Voice search SEO Nederland

Voice Search, SEO en lokale vindbaarheid

Voice Search SEO | Nederland

Afgelopen weken berichtte Nu.nl dat over een paar jaar zo’n 1 op de 5 Nederlandse consumenten via een spraakgestuurde techniek koopt. Dat houdt in dat we steeds vaker Siri, Alexa, Cortana of de Google Assistant vragen waar het dichtstbijzijnde station is, hoe zonnepanelen werken, wie nu eigenlijk de president is van Chili (Sebastián Piñera) of gewoon om een pizzaatje te bestellen. Kortom, we gebruiken nu ook voice search in het Nederlands.

Spraakgestuurd zoeken, of wel voice search, staat in Nederland weliswaar nog in de kinderschoenen, maar dat betekent ook dat er nu nog volop kansen liggen. Kansen voor voice search SEO, bijvoorbeeld. Kansen om bezoekers naar je website te trekken. En kansen om die voice search bezoekers om te toveren tot klant. Het is daarom hoog tijd om je te voorzien van wat praktisch advies.

voice search, SEO en lokale vindbaarheid

Voice Search SEO

Eerst moet je weten dat voice search op een aantal punten verschilt van reguliere zoekopdrachten. En voice search SEO dus ook. Tuurlijk, mensen zoeken nog steeds naar het antwoord op hun vragen. Maar de manier waarop ze dat doen is anders. Bij voice search praten mensen namelijk. Hele zinnen. Hele vragen. Ze typen bijvoorbeeld ‘loodgieter prijs’, maar zeggen of vragen ‘wat kost een loodgieter’. Kortom, we moeten ons focussen op langere zoektermen.

Optimaliseren voor spraak

Die langere zoektermen bestaan vooral uit vragen. We vinden daarom vaak woorden als wie, wat, waar, hoe en waarom terug in veel voice zoekopdrachten. Maar hoe kun je nu de stemgestuurde zoekwoorden vinden die voor jouw business relevant zijn? Die de basis vormen voor jouw voice search SEO strategie?

Daarvoor blijkt AnswerThePublic.com een handige tool. Je typt er simpelweg jouw zoekwoord in en je krijgt tientallen suggesties voor terug. Waaronder suggesties voor de vragen die mensen met betrekking tot jouw zoekwoord hebben. Vervolgens run je deze suggesties door de keywordplanner om te kijken hoeveel volume er op die zoekwoorden zit en je hebt een idee waar je je op kunt gaan richten. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even luisteren naar je klant en bijhouden welke vragen je vaak krijgt.

Voice search, Seo en optimaliseren voor spraak

Voice search content

Vervolgens geef je op je website antwoord op die vragen. Een handige manier om dat te doen is om een pagina te maken met veel gestelde vragen. Of door een blog te schrijven. In ieder geval iets waarbij je specifiek antwoord geeft op die al even specifieke vraag van je bezoeker. Met de zoekwoorden die hij of zij gebruikt om het antwoord te vinden er in verwerkt, natuurlijk.

Lokale resultaten

Met goede content alleen kom je er echter niet. Een groot deel van spraakgestuurde zoekopdrachten geven lokale resultaten. Mensen willen nu eenmaal weten waar er een kapper, schoenenwinkel of zonnebankstudio in de buurt zit. En als kapper of eigenaar van een schoenenwinkel of zonnebankstudio wil je dan natuurlijk ook gevonden worden.

Dat doe je door zoveel mogelijk informatie over je locatie te vermelden op je website. En in je content. Wat je ook zeker niet moet vergeten is om een Google Mijn Bedrijf aan te (laten) maken of om even te checken of je huidige pagina nog wel up to date is. Daarmee verschijn je met jouw bedrijf zelfs nog boven de eerste zoekresultaten. Althans, voor mensen uit de buurt die naar een bedrijf in jouw branche zoeken. Potentiële klanten, dus.

Aan de slag!

Door bovenstaand advies op te volgen kun je zelf al aardige stappen te zetten op het gebied van voice search in Nederland. In ieder geval genoeg om een redelijke voorsprong op je concurrentie te krijgen. Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen? Heb je nog vragen over voice search SEO of is het je allemaal tikkeltje te ingewikkeld? Neem dan direct contact met ons op. We helpen je graag verder!

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *