Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Je kan zien of je online marketing activiteiten resulteren in meer conversies (verkopen, downloads etc.)
  • Je kan zien waar bezoekers je website verlaten en waar ze instappen
  • Je kan meer over je doelgroep te weten komen (Interesses, gedrag, technologie etc.)
  • Je kan zien of de bezoekers je website bezoeken via een telefoon of mobiel.

Kortom: Google Analytics is een weerzinwekkende tool die je absoluut moet gebruiken. En hoe je Google Analytics installeert op jouw website, dat ga ik je nu vertellen!

google analytics werkzaamheden

Stap 1: Aanmelden bij Google Analytics

Eerst gaan we een account aanmaken bij Google Analytics. Ga naar https://analytics.google.com en meld je aan met een Google account. Heb je nog geen Google account? Ga dan naar https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’. Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account. Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag. Laat dit scherm open staan want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Google Analytics koppelen met je WordPress website

Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen met je Google Analytics account. Ik ga de 2 makkelijkste en beste manieren uitleggen. De makkelijkste manier is om de juiste plugin te downloaden en hier de tracking-ID in te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de achterkant van je WordPress website. Dit doe je door je URL in te typen in browser en /wp-admin achter de url te plaatsen.
  • Log in met de juiste gegevens en klik links in het rijtje op ‘Plugins’
  • Vervolgens klik je bovenaan het scherm op ‘Nieuwe plugin’
  • Zoek rechts onderin op ‘GA google analytics’ en klik op ‘nu installeren’ bij de plugin GA Google Analytics
  • Klik op activeren
  • Klik vervolgens links in het rijtje bij ‘instellingen’ op ‘Google Analytics’
  • Kopieer de tracking-ID code en plak deze bij ‘GA Property ID’ onder ‘Plugin Settings’
  • Vink de 2 eerstvolgende vinkjes aan en klik op ‘Save settings’

En zo simpel is het om je website te voorzien van Google Analytics. Maar we willen nu wel zeker weten dat dit werkt. Het controleren van je gedane werkzaamheden doe je als volgt:

  • Open je website in de browser
  • Ga terug naar je Analytics account en klik links op ‘Overzicht’ bij ‘Realtime’

Als je daar 1 of meerdere actieve gebruikers op je site ziet staan dan weet je dat het werk!

Google Analytics koppelen door middel van het plaatsen van het algemene sitetag script

Het plaatsen van de sitetag script vergt eigenlijk wel wat kennis. Toch ga ik je 2 manieren geven hoe je dit kan doen. De makkelijkste manier is om je websitebouwer te vragen dit script te plaatsen. Het script moet in de header worden geplaatst meteen na de <head> tag.

De andere manier is wat lastiger, maar toch ga ik je deze manier uitleggen:

  • Klik in de achterkant van je WordPress website op ‘Editor’. Dit valt onder het kopje ‘Weergave’
  • Zoek rechts in het lijstje de header.php en klik hier op
  • Kopieer de algemene sitetag script en plak dit script direct onder de <head>
  • Klik onderaan op ‘Bestand bijwerken’

Et voilà. Zo simpel is het koppelen van Google Analytics met je WordPress. Controleer wel of het geplaatste script werkt. Als je er niet uit komt kan je altijd je websitebouwer vragen of hij even wilt helpen. Zo niet, dan help ik je graag!

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Joop schreef:

    Hartelijk dank voor het duidelijk ‘kookboek’, het is in één keer gelukt.
    Moet nu nog uitzoeken hoe ik her inzicht in krijg >
    Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

    Mvrgr
    Joop

    • Daniel Kuipers schreef:

      Mooi om te horen dat het in één keer gelukt is Joop. De vervolgstap is om in Analytics rond te gaan klikken om het programma te leren kunnen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]