Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies.

Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier.

En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.

Disclaimer: aangezien ik niet weet met welk CMS je website gebouwd is (WordPress, Wix, of een ander CMS) en aangezien ik dus ook niet weet hoe de formulieren in je website zijn opgebouwd, kan ik niet alles in detail uitleggen. Daarom leg ik het in grote lijnen uit.

Stap 1: Zorg dat je website is voorzien van Google Analytics

De allereerste stap is dat je ervoor moet zorgen dat je website voorzien is van Google Analytics. In 99% van de gevallen zal dat wel zo zijn, want dat is één van de eerste zaken die je op orde moet hebben als je met marketing aan de slag wilt gaan.

De manier waarop je jouw website gaat koppelen is afhankelijk van hoe technisch je zelf bent en hoeveel mogelijkheden je binnen je website hebt.

Er zijn eigenlijk drie opties:

  • Lees mijn blog over het koppelen van Analytics aan je WordPress website en volg de simpele stappen
  • Google op ‘how to add Google Analytics to [NAAM VAN HET SYSTEEM WAARIN JE WEBSITE GEBOUWD IS]
  • Stuur het Google Analytics script naar je websitebouwer en laat hem ’t inbouwen.

Overzicht Google Analytics

Stap 2: Maak per formulier een bedankpagina aan binnen je website

Je website is nu voorzien van Analytics, nu is het tijd om de bedankpagina’s op te maken. Een bedankpagina is niks anders dan de pagina waar mensen op terecht komen wanneer ze een formulier hebben ingevuld en verzonden.

Bedankpagina voorbeeld

Wat je nu moet doen is het aantal formulieren die je hebt binnen je website op je rijtje zetten. Denk aan alle:

  • Contactformulieren
  • Offerte aanvraagformulieren
  • Gratis scan formulieren
  • Sollicitatieformulieren
  • En ga zo maar door.

Nu je inzichtelijk hebt welke formulieren er allemaal op je website staan, is het nodig dat je voor elk formulier een unieke bedankpagina aanmaakt. Bijvoorbeeld:

  • Bedankt contact (URL is bijvoorbeeld /bedankt-contact/)
  • Bedankt offerte (URL is bijvoorbeeld /bedankt-offerte/)
  • Bedankt scan (URL is bijvoorbeeld /bedankt-scan/)
  • Bedankt sollicitatie (URL is bijvoorbeeld /bedankt-sollicitatie/)

Dit zijn allemaal verschillende pagina’s met een eigen URL.

bedanktpaginas voorbeelden

Pro tip: zorg er altijd voor dat je bedankpagina’s niet worden geïndexeerd door Google door ze op noindex te zetten. Straks gaan we namelijk instellen dat het een conversie is wanneer iemand op de bedankpagina komt. Als je bedankpagina is geïndexeerd, dan kan het zijn dat mensen via Google op deze pagina uit gaan komen en dus wordt je data vervuild. Binnen WordPress kan je dit heel gemakkelijk doen door naar de pagina te gaan en vervolgens in de Yoast module, onder geavanceerd, het eerste veld op ‘Nee’ te zetten.

bedankpagina op noindex

Stap 3: Koppel de bedankpagina’s aan de formulieren

Je weet welke formulieren er allemaal zijn en je hebt alle bedankpagina’s gemaakt. De volgende stap is ervoor zorgen dat deze aan elkaar geknoopt worden.

Dus wanneer iemand een gratis scan aanvraagt, dat ze ook daadwerkelijk op de bedankt scan (URL /bedankt-scan/) uitkomen. Binnen WordPress kan dit heel gemakkelijk binnen de formulieren plugin die je gebruikt.

Kijk maar!

bedankpagina instellen

Mocht je geen WordPress hebben, Google dan even op ‘how to add thank you page to [CMS OF PLUGIN]’ of vraag het je websitebouwer.

Het koppelen van de bedankpagina’s moet je voor al de formulieren doen.

Stap 4: Test of je wordt doorgestuurd naar de bedankpagina wanneer je een formulier invult

Als het goed is, is het je gelukt om de bedankpagina te koppelen of is heeft je websitebouwer dit opgepakt. Heel goed!

Om er zeker van te zijn dat het ook allemaal werkt, moet je alle formulieren een keer testen door ze volledig in te vullen en goed te kijken of je op de juiste bedankpagina uit komt.

Is dat het geval? Dan mag je naar de volgende stap. Is dat niet het geval? Dan moet je dat eerst even gaan regelen.

Stap 5: Stel de conversies in binnen Google Analytics

Nu komen we eindelijk bij het echt interessante gedeelte van dit artikel aan. Nu gaan we je bedankpagina meetbaar maken met Analytics om ervoor te zorgen dat we een conversie terugzien wanneer iemand een formulier heeft ingevuld.

Dit zal ik heel duidelijk per stap met screenshots laten zien:

Stap 1: ga naar de website van Google Analytics en selecteer de juiste weergave waarin je de conversie wilt toevoegen.

Mocht je nog niet het verschil weten tussen een account, property en weergave dan adviseer ik je eerst dit artikel te lezen. Daar leg ik het namelijk haarfijn uit.

Stap 2: klik linksonder op ‘beheerder’, zodat je vervolgens dit scherm ziet.

Google analytics account

Stap 3: klik rechts op ‘doelen’ en vervolgens op ‘+ Nieuw Doel’.

Nu moet je echt goed opletten!

Stap 4: klik op ‘Aangepast’ bij doelconfiguratie. Dit is de onderste optie.

Klik vervolgens op ‘Doorgaan’.

Stap 5: vul de naam van de conversie in. Bijvoorbeeld ‘ingevuld contactformulier’, of iets anders dat aangeeft welke conversie het is. Selecteer vervolgens ‘Bestemming’.

Google Anlaytics conversie instellen bedankpagina

Stap 6: vul de URL van de bedankpagina in van het formulier dat je meetbaar aan het maken bent. In het geval van het contactformulier is dat dus /bedankt-contact/.

Let op! Laat alles wat voor de / staat achterwege. Dus geen https://www.jouwdomeinnaam.nl’ maar alleen hetgeen na de slash.

bedankpagian koppelen analytics

Stap 7: klik op ‘Opslaan’.

Stap 8: herhaal de stappen hierboven tot je alle formulieren en bedankpagina’s hebt gehad.

Doelen Analytics

Stap 6: Test of alles goed is ingesteld

In 8 korte stappen heb je je eerste formulier meetbaar gemaakt. De laatste stap is testen of het ook echt werkt.

Dit kan je doen door in Google Analytics op ‘Conversies’ onder het kopje ‘Realtime’ te klikken. Vervolgens vul je het formulier in van de pagina die je meetbaar hebt gemaakt.

Als het formulier is verzonden en als je op de bedankpagina bent uitgekomen, krijg je een 1 te zien bij het formulier dat je hebt ingevuld.

Herhaal ook deze stap bij alle formulieren. Net zolang totdat elk formulier getest is en je zeker weet dat alles goed ingeregeld is.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]