Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet.

Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft.

Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken.

Wat blijkt?

Google blijft de eerste tonen.

En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Stap 1: Neem contact op met Google

Een aantal weken geleden schreef ik al een soortgelijk blog, maar dan voor Google Analytics.

In dat artikel vertelde ik ook al dat Google inmiddels een stuk sneller reageert dan vroeger.

Ik heb ook in dit proces elke keer maar maximaal één dag hoeven te wachten op een reactie.

Yay voor Google, maar nu even terug naar waar het echt om draait: je toegang terugkrijgen.

En dat begint met contact opnemen met Google.

Zowel binnen Analytics als binnen Google Mijn Bedrijf had ik een aanvraag gedaan met daarin mijn probleem uitgelegd en ik had aangegeven dat ze mij mochten bellen / mailen.

Dit gebeurde dan ook binnen 24 uur.

Yes gif

Stap 2: Contact Google + formulier invullen

In mijn geval belde Google mij op, er werden wat bevestigingsvragen gesteld en ik kreeg de tijd om het probleem uitleggen.

Vervolgens wordt verteld hoe ik het probleem kan oplossen: ik moet een formulier invullen.

De link naar het formulier vind je hier: https://support.google.com/business/contact/local_pages_editing_help?hl=nl&ec=edit_business_information&cfsi=edit_business_information&cfnti=6058724&cft=3.

Vul dit formulier zo compleet mogelijk in.

Vervolgens krijg je namelijk een mail van Google met daarin de stappen die je moet doorlopen om weer toegang te krijgen tot de Google Mijn Bedrijf.

Dat spreekt misschien voor zich, maar toch leg ik je ze nog even uit.

Stap 3: Eigendom van een bedrijfsvermelding aanvragen

In de mail die je van Google krijgt, staat een link.

Dat is de volgende link en daar moet je dan ook op klikken (logisch):

https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=nl

Vervolgens moet je één van de volgende twee vermeldingen kiezen: de vermelding van een bedrijf met een fysieke winkel of de vermelding van bedrijven met een servicegebied.

Selecteer hetgeen wat bij jou van toepassing is en doorloop vervolgens de stappen die je te zien krijgt (denk aan simpele dingen als het invullen van je bedrijfsnaam, je bedrijfsgegevens, etc.).

Als je dat allemaal hebt doorlopen, dan krijgt de eigenaar van je Google Mijn Bedrijf een mail.

Vervolgens kunnen er twee dingen gebeuren:

A. De persoon ziet de mail en geeft je toegang.
B. De persoon ziet de mail (niet) en geeft je geen toegang.

In geval van A, dan heb je toegang tot je Google Mijn Bedrijf en dan mag je juichen.

In geval van optie B, dan moet je 7 dagen wachten.

Na die 7 dagen moet je nogmaals de vermelding aanmelden (dit heb je hierboven ook al gedaan, maar dat moet dus nog een keer).

Je moet weer je bedrijfsgegevens invullen, maar nu heb je een extra optie, je kan namelijk meteen je Google Mijn Bedrijf pagina opnieuw verifiëren.

Dit kan je doen via een telefoontje, een mail of een fysieke kaart naar de winkel.

Vul de code die je daarmee krijgt vervolgens in en je bent weer trotste eigenaar van je Google Mijn Bedrijf.

Bonus tip

Mocht het zo zijn dat je inmiddels twee Google Mijn Bedrijf pagina’s hebt, verwijder de dubbele vermelding dan zo snel mogelijk.

Dit voorkomt verwarring bij Google en bij je doelgroep.

Mocht je willen weten hoe je een vermelding kan verwijderen, dan adviseer ik je de volgende link te gebruiken: https://support.google.com/business/answer/4669092?hl=nl.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]