WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Je kan zien of je online marketing activiteiten resulteren in meer conversies (verkopen, downloads etc.)
  • Je kan zien waar bezoekers je website verlaten en waar ze instappen
  • Je kan meer over je doelgroep te weten komen (Interesses, gedrag, technologie etc.)
  • Je kan zien of de bezoekers je website bezoeken via een telefoon of mobiel.

Kortom: Google Analytics is een weerzinwekkende tool die je absoluut moet gebruiken. En hoe je Google Analytics installeert op jouw website, dat ga ik je nu vertellen!

google analytics werkzaamheden

Stap 1: Aanmelden bij Google Analytics

Eerst gaan we een account aanmaken bij Google Analytics. Ga naar https://analytics.google.com en meld je aan met een Google account. Heb je nog geen Google account? Ga dan naar https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’. Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account. Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag. Laat dit scherm open staan want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Google Analytics koppelen met je WordPress website

Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen met je Google Analytics account. Ik ga de 2 makkelijkste en beste manieren uitleggen. De makkelijkste manier is om de juiste plugin te downloaden en hier de tracking-ID in te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar de achterkant van je WordPress website. Dit doe je door je URL in te typen in browser en /wp-admin achter de url te plaatsen.
  • Log in met de juiste gegevens en klik links in het rijtje op ‘Plugins’
  • Vervolgens klik je bovenaan het scherm op ‘Nieuwe plugin’
  • Zoek rechts onderin op ‘GA google analytics’ en klik op ‘nu installeren’ bij de plugin GA Google Analytics
  • Klik op activeren
  • Klik vervolgens links in het rijtje bij ‘instellingen’ op ‘Google Analytics’
  • Kopieer de tracking-ID code en plak deze bij ‘GA Property ID’ onder ‘Plugin Settings’
  • Vink de 2 eerstvolgende vinkjes aan en klik op ‘Save settings’

En zo simpel is het om je website te voorzien van Google Analytics. Maar we willen nu wel zeker weten dat dit werkt. Het controleren van je gedane werkzaamheden doe je als volgt:

  • Open je website in de browser
  • Ga terug naar je Analytics account en klik links op ‘Overzicht’ bij ‘Realtime’

Als je daar 1 of meerdere actieve gebruikers op je site ziet staan dan weet je dat het werk!

Google Analytics koppelen door middel van het plaatsen van het algemene sitetag script

Het plaatsen van de sitetag script vergt eigenlijk wel wat kennis. Toch ga ik je 2 manieren geven hoe je dit kan doen. De makkelijkste manier is om je websitebouwer te vragen dit script te plaatsen. Het script moet in de header worden geplaatst meteen na de <head> tag.

De andere manier is wat lastiger, maar toch ga ik je deze manier uitleggen:

  • Klik in de achterkant van je WordPress website op ‘Editor’. Dit valt onder het kopje ‘Weergave’
  • Zoek rechts in het lijstje de header.php en klik hier op
  • Kopieer de algemene sitetag script en plak dit script direct onder de <head>
  • Klik onderaan op ‘Bestand bijwerken’

Et voilà. Zo simpel is het koppelen van Google Analytics met je WordPress. Controleer wel of het geplaatste script werkt. Als je er niet uit komt kan je altijd je websitebouwer vragen of hij even wilt helpen. Zo niet, dan help ik je graag!

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Joop schreef:

    Hartelijk dank voor het duidelijk ‘kookboek’, het is in één keer gelukt.
    Moet nu nog uitzoeken hoe ik her inzicht in krijg >
    Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

    Mvrgr
    Joop

    • Daniel Kuipers schreef:

      Mooi om te horen dat het in één keer gelukt is Joop. De vervolgstap is om in Analytics rond te gaan klikken om het programma te leren kunnen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *