Zoeken
Menu

Het installeren van Microsoft Clarity 

Voor je begint met het installeren van Microsoft Clarity, is het handig om de snelheid van je website te controleer. Hoe je dat doet, leggen we je hier uit. 

Microsoft Clarity installeren is het makkelijkst via Google Tag Manager (GTM). Hiervoor moet je wel Google Tag Manager al op je website geïnstalleerd is. Weet je niet hoe je dat moet doen? Geen zorgen, dat lees je hier

Voor het verder installeren van Clarity hebben we Cookiebot nodig. Hoe je dit installeert leggen we je hier uit. Maak daarbij een trigger aan voor ‘Cookie Consent Marketing’. Dit kun je doen door een nieuwe trigger toe te voegen. Het type trigger selecteer je op ‘aangepaste gebeurtenis’ en de trigger kun je activeren op alle aangepaste gebeurtenissen. 

trigger cookie consent marketing

Heb je GTM gekoppeld aan je website en de trigger voor Cookie Consent Marketing aangemaakt? Dan kan je door naar het onderstaande stappenplan: 

Stap 1: Account aanmaken 

Begin met het aanmaken van een account bij Microsoft Clarity. Bezoek de Clarity website en klik op de knop om je te registreren. Volg daarna de instructies om je account op te zetten. 

Stap 2: Voeg een nieuw project toe 

Eenmaal ingelogd in Clarity voeg je linksboven een nieuw project toe. Dit is je eerste stap naar het verzamelen van data over je website. 

Stap 3: Voer de naam en website-URL in 

In het scherm voor het nieuwe project voer je de naam van je project en de URL van je website in. Klik daarna op “Voeg nieuw project toe” om verder te gaan. 

Clarity nieuw project

Stap 4: Kopieer de trackingcode 

Na het toevoegen van je project, genereert Clarity een unieke trackingcode (Get trackingcode). Kopieer deze code; je hebt deze nodig voor de volgende stappen. 

Clarity tracking code

Stap 5: Open Google Tag Manager 

Open vervolgens Google Tag Manager en log in. Selecteer daarna het domein waarvoor je Clarity graag wilt instellen. 

Stap 6: Voeg een nieuwe tag toe 

Binnen Google Tag Manager ga je naar “Tags” en klik je op “Nieuwe Tag” om de Microsoft Clarity trackingcode aan je website toe te voegen. 

Stap 7: Geef de tag een naam 

Geef je nieuwe tag een naam. Zorg dat dit een naam is die voor jezelf goed herkenbaar is, bijvoorbeeld: “Microsoft Clarity”. 

Stap 8: Zet het tagtype op ‘Aangepaste HTML’ 

Selecteer als tagtype “Aangepaste HTML” en plak de trackingcode die je eerder hebt gekopieerd in het HTML-vak. 

Kies onderaan deze pagina voor de triggerinstelling ‘Cookie Consent Marketing’. Daardoor wordt de Clarity trackingcode pas ingeladen op elke pagina van je website als de marketing cookies zijn geaccepteerd.  

Microsoft Clarity instellen via tag manager

Stap 10: Stel de toestemming in op ‘ad_storage’

Ga naar het toestemmingsoverzicht en selecteer Microsoft Clarity. Ga naar de instellingen en zet de toestemmingen op ‘Aanvullende toestemming vereisen om tag te activeren’. 

Toestemmingen voor clarity instellingen

Stap 11: Verzend de wijzigingen 

Nadat je de tag en trigger correct hebt ingesteld, is het tijd om de wijzigingen te publiceren. Klik op “Verzenden” om je nieuwe configuratie live te zetten. 

Stap 12: Open Clarity 

Ga in Clarity naar de instellingen van je account. En druk op ‘ip-blocking’. 

Clarity IP blocking

Stap 13: Blokkeer je IP-adres 

Klik op ‘+ block IP-adres’. Vul een herkenbare naam in en voer hier je eigen IP-adres in. Zo zorg je ervoor dat als je zelf op de website zit, dit niet wordt meegerekend in de data. Hoe je je IP-adres kan vinden leggen we je hier uit.  

Stap 14: Controleer de snelheid van je website 

Als laatste stap controleer je nogmaals de snelheid van je website. Bekijk of het gebruik van Clarity niet te veel impact heeft. Is dat wel het geval? Dan kun je het misschien beter weer van je website weghalen en je website eerst optimaliseren voor een snellere laadtijd. 

En dat was hem al! Hartstikke makkelijk dus! Houd er wel rekening mee dat het twee uur kan duren voordat de eerste data zichtbaar is en je gebruik kan maken van Microsoft Clarity! 
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog