Handleiding Zo voeg je een IP-adres filter toe aan Google Analytics

Handleiding: Zo voeg je een IP-adres filter toe aan Google Analytics

Elke euro die je in je website stopt moet uiteindelijk wat gaan opleveren. Zeker als we het hebben over euro’s die je in marketing hebt geïnvesteerd.

En om te bepalen hoe effectief die euro’s zijn geweest, is het nodig dat de data zo zuiver mogelijk is. Daarom moet je jouw bezoek aan de website en bijvoorbeeld het bezoek van je SEO-specialist en webdesigner uitsluiten in Analytics.

Die zijn namelijk niet relevant en vertroebelen je data en inzichten.

Hoe je een IP-adres filter toevoegt en zo de data van bepaalde personen kunt uitsluiten, leg ik je nu uit.

Hoe kom je erachter wat je IP-adres is (en hoe kom je achter het IP-adres van iemand anders)?

Voordat ik ga uitleggen hoe je kan achterhalen wat je IP-adres is, heb ik een kleine opdracht: noteer eerst alle locaties/ WIFI-netwerken waar vandaan je jouw website bezoekt, inclusief de personen die aan je website werken.

Ik geef je even een voorbeeld:

Waar / wie?IP-adres
Kantoor
Thuis boven
Thuis beneden
Locatie X (voorbeeld)
Locatie Y (voorbeeld)
SEO specialist
Webdesigner

Vervolgens is aan jou de taak om per locatie / WIFI netwerk naar WhatsMyIP te gaan en het IP-adres dat midden bovenaan in het scherm staat te kopiëren te plakken achter de locatie.

En dan vraag je je natuurlijk hoe: ‘Hoe kom ik achter het IP-adres van mijn webdesigner en SEO specialist? Nou, door hem te vragen naar WhatsMyIP te gaan en zijn IP-adres naar jou toe te sturen :-).

Zo voeg je jouw jou IP-adres filter toe in Analytics (en op de juiste plek)

Hier moet je echt even goed opletten. Dit zie ik namelijk nog wel eens fout gaan.

Voeg namelijk NOOIT filters toe op accountniveau, maar altijd op weergave niveau.

Met het toevoegen van filters op accountniveau zijn fouten makkelijker te maken en dat kan ervoor zorgen dat je waardevolle data verliest.

Dus niet links, maar rechts.

IP adres filter op weergave niveau

Misschien ben ik net wel even te snel gegaan, maar ik ga je nu laten zien hoe je zo’n filter toevoegt aan Google Analytics.

Stap 1: Ga naar de website van Google Analytics en log in.

Stap 2: Ga op zoek naar het juiste account waar je het filter wilt toevoegen en klik rechtsonder op het tandwieltje zodat je het volgende scherm ziet.

Google analytics account

Stap 3: Selecteer de weergave waar je het IP-adres filter wilt toevoegen.

Tip: zorg dat je altijd een weergave hebt waar geen filters zijn toegevoegd. Mocht je een fout hebben gemaakt, dan heb je altijd je data nog. Ik maak altijd een weergave aan genaamd ‘0. Back-up (Afblijven)’ en voeg het filter toe aan de hoofdweergave.

Stap 4: Klik op ‘Filters’.

Stap 5: Klik op ‘Filter toevoegen’.

Stap 6: Vul de filter naam in en zorg dat deze herkenbaar is.

Begin dus altijd met ‘IP-adres filter’ en dan met de locatie of wie het is. Deze informatie heb je tijdens de eerdere oefening op een rijtje gezet.

Stap 7: Selecteer ‘Uitsluiten’ bij ‘filtertype selecteren’.

Stap 8: Selecteer ‘Verkeer van de IP-adressen’ bij ‘Bron of bestemming selecteren’.

Stap 9: Selecteer ‘Die gelijk zijn aan’ bij ‘Expressie selecteren’.

Stap 10: Plak het IP-adres op de juiste plek en klik op ‘Opslaan’.

Het eindresultaat komt er dan vervolgens zo uit te zien:

IP adres filter toevoegen Google Analytics

Stap 11: Herhaal bovenstaande stappen totdat je alle IP-adressen als filter hebt toegevoegd.

Op die manier hebben je SEO specialist, webdesigner en jijzelf geen invloed meer op je data en weet je dus zeker dat alle gegevens die je ziet afkomstig zijn van jouw bezoekers of klanten. En dát wil je natuurlijk hebben.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]