Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Je kan zien of je online marketing activiteiten resulteren in meer conversies (verkopen, downloads etc.)
  • Je kan zien waar bezoekers je website verlaten en waar ze instappen
  • Je kan meer over je doelgroep te weten komen (Interesses, gedrag, technologie etc.)
  • Je kan zien of de bezoekers je website bezoeken via een telefoon of mobiel.

Kortom: Google Analytics is een weerzinwekkende tool die je absoluut moet gebruiken. En hoe je Google Analytics installeert op jouw website, dat ga ik je nu vertellen!

google analytics werkzaamheden

Stap 1: Aanmelden bij Google Analytics

Eerst gaan we een account aanmaken bij Google Analytics. Ga naar https://analytics.google.com en meld je aan met een Google account. Heb je nog geen Google account? Ga dan naar https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’. Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account. Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag. Laat dit scherm open staan want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Google Analytics koppelen met je WordPress website

Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen met je Google Analytics account. Ik ga de 2 makkelijkste en beste manieren uitleggen. De makkelijkste manier is om de juiste plugin te downloaden en hier de tracking-ID in te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de achterkant van je WordPress website. Dit doe je door je URL in te typen in browser en /wp-admin achter de url te plaatsen.
  • Log in met de juiste gegevens en klik links in het rijtje op ‘Plugins’
  • Vervolgens klik je bovenaan het scherm op ‘Nieuwe plugin’
  • Zoek rechts onderin op ‘GA google analytics’ en klik op ‘nu installeren’ bij de plugin GA Google Analytics
  • Klik op activeren
  • Klik vervolgens links in het rijtje bij ‘instellingen’ op ‘Google Analytics’
  • Kopieer de tracking-ID code en plak deze bij ‘GA Property ID’ onder ‘Plugin Settings’
  • Vink de 2 eerstvolgende vinkjes aan en klik op ‘Save settings’

En zo simpel is het om je website te voorzien van Google Analytics. Maar we willen nu wel zeker weten dat dit werkt. Het controleren van je gedane werkzaamheden doe je als volgt:

  • Open je website in de browser
  • Ga terug naar je Analytics account en klik links op ‘Overzicht’ bij ‘Realtime’

Als je daar 1 of meerdere actieve gebruikers op je site ziet staan dan weet je dat het werk!

Google Analytics koppelen door middel van het plaatsen van het algemene sitetag script

Het plaatsen van de sitetag script vergt eigenlijk wel wat kennis. Toch ga ik je 2 manieren geven hoe je dit kan doen. De makkelijkste manier is om je websitebouwer te vragen dit script te plaatsen. Het script moet in de header worden geplaatst meteen na de <head> tag.

De andere manier is wat lastiger, maar toch ga ik je deze manier uitleggen:

  • Klik in de achterkant van je WordPress website op ‘Editor’. Dit valt onder het kopje ‘Weergave’
  • Zoek rechts in het lijstje de header.php en klik hier op
  • Kopieer de algemene sitetag script en plak dit script direct onder de <head>
  • Klik onderaan op ‘Bestand bijwerken’

Et voilà. Zo simpel is het koppelen van Google Analytics met je WordPress. Controleer wel of het geplaatste script werkt. Als je er niet uit komt kan je altijd je websitebouwer vragen of hij even wilt helpen. Zo niet, dan help ik je graag!

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Joop schreef:

    Hartelijk dank voor het duidelijk ‘kookboek’, het is in één keer gelukt.
    Moet nu nog uitzoeken hoe ik her inzicht in krijg >
    Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

    Mvrgr
    Joop

    • Daniel Kuipers schreef:

      Mooi om te horen dat het in één keer gelukt is Joop. De vervolgstap is om in Analytics rond te gaan klikken om het programma te leren kunnen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *