Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier.
En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
Disclaimer: aangezien ik niet weet met welk CMS je website gebouwd is (WordPress, Wix, of een ander CMS) en aangezien ik dus ook niet weet hoe de formulieren in je website zijn opgebouwd, kan ik niet alles in detail uitleggen. Daarom leg ik het in grote lijnen uit.
De allereerste stap is dat je ervoor moet zorgen dat je website voorzien is van Google Analytics. In 99% van de gevallen zal dat wel zo zijn, want dat is één van de eerste zaken die je op orde moet hebben als je met marketing aan de slag wilt gaan.
De manier waarop je jouw website gaat koppelen is afhankelijk van hoe technisch je zelf bent en hoeveel mogelijkheden je binnen je website hebt.
Er zijn eigenlijk drie opties:
Je website is nu voorzien van Analytics, nu is het tijd om de bedankpagina’s op te maken. Een bedankpagina is niks anders dan de pagina waar mensen op terecht komen wanneer ze een formulier hebben ingevuld en verzonden.
Wat je nu moet doen is het aantal formulieren die je hebt binnen je website op je rijtje zetten. Denk aan alle:
Nu je inzichtelijk hebt welke formulieren er allemaal op je website staan, is het nodig dat je voor elk formulier een unieke bedankpagina aanmaakt. Bijvoorbeeld:
Dit zijn allemaal verschillende pagina’s met een eigen URL.
Pro tip: zorg er altijd voor dat je bedankpagina’s niet worden geïndexeerd door Google door ze op noindex te zetten. Straks gaan we namelijk instellen dat het een conversie is wanneer iemand op de bedankpagina komt. Als je bedankpagina is geïndexeerd, dan kan het zijn dat mensen via Google op deze pagina uit gaan komen en dus wordt je data vervuild. Binnen WordPress kan je dit heel gemakkelijk doen door naar de pagina te gaan en vervolgens in de Yoast module, onder geavanceerd, het eerste veld op ‘Nee’ te zetten.
Je weet welke formulieren er allemaal zijn en je hebt alle bedankpagina’s gemaakt. De volgende stap is ervoor zorgen dat deze aan elkaar geknoopt worden.
Dus wanneer iemand een gratis scan aanvraagt, dat ze ook daadwerkelijk op de bedankt scan (URL /bedankt-scan/) uitkomen. Binnen WordPress kan dit heel gemakkelijk binnen de formulieren plugin die je gebruikt.
Kijk maar!
Mocht je geen WordPress hebben, Google dan even op ‘how to add thank you page to [CMS OF PLUGIN]’ of vraag het je websitebouwer.
Het koppelen van de bedankpagina’s moet je voor al de formulieren doen.
Als het goed is, is het je gelukt om de bedankpagina te koppelen of is heeft je websitebouwer dit opgepakt. Heel goed!
Om er zeker van te zijn dat het ook allemaal werkt, moet je alle formulieren een keer testen door ze volledig in te vullen en goed te kijken of je op de juiste bedankpagina uit komt.
Is dat het geval? Dan mag je naar de volgende stap. Is dat niet het geval? Dan moet je dat eerst even gaan regelen.
Nu komen we eindelijk bij het echt interessante gedeelte van dit artikel aan. Nu gaan we je bedankpagina meetbaar maken met Analytics om ervoor te zorgen dat we een conversie terugzien wanneer iemand een formulier heeft ingevuld.
Dit zal ik heel duidelijk per stap met screenshots laten zien:
Stap 1: ga naar de website van Google Analytics en selecteer de juiste weergave waarin je de conversie wilt toevoegen.
Mocht je nog niet het verschil weten tussen een account, property en weergave dan adviseer ik je eerst dit artikel te lezen. Daar leg ik het namelijk haarfijn uit.
Stap 2: klik linksonder op ‘beheerder’, zodat je vervolgens dit scherm ziet.
Stap 3: klik rechts op ‘doelen’ en vervolgens op ‘+ Nieuw Doel’.
Nu moet je echt goed opletten!
Stap 4: klik op ‘Aangepast’ bij doelconfiguratie. Dit is de onderste optie.
Klik vervolgens op ‘Doorgaan’.
Stap 5: vul de naam van de conversie in. Bijvoorbeeld ‘ingevuld contactformulier’, of iets anders dat aangeeft welke conversie het is. Selecteer vervolgens ‘Bestemming’.
Stap 6: vul de URL van de bedankpagina in van het formulier dat je meetbaar aan het maken bent. In het geval van het contactformulier is dat dus /bedankt-contact/.
Let op! Laat alles wat voor de / staat achterwege. Dus geen https://www.jouwdomeinnaam.nl’ maar alleen hetgeen na de slash.
Stap 7: klik op ‘Opslaan’.
Stap 8: herhaal de stappen hierboven tot je alle formulieren en bedankpagina’s hebt gehad.
In 8 korte stappen heb je je eerste formulier meetbaar gemaakt. De laatste stap is testen of het ook echt werkt.
Dit kan je doen door in Google Analytics op ‘Conversies’ onder het kopje ‘Realtime’ te klikken. Vervolgens vul je het formulier in van de pagina die je meetbaar hebt gemaakt.
Als het formulier is verzonden en als je op de bedankpagina bent uitgekomen, krijg je een 1 te zien bij het formulier dat je hebt ingevuld.
Herhaal ook deze stap bij alle formulieren. Net zolang totdat elk formulier getest is en je zeker weet dat alles goed ingeregeld is.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.