WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Je kan zien of je online marketing activiteiten resulteren in meer conversies (verkopen, downloads etc.)
  • Je kan zien waar bezoekers je website verlaten en waar ze instappen
  • Je kan meer over je doelgroep te weten komen (Interesses, gedrag, technologie etc.)
  • Je kan zien of de bezoekers je website bezoeken via een telefoon of mobiel.

Kortom: Google Analytics is een weerzinwekkende tool die je absoluut moet gebruiken. En hoe je Google Analytics installeert op jouw website, dat ga ik je nu vertellen!

google analytics werkzaamheden

Stap 1: Aanmelden bij Google Analytics

Eerst gaan we een account aanmaken bij Google Analytics. Ga naar https://analytics.google.com en meld je aan met een Google account. Heb je nog geen Google account? Ga dan naar https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’. Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account. Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag. Laat dit scherm open staan want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Google Analytics koppelen met je WordPress website

Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen met je Google Analytics account. Ik ga de 2 makkelijkste en beste manieren uitleggen. De makkelijkste manier is om de juiste plugin te downloaden en hier de tracking-ID in te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de achterkant van je WordPress website. Dit doe je door je URL in te typen in browser en /wp-admin achter de url te plaatsen.
  • Log in met de juiste gegevens en klik links in het rijtje op ‘Plugins’
  • Vervolgens klik je bovenaan het scherm op ‘Nieuwe plugin’
  • Zoek rechts onderin op ‘GA google analytics’ en klik op ‘nu installeren’ bij de plugin GA Google Analytics
  • Klik op activeren
  • Klik vervolgens links in het rijtje bij ‘instellingen’ op ‘Google Analytics’
  • Kopieer de tracking-ID code en plak deze bij ‘GA Property ID’ onder ‘Plugin Settings’
  • Vink de 2 eerstvolgende vinkjes aan en klik op ‘Save settings’

En zo simpel is het om je website te voorzien van Google Analytics. Maar we willen nu wel zeker weten dat dit werkt. Het controleren van je gedane werkzaamheden doe je als volgt:

  • Open je website in de browser
  • Ga terug naar je Analytics account en klik links op ‘Overzicht’ bij ‘Realtime’

Als je daar 1 of meerdere actieve gebruikers op je site ziet staan dan weet je dat het werk!

Google Analytics koppelen door middel van het plaatsen van het algemene sitetag script

Het plaatsen van de sitetag script vergt eigenlijk wel wat kennis. Toch ga ik je 2 manieren geven hoe je dit kan doen. De makkelijkste manier is om je websitebouwer te vragen dit script te plaatsen. Het script moet in de header worden geplaatst meteen na de <head> tag.

De andere manier is wat lastiger, maar toch ga ik je deze manier uitleggen:

  • Klik in de achterkant van je WordPress website op ‘Editor’. Dit valt onder het kopje ‘Weergave’
  • Zoek rechts in het lijstje de header.php en klik hier op
  • Kopieer de algemene sitetag script en plak dit script direct onder de <head>
  • Klik onderaan op ‘Bestand bijwerken’

Et voilà. Zo simpel is het koppelen van Google Analytics met je WordPress. Controleer wel of het geplaatste script werkt. Als je er niet uit komt kan je altijd je websitebouwer vragen of hij even wilt helpen. Zo niet, dan help ik je graag!

Recente blogs

19 oktober 2018
beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet. Een prima moment om eens te kijken naar jij bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en een alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.
19 oktober 2018
Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe. Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen. Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt. En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google. Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.
11 oktober 2018
checklist zakken google

Checklist voor wanneer je zakt of verdwenen bent in Google

Het kan iedereen overkomen. Het is vrijdagmiddag en je bekijkt hoeveel bezoekers en conversies je die week met je website hebt gehaald. Dan blijkt dat het aantal ineens immens gezakt is ten opzichte van vorige weken. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe hoog je in Google staat. En wat blijkt? Je bent bijna nergens meer te vinden in Google… Shit! Hoe kan dat? Daar gaan we achter komen. Deze checklist helpt je om te achterhalen wat de oorzaak achter de daling is geweest!
4 oktober 2018
Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media kanalen Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *