Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.
Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.
Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?
Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?
En wat betekent dit voor je website?
Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.
De precieze reden kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik denk dat de aanleiding is voor de lancering van de functie.
Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen en zo lang (en vaak) mogelijk binden aan de zoekmachine.
En met de opkomst van de vele chatbots, Facebook Messenger, en WhatsApp Business zag Google kansen.
Chatbots zijn namelijk de afgelopen jaren in opkomst en bieden verschrikkelijk veel kansen.
Ik durf je haast met 100% zekerheid te zeggen dat binnen nu en een paar maanden de eerste chatbots er gaan komen voor de Google Mijn Bedrijf chatfunctie.
Wanneer je binnen Google al je vragen kunt stellen en niet meer naar bijvoorbeeld een aparte Facebook app hoeft te gaan, dan is dat toch fantastisch?
Daarnaast denk ik ook dat de chatfunctie van Google erg goed kan samenwerken met bijvoorbeeld Voice Search.
Als Google geen antwoord kan geven op je vraag, dan kan de eigenaar van de onderneming dat misschien wel (of de chatbot ;)).
De chatfunctie heeft niet per definitie een positieve of negatieve impact op je website.
Wel denk ik dat het aantal bezoekers dat je website bezoekt misschien wat kan gaan zakken.
Mensen vragen bijvoorbeeld of een bepaalde schoen nog op voorraad is i.p.v. dat ze je website gaan doorzoeken voor de juiste pagina.
Dat is veel gebruiksvriendelijker.
Daarnaast kunnen ook eventuele chatfuncties op je website minder gebruikt worden, omdat ze de chatfunctie van Google gaan gebruiken.
Maar het resultaat voor de klant blijft hetzelfde.
Ik voorzie ook veel kansen voor de functionaliteit.
Denk bijvoorbeeld aan:
Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik heb als ik nadenk over de toekomst van de functionaliteit.
Ik ben erg benieuwd wat Google ermee gaat doen.
Wat denk jij waar Google de tool voor gaat inzetten?
Dan gaan we nu door naar de allerbelangrijkste vraag…
In het kort: ja.
Ik leg je uit waarom.
Natuurlijk heb jij niet altijd tijd om op je telefoon te kijken en om snel te reageren (het is bovendien nog even afwachten of mensen ook echt verwachten dat er snel gereageerd wordt).
Dat herken ik al te goed, maar dit is een ontzettend makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep en je klanten zonder dat je er veel werk voor hoeft te doen.
Zelfs niks eigenlijk.
De functionaliteit heeft daarbij zoveel voordelen (zie de kansen hierboven).
En al helemaal in combinatie met een chatbot.
Je moet zelf de keuze maken of je de functie aan wilt zetten, maar ik denk dat je het zeker moet proberen.
Dan kan je na een bepaalde periode zelf bepalen of het is voor jou is.
Je kan het namelijk altijd uitzetten.
De chatfunctie werkt alleen als jouw bedrijf dat zo heeft ingesteld.
Het instellen van de chat is letterlijk twee minuten werk en doe je in deze vier stappen:
Stap 1: Log in op je Google Mijn Bedrijf pagina. Als je die niet hebt klik dan hier.
Stap 2: Ga naar de linkerkant naar ‘Messaging’ (als de functie in Nederland wordt uitgerold wordt de benaming anders)
Stap 3: Voeg een telefoonnummer toe
Stap 4: Voeg de code toe die je via SMS hebt ontvangen.
De berichten komen (als ontvanger) binnen via Google Mijn Bedrijf.
Mijn advies is dan ook zeker om de Google Mijn Bedrijf app te downloaden op je telefoon.
Dit maakt het reageren net wat makkelijker.
Ga jij de chatfunctie aanzetten?
Ik ben erg benieuwd waarom wel of waarom niet.
Laat het weten in de comments!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.