Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Je kan zien of je online marketing activiteiten resulteren in meer conversies (verkopen, downloads etc.)
  • Je kan zien waar bezoekers je website verlaten en waar ze instappen
  • Je kan meer over je doelgroep te weten komen (Interesses, gedrag, technologie etc.)
  • Je kan zien of de bezoekers je website bezoeken via een telefoon of mobiel.

Kortom: Google Analytics is een weerzinwekkende tool die je absoluut moet gebruiken. En hoe je Google Analytics installeert op jouw website, dat ga ik je nu vertellen!

google analytics werkzaamheden

Stap 1: Aanmelden bij Google Analytics

Eerst gaan we een account aanmaken bij Google Analytics. Ga naar https://analytics.google.com en meld je aan met een Google account. Heb je nog geen Google account? Ga dan naar https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’. Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account. Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag. Laat dit scherm open staan want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Google Analytics koppelen met je WordPress website

Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen met je Google Analytics account. Ik ga de 2 makkelijkste en beste manieren uitleggen. De makkelijkste manier is om de juiste plugin te downloaden en hier de tracking-ID in te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de achterkant van je WordPress website. Dit doe je door je URL in te typen in browser en /wp-admin achter de url te plaatsen.
  • Log in met de juiste gegevens en klik links in het rijtje op ‘Plugins’
  • Vervolgens klik je bovenaan het scherm op ‘Nieuwe plugin’
  • Zoek rechts onderin op ‘GA google analytics’ en klik op ‘nu installeren’ bij de plugin GA Google Analytics
  • Klik op activeren
  • Klik vervolgens links in het rijtje bij ‘instellingen’ op ‘Google Analytics’
  • Kopieer de tracking-ID code en plak deze bij ‘GA Property ID’ onder ‘Plugin Settings’
  • Vink de 2 eerstvolgende vinkjes aan en klik op ‘Save settings’

En zo simpel is het om je website te voorzien van Google Analytics. Maar we willen nu wel zeker weten dat dit werkt. Het controleren van je gedane werkzaamheden doe je als volgt:

  • Open je website in de browser
  • Ga terug naar je Analytics account en klik links op ‘Overzicht’ bij ‘Realtime’

Als je daar 1 of meerdere actieve gebruikers op je site ziet staan dan weet je dat het werk!

Google Analytics koppelen door middel van het plaatsen van het algemene sitetag script

Het plaatsen van de sitetag script vergt eigenlijk wel wat kennis. Toch ga ik je 2 manieren geven hoe je dit kan doen. De makkelijkste manier is om je websitebouwer te vragen dit script te plaatsen. Het script moet in de header worden geplaatst meteen na de <head> tag.

De andere manier is wat lastiger, maar toch ga ik je deze manier uitleggen:

  • Klik in de achterkant van je WordPress website op ‘Editor’. Dit valt onder het kopje ‘Weergave’
  • Zoek rechts in het lijstje de header.php en klik hier op
  • Kopieer de algemene sitetag script en plak dit script direct onder de <head>
  • Klik onderaan op ‘Bestand bijwerken’

Et voilà. Zo simpel is het koppelen van Google Analytics met je WordPress. Controleer wel of het geplaatste script werkt. Als je er niet uit komt kan je altijd je websitebouwer vragen of hij even wilt helpen. Zo niet, dan help ik je graag!

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Joop schreef:

    Hartelijk dank voor het duidelijk ‘kookboek’, het is in één keer gelukt.
    Moet nu nog uitzoeken hoe ik her inzicht in krijg >
    Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

    Mvrgr
    Joop

    • Daniel Kuipers schreef:

      Mooi om te horen dat het in één keer gelukt is Joop. De vervolgstap is om in Analytics rond te gaan klikken om het programma te leren kunnen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *