Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet.

Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft.

Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken.

Wat blijkt?

Google blijft de eerste tonen.

En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Stap 1: Neem contact op met Google

Een aantal weken geleden schreef ik al een soortgelijk blog, maar dan voor Google Analytics.

In dat artikel vertelde ik ook al dat Google inmiddels een stuk sneller reageert dan vroeger.

Ik heb ook in dit proces elke keer maar maximaal één dag hoeven te wachten op een reactie.

Yay voor Google, maar nu even terug naar waar het echt om draait: je toegang terugkrijgen.

En dat begint met contact opnemen met Google.

Zowel binnen Analytics als binnen Google Mijn Bedrijf had ik een aanvraag gedaan met daarin mijn probleem uitgelegd en ik had aangegeven dat ze mij mochten bellen / mailen.

Dit gebeurde dan ook binnen 24 uur.

Yes gif

Stap 2: Contact Google + formulier invullen

In mijn geval belde Google mij op, er werden wat bevestigingsvragen gesteld en ik kreeg de tijd om het probleem uitleggen.

Vervolgens wordt verteld hoe ik het probleem kan oplossen: ik moet een formulier invullen.

De link naar het formulier vind je hier: https://support.google.com/business/contact/local_pages_editing_help?hl=nl&ec=edit_business_information&cfsi=edit_business_information&cfnti=6058724&cft=3.

Vul dit formulier zo compleet mogelijk in.

Vervolgens krijg je namelijk een mail van Google met daarin de stappen die je moet doorlopen om weer toegang te krijgen tot de Google Mijn Bedrijf.

Dat spreekt misschien voor zich, maar toch leg ik je ze nog even uit.

Stap 3: Eigendom van een bedrijfsvermelding aanvragen

In de mail die je van Google krijgt, staat een link.

Dat is de volgende link en daar moet je dan ook op klikken (logisch):

https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=nl

Vervolgens moet je één van de volgende twee vermeldingen kiezen: de vermelding van een bedrijf met een fysieke winkel of de vermelding van bedrijven met een servicegebied.

Selecteer hetgeen wat bij jou van toepassing is en doorloop vervolgens de stappen die je te zien krijgt (denk aan simpele dingen als het invullen van je bedrijfsnaam, je bedrijfsgegevens, etc.).

Als je dat allemaal hebt doorlopen, dan krijgt de eigenaar van je Google Mijn Bedrijf een mail.

Vervolgens kunnen er twee dingen gebeuren:

A. De persoon ziet de mail en geeft je toegang.
B. De persoon ziet de mail (niet) en geeft je geen toegang.

In geval van A, dan heb je toegang tot je Google Mijn Bedrijf en dan mag je juichen.

In geval van optie B, dan moet je 7 dagen wachten.

Na die 7 dagen moet je nogmaals de vermelding aanmelden (dit heb je hierboven ook al gedaan, maar dat moet dus nog een keer).

Je moet weer je bedrijfsgegevens invullen, maar nu heb je een extra optie, je kan namelijk meteen je Google Mijn Bedrijf pagina opnieuw verifiëren.

Dit kan je doen via een telefoontje, een mail of een fysieke kaart naar de winkel.

Vul de code die je daarmee krijgt vervolgens in en je bent weer trotste eigenaar van je Google Mijn Bedrijf.

Bonus tip

Mocht het zo zijn dat je inmiddels twee Google Mijn Bedrijf pagina’s hebt, verwijder de dubbele vermelding dan zo snel mogelijk.

Dit voorkomt verwarring bij Google en bij je doelgroep.

Mocht je willen weten hoe je een vermelding kan verwijderen, dan adviseer ik je de volgende link te gebruiken: https://support.google.com/business/answer/4669092?hl=nl.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]