Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2023 voor je op een rijtje te zetten.
Voordat we gaan beginnen is het belangrijk om te vertellen dat de beschikbare functies binnen Mijn Bedrijf afhankelijk zijn van de categorie die je kiest.
Zo kan een restaurant bijvoorbeeld andere functies hebben dan een groothandel. En zo kan een marketingbureau weer andere mogelijkheden hebben dan een bakker.
Staat er dus een functie niet tussen? Dan kan het maar net zo zijn dat die niet voor jou beschikbaar is. Heb ik een functie die wel voor jou beschikbaar is niet meegenomen in deze lijst? Laat het dan weten in de reacties.
Als je inlogt bij Google Mijn Bedrijf, krijg je links een menu te zien met alles mogelijkheden. In die volgorde loop ik die functies met je door.
En we gaan beginnen met de Google Post.
Google Posts vergelijk ik altijd met een soort blog / nieuwsfunctie binnen je Mijn Bedrijf. Met deze functie kan je namelijk:
Dan snap je nu ook waarom ik de vergelijking maak met de blogfunctie binnen je website. Het is namelijk nagenoeg hetzelfde. Het is een extra manier om belangrijke informatie direct via Google aan klanten en potentiële klanten te leveren.
Van alle functionaliteiten binnen Google Mijn Bedrijf is dit de belangrijkste en hier moet je dan ook echt de meeste aandacht aan besteden.
Hier kan je namelijk alle essentiële informatie delen met je doelgroep. Denk aan:
Zoals je zit is deze informatie ontzettend belangrijk en is dit ook niet iets wat je één keer klaarzet. Dit is iets wat je maandelijks bijhoudt.
Ik neem aan dat het gros van bovenstaande punten duidelijk is, maar voor de zekerheid licht ik er nog een paar toe.
Binnen het kopje categorie kan je aangeven wat voor bedrijf je hebt. Zoals ik al eerder aangaf is de categorie heel belangrijk omdat die bepaalt welke functies en mogelijkheden je binnen Mijn Bedrijf hebt.
Ga goed op zoek naar de categorie die het best bij je past. Inmiddels zijn er meer dan 3000 categorieën, dus ik verwacht dat jouw branche er wel tussen zit.
Is dat niet zo? Kies dan de categorie die het meest relevant is.
De shortname is een soort benaming (kan een afkorting zijn) van je bedrijf die ervoor zorgt dat je bedrijf makkelijk te vinden is binnen Google Mijn Bedrijf en de reguliere zoekresultaten van Google.
Met de shortname kan je bijvoorbeeld ook gemakkelijk een korte reviewlink aanmaken, die je naar klanten kan sturen voor een Google review.
Mijn shortname is bijvoorbeeld ‘onlinemarketingagency’ en de reviewlink ziet er als volgt uit:
Tip: claim je shortname zo snel mogelijk, want de shortnames moeten uniek zijn en je wilt niet dat iemand je naam wegkaapt.
Het lijkt in eerste instantie heel duidelijk wat een afspraaklink is … en dat is het ook.. Dit is namelijk de URL van de pagina waarmee mensen contact met je kunnen opnemen. En toch zie ik dat veel mensen deze niet invullen.
Best gek, want mocht iemand geïnteresseerd zijn in je dienstverlening of product dan kunnen ze met één klik op de knop naar de juiste pagina. Handig, toch?
Wanneer je producten verkoopt (zowel tastbaar als niet tastbaar) kan je die ook gemakkelijk binnen Mijn Bedrijf met mensen delen. Je kan producten los toevoegen, maar je kan ze ook per collectie toevoegen.
Het toevoegen van een product is ongeveer 2 minuten werk en wanneer je dat hebt gedaan komt het er zo uit te zien:
Of bijvoorbeeld zo:
Die dienstenfunctie is redelijk nieuw binnen Google Mijn Bedrijf. Inmiddels heb ik mijn diensten daar al enige tijd aan toegevoegd, maar ze worden niet vertoond mijn Mijn Bedrijf profiel.
Dat is erg jammer!
Toch laat ik ze staan, omdat je nooit weet hoe Google dit gebruikt voor zijn indexatie. Mocht je dus diensten leveren, vul dit dan zeker aan.
Het kopje hoogtepunten had eigenlijk ‘kenmerken’ moeten heten. Dit zijn namelijk kenmerken van je organisatie. Ik ben niet heel erg fan van deze functie, omdat de mogelijkheden erg beperkt zijn.
