Voice search SEO Nederland

Voice Search, SEO en lokale vindbaarheid

Voice Search SEO | Nederland

Afgelopen weken berichtte Nu.nl dat over een paar jaar zo’n 1 op de 5 Nederlandse consumenten via een spraakgestuurde techniek koopt. Dat houdt in dat we steeds vaker Siri, Alexa, Cortana of de Google Assistant vragen waar het dichtstbijzijnde station is, hoe zonnepanelen werken, wie nu eigenlijk de president is van Chili (Sebastián Piñera) of gewoon om een pizzaatje te bestellen. Kortom, we gebruiken nu ook voice search in het Nederlands.

Spraakgestuurd zoeken, of wel voice search, staat in Nederland weliswaar nog in de kinderschoenen, maar dat betekent ook dat er nu nog volop kansen liggen. Kansen voor voice search SEO, bijvoorbeeld. Kansen om bezoekers naar je website te trekken. En kansen om die voice search bezoekers om te toveren tot klant. Het is daarom hoog tijd om je te voorzien van wat praktisch advies.

voice search, SEO en lokale vindbaarheid

Voice Search SEO

Eerst moet je weten dat voice search op een aantal punten verschilt van reguliere zoekopdrachten. En voice search SEO dus ook. Tuurlijk, mensen zoeken nog steeds naar het antwoord op hun vragen. Maar de manier waarop ze dat doen is anders. Bij voice search praten mensen namelijk. Hele zinnen. Hele vragen. Ze typen bijvoorbeeld ‘loodgieter prijs’, maar zeggen of vragen ‘wat kost een loodgieter’. Kortom, we moeten ons focussen op langere zoektermen.

Optimaliseren voor spraak

Die langere zoektermen bestaan vooral uit vragen. We vinden daarom vaak woorden als wie, wat, waar, hoe en waarom terug in veel voice zoekopdrachten. Maar hoe kun je nu de stemgestuurde zoekwoorden vinden die voor jouw business relevant zijn? Die de basis vormen voor jouw voice search SEO strategie?

Daarvoor blijkt AnswerThePublic.com een handige tool. Je typt er simpelweg jouw zoekwoord in en je krijgt tientallen suggesties voor terug. Waaronder suggesties voor de vragen die mensen met betrekking tot jouw zoekwoord hebben. Vervolgens run je deze suggesties door de keywordplanner om te kijken hoeveel volume er op die zoekwoorden zit en je hebt een idee waar je je op kunt gaan richten. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even luisteren naar je klant en bijhouden welke vragen je vaak krijgt.

Voice search, Seo en optimaliseren voor spraak

Voice search content

Vervolgens geef je op je website antwoord op die vragen. Een handige manier om dat te doen is om een pagina te maken met veel gestelde vragen. Of door een blog te schrijven. In ieder geval iets waarbij je specifiek antwoord geeft op die al even specifieke vraag van je bezoeker. Met de zoekwoorden die hij of zij gebruikt om het antwoord te vinden er in verwerkt, natuurlijk.

Lokale resultaten

Met goede content alleen kom je er echter niet. Een groot deel van spraakgestuurde zoekopdrachten geven lokale resultaten. Mensen willen nu eenmaal weten waar er een kapper, schoenenwinkel of zonnebankstudio in de buurt zit. En als kapper of eigenaar van een schoenenwinkel of zonnebankstudio wil je dan natuurlijk ook gevonden worden.

Dat doe je door zoveel mogelijk informatie over je locatie te vermelden op je website. En in je content. Wat je ook zeker niet moet vergeten is om een Google Mijn Bedrijf aan te (laten) maken of om even te checken of je huidige pagina nog wel up to date is. Daarmee verschijn je met jouw bedrijf zelfs nog boven de eerste zoekresultaten. Althans, voor mensen uit de buurt die naar een bedrijf in jouw branche zoeken. Potentiële klanten, dus.

Aan de slag!

Door bovenstaand advies op te volgen kun je zelf al aardige stappen te zetten op het gebied van voice search in Nederland. In ieder geval genoeg om een redelijke voorsprong op je concurrentie te krijgen. Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen? Heb je nog vragen over voice search SEO of is het je allemaal tikkeltje te ingewikkeld? Neem dan direct contact met ons op. We helpen je graag verder!

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *