Helaas kom je weinig blogs tegen die tips geven voor de affiliate adverteerders. Voor de andere kant. Voor de website of webshopeigenaren die met affiliate marketing meer omzet willen binnenhalen.
Dus het leek mij hoog tijd om ook daar een blog voor te schrijven.
Voordat je met affiliates aan de slag gaat, moet je eerst goed nadenken over welk verdienmodel je wilt hanteren.
De meest gebruikelijke methode is dat je een vergoeding aan de publisher betaalt wanneer iemand een aankoop doet binnen je website. Dat wordt ook wel Pay Per Sale (PPS) genoemd.
Maar er zijn ook andere methodes:
Ga goed na welk verdienmodel past bij jouw bedrijf, jouw marketingstrategie, jouw marges en je publishers. Pay Per Sale (PPS) is een goed en veilig verdienmodel om mee te starten. Wij hebben er zelf ook de beste ervaringen mee!
In de wereld van affiliate marketing zijn er meerdere grote partijen. Zowel nationaal als internationaal.
Welk partij het best bij jou past? Dat is geheel afhankelijk van je niche, wensen, eisen en doelen. Daar moet je helaas echt zelf achter komen.
Wel kunnen wij de affiliate partijen waar wij ervaring mee hebben met je delen:
Het wordt vaak gedacht dat nieuwe publishers je vinden door binnen het affiliate netwerk op zoek te gaan. Dat klopt, maar er is nog een manier om nieuwe publishers te verkrijgen.
Je kan hier namelijk zelf ook actief mee aan de slag gaan. En één van de methodes die goed werkt maar vaak vergeten wordt, is het hebben van een pagina binnen je website waarin je aangeeft dat je samenwerkt met publishers.
Je kan hier aangeven welke commissies je hanteert, naar wat voor publishers je op zoek bent, welke voorwaarden je stelt en meer.
Klanten die iets bij je kopen kunnen namelijk ook publisher zijn of in de toekomst publisher worden.
Binnen de verschillende affiliate netwerken kan je aangeven wat jouw voorwaarden zijn. Maak daar gebruik van!
Dit voorkomt namelijk problemen in een later stadium.
Geef hier bijvoorbeeld aan dat:
De ene publisher is de andere niet. Waar de één misschien alleen je feed meeneemt in zijn of haar website, zal de andere complete blogs over je schrijven, je bedrijf reviewen, je meenemen in de feed, content delen op socials en je meenemen in de nieuwsbrief.
Speel daar met de commissies op in. Beloon publishers die zich echt voor je merk inzetten. Dat zijn namelijk de affiliates die het best scoren en jou de meeste omzet bezorgen.
Jij zou toch ook meer willen verdienen als je hard werkt en meer oplevert?
Bij het kiezen van een publisher zijn er veel dingen belangrijk. Maar de belangrijkste zijn kwaliteit en de relevantie van de website waar ze jou op gaan promoten.
Ten eerste moet de niche of het onderwerp aansluiten bij jouw doelgroep. Dus een website over fietsen past niet bij jouw webshop voor polo’s.
Behalve… wanneer de doelgroep exact hetzelfde is en de website niet alleen over fietsen gaat! Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een lifestyle website voor mannen die in jouw doelgroep vallen.
Je snapt denk ik wel welk punt ik hier probeer te maken.
Naast relevantie is de kwaliteit erg belangrijk. En wanneer we het over de kwaliteit van de website hebben, dan gaat het eigenlijk over drie aspecten:
Nu we alle tips ‘tot aan de deur’ hebben gehad, gaan we verder met handige affiliate marketing tips voor wanneer je daadwerkelijk aan de slag bent gegaan met de publishers.
En we beginnen met het hebben van goed promotiemateriaal. De publisher wil natuurlijk graag je producten promoten in een sidebar, in een nieuwsbrief, in een blog of in een andere uiting en daar hebben ze dan wel goed materiaal voor nodig.
Dat materiaal kan natuurlijk een simpele affiliate link zijn, maar het is natuurlijk veel effectiever wanneer de publisher mooie banners krijgt met daarop het product, de eventuele korting en een actieknop.
Als jij het voor je publishers makkelijk maakt om jou te producten te promoten, dan zullen ze dat sneller doen. Zeker wanneer jouw concurrenten geen goed materiaal aanleveren.
Naast banners is de eerdergenoemde productfeed ook ontzettend belangrijk. Dat is namelijk het bestand dat publishers aan hun website kunnen toevoegen, zodat ze zonder al te veel werk al jouw producten kunnen toevoegen aan hun website.
En dat is natuurlijk wat elke publisher en elke adverteerder wil.
Als je eenmaal bezig bent, dan merk je al gauw dat er een klein aantal publishers is dat het heel goed doet en voor een groot deel van je omzet uit affiliate marketing zorgt.
Hier geldt de welbekende 80/20 regel.
Die 20% die het heel goed doet, moet je heel tevreden houden. Of soms zelf nóg blijer maken. En dat kan je doen door ze te belonen.
Stel dat Publisher Pietje normaal altijd voor €1200 aan extra omzet zorgt. Spreek dan bijvoorbeeld af dat Pietje bij €1500 een extra bonus krijgt. Dit kan een eenmalige bonus zijn, een verhoging van de commissie, een gratis product of iets totaal anders.
Hoe zou jij dat vinden als je Pietje was? Fantastisch toch!? Dan zou ik ook wel wat extra meters maken en extra dingen proberen om tot dat bedrag te komen.
Het kan voorkomen dat er ergens in het proces iets niet goed gaat, waardoor een betaling binnen het affiliate marketingprogramma twee keer geregistreerd wordt (dit kan aan je website liggen, maar ook aan de affiliate partner die je hebt gekozen).
Dat wil je natuurlijk absoluut niet. Wanneer er dus kort achter elkaar eenzelfde bedrag binnenkomt, dan moet je dit handmatig controleren. Controleer in je CMS of het echt twee betalingen zijn geweest (maar dat komt bijna nooit voor) of dat het toch één betaling was.
Vervolgens kan jij de verkoop afkeuren binnen je affiliate marketingprogramma.
Wanneer iemand een aankoop doet via één van je publishers, dan wordt dat bedrag niet dezelfde dag afgeschreven. Je hebt namelijk even om de transactie af te keuren of goed te keuren.
Het goedkeuren gebeurt vaak automatisch na een X aantal dagen. Dat is niet heel spannend. Wat wel jouw aandacht verdient, is het afkeuren van transacties.
Wanneer iemand een aankoop heeft gedaan via de link van een van je publishers, maar vervolgens het product retourneert, dan wordt de commissie toch afgeschreven.
Jij moet deze transactie vervolgens afkeuren om ervoor te zorgen dat jij hier geen commissie over betaalt. Dat zou heel gek zijn en niet goed voor je winst.
Binnen de eerdere genoemde affiliate marketingprogramma’s zit vrijwel overal een functie ingebouwd waardoor je kan communiceren met publishers. Dit wordt vaak een ticketsysteem genoemd.
Publishers kunnen bijvoorbeeld vragen stellen over campagnes, problemen aankaarten binnen je feed of vragen of je met ze wilt samenwerken.
Zorg dat je de tickets goed in de gaten houdt en dat je snel reageert! Hier staan vaak best urgente dingen tussen.
Het gros van deze tips zijn dingen die je maandelijks of soms wel wekelijks moet doen. Zo ook zoeken en uitnodigen van nieuwe publishers.
Elke dag, elke week en elke maand komen er nieuwe publishers bij. Affiliate marketing is al iets dat al lang bestaat en ook vandaag de dag nog erg populair.
Ga dus elke maand op zoek naar de pareltjes in de publisherlijst en stuur ze een persoonlijk bericht waarin je aangeeft waarom je graag met ze wilt samenwerken.
En stuur ze dan niet een simpel bericht van ‘hé, onze markten matchen dus zullen we samenwerken’? Nee, verdiep je in het bedrijf, de website en persoon achter de organisatie. Dat vergroot de kans op een goede samenwerking!
Ik heb het al eerder gehad over de feed. De feed is niks anders dan een lijst van al je producten inclusief alle eigenschappen en belangrijke content zoals tekst en foto’s.
Publishers kunnen jouw feed gebruiken waarmee ze in één klap al jouw producten in je website hebben staan. Dit is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van affiliate marketing.
En aangezien die feed zo belangrijk is, moet je deze ook periodiek controleren! Het kan zijn dat jij, je developer, je website of iemand anders een foutje heeft gemaakt waardoor de feed niet of maar half werkt.
Dat wil je natuurlijk nooit.
De laatste tip van deze lijst met affiliate marketing tips is misschien wel de grootste open deur, maar ook een van de belangrijkste uit de lijst.
Zorg ervoor dat je maandelijks contact hebt met je (belangrijkste) publishers en vertel/deel ook wat je aankomende tijd gaat doen. Is er een sale? Deel dat met ze! Komt er een nieuwe collectie aan? Deel dat met ze!
De publishers zou je bijna kunnen zien als een klant of medewerker. Je wilt ze meenemen in jouw reis en ze op de hoogte stellen van de belangrijkste ontwikkelingen, zodat ze daar zelf op in kunnen spelen … en jou meer omzet opleveren.
Dit artikel is geschreven op 21 april 2021 en geüpdatet op 21 augustus 2023.
Een website structuur betreft de bewuste organisatie van pagina’s binnen een website, gerangschikt voor logica en gebruiksgemak.
Analyseer zoekwoorden, evalueer huidige pagina’s en gegevens, raadpleeg belanghebbenden, voorzie toekomstige behoeften, creëer een mindmap, kies relevante pagina’s, wijs zoekwoorden toe, bouw URL-structuur, voltooi document en bereid SEO-migratie voor.
Een geoptimaliseerde URL-structuur verbetert gebruikerservaring, navigatie en SEO-prestaties, wat leidt tot betere zoekmachine rankings en grotere betrokkenheid op de website.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.