Binnen het Mijn Bedrijf account van Online Marketing Agency heb ik alleen maar het kenmerk ‘Onder vrouwelijk bestuur’. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt krijg je kenmerken te zien over betalen, aanbod, planning, toegankelijkheid en voorzieningen.
De inzichten functie van Mijn Bedrijf is een soort Google Analytics functie binnen Mijn Bedrijf. Hier vind je namelijk allerlei informatie over hoe vaak je bedrijf gezocht en gevonden wordt. Je vindt hier:
Kortom, al deze informatie is ontzettend belangrijk. Je kan hiermee bepalen of er naar je gezocht wordt, of je gevonden wordt en of mensen contact met je opnemen.
Deze gegevens moet je elke maand inzien, omdat je hiermee kan bepalen of je online marketingactiviteiten werken. Nagenoeg geen van deze gegevens zie je namelijk terug in Analytics.
Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn hoef ik je hopelijk niet uit te leggen. Je straalt daarmee vertrouwen en autoriteit uit.
Jij koopt toch ook liever bij een bedrijf met 500 reviews, dan bij een bedrijf zonder reviews wanneer alle andere factoren hetzelfde zijn?
Wanneer je een webshop hebt, kan je bijvoorbeeld met een Kiyoh of Klantenvertellen gaan werken om de reviews te verzamelen. Hier zitten wel kosten aan verbonden.
Het verzamelen van reviews kan je natuurlijk ook met je Google Mijn Bedrijf doen. Als je namelijk een shortname hebt aangemaakt, dan kan je een herkenbare en deelbare link naar je klant sturen wanneer ze bijvoorbeeld een aankoop hebben gedaan.
En het versturen van dat mailtje kan je makkelijk automatiseren. Dat hoeft je dus geen tijd te kosten.
Toen de berichtenfunctie (ik noem het chatfunctie) van Google Mijn Bedrijf in november 2018 live ging, was ik er als de kippen bij.
Ik schreef er meteen een blog over. Want wat vond ik dat een briljant idee.
Nu we 1,5 jaar later verder zijn, vind ik het nog steeds een goed idee. Maar nu mag jij raden hoe vaak de functie is gebruikt in die afgelopen 1,5 jaar bij mij?
Precies. 0 keer.
Dat wil niet zeggen dat de functie slecht is of niet werkt, maar dat wilt zeggen dat het niet werkt voor mijn bedrijf en mijn doelgroep. Al vind ik de ‘Een offerte aanvragen’ knop wel een goede toevoeging.
Met de berichtenfunctie kunnen potentiële klanten je een bericht sturen wanneer je de Google Mijn Bedrijf app gebruikt en hebt ingesteld. Dit zorgt ervoor dat je snel in contact staat met je doelgroep.
Nadeel is dus wel dat nagenoeg niemand deze functie kent en gebruikt.
Heb je een mooi kantoor en wil je die laten zien aan potentiële klanten? Of heb je een mooie showroom met je al producten staan?
Laat daar foto’s van maken en voeg die toe aan je Mijn Bedrijf. En wanneer je foto’s laat maken, maken dan ook meteen foto’s waar je de klant op helpt, van de buitenkant van je pand en van je team dat zich inzet voor haar klanten.
Al deze foto’s kan je namelijk verwerken in je Google Mijn Bedrijf profiel. Dit straalt vertrouwen uit en kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat je professioneel overkomt.
En je vergist je erin hoe vaak mensen deze foto’s bekijken. Dat kan je namelijk direct terugzien in de inzichten die ik eerder uitgelegd heb.
Tip: heb je een heel tof kantoor of zit je op echt een unieke locatie? Laat dan 360 graden foto’s maken van je locatie. Dan kunnen mensen door je pand heen lopen alsof het Google Maps is!
Ik val meteen met de deur in huis: deze functie mag je links laten liggen. Met deze functie kan je, als je Mijn Bedrijf profiel volledig aangevuld is, met een druk op de knop een website maken.
Een niet vindbare, niet mooie en niet gebruikersvriendelijke website. En er is bijna geen denkbare situatie waarin dat goed voor je is.
De laatste belangrijke Google Mijn Bedrijf functie is het toevoegen van gebruikers. Wil je een werknemer, je SEO-specialist, of mede-eigenaar toegang geven aan je Mijn Bedrijf? Dan kan je dat hier doen.
Mocht je benieuwd zijn hoe je dat kan doen, dan heb ik daar een blog over geschreven: Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen].
Om dit artikel met een knaller af te sluiten, heb ik nog een paar concrete en handige tips voor je. Daar komen ze:
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.