nofollow of een orphan page.

De Site Audit van je website bekijken doe je zo
Klik links op ‘Site Audit’ onder het kopje ‘On Page & Tech SEO’ en klik op het juiste project.

Vervolgens zie alle errors, warnings en notices en zelfs een lijstje met de 3 belangrijkste technische problemen binnen je website.

Technische SEO SEMrush

5. Achterhaal wie op SEO gebied je (grootste) concurrenten zijn

Vrijwel elke ondernemer kan zijn 5 grootste concurrenten opnoemen. Maar 9 van de 10 keer zijn dit niet online je grootste concurrenten. Want niet elke onderneming is online net zo actief als offline.

En met online concurrenten, bedoel ik je concurrenten in Google. Je organische concurrenten dus.

Het is erg belangrijk om deze concurrenten te achterhalen zodat je ze in SEMrush goed in de gaten kan houden, maar ook zodat je kan zien wat voor content ze publiceren en welke strategie ze hanteren.

Hier kan jij dan weer mooi van leren en op.

Het achterhalen van je grootste organische concurrenten doe je zo
Klik op ‘Organic research’ onder het kopje ‘Competitive research’. Vul vervolgens je eigen URL in en klik op ‘Search’. Klik dan op ‘Competitors’ en je krijgt een lijst te zien met je concurrenten en een handige grafiek om te bepalen wie online de echte grote jongens zijn.

SEMrush competitors

Één van de meest arbeidsintensieve werkzaamheden binnen SEO is linkbuilding. Eerst ben je veel tijd om de website te achterhalen waar je een link op kwijt kan en vervolgens moet je ook nog een goede deal maken.

En de kans is dan nog groot dat ze niet reageren, dat ze geen links plaatsen of dat je moet betalen voor de link (en dat kan wel oplopen tot honderden euro’s).

Wat nu als er een linkbuilding strategie is die niks kost en een veel hoger succesratio heeft dan de strategie die ik hierboven noemde?

Die gratis linkbuildingstrategie is namelijk het terughalen van verloren backlinks. Oftewel backlinks die zijn verwijderd.

Het achterhalen van je verloren backlinks doe je zo
Ga naar ‘Backlink Analytics’ onder het kopje ‘Link building’, vul vervolgens je domein in en klik op ‘Search’. Vervolgens moet je op ‘Backlinks’ klikken in het submenu en dan ‘Lost’ aanvinken.

Vervolgens krijg je al je verloren backlinks te zien en kun je dus de eigenaar van de website contacten om te vragen of hij/zij de links wilt terugzetten.

Verloren backlinks

7. Bekijk waar de advertenties van je concurrenten staan en op wie ze targeten

SEMrush staat bekend als alles-in-één SEO tool. Maar eigenlijk is het veel meer dan dat.

Zelf omschrijft SEMrush zich als ‘Online Visibilty Platform’. En bij online zichtbaar zijn horen natuurlijk ook advertenties.

De laatste jaren heeft SEMrush veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd op het gebied van advertenties. Zo kan je inmiddels ook zien welke display advertenties je concurrenten hebben draaien.

Je kan dan precies zien welke advertenties ze gebruiken, naar welke landingspagina’s geïnteresseerden worden doorgestuurd, welke doelgroep ze targeten en welke publishers ze gebruiken.

Het achterhalen van de display advertenties doe je zo
Zorg eerst dat je in de Advertising Toolkit zit. Dit kun je linksboven aanpassen.

Klik vervolgens op ‘Display advertising’ onder het kopje ‘Market Analysis’, vul de website van je concurrent in en klik op ‘Explore now’.

advertenties concurrenten achterhalen

Ik zei het al eerder in dit artikel, maar de makkelijkste manier om nieuwe content én backlink ideeën te genereren is afkijken bij concurrenten.

Één van de functies die ik het meest gebruik bij Ahrefs is de Content Gap. Oftewel de zoekwoorden waar jij niet op gevonden wordt, maar je concurrenten wel.

Nu even het bruggetje naar SEMrush, want die heeft een ontzettend handige Backlink Gap. Oftewel, de links die je concurrent wel heeft en jouw website niet.

Het achterhalen van de links die de concurrenten wel heeft en jij niet doe je zo
Ga naar ‘Backlink Gap’ onder ‘Competitive Research’. Vul vervolgens je website in en een aantal van je belangrijkste concurrenten.

Backlink gap semrush

Probeer SEMrush nu zelf

SEMrush is één van de krachtigste tools op de markt en voor iedereen een aanwinst. En het geeft misschien wel overweldigend veel data, maar dan nog is het vaak slechts het topje van de ijsberg. Er is doorgaans nog veel meer te verbeteren.

Mocht je nog vragen hebben over SEMrush of wil je dat ik je help met het instellen, laat het dan gerust weten.

Heb je nog geen SEMrush account of wil je de software 14 dagen lang gratis uitproberen proberen? Dan kan je dat doen hier te klikken.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]