Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet.

Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft.

Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken.

Wat blijkt?

Google blijft de eerste tonen.

En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Stap 1: Neem contact op met Google

Een aantal weken geleden schreef ik al een soortgelijk blog, maar dan voor Google Analytics.

In dat artikel vertelde ik ook al dat Google inmiddels een stuk sneller reageert dan vroeger.

Ik heb ook in dit proces elke keer maar maximaal één dag hoeven te wachten op een reactie.

Yay voor Google, maar nu even terug naar waar het echt om draait: je toegang terugkrijgen.

En dat begint met contact opnemen met Google.

Zowel binnen Analytics als binnen Google Mijn Bedrijf had ik een aanvraag gedaan met daarin mijn probleem uitgelegd en ik had aangegeven dat ze mij mochten bellen / mailen.

Dit gebeurde dan ook binnen 24 uur.

Yes gif

Stap 2: Contact Google + formulier invullen

In mijn geval belde Google mij op, er werden wat bevestigingsvragen gesteld en ik kreeg de tijd om het probleem uitleggen.

Vervolgens wordt verteld hoe ik het probleem kan oplossen: ik moet een formulier invullen.

De link naar het formulier vind je hier: https://support.google.com/business/contact/local_pages_editing_help?hl=nl&ec=edit_business_information&cfsi=edit_business_information&cfnti=6058724&cft=3.

Vul dit formulier zo compleet mogelijk in.

Vervolgens krijg je namelijk een mail van Google met daarin de stappen die je moet doorlopen om weer toegang te krijgen tot de Google Mijn Bedrijf.

Dat spreekt misschien voor zich, maar toch leg ik je ze nog even uit.

Stap 3: Eigendom van een bedrijfsvermelding aanvragen

In de mail die je van Google krijgt, staat een link.

Dat is de volgende link en daar moet je dan ook op klikken (logisch):

https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=nl

Vervolgens moet je één van de volgende twee vermeldingen kiezen: de vermelding van een bedrijf met een fysieke winkel of de vermelding van bedrijven met een servicegebied.

Selecteer hetgeen wat bij jou van toepassing is en doorloop vervolgens de stappen die je te zien krijgt (denk aan simpele dingen als het invullen van je bedrijfsnaam, je bedrijfsgegevens, etc.).

Als je dat allemaal hebt doorlopen, dan krijgt de eigenaar van je Google Mijn Bedrijf een mail.

Vervolgens kunnen er twee dingen gebeuren:

A. De persoon ziet de mail en geeft je toegang.
B. De persoon ziet de mail (niet) en geeft je geen toegang.

In geval van A, dan heb je toegang tot je Google Mijn Bedrijf en dan mag je juichen.

In geval van optie B, dan moet je 7 dagen wachten.

Na die 7 dagen moet je nogmaals de vermelding aanmelden (dit heb je hierboven ook al gedaan, maar dat moet dus nog een keer).

Je moet weer je bedrijfsgegevens invullen, maar nu heb je een extra optie, je kan namelijk meteen je Google Mijn Bedrijf pagina opnieuw verifiëren.

Dit kan je doen via een telefoontje, een mail of een fysieke kaart naar de winkel.

Vul de code die je daarmee krijgt vervolgens in en je bent weer trotste eigenaar van je Google Mijn Bedrijf.

Bonus tip

Mocht het zo zijn dat je inmiddels twee Google Mijn Bedrijf pagina’s hebt, verwijder de dubbele vermelding dan zo snel mogelijk.

Dit voorkomt verwarring bij Google en bij je doelgroep.

Mocht je willen weten hoe je een vermelding kan verwijderen, dan adviseer ik je de volgende link te gebruiken: https://support.google.com/business/answer/4669092?hl=nl.

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]