Handleiding Zo voeg je een IP-adres filter toe aan Google Analytics

Handleiding: Zo voeg je een IP-adres filter toe aan Google Analytics

Elke euro die je in je website stopt moet uiteindelijk wat gaan opleveren. Zeker als we het hebben over euro’s die je in marketing hebt geïnvesteerd.

En om te bepalen hoe effectief die euro’s zijn geweest, is het nodig dat de data zo zuiver mogelijk is. Daarom moet je jouw bezoek aan de website en bijvoorbeeld het bezoek van je SEO-specialist en webdesigner uitsluiten in Analytics.

Die zijn namelijk niet relevant en vertroebelen je data en inzichten.

Hoe je een IP-adres filter toevoegt en zo de data van bepaalde personen kunt uitsluiten, leg ik je nu uit.

Hoe kom je erachter wat je IP-adres is (en hoe kom je achter het IP-adres van iemand anders)?

Voordat ik ga uitleggen hoe je kan achterhalen wat je IP-adres is, heb ik een kleine opdracht: noteer eerst alle locaties/ WIFI-netwerken waar vandaan je jouw website bezoekt, inclusief de personen die aan je website werken.

Ik geef je even een voorbeeld:

Waar / wie?IP-adres
Kantoor
Thuis boven
Thuis beneden
Locatie X (voorbeeld)
Locatie Y (voorbeeld)
SEO specialist
Webdesigner

Vervolgens is aan jou de taak om per locatie / WIFI netwerk naar WhatsMyIP te gaan en het IP-adres dat midden bovenaan in het scherm staat te kopiëren te plakken achter de locatie.

En dan vraag je je natuurlijk hoe: ‘Hoe kom ik achter het IP-adres van mijn webdesigner en SEO specialist? Nou, door hem te vragen naar WhatsMyIP te gaan en zijn IP-adres naar jou toe te sturen :-).

Zo voeg je jouw jou IP-adres filter toe in Analytics (en op de juiste plek)

Hier moet je echt even goed opletten. Dit zie ik namelijk nog wel eens fout gaan.

Voeg namelijk NOOIT filters toe op accountniveau, maar altijd op weergave niveau.

Met het toevoegen van filters op accountniveau zijn fouten makkelijker te maken en dat kan ervoor zorgen dat je waardevolle data verliest.

Dus niet links, maar rechts.

IP adres filter op weergave niveau

Misschien ben ik net wel even te snel gegaan, maar ik ga je nu laten zien hoe je zo’n filter toevoegt aan Google Analytics.

Stap 1: Ga naar de website van Google Analytics en log in.

Stap 2: Ga op zoek naar het juiste account waar je het filter wilt toevoegen en klik rechtsonder op het tandwieltje zodat je het volgende scherm ziet.

Google analytics account

Stap 3: Selecteer de weergave waar je het IP-adres filter wilt toevoegen.

Tip: zorg dat je altijd een weergave hebt waar geen filters zijn toegevoegd. Mocht je een fout hebben gemaakt, dan heb je altijd je data nog. Ik maak altijd een weergave aan genaamd ‘0. Back-up (Afblijven)’ en voeg het filter toe aan de hoofdweergave.

Stap 4: Klik op ‘Filters’.

Stap 5: Klik op ‘Filter toevoegen’.

Stap 6: Vul de filter naam in en zorg dat deze herkenbaar is.

Begin dus altijd met ‘IP-adres filter’ en dan met de locatie of wie het is. Deze informatie heb je tijdens de eerdere oefening op een rijtje gezet.

Stap 7: Selecteer ‘Uitsluiten’ bij ‘filtertype selecteren’.

Stap 8: Selecteer ‘Verkeer van de IP-adressen’ bij ‘Bron of bestemming selecteren’.

Stap 9: Selecteer ‘Die gelijk zijn aan’ bij ‘Expressie selecteren’.

Stap 10: Plak het IP-adres op de juiste plek en klik op ‘Opslaan’.

Het eindresultaat komt er dan vervolgens zo uit te zien:

IP adres filter toevoegen Google Analytics

Stap 11: Herhaal bovenstaande stappen totdat je alle IP-adressen als filter hebt toegevoegd.

Op die manier hebben je SEO specialist, webdesigner en jijzelf geen invloed meer op je data en weet je dus zeker dat alle gegevens die je ziet afkomstig zijn van jouw bezoekers of klanten. En dát wil je natuurlijk hebben.

Recente blogs

29 mei 2020
10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

De één haat ze en de ander zweert erbij. De één zegt z’n business erop te draaien en de andere ziet het als een conversie killer. We hebben het natuurlijk over exit intent pop-ups. Dat zijn de pop-ups die je voor je neus krijgt als je een website of pagina probeert te verlaten. Mijn visie is dat ze kúnnen werken, mits je ze op de goede manier inzet. Een manier die past bij jou, je business en je klanten. En daar ga ik je vandaag dan ook alles over vertellen.
26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
18 mei 2020
youtube kanaal maken

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal? Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google. Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]